وسایل نقلیه عمومی در چین

جاذبه‌های گردشگری چین
وسایل نقلیه عمومی در چین

چین با توجه به جمعیت بسیار بالایی که دارد، از سیستم حمل و نقل عمومی بسیار خوبی برخوردار بوده که شامل پروازهای متعدد در طول روز، سیستم‌های قطار شهری و بین شهری و قطارهای سریع و سیر، بندرگاه‌ها و سفرهای دریایی و ... می‌شود. ساخت و سازهای شهری و بزرگراها در چین با چنان سرعتی انجام می‌شود که شما حتی اگر در فواصل نسبتا کوتاه هم به تور چین سفر کنید، این تغییرات برایتان کاملا ملموس خواهد بود. این پست در واقع یک مقاله جامع درباره انواع سفرها و وسایل نقلیه‌ای است که در چین به کار گرفته می‌شوند و برای گردشگران نیز حائز اهمیت هستند.

 

سفرهای هوایی

تقریبا تمامی سفرهای خارجی به چین از طریق پروازهای بین‌امللی به انجام می‌رسد که هم سریع‌ترین راه است و هم در اکثر موارد ارزان‌تر خواهد بود. به همین دلیل است که با توجه به حجم بالای پروازها به چین، شاهد ساخت بزرگ‌ترین فرودگاه جهان در پکن هستیم. جالب است بدانید که تعداد پروازها به چین از سال ۲۰۰۹ به طرز چشم گیری زیادتر شده که به خاطر سیاست‌های داخلی چین در جذب سرمایه بوده است.

شهرهایی همچون پکن، شانگهای، گوانجو و هنگ کنگ بیشترین تعداد پروازهای بین‌امللی و گردشگران را می‌پذیرند و هر ۴ فرودگاه اصلی این شهرها جزو ۲۰ فرودگاه پر ترافیک جهان در سال ۲۰۱۵ بوده‌اند.

سفر به چین از طریق کشتی‌های تفریحی

هستند کسانی که وقت کافی و مهم‌تر از آن، علاقه دارند که با کشتی‌های تفریحی سفر کنند. کروز‌های بزرگ تفریحی عموما به هنگ کنگ آمده و بیشتر اوقات، از روسیه و اروپا به شهرهای مختلف از جمله پکن می‌آیند. یکی از محبوب‌ترین مسیرهای این کشتی‌ها بین مسکو تا پکن است که بین ۱۲۴ ساعت تا ۱۴۴ ساعت به طول می‌انجامد. البته بخشی از این مسیر را باید با قطار طی کنید.

باید در نظر داشته باشید که بخشی از دلیل سفرهای دریایی، زمانی است که شما در خود کشتی هستید. این کروزهای بزرگ دارای امکانات تفریحی بوده و در روزهای متمادی که در آن‌ها هستید، می‌توانید برای مثال در استخر شنا کنید، نمایش‌های موزیکال را ببینید و انواع جشن‌ها را از سر بگذرانید. با این حال هزینه‌ی این سفر به مراتب بیشتر از پرواز به چین خواهد بود.

 

راهنمای جامع سفر به چین

سفر‌های بین شهری در چین

خیلی از گردشگرانی که تور طولانی مدت چین را انتخاب می‌کنند، دوست دارند که از چند شهر دیدن نمایند و تنها به یک مقصد اکتفا نمی‌کنند. چنین مسافرانی باید انتخاب کنند که چطور بین این شهرها جا به جا شوند و در زیر گزینه‌های موجود را برایتان شرح خواهیم داد.

سفر با قطار

رفتن از شهری به شهر دیگر در چین، عموما به وسیله‌ی قطار، ارزان‌تر از روش‌های دیگر خواهد بود. مخصوصا اگر فاصله‌ی بین دو شهر زیاد باشد. در بیشتر مواقع هم پیشنهاد ما قطارهای سریع است که مسافت بین دو شهر را با سرعت بیشتری طی خواهند کرد و هزینه‌ی خیلی بیشتری نسبت به قطارهای کندتر ندارند.

قطارهای سریع السیر (Bullet Train)

این قطارها بین همه‌ی شهرهای چین فعال نیستند اما اگر می‌خواهید از شهرهای معروف چین به شهر توریستی دیگری بروید، حتما می‌توانید سوار قطارهای سریع و سیر شوید. قیمت پایین، شرایط مناسب و امکانات خوب باعث شده تا این قطارها بسیار پرطرفدارتر از روش‌های دیگر برای سفرهای بین شهری باشند. برای مثال شا می‌توانید مسافت بین پکن تا شانگهای را با استفاده از این قطارها در زیر ۶ ساعت و با مبلغ ۸۸ دلار طی کنید.

حتی مسیر طول و درازی مثل پکن تا گوانجو زیر ۱۰ ساعت و شانگهای تا چونگینگ نیز زیر ۱۳ ساعت انجام می‌شود. همچنین این را هم در نظر بگیرید که علائم انگلیسی و راهنماهایی به این زبان نیز در ایستگاه‌های قطارهای سریع السیر بیشتر از قطارهای معمولی هستند. شما می‌توانید از طریق برنامه‌ی China Train Booking، برنامه‌ی حرکت قطارها را مشاهده کرده و اگر دارای کارت اعتباری بین‌المللی هستید، از همان‌جا قطار مورد نظر خود را رزرو کنید.

اتوبوس بین شهری

از طرف دیگر، همیشه به گردشگرانی که سفر به چین را انتخاب می‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم تا زمانی که واقعا مجبور نیستند به سراغ سفرهای بین شهری با اتوبوس نباشند. این اتوبوس‌ها زمان زیادی از مدت سفر شما را هدر داده، هزینه‌ی نسبتا بالایی دارند و اصلا برای مسافت‌های بسیار زیاد بین دو شهر راحت نیستند. بزرگراه‌های چین بسیار خوبند و به جز جاهایی مثل تبت یا گویژو، جاده‌ها عالی هستند و تنها مشکل مسافت زیاد بین شهرهاست. از طرفی اما اتوبوس‌ها در نوبت‌های زیاد در طول روز حرکت کرده و به طور کلی از قطار ارزان‌ترند و برای مسافت‌های کوتاه‌تر بهتر هستند.

یک سری اتوبوس‌ها هم هستند که صندلی‌های آن‌ها کاملا به تخت تبدیل می‌شوند که راحتی بیشتری را برای شما به همراه می‌آورند. شما می‌توانید در صورت نیاز، به سراغ این اتوبوس‌ها بروید.

 

معرفی بهترین هتل‌های ۵ ستاره پکن

کروزهای تفریحی در چین

چند شهری هستند که شما در آن‌ها می‌توانید به سراغ کشتی‌های کروز رفته و سفرهای دریایی را تجربه کنید اما بدون شک، محبوب‌ترینِ آن‌ها کروزهای تفریحی رودخانه یانگ تسه به شمار می‌آیند که شما را به سفری رویایی در دل این رودخانه بزرگ و زیبا خواهند برد.

 مسیر شانگهای به چونگ کینگ نیز از سفرهای محبوب دریایی در چین به حساب می‌آید که گردشگران زیادی در طول سال به سراغش می‌روند. از هنگ کنگ نیز چنین سفرهایی به شکل‌های متنوع برگزار می‌شود. همچنین گشت‌های تفریحی با کشتی‌های کوچک نیز تقریبا در تمامی مقاصد ساحلی چین برپاست که می‌توانید در آن‌ها نیز شرکت کنید.

وسایل نقلیه درون شهری چین

اما مهم‌ترین بخش سیستم‌های حمل و نقل در این کشور برای گردشگران، وسایل نقلیه عمومی درون شهرهای بزرگی همچون شانگهای یا پکن است. خوشبختانه در این زمینه نیز چین به خوبی عمل کرده و سیستم‌ حمل و نقل عمومی متنوعی دارد.

مترو

در شهرهایی مثل پکن یا شانگهای، مترو بهترین گزینه برای جا به جایی محسوب می‌شود. سیستم قطار شهری در چین قیمت بسیار پایینی دارد (حدود ۳۰ سنت برای هر سفر) و مسیر آن نیز تقریبا به تمامی جاهایی که گردشگران قصد رفتن به آن‌جاها را دارند، کشیده شده است. همچنین ساخت و سازهای مربوط به مترو در شهرهای بزرگ، همیشه در حال انجام بوده و مسیرها گسترش می‌یابد. در حال حاضر ۲۳ شهر چین دارای سیستم قطار شهری بوده که بزرگ‌ترین سیستم‌های مترو متعلق به مترو شانگهای و پکن است.

وجود نقشه اینترنتی، اپلیکیشن موبایل، نشانه‌ها و راهنماهای انگلیسی زبان و ... باعث می‌شود، خیلی راحت بتوانید مسیرهای مورد نظر خود را در متروهای چین پیدا کنید. این نکته نیز حائز اهمیت است که مترو چین دارای قطارهای بسیار خوب و تمیز بوده و ایستگاه‌ها نیز شکیل هستند. اما بعضی از ایستگاه‌ها در ساعات شلوغی، بیش از حد مملو از آدم می‌شوند. به همین دلیل باید این ساعات را مد نظر داشته و تا جای ممکن از بودن در ایستگاه‌های مترو در آن اوقات دوری کنید.

 

جذاب‌ترین خیابان‌های پکن برای گردش

تاکسی

تاکسی گرفتن در خیلی از شهرهای چین، به معنی رسیدن سریع و راحت به مقصد است به شرط این که در شهرهای شلوغ چین و در ساعات اوج شلوغی نباشید چون بعضی اوقات ممکن است به خاطر گرفتن تاکسی و استفاده نکردن از مترو، درون ترافیک طولانی گیر کنید.‌ برای مثال در ساعات خاصی در پکن، به هیچ وجه نباید با تاکسی به مرکز شهر بروید و اگر می‌خواهید به مرکز خریدی خاص بروید، باید از مترو استفاده کنید. خوشبختانه ایستگاه‌های مترو، عموما در نزدیکی مراکز مهم گردشگری هستند. اما خب اگر به پکن یا شانگهای یا هنگ کنگ سفر نکرده‌اید و از دیگر جاهای چین دیدن می‌کنید، گرفتن تاکسی خیلی کار شما را برای گشت و گذار در شهر راحت می‌کند.

همچنین نباید فراموش کنید که گرفتن تاکسی، به مراتب گران‌تر از سوار شدن به مترو یا اتوبوس خواهد بود. تاکسی‌های تمامی شهرهای چین دارای تاکسی متر هستند که به این ترتیب دیگر نباید نگران این باشید که کسی سر شما را کلاه بگذارد. اما مهم است که قبل از سوار شدن، مطمئن باشید تاکسی متر ماشین فعال شود. نکته مهم این که به هیچ وجه سوار ماشین‌های شخصی که به تاکسی‌های سیاه معروف هستند، نشوید. این ماشین‌ها هر قیمتی که می‌خواهند گرفته و خیلی اوقات سعی دارند تا سر شما را کلاه بگذارند.

آیا تاکسی اینترنتی در چین فعال است؟ بله. برنامه‌ی DiDi Chuxing معروف‌ترین سیستم کرایه ماشین اینترنتی در چین است که به اوبر چین معروف بوده و در شهرهای بزرگ این کشور فعالیت دارد. این سرویس سرع و نسبتا ارزان بوده و برنامه‌ی آن  زبان انگلیسی نیز دارد. البته برای پیدا کردن محل‌های مختلف در نقشه، باید یک کیبورد چینی روی موبایل خود داشته باشید. برای دانلود این برنامه می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید. کار با برنامه نیز خیلی ساده بوده و شبیه به دیگر برنامه‌های تاکسی اینترنتی است.

لینک دانلود از گوگل پلی   |  لینک دانلود از اپ استور اپل

دوچرخه سواری در چین

 اگر به شهرها کوچک یا نقاط خاص گردشگری بروید، اجاره کردن دوچرخه و گشت و گذار در میان جاذبه‌های گردشگری آن‌جا، ایده‌ای بسیار خوب خواهد بود. برای مثال اگر به گویلین یا ژیان بروید، می‌توانید دوچرخه کرایه کرده و جاهای مختلف را ببینید. اما در شهرهای بزرگ و شلوغ و در جاهای خاص، دوچرخه سواری اصلا قانونی نیست چون مشکلاتی را در زمینه ترافیک به وجود می‌آورد.

جالب است بدانید در سال ۱۹۸۷ بیش از ۵۰۰ میلیون دوچرخه فعال در چین وجود داشت که تقریبا می‌شد به ازای هر دو نفر، یک دوچرخه اما در حال حاضر این ماشین‌ها هستند که جاده‌های شهرهای بزرگ چین را به تسخیر در آورده‌اند.

 

فصول مختلف و بهترین زمان سفر شانگهای

۱۳ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران