۱۰ فعالیت جذاب و توریستی در گاله

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
۱۰ فعالیت جذاب و توریستی در گاله

گاله یکی از شهرهای توریستی مهم تور سریلانکا به حساب می‌آید که در اواخر قرن ۱۶ میلادی توسط پرتغالی‌ها فتح شد و از قرن ۱۷ میلادی برای ده‌ها سال به استعمار هلندی‌ها درآمد. در این ایام گاله به یکی از بنادر مهم برای داد و ستد بدل شد و رونق فراوانی یافت. این شهر زیبای ساحلی با جاذبه‌های گردشگری بسیاری که دارد، جزو مهم‌ترین مقاصد گردشگری سریلانکا به حساب می‌آید. اگر قبلا در مورد این شهر چیزی نشنیدید، در نوشته‌ی امروز ما به معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری گاله خواهیم پرداخت تا شما هم مثل ما، مشتاق سفر به این شهر شوید.

 

قلعه گاله

قلعه گاله معروف‌ترین جاذبه‌ی گردشگری در سریلانکا محسوب می‌شود که البته آن را به اسم قلعه پرتغالی‌ها نیز می‌شناسند. بنایی که در قرن ۱۶ میلادی ساخته شده و خب از نظر ظاهر معمولی به نظر می‌آید اما ترکیب آن با ضای سبز اطرافش و صخره‌ی رو به دریایی که رویش قرار گرفته، یک منظره‌ی فوق‌العاده به وجود می‌آورد. این نماد مه مبرای گاله، جزو میراث جهانی یونسکو نیز به شمار می‌آید و به خوبی می‌توان، معماری تماما اروپایی را در این گوشه از سریلانکا مشاهده کرد.‌

البته این چیزی که حالا از قلعه گاله می‌بینید با آن بنای اصلی کمی تفاوت دارد چون هم هلندی‌ها در آن تغییری به وجود آوردند و هم انگلیسی‌ها بعدا در آن کمی تغییر ایجاد کردند اما کلیت قلعه تغییر چندانی نداشته است. پیاده روی بر روی دیوارهای قلعه، دیدن منظره‌ی دریا از بالای صخره‌ و گرفتن عکس‌های زیبا از فعالیت‌هایی است که در قلعه گاله باید به انجام برسانید.

 

رمانتیک‌ترین اقامتگاه‌های ماه عسل در سریلانکا

 

سواحل گاله

گاله چندین ساحل استثنایی دارد و با پا گذاشتن روی شن‌های نرم این سواحل، تصویر واقعی زیبایی‌های سریلانکا برایتان به نمایش در می‌آید. معروف‌ترین ساحل این شهر اوناواتونا نام دارد که پربازدیدترین در گاله نیز به حساب می‌آید. جایی که جنگلی گرم‌سیری آن را از پشت در بر گرفته و در پیش رو نیز آبی شفاف و دیدنی دارد که برای اسنورکلینگ نیز عالی است.

اما سواحل معروف زیادی در گاله هستند که نام بعضی از آن‌ها را در لیست بهترین سواحل سریلانکا دیده‌اید. ساحل بنتوتا، ساحل آکورالا، ساحل کوگالا و ... از جمله‌ی این محل‌ها هستند. البته فارغ از سواحل معروف و شلوغ، بد نیست سری به سواحل حاضیه‌ای و خلوت نیز بزنید. ساحل آهونگالا یکی از آن‌هاست که اگر چه به هیچ وجه اندازه اوناواتونا معروف نیست، اما از نظر زیبایی کم‌نظیر بوده و با ماسه‌‌ای که به رنگ صورتی می‌زند، هوش از سر شما خواهد برد.

تورهای دوچرخه سواری و قایق‌سواری

تفریحات زیادی هستند که در گاله می‌توانید تجربه کنید. اما گشت و گذار در طبیعت این شهر، همیشه باید جزو اولویت‌های شما باشد و برای این کار ما دو روش را به شما پیشنهاد می‌کنیم. یکی این که می‌توانید در تورهای دوچرخه سواری شرکت کرده و یا این که خودتان دوچرخه اجاره کنید و در مسیرهای مختلف به کاوش بپردازید و زیبایی‌های این شهر را مرور نمایید.

اما دومین راه و البته مسیر جذاب‌تر، رفتن به تورهای قایق سواری در رودخانه گین گانگا در غرب گاله است که شما را وارد دنیایی فوق‌العاده می‌کند. فضای آرام، صدای پرندگان و یک رودخانه دیدنی که در حواشی‌اش، جنگل‌های گرم‌سیری، حیوانات مختلف و بعضا دهکده‌های قدیمی وجود دارند. تورهای قایق سواری از جمله فعالیت‌های مهمی هستند که حتما در سفر به گاله، باید آن‌ها را امتحان کنید.

 

معرفی ۸ آبشار معروف سریلانکا

عکاسی در کنار فانوس دریایی گاله

هر کسی که به گاله می‌رود، حتما عکسی در کنار این فانوس دریایی می‌گیرد. نکات جالب زیادی در مورد این بنای قدیمی وجود دارد. فانوس دریایی گاله در واقع نمادی از استعمار اروپاییان در این کشور بوده و از طرفی قدیمی‌ترین فانوس دریایی سالم در سریلانکا نیز به حساب می‌اید.

بهترین زمان برای عکاسی در کنار بنای فانوس دریایی، یا درست بعد از طلوع آفتاب است یا کمی قبل از غروب خورشید. در این زمان، نور به گونه‌ای خواهد بود که تصویر شما به شکلی رویایی ثبت می‌شود. در تور سریلانکا، جاهای زیادی هستند که برای عکاسی به شما پیشنهاد می‌کنیم و این فانوس دریایی نیز یکی از آن‌هاست.

با‌غ‌های چای هاندونوگودا

هر جای سریلانکا که بروید، باغ‌های چای را می‌بینید که با وسعت بالا کشت شده و جدا از ارزش مالی که برای مردم این کشور دارند، زیبایی مضاعف نیز برای این سرزمین به همراه خواهند داشت. در تپه‌های اطراف گاله نیز باغ‌های چای زیادی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به زمین‌های هاندونوگودا در غرب این شهر اشاره کرد که یکی از نزدیک‌ترین‌ باغ‌های چای سریلانکا به خط ساحلی بوده و چندین کارخانه چای را نیز نزدیک به خود می‌بینید.

شما هم می‌توانید در اطراف باغ‌ها گردش کرده، از هوای معکره این محل لذت ببرید، عکس بگیرید و حتی برای چشیدن طعم چای به برخی از کارخانه‌ها بروید. همچنین در این مکان، چای سفید نیز کشت می‌شود که از جمله چای‌های خاص در دنیا به حساب آمده و هر کیلو از آن، قیمتی نزدیک به ۱۵۰۰ دلار دارد.

 

گشت و گذار در مناطق زیبای سریلانکا

باز شدن تخم‌های لاکشپت‌ها در هابارادوا

سواحل سریلانکا از جمله جایگاه‌های تخم گذاری لاکپشت‌ها در منطقه به حساب می‌آید و به همین دلیل نیز، سواحل مورد نظر لاکپشت‌های دریایی به شدت از طرف دولت محافظت می‌شود. اما یکی از جذاب‌ترین زمان‌هایی که می‌توانید به گاله بروید، زمان بازگشایی تخم‌ها و رهسپار شدن لاکپشت‌های کوچک به سمت ساحل دریا است.

در گاله ساحل هابارادوا مهم‌ترین مکان تخم‌گذاری لاکپشت‌های دریایی به حساب آمده و شما در شرایطی خاص، می‌توانید روند بازگشایی تخم‌ها و حرکت بچه‌ لاکپشت‌ها را تماشا کنید. غیر از هابارادوا در هیکادووا و اونواتونا نیز این قضیه انجام می‌شود اما در هابارادو، حجم بالاتری از تخم‌گذاری انجام می‌شود.

سافاری در گاله

خیلی از گردشگرانی که سفر به سریلانکا را برای تعطیلات خود انتخاب می‌کنند، دوست دارند در این سفر به تماشای فیل‌های معروف آسیایی بروند. شما در سفر به گاله نیز می‌توانید با شرکت در سافاری‌های مختلف سریلانکا، به تماشای این فیل‌ها و حیوانات زیبای دیگر در طبیعت سریلانکا بروید.

سافاری به مقصد پارک ملی اوداوالاوه، محبوب‌ترین سفر این چنینی در گاله به حساب می‌آید. این پارک ملی بسیار زیبا، حیوانات بسیار زیاد و متنوعی از جمله فیل‌ها را در خود پناه داده و پرندگان متعددی در جاهای مختلف آن زندگی می‌کنند. از جمله جاهای دیدنی در دل این پارک، محل نگهداری از فیل‌ها یتیم است که در آن‌جا فیل‌ها در یک محیط محافظت شده نگهداری می‌شوند. این سافاری‌ها عموما به وسیله‌ی جیپ‌های روباز و همراه با یک راهنمای انگلیسی زبان انجام می‌شوند.

موج سواری در گاله

سریلانکا را به لقب‌های زیادی می‌شناسند. اما این محل از گذشته‌های دور به عنوان بهشتی برای موج سواران معروف بوده و ورزشکاران همیشه برای انجام فعالیت مورد علاقه خود به سواحل این کشور می‌آمدند. در گاله نیز جاهای مختلفی هستند که می‌توانید برای موج سواری به آن‌جاها مراجعه کنید اما از معروف‌ترینشان می‌توان به ساحل دِواتا اشاره کرد.

در بسیاری از ماه‌های سال، ساحل دواتا پر شده از موج سوارانی که در دریا مشغولند و منظره‌ای جالب را به وجود می‌آورند. همچنین با توجه به محبوبیت این فعالیت در آن منطقه، ساحل مملو از کسانی است که به اجاره‌ی لوازم مورد نیاز برای موج سواری می‌پردازند. پس نیازی نیست هیچ وسیله‌ای برای این کار همراه داشته باشید، همه چیز را در همان جا می‌توانید اجاره کنید. نکته دیگر این که اگر تا به حال تجربه موج سواری ندارید، باز هم نگران نباشید، مربیانی هستند که شما را برای اولین تجربه موج سواری راهنمایی خواهند کرد.

 

۸ فعالیت جذاب در سفر به کندی، سریلانکا

تورهایی برای تماشای دلفین‌ها و وال‌ها

مسیر دریایی از گاله به میریسا چیزی کم‌تر از ۴۰ دقیقه است و آب‌های اطراف آن شهر، همیشه برای تماشای وال‌ها آبی زبانزد بوده و تورهای مختلفی برای این کار هر روزه رهسپار دریا می‌شوند. همین تورها از گاله نیز حرکت می‌کنند و شما بعد از حدود ۴۰ دقیقه، به محل‌هایی می‌رسید که برای تماشای وال‌ها در نظر گرفته شده است.

البته نباید فراموش کنید که وال‌ها تنها بین ماه‌های نوامبر تا آوریل در این محل حضور دارند و در دیگر ماه‌های سال، تورهای مورد نظر فعالیت ندارد. همچنین این را هم مد نظر قرار دهید که تورها از ساعت ۷ صبح آغاز می‌شوند و بسته به این که چقدر در آب منتظر باشید، گاهی طول آن‌ها به ۶ ساعت نیز می‌رسد. نکته جذاب در مورد این سفر دریایی، تماشای دلفین‌ها سر صبح است که در آب‌های اطراف گاله و میریسا به شنا مشغول هستند.

همراه شدن با مردم محلی گاله

گردش‌های دریایی، عکاسی در کوچه پس کوچه‌های زیبای گاله، خرید و خیلی فعالیت‌های دیگر هستند که در گاله می‌توانید انجام دهید، اما این شهر مردمی بسیار مهربان و مهمان نواز دارد که همراه شدن با آن‌ها بسیار دلچسب خواهد بود.

برای این کار کافی است در خیابان‌های گاله قدم بزنید، از مغازه‌های کوچک خرید کنید و به زندگی مردم آن نگاه بندازید. حتما برای خوردن غذاهای محلی و دریایی به رستوران‌ها و غذاخوری‌ها رفته و طعم دلچسب مردم آن‌جا را بچشید و نشستن در کافه‌ای محلی و بودن در فضای گرم چنین جاهایی را نیز تجربه کنید. اطراف قلعه گاله برای این منظور مناسب بوده و همه چیز در آن حوالی در دسترستان خواهد بود و نیاز نیست خیلی از مرکز شهر دور شوید. از بهترین رستوران‌های غذاهای محلی در نزدیکی قلعه گاله نیز می‌توان به A Minute by Tuk Tuk‌ اشاره کرد که جایی عالی برای خوردن نهار به حساب می‌آید.

 

بهترین پارک‌های ملی سریلانکا

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران