سالن‌های کنسرت، اوپرا و نمایش‌های موزیکال در باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
سالن‌های کنسرت، اوپرا و نمایش‌های موزیکال در باکو

آذری‌ها مردمی هستند که به فرهنگ و هنر، مخصوصا موسیقی علاقه زیادی دارند و این را می‌توان از گالری‌های هنری، موزه‌های متعدد، مراکز تفریحی و البته سالن‌های بزرگ موسیقی‌شان در باکو متوجه شد. شهری که نه تنها گروه‌ها و هنرمندان بزرگی در زمینه موسیقی دارد، بلکه در مواقع مختلف سال، میزبان برنامه‌های بزرگ موسیقیایی است و جشنواره‌های زیادی را برگزار می‌کند. کسانی که به تور باکو می‌روند، می‌توانند با حضور در یکی از سالن‌های زیر، در برنامه‌های مختلف موسیقیایی شرکت کنند.

 

سالن اوپرا و باله باکو

این بنا در واقع ساختمان آکادمی اوپرا و بالی آذربایجان نام دارد که در سال ۱۹۱۰ ساخته شده و از ابنیه نمادین در شهر به حساب می‌آید. همانطور که در عکس این سالن بزرگ می‌بینید معماری این بنا در بیرون، نشانه‌های کاملی از معماری باروک و روکوکو را در خود داشته و جلوه‌ای زیبا به این بخش از شهر بخشیده است.

سالن اوپرا و بالی در داخل نیز فوق‌العاده زیبا و چشم نواز است و تماشای یک اوپرای زیبا یا یک نمایش موزیکال در آن‌جا، تجربه‌ای فراموش نشدنی برای اهل هنر محسوب می‌شود. هنرمندان معروف زیادی از جمله فئودور چالیاپین، ایرینا آرخیپوا و ... در آن‌جا به نمایش پرداخته‌اند و هنوز هم برنامه‌های بسیار جذابی در این سالن برپا می‌شود که می‌توانید در زمان سفر به باکو، به دیدنش بروید. بهتر است از قبل لیستی از برنامه‌های پیش روی این سالن را مرور کرده تا برنامه‌ریزی بهتری برای حضور در این محل داشته باشید.

 

معرفی ۱۰ مسجد دیدنی در باکو

آدرس: Nizami küç 113

 

فیلارمونیا (Filarmoniya)

سالن فیلارمونیا نیز در سال ۱۹۱۰ ساخته شده و از جمله سالن‌های تئاتر و موسیقی قدیمی باکو است که در حال حاضر بیشتر برای اجرای کنسرت‌های مهم در باکو به کار گرفته می‌شود و هنرمندان متنوع داخلی و خارجی در آن به اجرا می‌پردازند. بنای این محل از طراحی چشم نوازی برخوردار بوده و به خاطر تنوع بالای ژانرهای موسیقیایی که در فیلارمونیا برپا می‌شود، همه با سلیقه‌های مختلف می‌توانند از این محل استفاده کنند.

طراحی داخلی این سالن بسیار زیباست و اگر چه به اندازه‌ی سالن اوپرا و باله بزرگ نیست، اما به طول کلی مکانی نسبتا بزرگ به حساب می‌آید. خیلی اوقات برنامه‌های کنسرت موسیقی کلاسیک با اجرای گروه‌های مختلف در آن‌جا برپا می‌شود و بلیط‌های شرکت در آن‌ها نیز اصلا گران نخواهد بود. یکی از بهترین برنامه‌های محلی که در آن می‌توانید شرکت کنید، ارکستر سمفونی ملی آذربایجان است که سالانه حداقل چند اجرا در این محل برگزار می‌کند.

آدرس: İstiglaliyyat küç 10

 

اتود (Etud)

اتود از محبوب‌ترین سالن‌های کنسرت در باکو است چون گروه‌های موسیقی مختلفی در آن‌جا به اجرا می‌پردازند و کنسرت‌های موسیقی پاپ، جاز، الکترونیک و ... پای جوانان را به این محل باز می‌کند. طراحی کلی اتود ساده بوده و فضای خیلی بزرگی هم ندارد اما اگر در شب درستی در این محل باشید، می‌توانید به موسیقی هنرمندانی عالی گوش کنید.

خیلی از هنرمندان جوان موسیقی پاپ به جای سالن‌های بزرگ شهر، در اتود اجرا می‌کنند و بلیط‌های آنان نیز به سرعت فروش می‌رود. در زمان‌هایی که می‌توانید به تور کریسمس باکو یا تور نوروزی باکو بروید، حتما نگاهی به لیست اجراهای اتود بندازید تا شاید هنرمند مورد علاقه خود را ببینید. همچنین بعضی شب‌ها گروه‌های خاص موسیقی جاز یا گروه‌های ترکیبی و حتی DJها نیز برنامه‌های مناسبتی در این محل اجرا می‌کنند که شرکت در آن‌ها نیز بسیار دلچسب خواهد بود.

آدرس: İslam Səfərli küç 23

 

مرکز بین‌المللی مُقام (Muğam)

اگر به دنبال یک سالن زیبا و مدرن در ایچاری شهیر می‌گردید، مرکز بین‌المللی مقام بهترین مکان برای تماشای یک کنسرت عالی برای شما خواهد بود. این سالن کنسرت بزرگ در سال ۲۰۰۸ به بهره برداری رسید و طراحی آن وسواس زیادی به خرج داده شده بود. ظرفیت این محل ۳۵۰ نفر است و طراحی داخلی آن به شیوه‌ای‌ست که سازهای محلی آذربایجانی را برای شما تداعی می‌کند.

البته کنسرت‌هایی که در این محل برگزار می‌شود تنوع زیادی داشته و از برنامه‌های موسیقی محلی تا کنسرت‌های بزرگ موسیقی پاپا را شامل می‌شود. همچنین چند جشنواره بین‌المللی و موسیقی محلی نیز هر ساله در این مرکز برپا می‌شود.

 

معرفی هتل‌های ۵ ستاره در باکو

آدرس: Neftçilər pr 9

 

سالن کنسرت کریستال

سالن کریستال که سال ۲۰۱۲ درست شده بود، یکی از زیباترین و در عین حال شلوغ‌ترین سالن‌های کنسرت در باکو است که درست در کنار دریای خزر و در نزدیکی میدان پرچم واقع شده است. مجموعه‌ای زیبا با وسعت ۳۰۹۵۸ متر مربع که هر شب با روشن کردن ۹۵۰ چراغ LED نمایش فوق‌العاده از نور و رنگ را برپا کرده و جلوه‌ای متفاوت به این بخش از شهر می‌دهد.

این سالن کنسرت برای اجرای برنامه‌های یورو ویژن درست شده که یک جشنواره‌ی خوانندگی به حساب می‌آمد. از آن به بعد هنرمندان مختلفی از جای جای اروپا و حتی جهان برای برپایی کنسرت به این سالن بزرگ و زیبا آمده‌اند. حتی هنرمندان آمریکایی معروف و البته هنرمندان ایرانی نیز در این سالن به اجرا پرداخته‌اند.

آدرس: Dövlət Bayrağı meydanı, Yeni Bulvar

 

قصر حیدر علیف

این قصر بزرگ، درهای خود را در سال ۱۹۷۲ به روی عموم باز کرد و در همان روز کنسرتی بزرگ برگزار شد تا این مهم را جشن بگیرند. در ۳۰ سال گذشته در کنار برنامه‌های سیاسی و فرهنگی متعدد در این محل، کنسرت‌ها و اجراهای موسیقیایی و نمایش‌های موزیکال نیز در قصر حیدر علیف برپا شده است.

این محل البته در کنار سالن زیبایی که برای اجراهای هنری دارد، اینترنت بی سیم رایگان نیز در اختیار مهمانانش قرار داده و همچنین می‌توانید از فضای کلی این بنا نیز دیدن کنید. البته این را در نظر بگیرید که این محل همیشه فعال نیست و برنامه‌های هنری به صورت جسته و گریخته در طول سال در آن‌جا برگزار می‌شود.

آدرس: 65 Fuzuli St

 

سالن مایم (Mime)

این مکان را با نام "تئاتر ملی پانتومیم آذربایجان" نیز می‌شناسند و همانطور که از اسمش پیداست، در طول سال خیلی اوقات در آن‌جا اجراهای پانتومیم انجام می‌شود اما این مکان به اجرای نمایش‌های موزیکال نیز معروف است. نمایش‌های درخشانی که عموما هنرمندان محلی آن را به اجرا می‌گذارند و شما نیز می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

این سالن اگر چه به نظر می‌رسد که یک بنای تاریخی است اما در واقع در سال ۱۹۹۴ و به این شکل طراحی شده و در داخل هم نه چندان بزرگ اما شیک است. از سال ۲۰۰۹ که اجراهای بین‌المللی در این محل آغاز شد تا الان نمایش‌های موزیکال و پانتومیم زیادی از ۱۲ کشور مختلف نیز در این محل به اجرا گذاشته شده است.

 

معرفی محبوب‌ترین نقاط باکو

آدرس: 49 Azadlyg Ave

 

Baku Convention Center

این سالنی است که عموما هنرمندان خارجی برنامه‌های کنسرت خود را در آن‌جا برپا می‌کنند. جایی که بسیاری از خوانندگان ایرانی و ترک به سراغش می‌روند و ظرفیت بالای آن‌جا نیز جوابگوی تعداد بالای علاقه‌مندان نیز هست.

البته بلیط کنسرت‌هایی که در این سالن مجلل برپا می‌شود، بسیار گران‌تر از بلیط‌های کنسرت و برنامه‌های موسیقیایی معمولی در باکو خواهد بود.

آدرس: Tabriz St

 

سالن اجراهای عروسکی باکو

این سالن معروف با نام سالن تئاتر عروسکی عبدالله شایغ نیز خوانده می‌شود. البته در ابتدا این سالن در جای دیگری قرار گرفته بود اما بعدتر به خیابان نفتچیلر و به ساختمانی منتقل شد که در سال ۱۹۱۰ معماری لهستانی آنرا ساخته بود. معماری که آن را با برداشت از سالن‌های بزرگ تئاتر در زمان رنسانس فرانسه طراحی نموده بود و حالا برای نمایش‌های عروسکی خاصی استفاده می‌شود که عروسک‌های آن در اندازه واقعی یک آدم است و به صورت موزیکال نیز برگزار می‌شود.

این مکان از بلوار باکو دور نیست و گنجایش ۲۱۰ نفر را دارد و نمایش‌‌های آن به گونه‌ای است که نمونه‌اش را کم‌تر مشاهده می‌کنید.‌ البته این محل نیز همیشه فعال نبوده و در طول سال اجراهای کمی در آن‌جا برپا می‌شود.

 

بهترین صبحانه‌های باکو در ۷ مکان عالی

 

 آدرس: Neftçilər pr 36

له چاتئو (Le Château)

این مکان نه به عنوان یک سالن بزرگ کنسرت، بلکه به عنوان یک بار موسیقی معروف بوده با این حال به خاطر حجم بالای اجراهای مختلف و متنوع و همچنین حضور خوانندگان مطرح -حتی ایرانی‌ها- باید در لیستمان به آن‌جا اشاره می‌کردیم.

البته تماشای کنسرت در این محل عموما رایگان بوده مگر این که از قبل برای کنسرتی خاص، اعلام بلیط فروشی کنند. هزینه‌ی نوشیدنی اما در له چاتئو اصلا ارزان نیست و اگر هم نوشیدنی برای خود سفارش ندهید، نمی‌توانید در آن‌جا بمانید. منوی این محل شامل غذا و اسنک نیز می‌شود و برنامه‌های هر شب آن‌جا نیز از طریق فیسبوک مجموعه، اطلاع رسانی می‌شود.

آدرس: İslam Səfərli küç

 

خرید بلیط آنلاین در باکو

خیلی از جاهایی که اسم بردیم، عموما بلیط‌های خود را به صورت الکترونیک ارزان‌تر می‌فروشند یا حتی هستند جاهایی در باکو که تنها بلیط‌هایی که به صورت الکترونیک خریداری شده را قبول می‌کنند. بهترین جا برای خرید برنامه‌های مختلف در باکو یا به طور کلی آذربایجان، سایت iticket است که خوشبختانه نسخه انگلیسی نیز داشته و خیلی راحت می‌توانید برنامه‌های مورد نظر خود را پیدا کنید و بلیط را تهیه نمایید.

البته بلیط‌هایی که در این سایت می‌توانید خریداری کنید تنها مختص به چند سالنی که اسم بردیم نمی‌شود و حتی می‌توانید برای برنامه‌های شعبده بازی یا سالن‌های پخش فیلم و ... نیز بلیط تهیه کنید. حتی پارتی‌هایی که در مواقع مختلف سال برگزار می‌شود نیز بلیط‌هایش در این سایت به فروش می‌رسد.

قیمت بلیط‌های کنسرت و برنامه‌های موسیقیایی در باکو

این مهم بسیار به برنامه‌ای که قصد شرکت در آن را دارید، بستگی دارد. برای مثال بلیط اجراهای موزیکال معمول توسط گروه‌های معمولی، عموما ۱۵ یا ۱۶ منات قیمت دارند در صورتی که بلیط‌های کنسرت خوانندگان آذری از ۳۰ تا ۷۵ منات بوده و برنامه‌های بین‌المللی قیمت‌های بالاتری نیز دارند.

 

معرفی بهترین کلاب‌های شبانه باکو

۲۱ دی ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 03 خرداد 1401)

نظرات کاربران