کریسمس و شب سال نو میلادی در چین

جاذبه‌های گردشگری چین
کریسمس و شب سال نو میلادی در چین

چین کشوری مسیحی نیست و به همین دلیل از نظر مذهبی کریسمس جایی در میان مردم آن‌جا ندارد. با این حال همراه با دیگر مردم جهان، حال و هوای کریسمسی در شهرهای بزرگ چین جریان پیدا می‌کند و در شب سال نو نیز در جاهایی مثل شانگهای، پکن، هنگ کنگ و چند جای دیگر، آتش بازی بزرگی برپا می‌شود. اما چیزهای خیلی بیشتری هستند که اگر قصد رفتن به تور چین در زمان کریسمس را دارید، باید در موردش بدانید. نکاتی که قصد داریم در پست امروز به آن‌ها بپردازیم.

 

کریسمس در چین

در شهرهای بزرگ و گردشگرپذیر چین همچون پکن، شانگهای، گوانجو یا هنگ هنگ، مردم همراه با بخش زیادی از جمعیت جهان، در ۲۵ دسامبر هر سال به سراغ کریسمس می‌روند. البته رسم و رسومات کریسمسی در چین نوپا هستند و بیشتر برای توریست‌ها و به دلایل تبلیغاتی صورت می‌پذیرند تا این که مردم محلی خیلی در آن شرکت کنند. البته در سال‌های اخیر، جوانان چینی، بیشتر به سمت جشن کریسمس و برپایی جشن سال نو میلادی در شهرهای مختلف رو آورده‌اند. نکات مختلفی درمورد کریسمس در چین وجود دارد که بهتر است آن‌ها را لیست وار با هم مرور کنیم:

کریسمس در چین یک جشن مذهبی نیست

در بسیاری از نقاط جهان، کریسمس را به خاطر تولد حضرت مسیح جشن می‌گیرند در صورتی که تنها ۳ تا ۵ درصد کل جمعیت چین مسیحی هستند و به همین دلیل، این جشن همانطور که گفتیم، بیشتر جنبه تبلیغاتی و تجاری در چین دارد یا این که برای تفریح و خوشگذرانی است تا این که مذهبی باشد. دکورهای مختلف در مراکز خرید و تفریحی دایر شده و بعضی از خیابان‌های معروف شهرهای بزرگ و مدرن، چراغانی می‌شوند.

کریسمس در چین چیزی شبیه به روز ولنتاین است

کریسمس در کشورهای غربی، به گونه‌ای برگزار می‌شود که مردم اکثرا همراه خانواده بوده و روزی را در جمع سر می‌کنند. با این حال چون کریسمس بیشتر در بین جوانان چینی رواج دارد و سنین بالا در آن شرکت نمی‌کنند، رسم و رسومات نیز در این روز متفاوت بوده و بیشتر زوج‌های جوان با هم به رستورانی شیک می‌روند، به بارهای کارائوکه رفته یا در مراکز خرید زیر دکورهای کریسمسی عکس می‌گیرند.

 

معرفی دو فرودگاه‌ بزرگ و مهم شانگهای

کریسمس در چین، یک جشن رسمی به حساب نمی‌آید

با توجه به این که کریسمس یک جشن رسمی در تقویم چینی نیست، در آن روز مردم باید سر کار حاضر شوند و دانش آموزان نیز مرخصی نخواهند داشت. البته استثنائاتی در این زمینه وجود دارد. برای مثال هنگ کنگ با توجه به قوانین متفاوتش، این جشن را بزرگ‌تر برگزار کرده و شهر در آن زمان تعطیل است و ماکائو نیز تقریبا شرایطی یکسان دارد. اما در سرزمین‌های اصلی چینی، کریسمس یک روز معمولی در تقویم است.

دهکده کریسمسی در چین

دهکده بیجی (Beiji) یگ تم پارک کریسمسی است که در نقاط شمالی کشور و در محیطی قطبی در موهه واقع شده. جایی که شما می‌توانید در زمستان خوش بگذرانید، انواع تفریحات برفی را تجربه کنید و شب‌ها نیز به تماشای شقف قطبی بنشینید. این روزها این دهکده طرفداران زیادی پیدا کرده و مخصوصا در دوران کریسمس، شلوغ می‌شود.

شهری در چین، ۶۰ درصدر از دکور کریسمی کل جهان را تولید می‌کند

باور کردن این موضوع کمی سخت است که کشوری که خودش کریسمس را جشن نمی‌گیرد، تنها در شهر ژِجیانگ، حدود ۶۰ درصد از دکورهای کریسمسی کل جهان را تولید کرده و با قیمتی مناسب به جاهای مختلف صادر می‌کند. جالب است بدانید که با توجه به آمار سال ۲۰۱۲ (که مسلما تا الان این تعداد بیشتر هم شده) بیش از ۷۵۰ کارخانه و شرکت مختلف، به تولید این محصولات می‌پرداخته‌اند.

 

گشتی در موزه پایتخت پکن

بابانوئل چینی‌ها ساکسیفون می‌نوازد

هیچ دلیلی برای این منظور وجود ندارد اما همیشه تصویر بابانوئل در چین، همراه با نواختن ساز ساکسیفون است! برخی از روزنامه نگاران فرضیه‌هایی را مطرح کرده‌اند اما در مجموع پیشینه‌ی این موضوع مشخص نیست. پس اگر خواستید یک عروسک بابانوئل در چین بخرید، این عروسک‌ها همه به این صورت خواهند بود.

پکن میزبان SantaCon و دیگر پارتی‌های کریسمسی است

یک نکته خیلی جالب دیگر، برگزاری SantaCon یا همان جشنواره بابانوئل در پکن است. جشنی که همه با لباس این شخصیت در آن حاضر می‌شوند و جوایزی نیز به بهترین لباس، بهترین شعر خوانی، بهترین کادو پیچی و ... داده می‌شود. البته این یک جشن بزرگ و شاد است تا این که یک مسابقه واقعی باشد. بیشتر پارتی‌های کریسمسی نیز در پکن و البته در شانگهای برگزار می‌شود و البته هنگ کنگ نیز مهم‌ترین مقصد برای جشن‌های کریسمسی در چین به حساب می‌آید.

سیب در کریسمس

سیب و کریسمس در زبان چینی، تلفظی شبیه به هم دارند و در طول سال‌های اخیر، هدیه دادن سیب‌هایی که به شکل زیبا تزیین شده‌‌اند، به یک رسم جالب در این کشور بدل شده است. حتی محلی‌ها برای نشان دادن احترام خود، این سیب‌های تزیین شده را به خارجی‌هایی که در همسایگی آن‌ها زندگی می‌کنند، هدیه می‌دهند.

 

با زیباترین نقاط چین آشنا شوید

شب سال نو میلادی در چین

با توجه به این که شب سال نو چینی در این کشور به بهترین شکل جشن گرفته می‌شود، برای خیلی‌ها این سوال پیش می‌آید که شب سال نو میلادی در این کشور به چه صورت است. مثل کریسمس، این شب تنها در شهرهای بزرگ و توریستی مهم بوده و در شهرهای کوچک چین، خبری از جشن‌های بزرگ و آتش بازی نیست.

اما در شهرهای پر جمعیت این کشور مثل پکن، شانگهای، گوانجو یا مناطق مسیحی نشین همچون هنگ کنگ و ماکائو، شب سال نو میلادی شاهد آتش بازی‌های بزرگ خواهید بود. جشن‌های شلوغ در کلاب‌های جذاب نیز برقرار است و مراسمات مختلفی برای گردشگران تدارک دیده می‌شود که می‌توانید در آن‌ها شرکت نمایید. در مجموع این شب، زمانی شاد و عالی برای رفتن به تور پکن یا سفر به تور شانگهای است.

تفاوت سال نو میلادی و چینی

شب سال نو میلادی که هر سال در شروع روز یکم ژانویه برپا می‌شود به صورت شمسی محاسبه شده و شروع شمارش آن را نیز تولد حضرت مسیح در نظر گرفته‌اند. سال نو چینی اما تفاوت زیادی داشته و در واقع محاسبه آن به صورت قمری ست. چینی‌ها در شب سال نو که هر ساله در روزی متفاوت در سال نسبت به تقویم ما قرار می‌گیرد، جشنی بسیار بزرگ برپا می‌کنند.

در این روز تمامی چین تعطیل بوده و آتش بازی‌های بسیار بزرگی همه جا اجرا می‌شود که بزرگ‌ترین آن‌ها مختص به پکن است. متاسفانه در سال‌های اخیر به خاطر این که توریست‌های خیلی زیادی برای شرکت در مراسم شب سال نو چینی به این کشور سفر می‌کنند در این زمان شهرهای توریستی بسیار شلوغ می‌شوند تا جایی که لذت بردن از سفر برای شما سخت خواهد شد.

بهترین مقاصد گردشگری برای سفر به چین در ایام کریسمس

هنگ کنگ: هیچ جایی در چین به اندازه هنگ کنگ، کریسمس و شب سال نو مهم نخواهد بود. شهری با پارک‌های بازی متعدد و دیزنی لند، مراکز خرید پرتعداد، بزرگ‌ترین پارتی‌ها و انواع و اقسام تفریحات که می‌توانید در سفر تجربه کنید. چیزهای زیادی هستند که در کریسمس می‌توانید در هنگ کنگ تجربه کنید و اساسا یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به این بخش از چین، همین ایام کریسمس و سال نو میلادی است.

پکن: شهری که هر زمان از سال مقصدی ایده‌آل در سفر به چین به حساب آمده و در ایام کریسمس نیز مراکز خرید و تفریحی آن مملو از دکورهای کریسمسی شده و شب سال نو نیز جشن‌های بزرگ همراه با آتش بازی در آن‌جا برگزار می‌شود. شرکت در جشنواره SantaCon یا پارتی‌های مختلف در کلاب‌ها نیز می‌تواند دلایل دیگری برای بودن در این شهر در ایام یاد شده باشد. البته این زمان برای سر زدن به دیوار بزرگ و بعضی از نقاط طبیعی شهر سخت است و به همین دلیل بیشتر به تفریحاتی باید بپردازید که در مرکز شهر قرار دارند.

 

معرفی عجیب‌ترین و شهرهای چین

شانگهای: شانگهای نیز از مقاصد گردشگری جذاب برای سفر کریسمسی محسوب می‌شود. فعالیت‌های کریسمسی مختلف برای انجام وجود دارد و همچنین شما می‌توانید به سراغ دیزنی لند این شهر و پارک‌های بازی نیز بروید. اما فراموش نکنید که شانگهای مملو از مراکز خرید است و همیشه کریسمس و پایان سال، یکی از بهترین زمان‌ها برای خرید از برندهای بین‌المللی خواهد بود چون در این زمان تخفیف‌های خیلی خوبی روی اجناس سال قبل اعمال می‌شود.

ماکائو: وقتی به ماکائو سفر می‌کنید، اصلا احساس بودن در یک مکان چینی را ندارید. خیابان‌ها و ساختمان‌ها شمایل اروپایی دارند و لباس‌ها و پوشش مردم نیز تا حد زیادی به غرب متمایل است. این حس و حال مخصوصا در ایام کریسمس بیشتر هم شده و این شهر کاملا حس و حال کریسمسی را به خود می‌گیرد. دکور این ایام در همه جا دیده می‌شود و حتی یک درخت کریسمس بزرگ در مرکز شهر دیده خواهد شد.

چنگدو: مکانی که گردشگران برای دیدن پانداهای بامزه در چین انتخاب می‌کنند، از نظر دیگری برای سفر کریسمسی مناسب است. این مکان در واقع جایی خوب برای تعطیلات به شمار آمده و در این ایام آب و هوای خوبی نیز دارد. با این حال آن حس و حال کریسمسی که در شهرهای قبلی از آن صحبت کردیم، در چنگدو کم‌تر دیده می‌شود. پس اگر دنبال چنین تجربه‌ای در سفر خود هستید، چنگدو را از لیست خود حذف کرده و به سراغ سفر به پکن، هنگ کنگ و دیگر شهرهایی که از آن‌ها اسم بردیم، بروید.

 

معرفی ۶ کافه‌ جذاب در سفر به گوانجو

۲۶ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران