معروف‌ترین سوغاتی‌های باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
معروف‌ترین سوغاتی‌های باکو

مثل خود شهر، باکو سوغاتی‌های متنوع و رنگارنگ بسیار زیادی را دارا است. به این معنا که مهم نیست به دنبال جه چیزی به عنوان سوغاتی برای دوستان و آشنایان خود می‌گردید. چرا که در تور باکو می‌توانید انواع مختلفی از اقلام از پوشاک و لوازم دکوری خانه گرفته تا خوراکی‌های خوشمزه را پیدا کرده و خریداری کنید. همچنین مردم آذربایجان اهمیت بسیار زیادی به کارهای هنری و صنایع دستی می‌دهند. بنابراین شما می‌توانید در تور باکو خود از هنر دست بومیان این منطقه دیدن کرده و یکی از زیباترین آن‌ها را برای کسی که برای شما ارزشمند است، تهیه کنید. چنانچه دوست دارید تا قبل از سفر با تور باکو با سوغاتی‌های این سرزمین دوست داشتنی آشنا شوید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

انواع فرش و قالیچه

گرانترین هدیه باکو که مردم آذربایجان با افتخار از آن یاد می‌کنند، انواع فرش و قالیچه است. به طوری که قالیچه های دستباف و سنتی باکو توانسته‌اند نام خود را در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار دهند. قیمت فرشی که قصد دارید از باکو تهیه کنید بسته به ظرافت و زحمتی که در آن به کار رفته متغیر خواهد بود. به طوری که قیمت گران‌ترین فرش‌ها می‌تواند از ۳۰۰۰ منات (واحد پول باکو) شروع شود. بهترین فرش‌ها و قالیچه‌ها در مغازه‌های باکوی قدیم معروف به ایچری شهر، خیابان تورگووایا و در مغازه‌های منطقه برج دختر یافت می‌شوند. البته شما می‌توانید فرش‌های مخصوص باکو را در همه پیدا کنید.

 

۱۰ مرکز خرید معتبر باکو برای خریدن سوغاتی‌

یکی از نکات جالبی که در حین خرید فرش‌های گران‌بهای آذری با آن روبرو خواهید شد طرز برخورد فروشندگان با خریداران است. به این صورت که فروشندگان فرش‌های اصیل خود را برای نشان دادن به توریست‌های خریدار زیر پای رهگذران در وسط خیابان پهن می‌‌کنند بدون اینکه از خاک خیابان بترسند. آن‌ها بر این باور هستند که یک محصول با کیفیت متوجه هیچ تاثیر منفی از گرد و غبار خیابان نخواهد شد. چنانچه تصمیم قطعی خود را برای خرید یک فرش یا قالیچه ارزشمند در سفر خود به باکو گرفته‌اید توصیه می‌کنیم قبل از خرید به موزه فرش آذربایجان بروید و از آن بازدید کنید. چرا که در بازدید از این موزه می‌توانید اطلاعات بسیار مفیدی را در مورد انواع فرش‌های سنتی آذربایجان کسب کنید.

چنانچه نمی‌توانید از فرش‌های نفیس باکو چشم پوشی کنید اما بودجه کافی برای این خرید ندارید می‌توانید ابعاد بسیار کوچک فرش یا قالیچه را خریداری کنید. یکی دیگر از سوغاتی‌های جالب در این خصوص کیف‌های تهیه شده از جنس فرش هستند. خرید این هنر دست و فرهنگ سنتی آذربایجان نیز می‌تواند به عنوان سوغاتی گزینه خوبی برای دوستان شما از این سفر باشد.

 

جواهرات دست‌ساز باکو

باکو نه تنها با بافندگان فرش، بلکه با جواهرسازان حرفه‌ای خود نیز مشهور است. جواهرات آذری به دور روش کاملا متفاوت به نام‌های شبکه (şəbəkə) و خاتمکارلیگ (xətəmkərlıq) برای به نمایش گذاشتن و حفظ میراث فرهنگی غنی آثار طلای استادان طراحی و ساخته می‌شود. در روش شبکه زیورآلات گرانبها از فلزهای با ارزش طلا یا نقره ساخته می‌شوند که حالتی شبیه به تور ظریف دارند. اما آنچه این جواهرات را از دیگر نمونه‌های مشابه متمایز می‌کند فناوری بسیار پیچیده آن است و برای یاد گرفتن آن نیاز به چندین سال تمرین مداوم در کنار استادان این کار دارد.

در روش خاتمکارلیگ شاهد این یک نوع موزاییک از فلزات گرانبها مثل نقره یا طلا خواهید بود. بدون اغراق باید بگوییم که خلق چنین شاهکاری ده‌ها ساعت طول می‌کشد. بنابراین قیمت جواهرات از ۱۰۰۰ منات شروع شود. خرید جواهرات در باکو فقط در فروشگاه‌های تخصصی که آماده ارائه مجموعه کاملی از اسناد هستند توصیه می شود. چرا که در این صورت دیگر نگرانی به کلاهبرداری حین خرید نبوده و همچنین هنگام عبور از مرز بدون هیچ گونه مشکلی متوجه حال شما نخواهد بود.

به غیر از زیورآلات سوغاتی‌های دیگری را نیز از قبیل سلاح‌های جواهر کاری شده را می‌توان در این دسته قرار داد. به این صورت که در باکو شاهد برخی سلاح‌های سرد مثل خنجر یا شمشیر خواهید شد که با سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی پوشانده شده و به عنوان وسیله دکوری در منازل می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. خنجرهای سنتی آذربایجان هدیه بسیار خوبی برای مردان به عنوان یادگاری خواهد بود.

 

بهترین بازارهای خیابانی باکو برای خریدن سوغاتی‌

 

ظروف شیشه‌ای و سرامیکی

یکی دیگر از نشانه‌های معروف آذربایجان که می‌توانید از باکو به عنوان سوغاتی خریداری کنید ظروف شیشه‌ای و سرامیکی تزیینی هستند. در بین این موارد نیز لیوان‌های گلابی شکل یا همان کمر باریک برای نوشیدن چای که به آرمودی معروف هستند، گزینه مناسبی است. آرمود در زبان ترکی به معنی گلابی بوده و به دلیل شکل ظاهری به آن‌ها آرمودی می‌گویند. هزینه آرمودی در فروشگاه‌های سوغاتی از حدود ۳۵ منات شروع می‌شود. البته در فروشگاه‌های غیر توریستی می‌تواند ارزان‌تر باشد. هر چه طراحی انجام شده بر روی آرمودی ظریف‌تر باشد قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. همچنین شما می‌توانید لیوان‌های کریستالی با برش‌های بسیار زیبا و ظریف یا بهترین ظروف چینی را که با دست نقاشی شده‌اند را در باکو پیدا و به عنوان سوغاتی خریداری کنید.

چنانچه نمی‌خواهید ریسک کنید و اقلام شکننده بخرید، توصیه ما به شما خرید گلدان‌ها، ظروف و بشقاب‌های مسی است که با نهایت ظرافت طراحی شده‌اند. برای خرید این اقلام می‌توانید به مغازه‌های عتیقه فروشی متعدد که در خیابان‌های شهر قدیمی قرار دارند، بروید. ناگفته نماند علیرغم اینکه ظروف مسی در فروشگاه‌های عتیقه فروشی فروخته می‌شود، عتیقه واقعی نیستند. قیمت این محصول سوغاتی از ۲۰ منات به بالا در باکو یافت می‌شود. این ظروف به دلیل اینکه یادآور میراث فرهنگی غنی این کشور هستند، هدیه خوبی از باکو برای آشنایان شما خواهند بود.

 

لباس ملی و منسوجات خانگی آذری

گردشگران خارجی برای لباس های ملی و منسوجات تهیه شده از ابریشم طبیعی ارزش زیادی قائل هستند. از آنجایی که این محصولات در باکو از بالاترین کیفیت برخوردار هستند، خرید آن‌ها به عنوان سوغاتی می‌تواند گزینه ایده‌آلی به حساب آید. نکته جالب اینکه لباس محلی زنان آذری از ابریشم ساخته شده و با نخ‌های طلا و نقره گلدوزی شده‌اند. اما از آنجایی که در اسلام پوشیدن محصولات ابریشمی توسط مردان توصیه نمی‌شود و مردم آذربایجان مسلمان هستند چنین لباس‌هایی را برای مردان نمی‌توانید پیدا کنید. چنانچه لباس محلی چیزی نیست که به عنوان سوغاتی به دنبال آن هستید، می‌توانید به دنبال منسوجات کاربردی‌تری مثل یک شال سبک و ابریشمی بروید.

مورد بعدی دیگر که در دسته منسوجات آذری قرار داشته و به عنوان سوغاتی با استقبال اغلب توریست‌ها روبرو است، جلیقه مخصوص آذری‌ها است. این جلیقه جیوردیو (cyurdyu) نام داشته و حالتی شبیه به ژاکت بدون آستین دارد. جنس این جلیقه معمولا از پارچه‌های متراکم مثل مخمل است. این لباس معمولا دارای آستر پایه خز یا کرکی بوده و با گلدوزی‌هایی که هنر دست هستند تزیین می‌شود.

 

لذت خرید در مرکز خرید پورت باکو

از دیگر سوغاتی‌های بسیار معروف باکو جوراب‌های دستباف هستند که از پشم ضخیم، طبیعی و با رنگ روشن بافته می‌شوند. این جوراب‌ها در گذشته بخشی از لباس محلی آذری‌ها بود اما امروزه به صورت جداگانه به عنوان سوغاتی برای توریست‌ها فروخته می‌شود. شما می‌توانید این جوراب‌های زیبا و کاربردی را به قیمت ۲ الی ۵ منات در هر بازاری خریداری کنید. در کنار جوراب‌های دستباف باکو چاریک (çarıq) یا همان کفش‌های گلدوزی شده نوک تیز بدون به چشم می‌خورد. هنرمندان محلی این کفش‌ها را به صورت دستی طراحی و گلدوزی می‌کنند. چاریک‌های مینیاتوری که کاربردی به صورت جاکلیدی دارند از دیگر گزینه‌های خرید سوغاتی در باکو است. به عنوان گزینه بعدی نیز از منسوجات آذری کالاهایی مثل رومیزی هستند که از پارچه‌های کتان و طبیعی دوخته می‌شوند و با هنر دست مردم محلی آن ظاهری بسیار زیبا پیدا می‌کنند.

 

سوغاتی‌های لذیذ باکو

نه تنها در باکو بلکه در اغلب مقاصد گردشگری خرید خوراکی‌های مخصوص آن منطقه از جمله سوغاتی‌های پرطرفدار هستند. یکی از خوراکی‌های لوکس و گرانبها برای گردشگران آذربایجان که می‌توان به عنوان سوغاتی برای عزیزان خود خریداری کرد، خاویار سیاه است. در سال‌های گذشته خرید خاویار سیاه فقط در بازار سیاه امکان پذیر بود. در حال حاضر، معاملات این خوراکی ارزشمند که تنها از آب‌های دریای خزر استخراج می‌شود توسط دولت کنترل می‌شود. البته توجه داشته باشید که حمل بیش از ۲۵۰ گرم خاویار سیاه برای هر نفر در مرز آذربایجان مجاز است.

مورد بعدی از سوغاتی‌های لذیذ باکو مرباهای مخصوص آذربایجان است. در بازارهای مواد غذایی باکو شاهد فروش ده‌ها نوع مختلف مربا خواهید بود که از انواع میوه‌ها و توت‌های مخصوص این منطقه تهیه می‌شوند. از جمله رایج‌ترین و پرطرفدارترین مرباهای آذری مربای گردو، توت، انجیر، گیلاس سفید و گل محمدی است. توصیه می‌کنیم برای حمل آسان و بدون ترس از ریختن مربا در چمدان خود به سراغ محصولات کارخانه‌ای با درب بسته بروید. سایر دسرهای محلی که در باکو شاهد آن خواهید بود و می‌توان به عنوان سوغاتی خریداری کرد حلوا، شکر بورا و باقلوا است. تمامی این شیرینی‌ها در باکو طبق دستور العمل‌های سنتی تهیه می‌شوند. ناگفته نماند که باقلوا در بسیاری از کشورهای شرقی تهیه می‌شود، اما در اینجا طعم خاصی دارد. حتما هنگام خرید انواع شیرینی‌جات و اقلام خوراکی در باکو برای آوردن به ایران به تاریخ انقضا آن‌ها توجه کنید.  

آخرین مورد از اقلام خوراکی که به عنوان سوغاتی می‌توانید از باکو خریداری کنید چای سیاه است. مردم آذربایجان، مانند بسیاری دیگر از کشورهای شرقی علاقه بسیار زیادی به چاید دارند. سنت چای خوردن آذری‌ها مشابه ما ایرانیان است. به این صورت که از سماور و قوری برای دم کردن چایی خود استفاده می‌کنند. پس اگر قصد خرید یک سوغاتی قیت مناسبی را برای دوست خود دارید که اهل این نوشیدنی است، خرید چای مخصوص مناطق اذربایجان پیشنهاد ما به شما خواهد بود.

 

معرفی مرکز خرید متروپارک در باکو

۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران