مراکز و سایت‌های غواصی در کیش

جاذبه‌های گردشگری کیش
مراکز و سایت‌های غواصی در کیش

جزیره کیش با مساحتی بالغ بر ۹۲ کیلومتر مربع، در خلیج فارس و در جنوب ایران قرار دارد. اینجا جزیره‌ای نزدیک به خط استوا بوده و با وجود آب و هوای گرم و مرطوب، طبیعتی منحصر به فرد را داراست. متوسط دمای سالانه کیش ۲۷ درجه سانتیگراد است و تیر و مرداد، گرم‌ترین ماه‌های جزیره به شمار می‌آیند. در سفر با تور کیش درخواهید یافت که سطح براق جزیره در طول روز، زیر نور باشکوه خورشید می‌درخشد و سواحل شنی همچنان محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شوند.

به علاوه باید گفت کیش، از گستره وسیعی از موجودات دریایی برخوردار است. اما به جز این، به لحاظ حیات وحش چندان غنی نیست، زیرا کاملا توسط آب احاطه شده است. با این حال، این جزیره با بیش از ۱۵۰ نوع پرنده، مکانی مورد علاقه برای مهاجرت این موجودات است. گونه‌های متعددی گیاهان و پوشش گیاهی نیز در نقاط مختلف جزیره به چشم می‌خورند و کیش را به مکانی دیدنی بدل کرده‌اند.

جزیره کیش با توجه به این مناظر زیبا، سواحل عالی و آب و هوای آفتابی، تفریحی‌ترین مکان گردشگری کشور است. این جزیره جاذبه‌های گردشگری فراوانی از جمله کشتی یونانی قدیمی در کیش، اسکله‌های تفریحی میر مهنا، آب انبارهای سنتی، روستاهای بومی، مجموعه پارک دلفین‌ها، باغ پرندگان و پارک‌ها و مراکز خرید متعددی را در خود جای داده است. کافی است سری به مقاله جاذبه‌های اصلی کیش از تاریخی تا ساحلی بزنید و اطلاعاتی قابل توجه در این رابطه بدست آورید.

علاوه بر این، کیش مکانی ایده‌آل برای انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های آبی است. کلوپ‌ها، استراحتگاه‌های ساحلی مخصوص خانم‌ها و آقایان، انواع متعدد قایق سواری و سفرهای دریایی، غواصی در اعماق دریا، استخرهای سرپوشیده و سایر امکانات را در این رابطه ارائه می‌دهد. ما نیز در ادامه مهمترین مراکز و سایت‌های غواصی در کیش را معرفی خواهیم کرد. گفتنی است برخی سایت‌های غواصی، کم عمق بوده و حتی برای افراد مبتدی نیز کاربرد دارند. بعلاوه، مربیان و مراکز آموزشی متعددی در کنارتان خواهند بود تا در این سفر دریایی شما را همراهی کنند.

 

سایت غواصی سازه‌ها

در این سایت، می‌توانید سازه‌های بتونی مصنوعی متعددی را بیابید که در عمق ۱۸ متری و در فاصله ۲ مایلی در جنوب شرقی جزیره واقع شده‌اند. البته تورهای صیادی گاه و بیگاه به این سازه‌ها گیر کرده‌اند و پاره شده‌اند و مسیر غواصی را با چالش مواجه کرده‌اند. بنابراین در حین غواصی، باید کاملا مراقب باشید تا گرفتارشان نشوید. این سازه‌ها، بعنوان لانه، گونه‌های مختلفی از آبزیان را گرد خود جمع کرده‌اند که از آن میان می‌توان به شیرماهی، فرشته ماهی، طوطی ماهی، اژدر ماهی، دسته‌های سرخو و پروانه ماهی اشاره کرد.

 

معرفی تفریحات غیر آبی جزیره کیش

سایت غواصی بیگ کورال

سایت مرجانی بیگ کورال را می‌توانید در شرق جزیره و در عمق ۶ متری بیابید. زیبایی‌های این مکان قابل وصف نیستند و شما را غافلگیر خواهند کرد، زیرا اکوسیستم این محدوده بسیار غنی و سرشار از گونه‌های مختلف آبزیان است. گفته می‌شود که اینجا، بهترین سایت غواصی جزیره به شمار می‌آید و محبوبیت فراوانی در میان مسافران تور کیش دارد. بی شک از دیدن لاک‌پشت‌های پوزه عقابی و پشت سبز، جراح ماهی، مرجان‌های طبقاتی و مغزی، انواع خرچنگ، اژدرماهی، ساردین، دلقک ماهی، ماهی تن و سایر موجودات به وجد خواهید آمد.

سایت غواصی سمبارون 

زیباترین ردیف‌های مرجانی را می‌توانید در این نقطه دنج و پنهان در غرب کیش بیابید که در حدفاصل جزیره کیش و هندورابی واقع شده است. در اینجا می‌توانید در عمق ۱۶-۶۰ متری، تپه‌های زیرآب را طی کنید و با گونه‌های مختلف آبزیان از جمله گروه شیر ماهی‌ها ملاقات نمایید. در ضمن جریان آب در این محدوده نسبتا شدید است و غواصی در آن، برای مبتدیان مناسب نیست. برای رسیدن به این منطقه، باید از بندرگاه کیش سوار قایق شوید.

 

محبوب‌ترین رستوران‌های کیش از نظر مردم

 سایت غواصی داما

داما، نام کشتی باربری سنگالی غرق شده‌ای است که در آب‌های جنوب شرقی جزیره و در عمق ۳۳ متری به خواب رفته است. این کشتی در حال حمل بار از نوع سینک آشپزخانه، سرامیک و MDF بود که در یکی از شب‌های پاییزی ۱۳۸۴ به دلیل آبگرفتگی موتورخانه غرق شد و به مرور زمان به زیستگاه آبزیان این محدوده بدل گشت. از این رهگذر سایتی جالب توجه برای غواصی بوجود آمد که به شما اجازه می‌دهد در فاصله ۴ مایلی از جزیره به گشت و گذار بپردازید. از آنجا که غواصی در این محدوده چالش برانگیز است، حتما باید دوره‌هایی تخصصی را در این رابطه گذرانده باشید. بنابراین غواصی در اینجا، به هیچ وجه به مبتدیان پیشنهاد نمی‌شود.

سایت غواصی دشت جلبک‌ها

این سایت بکر و کمتر شناخته شده، در جنوب جزیره واقع شده است. اما در عین حال، زیباترین تصاویر را در هنگام غواصی برای علاقمندان به ارمغان می‌آورد. این دشت پر از جلبک دریایی و مدور، عمق ۳-۱۰ متری را برای غواصی ارائه می‌دهد و آبزیانی نظیر ماهی مرکب، دلقک ماهی، طوطی ماهی، ستاره‌های دریایی، جاش و خفاش ماهی، شما را در این شنا همراهی می‌کنند. در ضمن جریان آب در این محدوده هم شدت دارد، بنابراین فقط افراد متخصص در غواصی می‌توانند از این مکان استفاده کنند.

 

آب و هوای کیش در فصل‌های مختلف

سایت غواصی وانت مغروق

زمانی که این خودروی تویوتا در عمق ۷ متری و در فاصله ۳۰۰ متری از ساحل روبروی پاویون سازمان منطقه آزاد کیش غرق شد، هیچ کس گمان نمی‌کرد که این محدوده به یکی از جذاب‌ترین سایت‌های گردشگری جزیره بدل شود. اکنون این خودرو، خانه جمعی از آبزیان بوده و در اطراف آن می‌توانید شاهد انواع ماهی‌ها از جمله فرشته ماهی، پروانه ماهی، خفاش ماهی، سرخو و سایرین باشید.

 سایت غواصی ساترن کرک

این سایت که با عنوان شکاف جنوبی نیز شهرت دارد، از بخش‌های کمتر دیده شده جزیره و تقریبا بکر است. زیرا در فاصله نسبتا دوری از سایر جاذبه‌های این منطقه و در سه مایلی جزیره قرار دارد. اما در عین حال، محیطی را بسیار عالی برای غواصی در کیش رقم می‌زند و عمقی معادل ۱۳-۱۶ متر را می‌توانید برای این امر بیابید. همچنین آبزیانی نظیر باراکودا، خفاش ماهی و کوسه‌های بلک تیپ نیز در این مسیر خودنمایی می‌کنند. این سایت نیز، از جریان تند آب برخوردار بوده و بنابراین به افراد مبتدی پیشنهاد نمی‌شود.

 

خرید در ارزان‌ترین مراکز خرید کیش

سایت غواصی زوبیچ

این سایت را می‌توانید در شمال شرقی جزیره و در امتداد ردیف‌های مرجانی باشکوه و زیبا در نواری شرقی و غربی بیابید. عمق آب در اینجا ۳-۵ متر بوده و یکی از بهترین مکان‌ها را برای غواصان از مبتدی گرفته تا حرفه‌ای رقم می‌زند. در این محدوده جراح ماهی، فرشته ماهی، پروانه ماهی، سفره ماهی، لاکپشت‌ها و سایر گونه‌ها به استقبالتان می‌آیند و شما را در این سفر دریایی در تور کیش همراهی می‌کنند.

سایت غواصی دشت ستاره‌ها 

هیجان و زیبایی را می‌توانید در این سایت تجربه کنید. این سایت که در جنوب جزیره واقع شده است، فضایی بکر را به مخاطبان هدیه می‌دهد و در بستر شنی آن در عمق ۱۶ متری می‌توانید آبزیان مهاجر نظیر شیر ماهی، لاکپشت، سفره ماهی، کوسه‌های بلک تیپ و دسته‌های جاش را مشاهده کنید. هر چند که باید گفت جریان آب در اینجا نیز تند بوده و فقط افراد حرفه‌ای، این مکان را برای غواصی انتخاب می کنند.

 

معرفی هتل ۵ ستاره میراژ در کیش

سایت غواصی کشتی یونانی

گفتنی است این مکان، از سایر سایت‌ها برای غواصی کمتر طرفدار داد، اما می‌تواند در عمق ۴-۸ متری، تصاویری بی‌بدیل از حیات زیر آب را به زیبایی به نمایش بگذارد. اینجا حتی مناسب اسنورکلینگ بوده و به تجهیزات غواصی پیشرفته‌ای نیاز نیست. البته در شرایط نامساعد جوی و وزش باد، شنا در محدوده این کشتی به گل نشسته چالش برانگیز می‌شود.

برای رسیدن به این سایت، در پارک ساحلی روبروی کشتی، پله‌هایی تعبیه شده تا به آسانی خود را بتوانید به زنجیر لنگرگاه برسانید. توصیه می‌کنیم سعی نکنید به درون کشتی ورود پیدا کنید و فقط در حوالی آن به غواصی بپردازید. زیرا بدنه کشتی، پس از گذشت سالیان پوسیده شده و خطرناک است و احتمال فرو ریختن آن وجود دارد.

سایت غواصی کنیون

این سایت غواصی که از دیوار صخره‌ای برخوردار است، در طی سالیان تبدیل به زیستگاه گونه‌های مختلف آبزیان شده است. شما می‌توانید در عمق ۱۲-۱۶ متری به کشف دنیای زیر آب و مشاهده سفره ماهی‌ها، شیر ماهی‌ها، لاکپشت‌های غول پیکر، نرس شارک، کوسه‌های بلک تیپ، گیتار شارک و غیره بپردازید. گفتنی است این سایت، در واقع یک دره زیرآبی است که در غرب جزیره واقع شده و از آنجا که از منطقه شهری دور بوده، بنابراین بکر مانده است. بعلاوه برای رسیدن به آن، باید از قایق استفاده کنید.

 

روستای باغو در کیش و جاذبه‌های آن

سایت غواصی کلبه هور

اگر گذرتان به غربی‌ترین نقطه جزیره کیش افتاد، می‌توانید به این سایت دسترسی داشته باشید. هر چند رفتن به این مکان، مستلزم دسترسی به ساحل کوچک در جنوب آن بوده و یا باید از طریق صخره‌های غربی خود را به این سایت برسانید. در اینجا می‌توانید از غواصی تا عمق ۸ متری و تماشای آبزیانی نظیر لاکپشت، صدف، سرخو، سنگسر و غیره لذت ببرید. گفتنی است در اینجا، یک غار کوچک و زیبا نیز وجود دارد که گشت و گذار در آن در عمق ۵ متری بسیار لذت بخش و هیجان‌انگیز است.

سایت غواصی نورث کرک

اینجا در واقع یک شکاف طولانی و بزرگ در خلیج فارس به شمار می‌آید و زیبایی‌های فراوانی را در عمق ۹ متری برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد. اگر توانستید با قایق خود را به این محدوده برسانید، بی شک از تصاویر بی بدیل ستاره‌های دریایی، لاکپشت‌ها، طوطی ماهی‌ها، ملوان ماهی‌ها، سفره ماهی‌ها و دلقک ماهی‌ها به وجد خواهید آمد. در اینجا نیز جریان آب شدت دارد و غواصی در آن، مناسب افراد تازه کار نیست.

 

معرفی ۱۱ رستوران لوکس در کیش

سایت غواصی کشتی خرما

یکی دیگر از سایت‌های عالی برای تجربه غواصی در جزیره کیش، یک کشتی غرق شده است که بار خرما داشته و در جنوب جزیره، روبروی پارک آبی واقع شده است. این کشتی، در یک بستر شنی و صاف فرو رفته که اکنون آنرا جلبک‌ها و توتیاهای کوچک احاطه کرده‌اند. شما می‌توانید در این حوالی و در عمق ۵ متری به گشت و گذار بپردازید و از تماشای ملوان ماهی‌ها، سرخوها، پروانه ماهی‌ها، فرشته ماهی‌ها، صدف‌ها و غیره لذت ببرید. فقط حواستان باشد به بدنه‌های زنگ زده کشتی برخورد نکنید!

سایت غواصی رویال راک

زمانی بارج حامل صخره‌های گرانیتی که از عمان به بحرین توسط یک یدک کش بلژیکی در سال ۱۳۸۷ حمل می‌شد، به دلیل طوفانی شدن دریا، غرق گردید. و به مرور زمان این محدوده، تبدیل به زیستگاه موجودات دریایی شد. بنابراین در این سایت می‌توانید صخره‌های گرانیتی بزرگ و کوچکی را بیابید که انواع ماهی‌ها از جمله ماهی تن، دلقک ماهی، سفره ماهی، طوطی ماهی، فرشته ماهی، خفاش ماهی و همچنین دسته‌های باراکودا را به سوی خود جذب کرده است.

این مکان جذاب، در حال حاضر امکان غواصی در عمق ۱۰ متری را برای علاقمندان فراهم می‌کند. جالب است بدانید قطعاتی از یک جت اسکی، یک قایق، سه چرخه، بلوک‌های بتونی و چند گلدان شکسته نیز به مرور به این مجموعه اضافه شدند تا خانه‌ای جذاب‌تر را برای آبزیان مشتاق رقم بزنند. گفته می‌شود این سایت، اولین زیستگاه مصنوعی در جزیره به شمار می‌آید.

 

تجربه سفر به جزیره کیش با کشتی

سایت غواصی الدورادو 

این سایت که با هدف جذب گردشگر و افزایش سایت‌های غواصی جزیره، اقدام به ساخت و نصب ۶ مجسمه در دریا کرده است، اکنون امکان غواصی در عمق ۶ متری در شرق جزیره را برای مخاطبان فراهم می‌کند. در اینجا می‌توانید خفاش ماهی‌ها، پروانه ماهی‌ها، جاش‌ها و بسیاری دیگر از آبزیان را مشاهده کنید که سرخوشانه در حوالی مجسمه‌ها به زندگی و گشت و گذار مشغولند. البته جای تاسف دارد که مجسمه‌ها دور از جاذبه‌های جزیره و در مکانی نصب شده‌اند که بازدید کننده چندانی برای غواصی ندارند. اما به هر حال این شرایط، به کاهش فشار بر اکوسیستم‌های مرجانی و همچنین حفاظت از آبزیان کمک کرده است.

سایت غواصی سیمرغ

و در نهایت سری می‌زنیم به این سایت غواصی در شرق جزیره که از بستری شنی و صاف، همراه با مرجان‌های شاخ گوزنی کوچک برخوردار است. جالب است بدانید طرفداران محیط زیست، اقدام به کاشت و بازسازی مرجان‌ها کرده‌اند تا این مجموعه را غنی‌تر کرده و به آبزیان کمک کنند. بعلاوه علاقمندان در تور کیش می‌توانند تا عمق ۸ متری در این سایت به غواصی و مشاهده دلقک ماهی‌ها، طوطی ماهی‌ها، مارماهی‌های سفید، فرشته ماهی‌ها و سایر جذابیت‌های دنیای زیر آب بپردازند. هر چند که باید در حین شنا، مراقب مرجان‌های جوان باشید تا به آنها آسیب نرسانید.

 

فرودگاه کیش را مثل کف دستتان بشناسید

 

۱۲ اسفند ۱۴۰۰

نظرات کاربران