جذاب‌ترین فستیوال‌های چین

جاذبه‌های گردشگری چین
جذاب‌ترین فستیوال‌های چین

چین به‌عنوان یکی از بزرگترین اقتصادها و کشوری با تنوع فرهنگی، بسیاری از جشنواره‌های سنتی و فرهنگی را جشن می‌گیرد. این مراسم و فستیوال‌ها که اغلب بر پایه شادی و تفریح بنا شده‌اند فرصتی بسیار مناسب برای سفر با تور چین هستند. اکثر جشنواره‌های چینی برای قرن‌ها جشن گرفته می‌شوند و این خود گواهی بر اهمیت آن‌ها در بین بومیان است. اگر شما نیز دوست دارید تا تجربه حضور در یکی از این جشنواره‌ها را که نقشی جدایی ناپذیر در فرهنگ چین ایفا می‌کنند، داشته باشید در این مقاله همراه ما باشید. چرا که این بار همراه با شما شده‌ایم تا به معرفی پر شور و هیجان‌ترین فستیوال‌های چین که ریشه در تاریخ و سنت مردمان این سرزمین دارند بپردازیم.

 

فستیوال دونگجی (Festival Dongzhi)

جشنواره دونگجی که یکی از مشهورترین جشنواره‌های چینی می‌باشد، هر سال در ماه دسامبر برگزار می‌شود. این جشن معروف‌ترین جشن در چین است و به آن انقلاب زمستانی نیز می‌گویند. علاوه بر جشن و پایکوبی باشکوهی که در طول این جشنواره برگزار می‌شود آنچه که آن را جذاب‌تر می‌کند فلسفه اصلی دونگجی است. جالب است بدانید که فستیوال دونگجی بر اساس تعادل و هماهنگی در کیهان صورت می‌گیرد. امروزه مردم چین این جشن را با بازدید از یکدیگر و تهیه غذاهای لذیذی مانند تانگیوآن (Tangyuan) که از آرد برنج تهیه می‌شود و یکی از غذاهای محلی آن‌ها به حساب می‌آید، جشن می‌گیرند. تاریخ برگزاری فستیوال دونگجی در سال ۲۰۲۲ مصادف با ۲۱ دسامبر است.

 

۶ نماد ملی و تاریخی در پکن

 

جشنواره سال نو چینی (Chinese New Year Festival)

این جشن که به عنوان جشنواره بهار چینی نیز شناخته می‌شود، بدون شک یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های این کشور با قدمتی بیش از ۴ هراز سال است. چنانچه در جشنواره سال نو چینی شرکت کنید فرصت آشنایی با سنت‌های سال نو آن‌ها را نیز خواهید داشت. اکثر مردم چین به مدت ۷ روز این فستیوال مهم را جشن گرفته و از آن لذت می‌برند. همچنین در برخی از نقاط این جشن بیش از ۲ هفته نیز طول می‌کشد. جشن سال نو چینی بر اساس تقویم قمری، یعنی در اولین روز از اولین ماه قمری جشن گرفته می‌شود. طبق این گفته تاریخ برگزاری آن در سال ۲۰۲۲ ۱ فوریه بود.

 

جشنواره یوان شیائو (Yuan Xiao Festival)

جشنواره یوان شیائو که در چین جشنواره فانوس سنتی چینی (Lantern Festival) نیز نامیده می‌شود، از دیگر مراسم پر شور و هیجان این کشور است. یوان شیائو مصادف با پانزدهمین روز پس از جشنواره بهار بوده و نشان دهنده پایان جشن سال نو است. در این فستیوال پر شور و نشاط چین این جشنواره شامل لذت بردن از تماشای فانوس‌های زیبا در اشکال و اندازه‌های مختلف در تاریکی شب است. فانوس‌ها در طول این مراسم به قدری زیبا و جذاب هستند که مردم را از سراسر جهان به تماشای طرح‌ها و رنگ‌های شگفت انگیز از نمایش فانوس‌ها می‌آیند. از جمله مراسم جشن فانوس‌ها پذیرایی از یک غذای سنتی چینی به نام تانگیوآن است که توصیه می‌کنیم حتما آن را تست کنید. تاریخ برگزاری جشنواره یوان شیائو در سال ۲۰۲۲ نیمه ماه فوریه است.

 

پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری چین

 

جشنواره چینگ مینگ (Festival Qingming)

فستیوال چینگ مینگ که به عنوان روز جارویی مقبره نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از مهم‌ترین فستیوال‌های چینی است که مردم برای قربانی کردن در این روز آماده می‌شوند. هان‌ها و همچنین گروه‌های قومی اقلیت در این روز قربانی‌هایی را برای تقدیم به اجداد خود می‌آورند. از دیگر مراسمی که در این فستیوال انجام می‌شود می‌توان به جارو کردن مقبره‌های عزیزانی که از این دنیا رفته‌اند اشاره کرد. این مراسم تقریبا شبیه روز ارواح در سنت مسیحیان هند است که در دوم نوامبر هر سال جشن گرفته می‌شود. تاریخ برگزاری جشنواره چینگ مینگ ۵ آوریل ۲۰۲۲ است.

 

روز کارگر (Labor Day)

اول ماه مه که روز جهانی کارگر نام دارد، یک جشن بین‌المللی است که در بیش از ۸۰ کشور جهان جشن گرفته می‌شود و چین نیز جز یکی از این کشورها است. در دسامبر سال ۱۹۴۹، شورای حکومت مرکزی خلق به طور رسمی اول ماه مه را به عنوان روز کارگر چین تعیین کرد. مردم این روز را با لذت بردن از اشکال مختلف سرگرمی که در تئاترها، میادین عمومی یا پارک‌ها برگزار می‌شوند، جشن می‌گیرند. در روز کارگر بعد از تاریک شدن هوا، سازمان‌های دولتی در همه سطوح شهر مهمانی‌هایی ترتیب می‌دهند و کارگران نمونه را برای تمجید و لذت بردن از برنامه‌ها دعوت می‌کنند. به قرار هر همیشه در سال ۲۰۲۲ نیز روز کارگر یکم ماه می می‌باشد.

 

جشنواره دوآن وو (Festival Duanwu)

دوآن وو یکی دیگر از جشن‌های باستانی چین است که میلیون‌ها نفر را از کشورهای مختلف به خود جذب می‌کند. این مراسم با نام جشنواره قایق اژدها (Dragon Boat Festival) در چین نیز شناخته می‌شود. علت این نامگذاری نیز به دلیل مراسم‌هایی است که در طول آن برگزار می‌شوند. به این صورت که مردم با جمع شدن دور هم برای شرکت یا تماشای مسابقات قایق اژدها، به ویژه در مناطق جنوبی چین جشن‌های باشکوهی ترتیب می‌دهند. یکی دیگر از بخش‌های مهم جشنواره دوآن وو خوردن زونگ زی (Zong Zi) می‌باشد. این غذا برنج چسبناکی است که در برگ‌های نی پیچیده شده و به همان شکل سرو می‌شود. تاریخ برگزاری جشنواره دوآن وو ۳ ژوئن ۲۰۲۲ است.

 

سفر به دنیای حیرت‌انگیز ژانگ جیاجی، چین

 

جشنواره کیکزی (Qixi Festival)

کیکزی جشنواره‌ای است که در آن دختران آثار هنری و صنایع دستی خود را به نمایش می‌گذارند و آرزوی داشتن یک شوهر خوب را می‌کنند. از سوی دیگر پسران نیز برای دختران گل می‌فرستند و ابراز علاقه می‌کنند. زوج‌های جوان چینی اغلب برای جشن گرفتن این روز به خرید می‌روند و بازارها قبل از آغاز این فستیوال حس و حالی بسیار متفاوت پیدا می‌کنند. جشنواره Qixi یک تعطیلات سنتی در این کشور است که بسیاری آن را روز ولنتاین چینی نامگذاری کرده‌اند. تاریخ برگزاری جشنواره کیکزی در ۴ آگوست ۲۰۲۲ می‌باشد.

 

جشنواره روح گرسنه (Hungry Ghost Festival)

جشنواره روح گرسته یکی از برجسته‌ترین مراسم‌های سنتی در تقویم فستیوال‌های چینی است. مردم چین آداب و رسوم خاصی برای مردگان و ارواح خود دارند. به طوری که برخی از این آداب و رسوم‌ها قدمتی هزار ساله دارند.  مراسم روح گرسنه بخشی از دین دائوئیسم در چین است که در آن مردم محلی معتقدند که اقدامات احتیاطی و تشریفات خاصی برای اجداد متوفی در هفتمین ماه از تقویم قمری لازم است. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که جشنواره ارواح گرسنه چین که در پانزدهمین روز از هفتمین ماه قمری جشن گرفته می‌شود، برای پرستش اجداد می‌باشد. تاریخ برگزاری روح گرسنه در سال ۲۰۲۲ دوازدهم آگوست می‌باشد.

 

جشنواره نیمه پاییز (Mid-Autumn Festival)

بدون شک می‌توان گفت که جشنواره نیمه پاییز یکی از سه فستیوال مهم چین است. جشن نیمه پاییز یک جشن سنتی می‌باشد که از پرستش ماه سرچشمه می‌گیرد و نمادی از برداشت محصول و اتحاد خانواده است. به طور سنتی، این جشنواره باید در کنار خانواده برگزار شود و حالتی شبیه به روز شکرگزاری دارد. مانند جشن بهار، اعضای خانواده در این روز دور هم جمع می‌شوند و از دیدن ماه کامل که نماد خوش شانسی است لذت می‌برند و با کیک‌های خوشمزه از خود پذیرایی می‌کنند. تاریخ برگزاری جشنواره نیمه پاییز مصادف با ۱۰ تا ۱۲ سپتامبر در سال ۲۰۲۲ است.

 

بهترین نقاط اجرای زنده در شانگهای

 

روز ملی چین (The National Day Of China)

مردم چین روز ملی تأسیس جمهوری خلق چین را که اولین بار در سال ۱۹۴۹ اتفاق افتاد جشن می‌گیرند. این روز یکی از مهم‌ترین تاریخ‌ها در تقویم و تاریخ کشور چین است. این جشن در سرتاسر سرزمین چین، ماکائو و هنگ کنگ همراه با فعالیت‌های مختلفی مانند کنسرت‌ها و آتش بازی‌های باشکوه برگزار می‌شود. ۱ اکتبر تاریخ برگزاری جشن روز ملی چین در سال ۲۰۲۲ است.

 

جشنواره چونگ یانگ (Chongyang Festival)

این جشنواره به عنوان جشنواره نهم دوگانه نیز شناخته می‌شود. در طول جشنواره چونگ یانگ، مردم با نوشیدن شراب داوودی و خوردن کیک چونگ یانگ (Chongyang) شادی می‌کنند. همچنین در برخی از نقاط کشور، مردم به کوه نوردی یا دل طبیعت می‌روند. چونگ یانگ مراسم بزرگی در چین است که با شکوه فراوان جشن گرفته می‌شود. تاریخ برگزاری چونگ یانگ در سال ۲۰۲۲ مصادف با ۴ اکتبر است.

 

خوش منظرترین نقاط پکن

 

نکاتی برای بازدید از چین در طول فستیوال‌ها

از آنجایی که چین در طول این جشنواره‌ها پذیرای انبوهی از گردشگران می‌شود، بسیار مهم است که چند نکته و ترفند را در این خصوص  به خاطر داشته باشید تا سفر خود را لذت بخش‌تر کنید. از جمله مهم‌ترین این نکات برای شرکت در فستیوال‌های چین عبارتند از:

  • از قبل برنامه ریزی کنید

رزرو هتل و سفر هوایی از قبل برای شرکت در فستیوال‌های مهم چین ضروری است. زیرا بلیط‌ها معمولا از دوازده روز قبل مراسم فروخته می‌شوند. بنابراین اگر دوست ندارید که با اتمام ظرفیت هتل‌ها و پروازها در این تاریخ‌ها روبرو شوید بهتر است از قبل برنامه‌ریزی خود را انجام دهید.

  • مراقب زمان حرکت قطارها باشید

این تصور را نداشته باشید که به دلیل ازدحام جمعیت، زمان حرکت قطارها در سطح شهر با ضعف همراه خواهند بود. چین کشوری بسیار منظمی بوده و قطارها به روال روزهای عادی سر ساعت معین ایستگاه‌ها را ترک می‌کنند. همچنین توجه داشته باشید که پنج دقیقه قبل از زمان حرکت قطار دروازه‌ها بسته می‌شوند.

  • به نقاط توریستی شهر بروید

در طول جشنواره‌ها، مردم محلی تمایل دارند زمان خود را در خانه و کنار خانواده سپری کنند. بنابراین، این زمان مناسبی برای بازدید از شهرهای بزرگ مانند شانگهای و جاذبه‌های گردشگری محبوب چین است. چرا که خبری از ترافیک جاده‌ها نبوده و نقاط اصلی شهر خیلی شلوغ نخواهند بود.

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران