بهترین چیزهایی میتوانید در استانبول بخرید

جاذبه‌های گردشگری استانبول
بهترین چیزهایی میتوانید در استانبول بخرید

کسانی که برای بازدید چند روزه به تور استانبول می‌روند، تحت تاثیر مکان‌های خرید تاریخی شهر مانند بازار بزرگ و بازار ادویه قرار می‌گیرند. هم در بازارهای تاریخی و هم در مراکز خرید مدرن استانبول چیزهای زیادی برای خرید به عنوان سوغاتی وجود دارد. در استانبول، خرید سنتی و خرید مدرن به وضوح از یکدیگر جدا شده‌اند. خرید ارزان قیمت به سبک قدیمی فقط به شبه جزیره تاریخی و بازارهای قدیمی آن، بازار بزرگ و بازار ادویه محدود می‌شود. در مقابل، چانه زنی در مراکز خرید مدرن شهر رایج نیست و قیمت‌ها ثابت است. اگرچه خرید سنتی هنوز در شهر وجود دارد، مردم محلی عمدتا از مراکز خرید مدرن خرید می‌کنند.

 

چیزهایی که باید از استانبول به عنوان سوغاتی بخرید

در این مقاله سعی می‌کنیم چیزهایی را برای خرید سوغاتی در اولین سفرتان به استانبول معرفی کنیم. این لوازم مترادف با تاریخ چند صد ساله شهر هستند.

فرش ترکی

اگر به دنبال یک ویژگی چشم نواز برای اتاق نشیمن خود هستید، یا می‌خواهید از یکی از عزیزانتان هدیه‌ای خاص و منحصربه‌فرد پذیرایی کنید، مجموعه‌ای باورنکردنی از فرش‌ها و فرش‌های دستباف در این سفر انتظار شما را می‌کشند. فرش‌های ترکی از دیرباز به خاطر کیفیت و دوام بالا و همچنین جذابیت چشمگیرشان مورد توجه بوده‌اند و همچنان انتخاب محبوبی برای گردشگران غربی هستند که به دنبال خریدی مثال زدنی در استانبول هستند. فرش‌ها در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف هستند و بسیاری از آن‌ها با الگوی سنتی ترکی هولباین که توسط ترک‌ها در آناتولی توسعه داده شده، تزئین شده‌اند.

 

فروشگاه‌های خرید سوغاتی در تقسیم

چرم

وقتی صحبت از خرید ارزان در استانبول می‌شود، چرم باید در صدر لیست خرید شما باشد. اگر می‌خواهید به مجموعه کیف‌های چرمی، کیف پول، کیف دستی، کمربند و چکمه خود مدل جدید و با ارزشی اضافه کنید، برای یافتن اجناس چرمی باکیفیت و قیمت مقرون به صرفه در استانبول مشکلی نخواهید داشت. هنگامی که بین محصولات در بازار بزرگ استانبول جستجو می‌کنید، به دنبال محصولات چرم اصل باشید. شما اغلب می‌توانید تفاوت بین چرم واقعی و چرم صنعتی ارزان‌تر را از روی بو و بافت تشخیص دهید. چرم واقعی دارای بافت نرم‌تر و کشسانی است، در حالی که محصولات پلاستیکی مصنوعی ساختاری فشرده‌تر و خشک‌تر دارند.

جواهرات

استانبول تمام سلیقه‌ها و بودجه‌ها را در مورد جواهرات پوشش می‌دهد. از حلقه‌ها، گردن‌بندها و دستبندهای مجلل که با سنگ‌های قیمتی و جواهرات تزئین شده‌اند تا جواهرات عجیب و غریب، چیزی برای همه وجود دارد. وقتی در میان غرفه‌های بازار بزرگ پر پیچ و خم سرگردان می‌شوید، با انواع رنگ‌ها و طرح‌ها روبرو می‌شوید که جدا برای یک خریدار واقعی انتخاب را بسیار مشکل می‌کند. بسیاری از جواهرات استوک هم وجود دارند که ارزش پولی زیادی ندارند، اما همچنان زیبا و ارزش هستند و فروشندگانی وجود دارند که طلاهای استوک زیبا و با کیفیت را دستچین می‌کنند. اگر به دنبال محصولی برای بردن به خانه هستید و یک کالای باکیفیت می‌خواهید، ارزش این را دارد که وقت خود را صرف کرده و به اطراف نگاه کنید.

کاشی ایزنیک

با قدم زدن در شهر زیبای استانبول و تماشای مناظر، شاهد انبوهی از کاشی‌های رنگارنگ و طرح‌دار خواهید بود. این کاشی‌های جذاب و متمایز به کاشی‌های ایزنیک معروف هستند و قدمت آن‌ها به دوران امپراتوری عثمانی بازمی‌گردد. ماکت‌هایی را در غرفه‌های سوغاتی می‌بینید که با هزینه‌ای اندک به فروش می‌رسند، اما اگر می‌خواهید یک مورد دست‌ساز و اصیل را به خانه ببرید، بهتر است از گالری‌ها و کارگاه‌ها دیدن کنید. کاشی‌های سنتی، اصیل و دست‌ساز ایزنیک می توانند صدها و حتی هزاران دلار به فروش برسند.

 

مرکز خرید توریوم، تجربه پارک برفی در استانبول

چشم نظر

در طول سفر به تور استانبول یکی از چیزهایی که خیلی زود به چشمتان خواهد آمد دکه‌های خیابانی و فروشگاه هایی که چشم نظر در اندازه و طرح‌های مختلف و متنوعی می‌فروشند. چشم نظر، معروف به Nazar Boncugu، به طور گسترده در مغازه‌ها و خانه‌های سراسر ترکیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و نماد خوش شانسی است. اعتقاد بر این است که این چشم آبی رنگ از بدبختی محافظت می‌کند و یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌هایی است که در استانبول فروخته می‌شود. می‌توانید آویزهای تزئینی، جواهرات و آهن‌رباهایی را بخرید که به چشم نظر مزین شده‌اند. اگر به دنبال یادگاری‌های سنتی ترکی ارزان قیمت هستید، این یک انتخاب عالی است.

روسری

روسری یکی از بهترین لباس‌هایی است که خانم‌ها می‌توانند در استانبول بخرند. ده‌ها مغازه روسری و شال فروشی در بازار می‌توانید پیدا کنید. در حالی که برخی از این شال‌ها ساخت ترکیه هستند، برخی دیگر از کشورهایی مانند پاکستان و هند وارد می‌شوند. از آنجایی که زنان ترک نیز عاشق روسری هستند، هزاران روسری مختلف در اینجا یافت می‌شود. آن‌قدر مغازه‌های روسری در بازار بزرگ وجود دارد که حتی اگر تمام روز را سرگردان باشید نمی‌توانید از همه آن‌ها دیدن کنید.

 

نزدیک‌ترین مراکز خرید میدان تکسیم، استانبول

کفتان‌ها

کافتان‌ها در تاریخ عثمانی جایگاه بسیار مهمی داشتند. کافتان‌ها که لباس سلاطین بودند در هنر دوره کلاسیک عثمانی جایگاه مهمی داشتند. این لباس‌ها دارای گلدوزی و حتی سنگ‌های قیمتی بودند و از لباس‌های بسیار فاخر افراد درجه یک مملکتی محسوب می‌شدند. امروزه در بخش پوشاک کاخ توپکاپی، کتانی‌های چند صد ساله سلطان‌ها به نمایش گذاشته می‌شود. اگر این سبک لباس را دوست دارید، می‌توانید کفتان‌های عالی و زیبایی را در بازار پیدا کنید. همچنین می‌توانید در برخی از خیاطی‌های بازار یک دست کفتان مناسب برای خود تهیه کنید. این لباس‌های مجلل و قیمتی که از پارچه‌های نفیس تهیه می‌شوند هدیه فوق‌العاده‌ای برای افراد نزدیک و درجه یک زندگی‌تان مثل مادر، مادربزرگ، خواهر، بهترین دوست و همسر خواهد بود.

کیف‌های دستی

کیف‌های دستی سهم زیادی در بازار بزرگ دارد. شما می‌توانید مغازه‌های زیادی را پیدا کنید که کیف‌های زنانه رنگارنگ می‌فروشند. در حالی که برخی از آن‌ها طرح‌های داخلی هستند، اکثر آن‌ها وارداتی هستند. همچنین نسخه‌های غیر اصل زیادی از برندهای مختلف و شناخته شده را در کیفیت‌های متنوعی می توانید در بازار پیدا کنید. در کل بازتاب مد کیف آن سال، هر زمانی که به استانبول سفر کنید در بازار به چشم می‌خورد. در بین تمام این‌ها نسخه‌های های کپی که از لحاظ مدل و دوخت و کیفیت قابل قبول هستند ارزش خریدن را دارد.

انواع ساعت

ساعت مچی یکی از بهترین کالاهای قابل خرید مردانه است که در بازار بزرگ یافت می‌شود. در حالی که روسری‌ها، شال ها و کیف‌های دستی زنانه در سراسر بازار دیده می‌شوند اما، چیزهای کمی در بازار برای مردان جذابیت دارد. در این میان ساعت‌هایی که از مدل‌های برندهای معروف کپی شده‌اند خودنمایی می‌کنند. جواهرات، فرش‌های ترکی و طلایی که در بازار به فروش می‌رسد عموما اصل هستند اما برای خرید کیف دستی و ساعت، به خاطر وجود طیف زیادی از نسخه‌های کپی شده لازم است دقت زیادی به خرج دهید تا سرتان کلاه نرود.

 

مرکز خرید بویاکا در استانبول

ادویه‌جات

فقط با یک پرش از بازار بزرگ معروف استانبول، سرزمین عجایب زنده و معطری را خواهید دید که همان بازار ادویه است. این مجموعه درخشان و زیبا از فروشگاه‌ها و غرفه‌ها که در سال ۱۶۶۴ تأسیس شد تشکیل شده و تقریبا هر ادویه‌ای که می‌توانید تصور کنید در آن پیدا می‌شود. طیف خیره‌کننده‌ای از رنگ‌ها در کنار هم منظره‌ای سحرانگیز به وجود آورده که نمی‌توان از آن چشم برداشت در حالی که مجموعه‌ای روح نوازی از عطرها حس بویایی‌تان را تحریک کرده و سرشار از حس خوش و آرامش خواهید شد. حتی اگر قصد خرید ندارید، ارزش این را دارد که از بازار دیدن کنید تا از رنگ‌ها و رایحه‌ها لذت ببرید و یک تجربه حسی واقعا منحصر به فرد را تجربه کنید.

اگر از طرفداران آشپزی هستید یا عاشق ادویه‌ها و عطرها هستید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که در بازار ادویه استانبول چه چیزی بخرید. پاسخ هر چیزی است که دوست دارید. طیف ادویه‌های موجود در اینجا فوق‌العاده زیاد است، و احتمالا با ادویه‌هایی که همیشه استفاده می‌کنید، و همچنین طعم‌ها و عطرهایی که قبلا هرگز در مورد آن‌ها نشنیده‌اید یا تجربه نکرده‌اید، مواجه خواهید شد. نکات مهمی که باید به آن توجه داشت عبارتند از سماق ، فلفل قرمز که  در غذاهای ترکی نقش مهمی دارد و زعفران است.

انواع دسرهای ترکی

اگر در بازار ادویه هستید و می‌خواهید چیزی بخورید، به دنبال شیرینی‌جات اصیل ترکی مثل باسلق، لوکوم، میوه‌های تازه و باقلوای شیرین و ترد ترکی باشید. استانبول یکی از جذاب‌ترین مقاصد برای خریداران است. چه به دنبال سوغاتی، لوازم خانگی، پوشاک، یا صنایع دستی یا غذا باشید، زمانی که می‌خواهید در استانبول چیزی بخرید، قدرت انتخاب خود را از دست خواهید داد. بازار بزرگ از نقاط اصلی شهر است که نباید بازدید از آن را از دست بدهید، و سفر به بازار ادویه بسیار توصیه می‌شود، اما تعداد زیادی از مراکز خرید و فروشگاه‌های مستقل نیز وجود دارد که ارزش کاوش را دارند. چمدان را سبک ببرید و مطمئن شوید که فضای زیادی در چمدان خود برای خریدهای جدید دارید!

 

بهترین مراکز خرید استانبول در بخش آناتولی

لباس

لباس‌ در میان چیزهایی که باید در استانبول بخرید، حرف اول را می‌زند. ترکیه به خاطر داشتن پنبه مرغوب و نیروی کار نسبتا ارزان در مقایسه با کشورهای غربی جایی است که بسیاری از برندها تولیداتشان را در آن انجام می‌دهند. خیابان استقلال (نزدیک میدان تقسیم) و خیابان بغداد در سمت آسیایی استانبول مکان‌هایی هستند که می‌توانید در استانبول لباس بخرید. اما علاوه بر این ها، جاهای زیاد دیگری هم وجود دارد. اما ایده آل‌ترین مکان‌ها برای خرید لباس ارزان، پاساژهای تاریخی در خیابان استقلال و بازارهای عمومی محلی در خیابان‌های فرعی هستند. از طرف دیگر، اگر به بوتیک‌های مد علاقه دارید، می‌توانید به نیشانتاشی بروید. در نزدیکی سلطان احمد، در خیابان‌های اطراف بازار بزرگ و بازار ادویه، لباس‌های ارزان قیمت زنانه و بچگانه یافت می‌شود. به خصوص بازار Mahmutpasa که بین بازار بزرگ و بازار ادویه قرار دارد، برای خرید مانند مردم محلی ایده آل است.

 

۲۸ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران