سونگکاران (جشن آب) ۲۰۲۲ در پوکت

جاذبه‌های گردشگری پوکت
سونگکاران (جشن آب) ۲۰۲۲ در پوکت

بعد از مدت‌های زیادی که به خاطر بیماری همه گیر کرونا، تایلند محدودیت‌های سنگینی را برای مسافران خارجی وضع کرده بود، حالا خیلی از این محدودیت‌ها برداشته شده و مسافران زیادی برای شرکت در سونگکاران (Songkran) که یا همان جشن آب معروف، به این کشور سفر می‌کنند. یکی از بهترین مقاصد برای شرکت در این فستیوال بزرگ و شاد، تور پوکت است که نه تنها روزی شاد و فراموش نشدنی را در این جشن برایتان رقم می‌زند، بلکه دنیایی از جاذبه‌های گردشگری را به همراه دارد که در دیگر روزهای سفر خود می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید. همراه ما باشید تا بیشتر از این جشن و شرایط در آن در پوکت برایتان بگوییم.

 

چیزهایی که درباره جشن سونگکاران باید بدانید

فستیوال آب تایلند که این روزها خیلی‌ها را از  سراسر جهان به شهرهای این کشور می‌کشاند، در واقع جشن سال نوی بودایی است. تایلندی‌ها با پاشیدن آب به یکدیگر، این روز را جشن گرفته و به رقص، پایکوبی، خوردن غذاهای محلی و به طور کلی جشن گرفتن می‌پردازند. این جشن سال‌هاست که برگزار می‌شود اما در دهه‌ی اخیر، محبوبیت جهانی پیدا کرده و در میان سیل تایلندی‌هایی که در خیابان به هم آب می‌ریزند، تعداد زیادی گردشگر را می‌بینید که با تفنگ‌های آب پاش در این جشن شرکت می‌کنند.

این جشن البته یک روز خاص نیست و هر ساله بین ۱۳ تا ۱۵ آوریل برگزار می‌شود. جشنی که مختص به یک جای خاص در تایلند نیست و در بیشتر شهرهای آن برگزار می‌شود. نکته دیگر این که، اگر چه برای گردشگران ریخت آب و خوشگذرانی در شهر، مهم‌ترین بخش فستیوال محسوب می‌شود اما برای خود تایلندی‌ها، سر زدن به خانواده‌ها و کنار هم بودن نیز بخشی از این سنت به حساب می‌آید.

اما چرا ما پوکت را برای معرفی در این نوشته انتخاب کردیم؟ چون پوکت یکی از بهترین جاها برای جشن‌ها و برنامه‌های مخصوص سونگکاران در تایلند خواهد بود. جمعیت گردشگران زیادی به آن‌جا می‌آیند و جدا از برنامه‌های مختلف شهری، جشن‌های بسیار بزرگی در ساحل پاتونگ یا سواحل معروف دیگر برگزار می‌شود و کنسرت‌های موسیقی نیز بخش مهمی از این فستیوال بزرگ خواهد بود.

سونگکاران در پوکت

وقتی برای جشن آب به تور پوکت بروید، می‌توانید مثل دیگر مردم شهر در خیابان‌ها و سواحل به سمت هم آب بریزید و از تفنگ‌های آبپاش استفاده کنید. با توجه به جمعیت زیاد گردشگران، محیطی شاد و فوق‌العاده لذت بخش در پوکت پدید می‌آید که واقعا تجربه‌ای فراموش نشدنی برایتان خواهد بود. اما نکته‌ی خیلی خیلی مهم در مورد سونگکاران در پوکت این است که بر خلاف بانکوک و بعضی دیگر از شهرها، در واقع یک روز بوده و سه روز نیست و بیشتر برنامه‌های تفریحی و جشن‌ها در همان روز ۱۳ آوریل برگزار می‌شود و روزهای بعد به خاطر حضور توریستی، برنامه‌هایی همچون کنسرت‌های موسیقی و چیزهایی از این دست برپا خواهد شد. البته ۱۳ تا ۱۵ آوریل کماکان تعطیلی عمومی بوده و خیلی از مراکز دولتی و شرکت‌ها تعطیل هستند.

اگر چه همیشه پیشنهاد می‌کنیم برای لذت بردن از یک جشن سونگکاران واقعی، در خیابان‌های اصلی پوکت و جاهای پر رفت و آمد چرخ بزنید، اما می‌توانید ساعاتی را برای شرکت در جشن‌های بزرگ این شهر نیز اختصاص دهید. یکی از بزرگ‌ترین جشن‌ها که دوباره در سال ۲۰۲۲ قرار است بعد از سه سال برپا شود، جشن مارینا فستیوال است (Songkran Marina Festival) که در روز ۱۳ آوریل برگزار شده و با یک دی جی معروف، تجهیزات بزرگ آب بازی و خیلی چیزهای دیگر، انتظار شما را خواهند کشید. همچنین بعضی از پارک‌های آبی مثل Blue Tree نیز در این روز برنامه‌های مخصوص داشته و حسابی در آن‌جا می‌توانید، خوش بگذرانید.

 

گشت و گذار در پوکت با اسکوترهای برقی

آب و هوای پوکت در روز فستیوال سونگکاران

این روز در پوکت هوایی گرم و مرطوب را تجربه خواهید کرد و واقعیت این است که اصلا از این که کسی به سمت شما آب بپاشد ناراحت نخواهید شد و شاید خوشحال هم شوید. دمای هوا حتما بالای ۳۰ درجه خواهد بود و رطوبت بالای ۸۰ درصد باعث می‌شود که این دما بیشتر به نظر بیاید. به همین دلیل است که بعد از روز ۱۳ وقتی تمام این آب بازی‌ها تمام می‌شود، از فردا همه به سواحل رفته و خود را در آب دریا خنک خواهند کرد.

بهترین جا برای شرکت در جشن آب پوکت

وقتی در این روز خاص به سراغ خیابان‌های اصلی شهر می‌روید، وانت‌ها و کامیونت‌های کوچک را می‌بینید که آب سرد پشتشان بار زده شده و همه می‌توانند از آن‌ها برای پر کردن تفنگ‌های آب پاش و بطری‌های آب استفاده کنند. بیشتر جمعیت در این روز به سراغ شلوغ‌ترین نقطه پاتونگ و خیابان بانگلا می‌روند. دومین بخش بسیار محبوب در روز جشن، خیابان بیچ (Beach) خواهد بود که شدیدا شلوغ می‌شود و از هر جایی رویتان آب خواهند ریخت.

اصلا نگران پلیس‌ها هم نباشید، چون در جاهایی مثل دو مکانی که یاد کردیم، حتی خود آن‌ها هم ممکن است با تفنگ آب پاش رویتان آب برزند. از طرفی همانطور که پیش‌تر گرفتیم، با شرکت در بعضی از جشن‌ها نیز می‌توانید حسابی خوش بگذرانید. کلاب‌های مشهور همچون پاویلیون پوکت، دریم بیچ و امثلهم نیز همگی جشن‌های مخصوص به خود را برگزار کرده و در همه‌ی آن‌ها نیز خیس شدن و آب ریختن رو یکدیگر و البته حضور  DJهای عالی و موسیقی پر سر و صدا وجود خواهد داشت.

 

آموزش موی تای در سفر با تور پوکت

آیا خانواده‌ها نیز می‌توانند در این جشن شرکت کنند؟

یکی از سوالاتی که همیشه در رابطه با جشن سونگکاران برای کسانی که تا به حال در آن حضور نداشته‌اند پیش می‌آید این است که آیا همراه فرزندان خود نیز می‌توانند وارد پوکت شده و از جشن آب لذت ببرند؟ بله، اتفاقا این جشن همچون یک فستیوال بزرگ برای همه‌ی اعضای خانواده بوده و در واقع جشن سال نو در تایلند به حساب می‌آید. بچه‌های کم سن و سال خیلی زیادی را خواهید دید که در خیابان‌ها همراه با بزرگ‌ترها به بازی و آب پاشیدن مشغول هستند. پس اگر همراه فرزند خود به تور پوکت می‌روید، حتما یک تفنگ آبپاش خوب هم برای او تهیه کنید.

تجهیزات الکترونیک

پر واضح است که در چنین جشنی، تماما خیس خواهید شد، پس اگر گوشی شما ضد آب نیست، اصلا آن را با خود همراه نبرید. اما حیف است که از چنین تجربه‌ای فیلم و عکس تهیه نکنید به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که اگر یک دوربین گو پرو ندارید، برای مدتی یکی از آن‌ها را اجاره کنید. یک سری کاورهای ضد آب برای دوربین و گوشی نیز وجود دارد که البته کمی از کیفیت عکس و فیلم شما می‌کاهد اما بهتر از این است که کلا چیزی برای ثبت این لحظات همراه نداشته باشید.

 

بهترین سفرهای یک روزه از پوکت

نکاتی که باید در باره جشن سونگکاران در پوکت بدانید

  • نکته خیلی مهم این است که به هیچ وجه نباید از این کسی روی شما آب بریزد ناراحت شوید! در واقع وقتی قبول می‌کنید که در چنین روزی در خیابان‌های پوکت یا هر جای دیگری در تایلند باشید، باید انتظار این که کسی با تفنگ آب پاش یا کاسه‌ای آب روی شما آب بپاشد را داشته باشید.
  • اگر از قبل موتور اجاره کرده‌اید، اصلا آن را بیرون نیاورید. خیابان‌ها خیس خواهد بود، به سمتتان آب می‌ریزند و مردم زیادی در خیابان‌ها هستند!
  • از پوشیدن زیورآلات، همراه داشتن پول زیاد، پوشیدن لباس‌های گران قیمت و ... پرهیز کنید.
  • با توجه به آفتاب تند آن روزهای پوکت، کرم ضد آفتاب بزنید و با خود همراه داشته باشید.
  • غیر از خود پوکت، بعضی از مقاصد نزدیک به این جزیره همچون جزایر سیمیلان نیز می‌توانند، گزینه‌ای عالی برای شرکت در جشن آب باشند

جاهای دیدنی پوکت که بعد از سونگکاران باید از آن‌ها دیدن کنید

تور پوکت عموما یک هفته‌ای یا بیشتر خواهد بود و بعد از این که خوشگذرانی‌های خود را در جشن سونگکاران به پایان رساندید، بهتر است به سراغ دیگر جاذبه‌های گردشگری پوکت نیز رفته تا سفری کامل را تجربه نمایید.‌ از سواحل این مقصد گردشگری محبوب لذت برده، آفتاب بگیرید و به ورزش‌های آبی هیجان انگیزی که در این جاها برای شما تدارک دیده شده استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید از بندرگاه‌های پوکت، برای بازدید از جزایر نزدیک پوکت نیز استفاده کرده و وجه دیگری از زیبایی‌های تایلند را در سفر خود تجربه نمایید.

با گشت و گذار در محله‌ی قدیم پوکت که با نام پوکت تاون (Phuket Town) مشهور است، می‌توانید خانه‌های زیبایی را ببینید که که از گذشته به جا مانده و با رنگ‌آمیزی جذاب و شادی که دارند، محلی بسیار خوب برای گرفتن عکس‌های اینستاگرامی به حساب می‌آیند. در ادامه برای یک گشت و گذار فرهنگی به سراغ معابد و موزه‌های پوکت رفته و حتما در تپه‌ی ناکرد، از مجسمه‌‌ی بزرگ بودا بازدید کنید. رفتن به این محل، جدا از امکان بازدید از این مجسمه‌ی بزرگ، منظره‌ای فوق‌العاده زیبا از پوکت را نیز برایتان به تصویر خواهد کشید.

گردش‌های طبیعت کردی، اسنورکلینگ، غواصی و فعالیت‌های بسیار بیشتری هستند که شما را با طبیعت شگفت‌انگیز پوکت آشنا خواهند کرد. البته اگر اهل خرید هستید هم نگران نباشید، پوکت دارای مراکز خرید و بازارهای متعدد بوده و شما به راحتی می‌توانید، اجناس مورد نظر خود را در آن‌جا پیدا کنید. البته با توجه به این که در یکی از شلوغ‌ترین زمان‌های سال به تور پوکت می‌روید، انتظار تخفیف و قیمت‌های پایین را نداشته باشید. در مجموع سفر در زمان سونگکاران، یکی از گران‌ترین زمان‌ها برای رفتن به پوکت بوده و البته با توجه به این که خیلی سریع همه‌ی هتل‌ها پر می‌شوند، باید از چند وقت، تور پوکت را برای خود رزرو کنید.

 

۶ نکته کاربردی برای سفری ارزان به پوکت

۲۹ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران