راهنمای استفاده از حمل و نقل در بالی

جاذبه‌های گردشگری بالی
راهنمای استفاده از حمل و نقل در بالی

اگر بخواهید هر چه بالی برای عرضه دارد را در سفر به این جزیره تجربه کنید، حتما باید به گوشه گوشه آن‌جا بروید و برای این کار به وسایل نقلیه‌ برای رفت و آمد نیاز خواهید داشت. برای این کار انتخاب‌های متنوعی پیش رو دارید که استفاده از تاکسی‌های اینترنتی تا کرایه موتور سیکلت و ماشین را شامل می‌شود. خیلی از توریست‌ها تنها در جاهای گردشگرپذیر مانده و خیلی از مرکز شهر دور نمی‌شوند، برای این که شما مثل آن‌ها نباشید و به جاهای مختلف جزیره بروید، مطلب امروزمان را دنبال کنید تا کاملا با انتخاب‌هایی که برای رفت و آمد در تور بالی پیش رو دارید، آشنا شوید.

 

اجاره موتورسیکلت

خیلی از جوان‌هایی که به بالی سفر می‌کنند، یک موتور سیکلت در طول سفر اجاره کرده و به هر جایی که می‌خواهند می‌روند. مسلما راندن این موتورها برای بعضی سخت است و عده‌ای هم آن را برای رفتن به جاهای دور، کند در نظر می‌گیرند اما با این حال موتورها به شما این امکان را می‌‌دهند تا به سواحلی بروید که رفتن به آن‌جا با ماشین سخت است و همچنین در طول راه نیز از فضای بالی و آب و هوای جزیره لذت خواهید برد و هر جایی که بخواهید نگه می‌دارید.

 

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری بالی

موتورهای ۱۲۵ سی سی عموما قیمتی معادل ۶۰ تا ۸۰ هزار روپیه اندونزی به ازای هر روز دارند که با توجه به تعداد روزهایی که بخواهید آن‌ها را اجاره کنید، می‌توانید از مسئول اجاره تخفیف هم بگیرید. این مبلغ حدود ۴ تا ۵ دلار آمریکا می‌شود. اگر در طول روز چند ساعتی هم با آن رانندگی کنید، حدود ۲ دلار باید برایش بنزین هم تهیه کنید که در نهایت قیمت بسیار پایینی برای گشت و گذار در بالی خواهید پرداخت.

اما نکاتی هستند که قبل از اجاره موتور سیکلت در بالی باید آن‌ها را در نظر بگیرید. اول این که پوشیدن کلاه ایمنی از نظر قانونی جزو بایدها به حساب می‌آید اما وقتی به خیابان نگاه می‌کنید، ۸۰ درصد کلاه سر ندارند. با این حال پلیس می‌تواند به خاطر نداشتن کلاه ایمنی، ۳۰۰ هزار روپیه شما را جریمه کند، پس بهتر است در هنگام اجاره موتور، کلاه هم برای خود و همسفرتان کرایه کنید که مبلغ بسیار کمی خواهد بود. در نظر بگیرید که هیچ پلیسی حق ندارد در خیابان از شما درخواست پول کند و تنها می‌تواند شما را جریمه کند، پس هیچ وقت به هیچ پلیسی چیزی پرداخت نکنید که ممکن است برداشت اشتباه شود و دچار مشکل شوید.

 

بهترین هتل‌های ساحلی بالی

فراموش نکنید که در بالی، موتورهای زیادی در خیابان هستند و شما هم باید تا جای ممکن شبیه همان‌ها باشید و اگر خیلی زیاد مراقبت کنید یا خیلی آرام برانید، ممکن است برای بقیه مزاحمت ایجاد کنید. همچنین به هیچ وجه وقتی حواستان سر جایش نیست رانندگی نکنید که جرایم خیلی سنگینی در این باره وجود دارد. نکته آخر این که، بهتر است قبل از حرکت گواهینامه بین‌المللی خود را در اختیار بگیرید که بدون مشکل بتوانید در تور بالی موتور سواری کنید. این کار هزینه‌ی زیادی ندارد و به راحتی قابل انجام است.

استفاده از تاکسی‌های اینترنتی

دو اپلیکیشن اصلی برای کرایه تاکسی در بالی وجو دارد که Grab و Gojek نام دارند. البته قبلا Uber فعالیت بسیار بیشتری در بالی داشت اما در حال حاضر تقریبا همه از این دو استفاده می‌کنند. پیشنهاد ما به شما این است که همیشه اول Grab را امتحان کنید. این برنامه که یک برند جهانی است، به نسبت ارزان‌ترین انتخاب در میان تمام تاکسی‌هایی به شمار می‌رود که در بالی کار می‌کنند. کار کردن با برنامه‌اش آسان است و عموما مشکلی برای پیدا کردن تاکسی در نزدیکی شما وجود ندارد.

 

در معدود دفعاتی که ممکن است Grab نتواند در نزدیکی شما تاکسی فعال پیدا کند، به سراغ  Gojek بروید. این برنامه عموما کمی گران‌تر از Grab بوده و در جاهای دور افتاده نیز ماشین برایتان پیدا می‌کند. کار کردن با این برنامه نیز خیلی سخت نیست و خیلی راحت می‌توانید با استفاده از آن تاکسی بگیرید. این را هم در نظر بگیرید که هر دوی این اپلیکیشن‌ها دارای نسخه انگلیسی نیز هستند. همچنین هر دو سرویس‌های مخصوص دلیوری غذا نیز دارند که Grab در خود برنامه بوده و برای Gojek نیز برنامه‌ی ویژه‌ای به نام Go Life دارد.

 

عجیب‌ترین غذاهای بالی

اما کرایه تاکسی اینترنتی هم در بالی پیچیدگی‌های خود را دارد. خیلی از تاکسی‌داران داخل جزیره مثل خیلی دیگر از جاهای دنیا مثل استانبول یا حتی تهران از وجود این تاکسی‌ها راضی نیستند و بعضا سنگ اندازی‌هایی پیش پای آن‌ها انجام می‌دهند. اول این که بدون هیچ شکی Grab بسیار ارزان‌تر از تاکسی‌های معمول بالی است و مسئله گرفتن پول اضافی از تاکسی را حل می‌کند. برای مثال حتما در فرودگاه باید Grab بگیرید تا مجبور نباشید دو یا حتی سه برابر برای رفتن به هتل بپردازید. به محض رسیدن به فرودگاه به Wifi رایگان وصل شده و درخواست ماشین کنید. فقط برای سوار شدن باید از محوطه‌ی تاکسی‌های فرودگاه رد شوید و بعد از آن‌ها سوار ماشین شوید.

نکته دیگر این که در بعضی از جاهای بالی، محل‌های خاص برای پیاده کردن مسافر برای تاکسی‌های اینترنتی وجود دارد و به همین دلیل راننده ممکن است، چند صد متری جلوتر یا عقب‌تر شما را پیاده کند. در نهایت اما در سفر خود همیشه سعی کنید به تاکسی‌های اینترنتی عادت کنید چون در هزینه‌ی سفر شما، صرفه جویی خوبی صورت می‌گیرد.

دانلود Grab: نسخه اندروید  |  نسخه iOS

دانلود Gojek: نسخه اندروید  |  نسخه iOS

تاکسی‌های شهری

آخرین گزینه‌ی شما در بالی باید تاکسی‌های شهری باشد. یکی از شرکت‌های معروف بالی، Bluebird است که ماشین‌های آبی این برند را در همه جای جزیره مشاهده می‌کنید. کافی است برای این تاکسی‌ها دست تکان دهید و سوارشان شوید. تمامی این تاکسی‌ها دارای تاکسی متر بوده و اگر تاکسی متر را روشن نکردند، به هیچ وجه سوار نشوید.

البته یک نکته در مورد بالی وجود دارد که بعضی‌ها ماشین‌های خود را به رنگ آبی در می‌آورند و مثلا به عنوان Bluebird مسافر سوار می‌کنند. به همین دلیل حتما باید به تاکسی متر دقت کنید تا با مشکل مواجه نشوید. روی ماشین‌های Bluebird حتما باید برند این شرکت را ببینید.

 

تجربه روزی متفاوت در بازار ماهی کدونگانان بالی

اجاره‌ی ماشین

اجاره‌ی ماشین در بالی برای ۸ تا ۱۰ ساعت حدود ۱۵ تا ۳۰ دلار برایتان هزینه در پی خواهد داشت. این ماشین‌ها همراه راننده بوده و به همین دلیل مشکلی بابت گواهینامه و این چیزها نخواهید داشت و خیلی راحت می‌توانید به هر جایی که می‌خواهید بروید. البته اگر ماشین‌های مدل بالا بخواهید یا قصد رفتن به جاهایی را داشته باشید که مسیر سختی دارند، ممکن است این مبلغ بالاتر هم برود. اجاره‌ی ماشین در بالی بسیار ساده است اما چند سایتی که می‌توانید به آن‌جاها مراجعه کنید را در زیر برایتان لیست می‌کنیم.

Klook: این سایت بهترین گزینه برای کسانی است که در سفر با تور بالی به دنبال ماشین با راننده هستند. در این سایت شما می‌توانید به راحتی ماشین‌هایی را برای یک روز کامل به قیمت ۳۰ دلار اجاره کنید و به هر جایی که خواستید بروید. حتی می‌توانید، قبل از این که برسید، این ماشین‌ها را اجاره کنید تا به فرودگاه بیایند و شما را سوار کنند و به هتل ببرند. برای کسانی که به صورت خانوادگی به این مقصد گردشگری سفر می‌کنند، اجاره‌ی ماشین از Klook بهترین گزینه خواهد بود.

 

گردش در بهشتی به نام کوه باتور در بالی

 Grab: اگر برنامه‌ی Grab را نصب کرده باشید، می‌توانید از خود این برنامه نیز ماشین اجاره کنید. Gojek این قابلیت را ندارد و تنها به وسیله‌ی Grab می‌توانید این کار را انجام دهید. البته این را در نظر بگیرید که از طریق Grab هزینه‌ی بیشتری برای اجاره‌ی ماشین به صورت روزانه باید پرداخت کنید.

اتوبوس‌های شهری

یک سری اتوبوس‌های شهری در بالی وجود دارد که در مسیرهای توریستی حرکت کرده و بیشتر گردشگران برای رفت و آمد در بالی از آ‌ن‌ها استفاده می‌کنند. شما می‌توانید بلیط آن‌ها را در داخل خود اتوبوس تهیه کنید. در کل ۴ مسیر اصلی برای اتوبوس‌ها در نظر گرفته شده که هر کدام دارای مسیرهای فرعی هم هستند که در زیر نقشه هر ۴ مسیر را برای شما قرار می‌دهیم:

مسیر ۱

بهترین مکان‌ها برای غواصی در بالی

مسیر ۲

مسیر ۳

عکاسی در جزیره خدایان، بالی

مسیر ۴

شرکت Kura-Kura در واقع برندی است که این مسیرهای اتوبوس رانی در بالی ترتیب داده و با توجه به این که در جاهایی همچون کوتا، لگیان، سمینیاک، سانور، جیمباران، نوسا دوا و اوبود، ایستگاه‌های مختلف وجود دارد، به همین خاطر شما می‌توانید در تور بالی با این اتوبوس‌ها نیز به خیلی از جاهای گردشگرپذیر مهم شهر بروید. هزینه‌ی بلیط این اتوبوس‌ها نیز بین ۲۰ تا ۵۰ هزار روپیه است که براساس مسیر با هم متفاوت بوده و ربطی به تعداد ایستگاه‌هایی که طی می‌کنید ندارد.

در مورد این وسایل نقلیه نیز نکاتی وجود دارد که بد نیست بدانید. اول این که سیستم اتوبوسرانی بالی بسیار ارزان است اما در مواقع ترافیک، مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا به مقصد برسید. داخل اتوبوس‌ها راحت و تمیز بوده و عموما خیلی خلوت هستند و نکته آخر و خیلی جالب این که، همگی دارای Wifi رایگان بوده که کار شما را راحت می‌کند.

 

۷ مکان مقدس در بالی را بشناسید

نکات پایانی:

  • برای رفتن به جزایر نزدیک، می‌توانید از قایق‌های عمومی و لوکس و خصوصی استفاده کنید.
  • ممکن است بعضی تاکسی‌ داران به شما بگویند که در فلان جا تاکسی اینترنتی ممنوع است، به حرفشان گوش نکنید و تاکسی بگیرید.
  • به هیچ وجه سوار ماشین‌های شخصی نشوید. این مسئله به خاطر امنیت نیست (بالی بسیار امن است) بیشتر به این خاطر که عموما آخرش مجبور به پرداخت چند برابر چیزی که باید بدهید، خواهید شد.

۲۰ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران