آشنایی با موزه هالیکارناسوس بدروم

جاذبه‌های گردشگری بدروم
آشنایی با موزه هالیکارناسوس بدروم

یکی از اصلی‌ترین تفریحات سرگرم‌کننده در سفرهای خارجی برای گردشگران بازدید از موزه‌ها است. چرا که با رفتن به موزه‌ها می‌توان شاهد فرهنگ و تاریخچه مقصد گردشگری از نزدیک بود. پس تور بدروم نیز به عنوان یکی از محبوب‌ترین تورها از این موضوع غافل نیست. چرا که برای کسانی که عاشق کاوش در فرهنگ این شهر زیبای ساحلی هستند و به دنبال چیزی باستانی‌تر از قلعه معروف بدروم می‌گردند، بازدید از موزه هالیکارناسوس توصیه می‌شود. این موزه شگفت انگیز تجربه بسیار جالبی را از یک مکان باستانی برای شما رقم خواهد زد. چنانچه قصد بازدید از مقبره یا موزه هالیکارناسوس بدروم را که یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان است، دارید در این مقاله با ما باشید. چرا که در این مقاله هر آنچه را که قبل از بازدید در مورد موزه هالیکارناسوس بدروم نیاز دارید را معرفی کرده‌ایم.

 

آشنایی با موزه هالیکارناسوس بدروم

مقبره هالیکارناسوس که با نام مقبره ماوسولوس نیز شناخته می‌شود، آرامگاهی متعلق به سال‌های ۳۵۰ تا ۳۵۳ قبل از میلاد در هالیکارناسوس (بدروم کنونی ترکیه) برای ماوسولوس بود. این سازه توسط معماران یونانی معروف آن دوران به نام های ساتیوس (Satyros)  و پیسیوس پرین (Pythius of Priene)  طراحی شده است. ساختار آرامگاه مرتفع آن از مقبره‌های همسایه لیکیا، سرزمینی که ماوسولوس حدود ۳۶۰ قبل از میلاد به آن حمله کرده و ضمیمه آن شده بود، الهام گرفته شده است. مقبره این مجموعه اصلی‌ترین بنای معماری هالیکارناسوس محسوب می‌شود که در موقعیتی غالب بر روی زمین‌های مرتفع بالای بندر قرار دارد.

این مقبره باشکوه ارتفاعی در حدود ۴۵ متر داشته و چهار طرف آن با نقش‌های برجسته‌ مجسمه‌ای تزئین شده بود. گفته می‌شود هر کدام از این مجسمه‌ها توسط یکی از چهار مجسمه‌ساز یونانی به نام‌های لئوچارس، بریاکسیس، اسکوپاس از پاروس و تیموتئوس ساخته شده است. این مقبره زیبا به دلیل جلوه‌های باشکوهی که در آن دوران داشت، آنتی پاتر صیدون آن را به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان معرفی کرد. متاسفانه در نتیجه زمین لرزه های پی در پی از قرن دوازدهم تا پانزدهم، بسیاری از بخش های این بنای تاریخی ویران شد.

 

برترین هتل‌های لاکچری در بدروم

 

تاریخچه موزه هالیکارناسوس بدروم

تاریخ دقیقی از سال ساخت موزه هالیکارناسوس بدروم در دست مورخان نیست. طبق توجه به شواهد و نشانه‌های موجود مورخان مدرن بر این باور هستند که دو سال زمان، برای ساختن و تزئین چنین ساختمان عجیب و غریبی کافی نخواهد بود. بنابراین، اعتقاد بر این است که ساخت و ساز این بنا توسط ماوسولوس قبل از مرگ او آغاز شده و در سال‌های بعد از فوت او نیز توسط رهبران بعدی ادامه یافته است. در ابتدا مقبره هالیکارناسوس شبیه یک معبد طراحی شده بود و تنها راه برای تشخیص این تفاوت دیوارهای بیرونی آن بودند که ارتفاعی کمی بلندتر داشتند. مقبره در منطقه یونانی هالیکارناسوس قرار گرفته که در سال ۳۵۳ توسط امپراتوری هخامنشی اداره می‌شد. رومی‌ها این مقبره را یکی از بزرگ‌ترین عجایب جهان می‌دانستند و به همین دلیل بود که همه مقبره‌های باشکوه خود را به نام آن مقبره می‌نامیدند.

بسیاری از سنگ‌های خرابه‌ها توسط شوالیه‌ها برای استحکام بخشیدن به قلعه خود در بدروم استفاده می‌شد. آنها همچنین نقش برجسته‌ایی را در تزئین نمای بنا ایفا می‌کردند. اکنون سال‌های بسیار زیادی از ساخت این مقبره باستانی می‌گذرد و تنها ویرانه‌هایی از آن باقی مانده است. بزرگترین خسارت‌های وارده در اثر بلاهای طبیعی و به خصوص زمیت لرزه‌های محکم ایجاد شده‌اند. با وجود تمامی این موارد آنچه شگفتی مورخان را برمی‌انگیزد استحکام مقبره هالیکارناسوس در مقایسه با گذشته بسیار قدیمی آن است. البته می‌توان گفت که این بنای تاریخی نه تنها به دلیل اندازه یا استحکام چشم‌گیر آن بلکه به دلیل زیبایی طراحی و نحوه تزیین آن با مجسمه‌ها یا زیورآلات نیز موفق شده تا لقب هفتمین عجایب جهان را از آن خود کند.

 

ساختار و سبک معماری موزه هالیکارناسوس بدروم

همان طور که گفته شد، تخمین زده می شود که ماوسولوس قبل از مرگش، بخشی از کارهای ساختمانی در هالیکارناسوس را شروع به برنامه ریزی کرده بود. به طوری که پس از مرگ، آرتمیسیا پروژه ساخت و ساز را ادامه داد. شواهد نشان می دهد که در آن دوران از هیچ هزینه‌ای برای ساخت مقبره دریغ نشده و از بااستعدادترین هنرمندان یونانی برای این کار کمک گرفته‌اند. از جمله این معماران می‌توان به اسکوپاس، مردی که بر بازسازی معبد آرتمیس در افسوس نظارت داشت و مجسمه‌سازان معروف به نام‌های لئوچارس، بریاکسیس، اسکوپاس و تیموتئوس و همچنین صدها صنعتگر دیگر اشاره کرد.

 

کارهایی که باید در بدروم انجام دهید

این مقبره بر روی تپه‌ای مشرف به شهر ساخته شده است. کل سازه در یک حیاط محصور قرار دارد. در مرکز صحن سکویی سنگی قرار دارد که مقبره روی آن قرار گرفته است. پلکانی که توسط شیرهای سنگی احاطه شده و در امتداد دیوارهای بیرونی مجسمه‌های خدایان و الهه‌ها قرار دارند. گفته می‌شود در هر گوشه این مکان، جنگجویان سنگی سوار بر اسب از مقبره محافظت می‌کردند. در مرکز سکو، مقبره مرمری به صورت یک بلوک مربع شکل باریک قرار دارد که طول آن به یک سوم ارتفاع ۴۵ متری مقبره می‌رسد. این بخش با نقش‌های برجسته‌ایی پوشانده شده که صحنه‌هایی از نبرد سنتورها با لاپیت‌ها و یونانیان در نبرد با آمازون‌ها و نژادی از زنان جنگجو را نشان می‌دهند.

در بالای این بخش از مقبره، سی و شش ستون باریک و ده ستون در هر ضلع قرار دارد که شکوه و عظمت آن را دوچندان کرده‌اند. نکته قابل توجه دیگر این که بین هر جفت ستون یک مجسمه ایستاده نیز قرار دارد. پشت ستون‌ها نیز یک بلوک جامد مانند سلول وجود دارد که وزن سقف عظیم مقبره را تحمل میکند. سقف مقبره هالیکارناسوس، که بیشتر یک سوم انتهایی ارتفاع را تشکیل می‌داد، حالتی هرمی داشته است. موضوع مهمی که قبل از بازدید باید به آن توجه داشته باشید این است که امروزه مشاهده بسیاری از این جزئیات بسیار دشوار و حتی امکان ناپذیر است. چرا که اکثر آن‌ها با گذر زمان و حوادث منطقه از بین رفته‌اند.

 

امروزه در بازدید از موزه هالیکارناسوس بدروم چه چیزی‌هایی را خواهیم دید؟

همان طور که گفته شد متاسفانه امروزه بسیاری از قسمت‌های جذاب موزه هالیکارناسوس که در نتیجه معماری باشکوه آن دوران ایجاد شده‌ بودند از بین رفته‌اند. اما هنوز هم با منطقه زیبای خود و چندین بقایای باقی مانده، باغ‌ها و چشم اندازهای زیبا ارزش دیدن را دارد. در این بازدید شاهد چندین پایه و مجموعه‌ای از بسیاری از فریزهای صحنه نبرد خواهید بود که در کنار بقایای آن به نمایش گذاشته شده‌اند. بازدید از مقبره برای سفر در زمان و رفتن به دوران باستان و داشتن تصویری از آن دوران توسط یکی از عجایب هفتگانه دنیای باستان شدیدا توصیه می‌شود.

 

جذاب‌ترین فعالیت‌ها در تور بدروم

 

نحوه دسترسی و ساعات کاری موزه هالیکارناسوس بدروم

یکی از مهم‌ترین موضوعات برای بازدید از موزه هالیکارناسوس بدروم نحوه دسترسی و ساعات کاری آن است. این موزه مقبره در خیابان تورگوت رئیس بدروم که یکی از خیابان‌های مرکزی آن است، قرار دارد. دسترسی به این مکان باستانی بسیار آسان بوده و شما می‌توانید با کرایه تاکسی دسترسی سریع و آسانی داشته باشید.

آدرس: محله تپجیک، ۴۸۴۴۰، مرکز بدروم، ترکیه

به منظور دسترسی به این مجموعه بی‌نظیر تمامی روزهای هفته به غیر از دوشنبه‌ها را می‌توانید انتخاب کنید. چرا که در تمامی ایام هفته موزه هالیکارناسوس از ساعات ۸:۳۰ صبح الی ۷:۰۰ عصر از ۱ آوریل تا ۱ اکتبر و از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۶:۰۰ عصر از ۱ اکتبر تا ۱ آوریل باز است. این موزه دوشنبه‌ها تعطیل می‌باشد. توجه داشته باشید که برای ورود به محوطه آن باید از باجه‌های پیشخوان بلیط ورودی به مبلغ ۱۴ لیر ترکیه را خریداری کنید. پیشخوان‌های بلیط ۳۰ دقیقه قبل از زمان بسته شدن موزه بسته می‌شوند.

 

آشنایی با تفریحات آبی بدروم

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران