آشنایی با شهرهای بزرگ فیلیپین

جاذبه‌های گردشگری فیلیپین
آشنایی با شهرهای بزرگ فیلیپین

فیلیپین کشوری جزیره ای در جنوب شرقی آسیا است که از ۷۶۴۱ جزیره تشکیل شده است. جزایر، واقع در اقیانوس آرام، به طور کلی به سه بخش جغرافیایی اصلی تقسیم می شوند. میندانائو، ویسایاس و لوزون. لوزون، چهاردهمین جزیره بزرگ جهان از نظر مساحت، پرجمعیت‌ترین جزیره فیلیپین با جمعیتی بیش از ۵۰ میلیون نفر یا ۵۲.۵ درصد از کل جمعیت این کشور است. این مجموعه کوئزون و مانیل، دو شهر پرجمعیت کشور را در خود جای داده است. میندانائو با جمعیتی در حدود ۲۵.۵ میلیون نفر دومین گروه جزیره بزرگ است، در حالی که ویسایاس کوچک‌ترین گروه جزیره با حدود ۱۹.۴ میلیون نفر است.

تا یک سوم فیلیپین، جمعیت در داخل مترو مانیل ساکن هستند. منطقه شهری شامل ۱۶ شهر، از جمله سه شهر پرجمعیت کشور، یعنی کزون، مانیل و کالوکان است. مترو مانیل به خصوص پرجمعیت است زیرا مقر دولت و همچنین مرکز فرهنگی، آموزشی و اقتصادی کشور است. علاوه بر سه شهر بالا، شهرهای داوائو و سبو فهرست پنج شهر بزرگ فیلیپین را تکمیل می‌کنند. اما، چه چیزی این شهرها را اینقدر پرجمعیت کرده است؟ اگر مسافر تور فیلیپین هستید، با ما همراه باشید تا با شهرهای بزرگ فیلیپین آشنا شوید.

 

کزون سیتی

اگرچه شهر کوئزون پایتخت این کشور نیست، اما از نظر جمعیت، با حدود ۲.۹ میلیون نفر، بزرگ‌ترین شهر فیلیپین محسوب می‌شود. این شهر که توسط Manuel L Quezon، دومین رئیس جمهور فیلیپین تأسیس شد بین سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۷۶ پایتخت رسمی کشور بود. اگرچه کوزون تنها در سال ۱۹۳۹ تأسیس شد، اما در مدت کوتاهی رشد جمعیت چشمگیری را تجربه کرد. جمعیت آن در سال ۱۹۹۰ از مانیل فراتر رفت و اولین شهری بود که از مرز ۲ میلیون نفر عبور کرد. پیش بینی می‌شود جمعیت این شهر تا سال ۲۰۲۵-۲۰۳۰ به ۴ میلیون نفر برسد. کزون سیتی یک منطقه کاملا شهری و توسعه یافته بوده و میزبان چندین اداره دولتی، از جمله House of Reps و مقر معاون رئیس جمهور است. علاوه بر این، برخی از بزرگ‌ترین موسسات آموزشی در کشور از جمله دانشگاه آتنئو دی مانیل و دانشگاه دیلیمان فیلیپین نیز در آن قرار دارند. همچنین این شهر زیبا دارای چندین جاذبه دینی از جمله Quezon Memorial Circle  بوده که می‌تواند گردشکران را به خود جذب کند بنابراین همانطور که می‌بینید کزون نه تنها به دلیل شهرنشینی بسیار پرجمعیت است، بلکه به خاطر مرکز آموزشی، فرهنگی و سرگرمی جمعیت را به سمت خود می‌کشاند. به علاوه این شهر جایی با جاذبه‌های توریستی هم هست مثلا مرکز خرید ایست‌وود سیتی (Eastwood City) جایی است که می‌توان هرچیزی در آن پیدا کرد. به علاوه طیف مختلف اقامتگاه‌ها و جاذبه‌های دیدنی آن را به مقصدی در تیررس توریست‌ها تبدیل کرده است.

 

بهترین هتل‌های سبو در فیلیپین

مانیل

اکثر شهرهای پایتخت در سراسر جهان از پرجمعیت‌ترین مناطق در کشورهایشان هستند. شهر مانیل نیز تفاوتی ندارد. این دومین شهر پرجمعیت فیلیپین با جمعیتی حدود ۱.۷۸ میلیون نفر است. با این حال، مانیل با تراکم جمعیتی بسیار بالا به ازای هر نفر در هر متر مربع، پرجمعیت‌ترین شهر جهان محسوب می‌شود. بنابراین همانطور که پیداست تراکم جمعیت آن بسیار بیشتر از برخی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان مانند کلکته، بمبئی، پاریس، توکیو و شانگهای است. همچنین مانیل پایتخت سیاسی، اقتصادی، آموزشی و کلیسایی فیلیپین است و جمعیت آن از آغاز قرن بیستم به طور قابل توجهی افزایش یافته زیرا مردم بیشتری از مناطق روستایی به شهرها نقل مکان کردند تا به دنبال فرصت شغلی و رفاه بیشتر باشند. این اولین شهر در کشور بود که در سرشماری سال ۱۹۶۰ از مرز یک میلیون نفر عبور کرد. با این حال، جمعیت مانیل با کاهش و افزایش متناوب در سرشماری سال‌های اخیر نسبتاً تثبیت شده است،. این روند ممکن است در نتیجه رشد جمعیت تجربه شده توسط حومه‌های اطراف باشد. مانیل همیشه مورد توجه بوده و در سال‌های اخیر و گسترش گردشگری به خاطر داشتن کلیساهای زیبا، معماری تلفیقی و تاریخی و یادگارهای دوران استعماری به مقصدی به شدت محبوب و توریست‌پذیر تبدیل شده است. جاهایی مثل قلعه سانتیاگو، کلیسای سن سباستین و کلیسای جامع مانیل همیشه مملو از توریست‌های کنجکاو دوربین به دستی هستند که به دنبال ماجراجویی سر از اینجا در آورده‌اند.

داوائو سیتی

داوائو بزرگ‌ترین شهر از نظر جمعیت در خارج از مترو مانیل است که تقریباً ۱.۶ میلیون نفر جمعیت دارد. این شهر حدودا ۶۰ درصد رشد جمعیت را از یک میلیون در سال ۱۹۹۵ به ۱.6 میلیون در سال ۲۰۱۵ تجربه کرد. همچنین داوائو اولین شهر در میندانائو بود که از مرز یک میلیون عبور کرد و بزرگ‌ترین شهر جزایر باقی مانده است. بر اساس پیش‌بینی جمعیت، داوائو از مانیل پیشی می‌گیرد و در سرشماری رسمی بعدی به دومین شهر بزرگ فیلیپین تبدیل می‌شود. عوامل متعددی در رشد چشمگیر جمعیت شهر در سال‌های اخیر نقش داشته است. داوائو یک شهر درجه یک برای زندگی و کار است، به این معنی که شهری با درآمد بالا با فرصت‌هایی برای رشد و استانداردهای زندگی بهتر است. این شهر مرکز اصلی صنعت، تجارت و تجارت میندانائو بوده و نقش بسیار مهمی را در منطقه ایفا می‌کند. داوائو علاوه بر اینکه یک منطقه شهری توسعه یافته است، از نظر مساحت زمینی نیز بزرگ‌ترین شهر فیلیپین با ۹۴۳.۴۸ مایل مربع محسوب می‌شود. یعنی تراکم جمعیت آن کم‌تر از برخی از بزرگ‌ترین شهرهای فیلیپین است، که آن را به مکانی جذاب برای افرادی تبدیل می‌کند که به دنبال اسکان در شهرهای نه چندان شلوغ هستند. رودخانه داوائو که از وسط شهر می‌گذرد منظره زیبایی به آن داده است و در مرکز شهر، پارک مردم (People’s Park) که به‌خاطر مجسمه‌های رنگارنگ بومی و فواره‌های نورانی‌ معروف آن است میزبان بازدیدکنندگان کنجکاو می‌شود. اگرچه زیبایی‌های داوائو سیتی پشت شهرت مانیل کم‌تر دیده شده مانده اما با گسترش گردشگری بیش از پیش میزبان خارجی‌ها می‌شود.

کالوکان

شهر کالوکان سومین شهر بزرگ مترو مانیل و چهارمین شهر بزرگ کشور با جمعیتی حدود ۱.۵۸ میلیون نفر است. مساحت آن تقریبا ۲۱.۵۴ مایل مربع است و با شهرهای کوئزون و مانیل هم مرز است. اگرچه کالوکان یک شهر کوچک است، اما تراکم جمعیت آن ۷۴۰۰ نفر در هر مایل مربع است که آن را به یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های فیلیپین تبدیل کرده است. به علاوه نزدیکی کالوکان به مانیل، پایتخت کشور، و کزون و همچنین موقعیت آن در مترو مانیل، آن را به یک شهرک ترجیحی تبدیل کرده است. این شهر همچنین دارای فعالیت‌های صنعتی و تجاری و یک منطقه مسکونی بزرگ است که آن را به یک مرکز توسعه یافته  شهری تبدیل کرده است. کالوکان برای افرادی که به دنبال زندگی شهری و رفاه بالاتر هستند به نقطه‌ای قابل توجه تبدیل کرده است. یکی از جاذبه‌های بسیار زیبا و دیدنی کالوکان حوضه آبخیز La Mesa  است. حوضه آبخیز لا مسا بهشتی برای تماشای پرندگان است که با مجموعه وسیعی از پرندگان رنگارنگ، پرندگان بزرگ و حتی برخی از پرندگان در حال انقراض پر شده است.

 

گشت و گذار در مانیل، پایتخت فیلیپین

سبو سیتی

سبو سیتی بزرگ‌ترین شهر ویسایاس و پنجمین شهر بزرگ کشور با جمعیتی در حدود ۹۲۲۶۰۰ نفر است. این شهر در جزیره سبو در منطقه مرکزی ویسایاس واقع شده و مرکز اداری منطقه محسوب می‌شود. مساحت شهر سبو حدود ۱۲۱.۶۲ مایل مربع با تراکم جمعیت ۷۶۰۰ نفر در هر مایل مربع است. سبو منطقه مرکزی مترو سبو و مرکز مهم برای آموزش و در گروه جزیره ویسایاس است. این استان همچنین مقر حکومت سبو نیز هست علاوه بر این، ۸۰٪ از کل شرکت‌های کشتیرانی داخلی کشور را در اینجا می‌توان یافت که آن را به شهری جذاب برای اقامت تبدیل کرده است. شهر سبو که به «ملکه‌ی جنوب» لقب داده شده اولین جایی است که اسپانیایی‌ها در آن قدم گذاشتند. همچنین آب و هوای معتدل، سواحل زیبا، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن را به مقصدی ایده‌آل برای سفر تبدیل کرده که در طول سال هزاران نفر را به سمت خود می‌کشاند. برای ساحل دوستانی که به دنبال سفر به جایی توسعه یافته اما نه چندان شلوغ افراطی هستند این شهر انتخابی عالی است. پیشنهاد میکنیم در این رابطه سری به مقاله بهترین فعالیت‌ها در سبو فیلیپین نیز بزنید.

زامبوانگا

این شهر که در قسمت میندانائو غربی فیلیپین واقع شده بندر شلوغی است که به لحاظ استراتژیک در نوک جنوب غربی شبه جزیره زامبوانگا، در تنگه باسیلان و در پناه جزیره باسیلان قرار دارد. دشت‌های ساحلی نزدیک باریک هستند و با تپه‌های کم ارتفاع و ناهموار که در فاصله کوتاهی از ساحل قرار دارند محاصره شده‌اند. معماری به سبک اسپانیایی زامبوانگا، سواحل زیبا و پس‌زمینه کوهستانی با آب و هوای خنک‌تر و مرطوب‌تر از مانیل آن را به یک نقطه گردشگری مورد علاقه تبدیل کرده که سالانه جمعیت توریستی زیادی را به خود می‌بیند. به همین دلیل است که فرصت‌های شغلی بیشتر، شرایط کار بهتر در بندر و اقتصادی پویا این شهر را به جایی برای زندگی تبدیل کرده است. این شهر در سرشماری سال ۲۰۱۵، ۸۶۱.۷۹۹ نفر جمعیت داشته و به این ترتیب ششمین شهر بزرگ فیلیپین نامیده شد. اگرچه زامبوانگا برای مدت تحت نفوذ شدید اسپانیا قرار داشت به طوری که برای مدتی اسپانیایی زبان رسمی آن بود اما توانست ریشه‌های سنتی و فرهنگ خود را حفظ کند که امروزه می‌توان بازتاب آن را را در غذا، زبان و معماری شهر دید. از جاذبه‌های دیدنی شهر می‌توان به فورت پیلار، روستای ریو هوندو، پارک پاسونانکا و ساحل کاراگاسان اشاره کرد. اگرچه این شهر تعداد زیادی جاذبه دیدنی و فعالیت‌های آبی و تفریحی برای انجام دارد اما به دلیل وجود نیروهای چیریکی و گارد امنیتی بالا کلا از صحنه توریستی مانیل دور مانده است.

 

گردش در جزیره بوراکای، فیلیپین

۰۹ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران