باشکوه ترین معابد مالزی

جاذبه‌های گردشگری مالزی

مالزی عمدتا یک کشور مسلمان به شمار می‌آید و بعنوان یک مغناطیس توریستی و یک کشور صلح آمیز در نظر گرفته می‌شود که در آن مومنان از همه ادیان مذهبی مورد احترام هستند. در این خطه، می‌توانید معبد بسیاری را در گوشه و کنار کشور شاهد باشید. معابد مالزی، دارای تاریخ و طرح‌های معماری منحصر به فردی هستند و به اجداد و خدایان مقدس هندوها و بوداییان اختصاص یافته‌اند.

 

آشنایی با برترین معابد مالزی

مالزی، یک دیگ ذوب چند فرهنگی زیبا در جنوب شرقی آسیا است. این ترکیب منحصر به فرد از مردمان چین، هند، تایلند و مالزی (به همراه بسیاری دیگر)، کشوری متنوع با تمرکز مذهبی قوی بر اسلام، بودیسم و هندوئیسم را ایجاد کرده است. در نتیجه، این امر در بسیاری از مساجد و معابد زیبای سراسر کشور منعکس شده است. در سفر با تور مالزی دیدن معابد باشکوه این کشور را از دست ندهید.

معبد باتو کیو

معبد Batu Caves مجموعه‌ای از غارها و معابد آهکی را در سلانگور، در حدود ۱۳ کیلومتری شمال کوالالامپور در ناحیه گومبک شامل می‌شود. اینجا یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی و معابد مالزی است و قدمت آن به ۴۰۰ میلیون سال پیش باز می‌گردد. جالب است بدانید برای رسیدن به این سازه، باید ۳۳۰ پله بالا بروید.

این معبد به خدای هندوهای جنوب هند، موروگان، تقدیم شده است و البته برجسته‌ترین اثر در این مکان، مجسمه طلایی الهه موروگان با ارتفاع ۱۴۰ فوت است که بلندترین مجسمه در جهان به شمار می‌آید. این مکان مقدس، شامل ۳ غار اصلی و چند غار کوچک‌تر است. هر غار متشکل از زیارتگاه‌ها، مجسمه‌ها و نقاشی‌های پرآذین هندو است که داستان‌هایی را در مورد چگونگی پیروزی لرد موروگان بر شیطان سوراپادان بیان می‌کند.

  • ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۸
  • آدرس: Gombak, 68100 Batu Caves, Selangor, Malaysia

عکس: en.wikipedia.org

 

معبد سری ماهاماریامان

معبد Sri Mahamariamman، یکی از ثروتمندترین معابد هندوهای جنوب هند است که در کوالالامپور در مجاورت محله چینی‌های کوالالامپور واقع شده است. این مکان که جزو برترین معابد مالزی نیز به شمار می‌آید، در بدو امر در سال  ۱۸۷۳ بعنوان یک زیارتگاه خصوصی ساخته شد. اما  بعدها  در سال ۱۹۲۰، درهای خود را به روی توده‌های مردم گشود و با هجوم پرستندگان الهه ماریامان، محبوبیت زیادی به دست آورد. و جالب است بدانید تعداد این بازدیدکنندگان این مکان، در طول جشنواره های هندو دیپاوالی و تایپوسام چند برابر می‌شود.

مجسمه‌های پیچیده و نمای باشکوه این معبد، به زیبایی آن افزوده‌اند. این فضای پرطرفدار در مالزی، ۲۲۸ بت از خدای هندو را در خود جای داده و همچنین با نقوش هندو تزئین شده که داستان‌هایی از هندوئیسم اولیه را روایت می‌کنند.

نمازخانه اصلی، دارای سقف مزین و ۳ ضریح اصلی است. چهار زیارتگاه کوچک نیز در اطراف نمازخانه اصلی قرار دارند. گفتنی است این زیارتگاه‌ها به لرد گانشا، لرد موروگان، لاکشمی (الهه ثروت) و خدایان دیگر اختصاص داده شده‌اند. و در این میان، ارابه نقره‌ای لرد موروگان با ۲۴۰ زنگ و یک جفت اسب، در سمت راست بالای نمازخانه اصلی به زیبایی هرچه تمام‌تر خودنمایی می‌کند.

  • ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ۲۱
  • آدرس: 164, Jalan Tun H S Lee, City Centre, 50000 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia

 

۸ مکان برای بازدید کوله‌گردها در مالزی

عکس: stgileshotels.com

 

معبد سری پویاتا مورتی

معبد Sri Poyatha Moorthi که در ایالت مالاکا مالزی واقع شده، یکی از قدیمی‌ترین معابد هندو چیتی و مهمترین معابد مالزی است که به لرد گانشا تقدیم شده و مجسمه زیبایی از آن را در فضای داخلی خود به نمایش می‌گذارد. نمای زرد روشن معبد، از دور به زیبایی خودنمایی می‌کند. این معبد با معماری اصیل دراویدی، رنگ‌های غنی و تزئینات پیچیده به صورت برجی عظیم در سال ۱۷۸۱ بنا نهاده شد. این مکان همچنین، از عناصر هلندی مختلف در معماری خود سود برده است، زیرا در زمان سلطنت هلند در مالزی شکل گرفت.

اگرچه معماری این بنا ساده است، اما بازدیدکنندگان و فدائیان بسیاری به سوی خود جذب می‌کند. ضمن اینکه این بنا در مجاورت معبد چنگ هون تنگ و مسجد کامپونگ کلینگ، هارمونی اجتماعی عالی را در این کشور ایجاد می‌نماید. گفتنی است این معبد، در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

  • ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۷ صبح تا ۱۱:۳۰ و از ۱۸ تا ۲۱
  • آدرس: No: 5 to 11, Jalan Tukang Emas, 75200, Melaka, Malaysia

عکس: vivify.com.my

 

معبد آرولمیگو سری راجاکالیامان

در ادامه سفر به باشکوه‌ترین معابد مالزی، سری می‌زنیم به معبد شیشه‌ای Arulmigu Sri Rajakaliamman  که با عنوان تبرائو گلس نیز شناخته می‌شود. این عبادتگاه، در منطقه جوهور بهرو واقع شده و در میان بازدیدکنندگان هندوی سراسر جهان محبوبیت بالایی دارد. معبد فعلی، یک بنای بازسازی شده با استفاده از شیشه است که از سال ۱۹۹۶ درهای خود را به روی عموم مردم گشود. این سازه بسیار زیبا، با بیش از ۳۰۰۰۰۰ قطعه شیشه‌ای رنگی و مجسمه‌های فراوان و همچنین نقاشی‌های دیواری از خدایان و الهه‌ها از جمله بت‌های لرد بودا و مادر ترزا تزئین شده است.

  • ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۷ صبح تا ۱۰ صبح و ۱۳ تا ۱۷
  • آدرس: Jalan Tun Abdul Razak 1/1, Wadi Hana, 80300 Johor Bahru, Johor, Malaysia

 

انواع تفریحات آبی در مالزی

ماران موروگان

اگر واقعا می‌خواهید از یکی از معابد مالزی برای بیداری معنوی دیدن کنید و روحتان را جلا دهید، توصیه می‌کنیم  به دور از عجله توریستی، در میان فضایی زیبای معبد هندوی معروف Maran Murugan به گشت و گذار بپردازید. این مکان با قدمتی ۱۲۰ ساله، به تقدیس لرد موروگان اختصاص دارد. برخی از علاقمندان، اذعان دارند که شاهد معجزه از درخت مقدس موجود در محوطه معبد بوده‌اند.

این مکان همچنین به خاطر میزبانی جشن‌های باشکوه در طول جشنواره پانگونی اوتیرام که در ماه آوریل یا مه برگزار می‌شود نیز محبوبیت دارد. ساختمان مدور منحصر به فرد معبد، یکی از ویژگی‌های مهم این مکان آرامش بخش و دنج است. و اگر می‌خواهید آرامش حقیقی این مکان را تجربه کنید، حتما صبح زود به اینجا بیایید.

  • زمان بازدید: همه روزه از ساعت ۵:۳۰ صبح تا ۲۱:۳۰
  • آدرس: KM 100, JALAN KUANTAN - JERANTUT, 26500 Maran, Pahang, Malaysia

عکس: thesmartlocal.my

 

کلانگ پرومال

معبد Klang Perumal در منطقه کلانگ در سلانگور مالزی، با الهام از مکانی که در آن قرار دارد نامگذاری شده است. اینجا در شمار قدیمی‌ترین معابد مالزی محسوب می‌شود. از آنجایی که بخش بزرگی از هندوهای هند جنوبی لرد ویشنو را می‌پرستند، این معبد به خدای لرد ویشنو تقدیم شده است. هر چند سایر خدایان از جمله پارواتی، گانشا، ناواگراهاس و سانیسواران نیز در این مجموعه معبد تقدیس می‌شوند.

گفتنی است این سازه، اخیرا با استفاده از معماری مدرن بازسازی و مرمت شده و جذابیت بیشتری برای بازدیدکنندگان پیدا کرده است. این فضای آرامش بخش، ساعاتی شما را از آشفتگی و شلوغی زندگی روزمره رها می‌کند، خصوصا اگر صبح زود از این مکان دیدن کنید.

  • ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ۲۴
  • آدرس: No. 80, Jalan Mastika Off Psn Raja Muda Musa, Selangor, 41100 Klang, Malaysia

 

برترین هتل‌های ساحلی مالزی

عکس: en.wikipedia.org

 

معبد کک لوک سی

معبد Kek Lok Si، یک معبد بودایی پرآذین قرن نوزدهمی است که در بالای تپه‌های ایرایتام جزیره پنانگ قرار دارد. فضای داخلی و خارجی تالارهای معبد، بتکده‌ها و طاق‌نماها با میلیون‌ها تمثال زیبا از بودا و صدها حکاکی، مجسمه و نقاشی‌های دیواری تزئین شده‌اند. طرح‌های دقیق معماری، معانی قابل توجهی از فرهنگ چینی و آموزه‌های بودایی را بیان می‌کنند. بعلاوه یک باغ زیبا نیز در فضای باز معبد وجود دارد که می‌توانید در آن قدم بزنید و ساعاتی مفرح را سپری نمایید. هر چند نقطه برجسته معبد، بتکده ۷ طبقه سفید و طلایی رامای ششم است.

گفتنی است این عبادتگاه، یکی از بزرگ‌ترین معابد بودایی چینی در جنوب شرقی آسیا به شمار می‌آید و از باشکوه‌ترین معابد مالزی است که چشم اندازی فوق‌العاده از جورج تاون را ارائه می‌دهد. همچنین یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از معبد، در زمان جشن‌های سال نو چینی است.

  • ساعات بازدید: همه روزه از ساعت  ۷ صبح تا ۱۷:۳۰
  • آدرس: Kek Lok Si Temple, Jln Balik Pulau, 11500 Ayer Itam, Pulau Pinang, Malaysia

عکس: cktravels.com

 

معبد تین هو

Thean Hou، یک معبد ۶ طبقه بودایی است که به معبد "الهه بهشت" نیز شهرت دارد و از باشکوه‌ترین معابد مالزی به شمار می‌آید. بعلاوه اینجا، یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین معابد بودایی در جنوب شرقی آسیاست. به لحاظ موقعیت مکانی این بنا در امتداد جالان کلانگ لاما، در فاصله کوتاهی از بوکینگ بیتانگ در سمت جنوب غربی شهر کوالالامپور قرار دارد. همچنین این معبد، بر روی تپه‌ای قرار داشته و مناظر پانورامایی خیره کننده‌ای از شهر را به مخاطبانش ارائه می‌دهد.

فضای داخلی، یک بتکده بودایی معاصر و تمثال های بودا در سالن ۸ ضلعی را شامل می‌شود. المان‌های بودیسم، تائوئیسم و کنفوسیوس را نیز در این معبد شاهد خواهید بود.

در مقایسه با سایر معابد مالزی، این مکان سبک‌های سنتی و معاصر را با کنده کاری‌ها و نقاشی‌های دیواری پیچیده ترکیب می‌کند. ستون‌های قرمز روشن ورودی معبد، نماد رفاه و خوشبختی هستند، در حالی که ستون‌های الهام گرفته از تصاویر اژدها و پشت بام‌های زیبای بتکده، به جذابیت معماری معبد کمک می‌کنند.

اینجا همچنین، دارای یک باغ گیاهان دارویی چینی به همراه یک برکه لاک پشت  است. همچنین می‌توانید ۱۲ مجسمه حیوانی را پیدا کنید که هر کدام نشان دهنده زودیاک چینی هستند. در نهایت این معبد، مراسم عروسی چینی، فال خوانی و کلاس‌های هنرهای رزمی مانند تای چی، ووشو و چی گونگ را برگزار می‌کند. در فستیوال‌های چینی نیز مانند جشنواره نیمه پاییز و روز وساک، هزاران نفر از علاقمندان و بازدیدکنندگان دیدن می‌کنند.

  • ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ۲۴
  • آدرس: 65,Persiaran Endah, Taman Persiaran Desa, 50460 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia

معبد کوان یین

و در پایان سفر مجازی به باشکوه‌ترین معابد مالزی، سری می‌زنیم به Kuan Yin در جورج تاون که به الهه رحمت اختصاص دارد و یکی از مراکز اصلی عبادت تائوئیست‌های چینی در این شهر است.

این معبد که در معماری چینی غرق شده است، سقف‌های وسیعی دارد که نمونه معابد چینی را به رخ می‌کشد. ستون‌های در هم تنیده اژدها به شکوه این معماری می‌افزایند و درهای غول‌پیکر، با نقاشی‌هایی از خدایان تائوئیست و بودایی تزیین شده‌اند.

معبد دارای ۳ چاه است. دو چاه قابل، مدت‌هاست که از کار افتاده‌اند. در حالی که اعتقاد بر این است که سومین چاه، دارای خواص دارویی است. این معبد که مکانی محبوب برای مردمان محلی است، توسط غرفه‌های غذای متنوعی احاطه شده و مسافران می‌توانند در حین گشت و گذار در هزارتوی معبد، از صرف غذاهای لذیذ و متنوع نیز لذت ببرند.

  • ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ۱۸
  • آدرس: 30,Jalan Masjid Kapitan Keling (Pitt Street), George Town, 10200, Penang, MALAYSIA

 

راهنمای گیاهخواری در رستوران های مالزی

 

۱۰ فروردین ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 16 اسفند 1402)

نظرات کاربران