آشنایی با پارک ملی شبه جزیره دیلک

جاذبه‌های گردشگری کوش آداسی
آشنایی با پارک ملی شبه جزیره دیلک

کوش آداسی یکی از شهرهای مهم توریستی ترکیه است که در مجاورت شهرهای توریستی دیگر مانند مارماریس، بدروم، ازمیر و غیره قرار دارد. در کنار جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی دیدنی و جذاب تور کوش آداسی همین مجاورت سبب شده تا از اهمیت گردشگری دو چندانی برخوردار شود. جاذبه‌های گردشگری کوش آداسی بسیار زیبا هستند. بنابراین گردشگران از کشورهای مختلف دنیا به خصوص در فصل بهار و تابستان برای بازدید از این شهر می‌آیند. اگر برای یک تعطیلات تابستانی خوب به کوش آداسی سفر می‌کنید، توصیه می‌کنیم حتما به بازدید از پارک ملی شبه جزیره دیلک واقع در چند کیلومتری جنوب آن بروید.

پارک ملی شبه جزیره دیلک دارای مسیرهای پیاده‌روی و سواحل شنی آرام است که آن را به مکانی عالی برای گشت و گذار و تفریح تبدیل کرده‌اند. این پارک یکی از مهم‌ترین مکان‌های طبیعی ترکیه به حساب می‌آید که دریای آبی در کنار مناظر شگفت انگیز در حاشیه پارک امتداد یافته و پارک ملی دیلک را به یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری کوش آداسی تبدیل کرده است. در این مقاله شما را با هر آنچه که قبل از بازدید باید در مورد پارک ملی شبه جزیره دیلک بدانید، آشنا می‌کنیم.

 

آشنایی با پارک ملی شبه جزیره دیلک

پارک ملی شبه جزیره دیلک، در ۳۲ کیلومتری جنوب کوش آداسی در شهر کوچکی به نام گوزل کاملی در استان آیدین ترکیه واقع شده است. این پارک ۲۷۵۹۸ هکتار مساحت، ۶ کیلومتر عرض و ۲۰ کیلومتر طول دارد. طبیعت و ساحل پارک دیلک به قدری خوش منظره است که بسیاری ار گردشگران ساحل آن را زیباترین ساحل این منطقه می‌دانند. پارک ملی دیلک در زمینی کوهستانی قرار دارد که توسط چند دره به بخش‌های مختلفی تقسیم شده است. این پارک علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی شامل سواحل و دره‌های شنی متعددی نیز است که فرصت تفریح و گذراندن یک روز به یادماندنی را برای گردشگران فراهم می‌کند.

برخی پارک ملی شبه جزیره دیلک را به دلیل زیبایی مسحورکننده‌اش قطعه‌ای از بهشت ​​می‌دانند. چنانچه زندگی پر از تنش و مشغله کاری بالایی دارید حتما برنامه‌ریزی برای رفتن به پارک ملی دیلک را در تور کوش آداسی خود ترتیب دهید. چرا که اگر می‌خواهید استراحت کنید، این مکان آرامش عمیق و باورنکردنی را برای شما به ارمغان می‌آورد. مهم نیست به چه چیزی علاقه دارید. در پارک دیلک همه چیز برای تفریح و سرگرمی شما فراهم شده است. چه عاشق پیاده‌روی باشید و چه به آرامش و استراحت در ساحل علاقه داشته باشید، پارک ملی شبه جزیره دیلک برای شما عالی خواهد بود.

پارک ملی شبه جزیره دیلک به دلیل محیطی تمیز، مناظر خیره کننده و سواحل آرام، مکانی عالی برای پیک نیک با دوستان یا خانواده است. این پارک هر آنچه را که برای پیک نیک نیاز دارید در اختیار شما قرار می‌دهد. برخی از امکانات پیک نیک در پارک عبارتند از نیمکت و میز پیک نیک، توالت، دوش و ... . حتی اگر قصد پیاده‌روی ندارید، می‌توانید روز خود را در یکی از کافه‌های ساحلی زیبا و راحت با یک فنجان چای ترکی سپری کنید یا در رستوران‌های فوق‌العاده پارک ملی دیلک از غذاهای ترکی لذت ببرید.

اگر سفر شما به کوش آداسی مصادف با یکی از مهم‌ترین رویدادهای زندگی مانند سالگرد ازدواج، تولد یا هر رویداد مهم دیگری باشد، یا اگر می‌خواهید لحظات عاشقانه فراموش نشدنی را با همسر خود سپری کنید، پارک ملی شبه جزیره دیلک این امکان را به شما می‌دهد. چرا که در این مکان همه چیز برای گذراندن اوقاتی خاص و مفرح در اختیار شما قرار خواهد گرفت. این پارک دارای سواحل زیبای بسیاری مانند ساحل کالاماکی و بسیاری از سواحل دیگر است. از جمله مهمترین سواحل پارک ملی دیلک می‌توان به ساحل ایچملر، ساحل کاواکلی و ساحل کارابینر اشاره کرد.

 

بازدید از بهترین غارهای کوش آداسی

 

جاذبه‌های جذاب پارک ملی شبه جزیره دیلک

همان طور که گفته شد پارک ملی شبه جزیره دیلک گزینه‌ای عالی برای داشتن یک روز متفاوت و به یاد ماندنی در کوش آداسی است. چرا که در این پارک جاذبه‌ها و گزینه‌های تفریحی متعددی تعبیه شده و در اختیار گردشگران قرار گرفته است. از جمله جاذبه‌های پرطرفدار آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در کنار سواحل پارک به طبیعت گردی بروید

این پارک دارای سواحل بسیار زیبایی است که می‌توانید ساعت‌ها روی شن‌های طلایی این سواحل دوست داشتنی و آرام دراز بکشید. لذت بردن از آفتاب دلپذیر و داغ ساحل در تابستان و خواندن کتابی که دوست دارید نیز می‌تواند ایده خوبی در هنگام استراحت در ساحل باشد.

  • پیاده روی و کاوش در پارک

اگر از خواندن کتاب و آفتاب گرفتن حوصله‌تان سر رفته است، قدم زدن در پارک را برای دیدن طبیعت و کوه‌ها پیشنهاد می‌کنیم. پس در بازدید از پارک ملی دیلک به یک ماجراجویی سرگرم کننده بروید، چرا که این پارک مسیرهای پیاده‌روی طولانی زیادی دارد که شما را به مکان‌های جادویی می‌برند. از فعالیت‌های سرگرم کننده‌ای که می‌توانید در حین پیاده‌روی در طبیعت پارک دیلک انجام دهید می‌توان به عکاسی، بازدید از باغ گل و تماشای حیوانات وحشی بامزه اشاره کرد.

 

اطلاعات ضروری درباره کوش آداسی

  • دلتای بزرگ مندرس

دلتای مندرس با مساحت ۱۶۶۱۳ متر مربع در جنوب کوش آداسی قرار دارد و یکی از مهم‌ترین مکان‌های پرندگان مهاجر در دریای اژه است. این مکان مناظر بسیار زیبا و همچنین ماهی‌های زیادی دارد. در پارک ملی شبه جزیره دیلک فرصت بازدید از دلتای بزرگ مندرس را نیز خواهید داشت.

تفریحات پارک ملی شبه جزیره دیلک

پارک ملی شبه جزیره دیلک گزینه‌های زیادی برای گردشگران دارد. مهم نیست که چه سنی دارید و یا طرفدار چه نوع تفریحاتی هستید. زیرا در این پارک زیبا و خوش منظره تفریحات متنوعی متناسب با هر سلیقه و سنی تعبیه شده است. از جمله پرطرفدارترین این تفریحات عبارتند از:

  • تور قایق سواری

برای رسیدن به آب‌های بکر پارک ملی دیلک از کوش آداسی می‌توانید سوار قایق شوید. چرا که این شبه جزیره در نزدیکی جزیره یونانی ساموس قرار گرفته و مشرف به خلیج‌های باشکوه است. در حین قایق سواری حیوانات دریایی جالبی توجه شما را به خود جلب خواهند کرد. همچنین اگر خوش شانس باشید می‌توانید دلفین‌های زیبایی را مشاهده کنید که در امتداد قایق شنا می‌کنند.

  • بازدید از غار زئوس

درست است که پارک ملی شبه جزیره دیلک یک جاذبه طبیعی است، اما یک سایت باستان شناسی متعلق به زمانی که شبه جزیره مایکاله نامیده میشد نیز در آن وجود دارد. غار زئوس در پارک ملی شبه جزیره دیلک از جمله مکان‌هایی است که بازدید از آن در این پارک می‌تواند برای بسیاری از افراد هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده باشد. در ورودی این غار یک استخر آب سرد وجود دارد که شنا در آن در فصل‌های گرم سال شدیدا توصیه می‌شود. افسانه‌های زیادی در مورد این غار وجود دارد. طبق برخی از افسانه‌ها گفته می‌شود که زئوس در این غار غسل کرده است. علاوه بر این نقل می‌شود که مریم مقدس نیز به این غار رفته است، زیرا خانه‌ای از مریم در نزدیکی پارک شهر افسوس وجود دارد. در هر صورت توصیه می‌شود حتما، در تور کوش آداسی و سفر به پارک ملی شبه جزیره دیلک حتما از آن دیدن کنید.

 

گشت و گذاری فرهنگی در کوش آداسی

  • تماشای حیوانات وحشی در ساحل جنوبی پارک

سواحل جنوبی پارک ملی شبه جزیره دیلک کاملا متفاوت هستند. زیرا فلامینگوهای بسیاری را در خود جای داده و ۲۰۸ گونه دیگر از پرندگان را می‌توان در زمان‌های مختلف سال در آن مشاهده کرد. همچنین ۷۶ گونه پرنده در این منطقه تخم می‌گذارند و به همراه سایر حیوانات وحشی منطقه که آنقدر به حضور انسان عادت کرده‌اند که به ساحل می‌رسند. اگر خوش شانس باشید حتی می‌توانید برخی حیوانات وحشی بی‌آزاری را نیز در حین گشت . گذار در ساحل جنوبی پارک دیلک مشاهده کنید.

  • تماشای پوشش گیاهی متنوع پارک ملی دیلک

تنوع پوشش گیاهی در شبه جزیره درست مانند تنوع حیات وحش است. کوه دیلک با ارتفاعی در حدود ۱۲۳۷متر سبب شده تا تغییرات زیاد دمایی بین قسمت‌های شمالی و جنوبی شبه جزیره ایجاد شود. بنابراین زیستگاه گیاهی شامل ۴ منطقه مختلف در آن پدیدار گشته است. به غیر از گونه‌های گیاهی خاص دریای اژه، گیاهان دیگری نیز متعلق به دریای مدیترانه و دریای سیاه در این پارک شبه جزیره‌ای به چشم می‌خورند.

 

بهترین زمان برای بازدید از پارک ملی شبه جزیره دیلک

قطعا هر گردشگری دوست دارد تا در بهترین زمان در مقصد گردشگری مناسبی حضور داشته باشد تا بتواند نهایت استفاده را از آن بکند. این موضوع در جاذبه‌های گردشگری طبیعی و فضای باز از اهمیت بیشتری برخوردار است. بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از پارک ملی شبه جزیره دیلک هستند. زیرا در این فصل‌های سال طبیعت پارک در زیباترین حالت خود بوده و شرایط اب و هوایی نیز برای بهره بردن از تمامی امکانات و جاذبه‌های آن مساعد هستند. البته به دلیل اینکه فصل‌های بهار و تابستان اوج فصل گردشگری در کوش آداسی هستند قیمت‌ها در مقایسه با دیگر روزهای سال کمی بالاتر خواهند بود. اگر به دنبال تور ارزان کوش آداسی هستید، اوایل پاییز می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. اما در روزهای دیگر این شهر توریستی سرد است و کمتر به آن سفر می‌شود.

 

هزینه‌ها در سفر با تور کوش آداسی

 

طریقه دسترسی به پارک ملی شبه جزیره دیلک

پارک ملی شبه جزیره دیلک در ۳۲ کیلومتری کوش آداسی قرار دارد. اتوبوس‌ها از کوش آداسی به مقصد این پارک هر نیم ساعت یک بار و با قیمت‌های بسیار مناسب ار مرکز کوش آداسی تردد می‌کنند. همچنین می‌توانید با قایق‌هایی که همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر در این مسیر فعالیت می‌کنند دسترسی آسان و سرگرم‌کننده‌ای را به پارک تجربه کنید. استفاده از تاکسی نیز گزینه‌ای سریع برای دسترسی به پارک دیلک کوش آداسی است.

۲۴ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران