توریستی‌ترین جاذبه‌های آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
توریستی‌ترین جاذبه‌های آنتالیا

آنتالیا یکی از نقاط ساحلی و زیبای ترکیه است که کارهای زیادی برای انجام دادن دارد در واقع هر سلیقه‌ای که به اینجا سفر می‌کند می‌تواند کارهای متناسب با انتظاراتش را پیدا کند و تقریبا می‌توان گفت هیچکسی نیست که در تور آنتالیا شرکت کند و ناراضی باشد. این منطقه ساحلی با ماسه‌های طلایی، آب‌های کریستالی و کلی فعالیت‌های آبی و ساحلی در طول سال و مخصوصا در نیمه اول سال توریست‌های سراسر دنیا را به خود جذب می‌کند. اما این همه چیز نیست، گشت و گذار در پیچ و خم محله قدیمی تا رفتن به خرابه‌های باستانی هزاران ساله چیزهای زیادی برای کاوش در این خطه زیبا وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 

شهر قدیمی (کالیسی)

محله شهر قدیمی آنتالیا که ساختاری شبیه به هزارتو دارد جایی برای قدم زدن و کاوش مغازه‌های خرده فروشی است. در اینجا می‌توانید عمارت‌های عثمانی سفید با سقف قرمز رنگ بازسازی‌ شده را در خیابان‌های سنگ‌فرش شده‌ای پیدا کنید که اکنون محل انبوهی از بوتیک هتل‌ها، فروشگاه‌های سوغاتی، گالری‌های هنری، و رستوران‌ها هستند. اگرچه این محله بیشتر مکانی برای نفس کشیدن در محیط دنیای قدیم است، اما جاذبه‌های گردشگری کوچک زیادی نیز برای کسانی که می‌خواهند از مناظر زیبا دیدن کنند وجود دارد. میدان اصلی (کاله کاپیسی) دارای دروازه قلعه‌ای و برج ساعت سنگی است، به علاوه مسجد تکلی مهمت پاشا متعلق به قرن هجدهم نیز به خاطر کاشی کاری‌های داخلی خیره کننده‌اش ارزش دیدن دارد. در امتداد بازار حساپچی سوکاک (Hesapçi Sokak) شما می‌توانید مناره زیبای Kesik Minare  (مناره کوتاه شده) را خواهید دید. این مناره در قرن نوزدهم در اثر آتش سوزی ویران شد و این تنها چیزی است که از ساختمان آن باقی مانده که بعد به عنوان یک معبد رومی مورد استفاده قرار گرفت و بعد به کلیسای بیزانسی و در نهایت به مسجد تبدیل شد.

بندر قدیمی

بندر قدیمی آنتالیا که در شکافی در صخره‌ها قرار دارد، مجموعه‌ای زیبا از بوتیک‌ها، کافه‌های زیبا، بازارها، و قایق‌های بادبانی آرامی است که در حاشیه دریای درخشان مدیترانه قرار گرفته‌اند. اگرچه اکنون با فضای آرام قایق‌های تفریحی، تصور اینکه این مکان زمانی قطب اصلی اقتصادی آنتالیا بوده دشوار است، اما از قرن دوم تا اواسط قرن بیستم این بندر اصلی شهر بوده و تجارت و رونق را برای شهر و اطراف به ارمغان می‌آورد. این روزها اما این بندر به جایی برای خریدن، نوشیدن قهوه‌ای عالی، و لذت تماشای مناظر زیبا تبدیل شده است. یا می‌توانید با یکی از قایق‌های توریستی متعدد به سمت دریای مدیترانه بروید و در آب شنا کنید، از مناظر زیبای مدیترانه‌ای لذت ببرید و حوله خود را بر روی ساحل خالی از جمعیت پهن کنید.

 

آشنایی با سواحل عمومی آنتالیا

موزه آنتالیا

اگر از علاقه‌مندان به تاریخ هستید بازدید از موزه آنتالیا را از دست ندهید. نمایشگاه‌های خیره کننده در اینجا تمام بهترین یافته‌ها را از سایت‌های حفاری در سراسر سواحل ترکیه به نمایش می‌گذارد. حتی بهتر از آن، این مجموعه به شکلی مثال زدنی نمایش داده شده که درک تاریخ غنی و نسبتا پیچیده ترکیه را آسان می‌کند. بخش بزرگ باستان‌شناسی، نمایش‌هایی از عصر برنز تا بیزانس را با تأکید ویژه بر ویرانه‌های منطقه و اطراف ارائه کرده است. اگر وقتتان کم است اول از گالری‌های حاوی موزاییک‌های سلوکیا، نمایش گنجینه نقره‌ای آسپندوس و مجسمه‌های الوهیت از Perge دیدن کنید.

مناره

مشخص‌ترین نقطه دیدنی آنتالیا، مناره یولی (مناره فلوت دار) است که توسط سلطان سلجوقی علاالدین کی‌قباد (۳۶-۱۲۱۹) ساخته شده است. مناره نمونه‌ای معمولی از معماری سلجوقی با پایه‌ای مربعی که یک سازه هشت ضلعی بر روی آن قرار گرفته و ارتفاع مناره بر روی آن نصف شده است. مناره درست در کنار دروازه ورودی کاله به شهر قدیمی قرار گرفته و مسجد درون آن همچنان فعال است. همچنین در مقابل مناره، برج ساعت آنتالیا متعلق به دوره عثمانی قرار گرفته و در نزدیکی آن مقبره‌هایی متعلق به قرن چهاردهم وجود دارد.

دروازه هادریان

دروازه هادریان یکی از اصلی‌ترین و دراماتیک‌ترین دروازه‌های ورودی به منطقه کالیسی است. امتداد قابل توجهی از دیوارهای شهر هلنیستی و رومی در ضلع شرقی شهر قدیمی حفظ شده است و دروازه هادریان قابل توجه ترین این بخش ها است. این دروازه مرمرین سه طاقی با ابهت توسط خود امپراتور هادریان و در سال ۱۳۰ میلادی ساخته شده است. این دروازه باشکوه با برج‌های عظیم احاطه و با تزئینات مجسمه‌ای غنی تزئین شده است. همانطور که از میان طاق ها عبور می‌کنید، به سقف نگاه کنید تا بهترین کنده کاری‌های حفظ شده را ببینید.

 

آشنایی با سواحل زیبای آنتالیا

قلعه رومی Hidirlik Kalesi

این برج استوانه‌ای چمباتمه‌ای به ارتفاع ۱۴ متر که در قرن دوم ساخته شده، از بالا در لبه پارک کاراعلی‌اغلو، به بندر قدیمی ویو دارد. هیچ کس کاملا مطمئن نیست که عملکرد اصلی این قلعه چه بوده است، اما اکثر آن‌ها موافقند که به عنوان یک برج مراقبت یا فانوس دریایی بر فراز بندر شلوغ قدیمی عمل می‌کرد. اکنون این قلعه مکان فوق‌العاده‌ای برای تماشای غروب خورشید یا تماشای منظره پانورامای بسیار زیبای منطقه بندر قدیمی است. این پارک به خودی خود یک منطقه عالی برای پیک نیک و مکانی آرام و پر از گل برای فرار از خیابان‌های شهر است. همانند یک بومی هنگام غروب به اینجا بیایید و از تفرجگاه لذت ببرید. همچنین کافه‌های عالی نیز در این نزدیکی هستند، اگر بعد از گشت و گذار به قهوه و کیک نیاز داشتید به یکی از آن‌ها بروید.

آسپندوس

دلیل اصلی بازدید علاقه مندان به تاریخ از آنتالیا، سفر یک روزه به آسپندوس، در حدود ۴۷ کیلومتری شرق است. این سایت باستان شناسی خانه یک آمفی تئاتر رومی است که معمولا در بین بهترین آثار حفظ شده در جهان و یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه در نظر گرفته می‌شود. دوران شکوه این شهر خیره کننده و باستانی در قرن دوم و سوم، زمانی که بیشتر خرابه‌هایی که امروزه قابل مشاهده هستند، بوده است. به غیر از آمفی تئاتر، که به طور کامل بازسازی شده و می‌تواند ۱۵۰۰۰ نفر را در خود جای دهد، بسیاری از مکان‌ها هنوز خرابه است و احتمالا فقط برای مشتاق‌ترین گردشگران جالب هستند. اگر زمان کمی دارید اما می‌خواهید تا جایی که می‌توانید جاذبه‌های دیدنی منطقه آنتالیا را ببینید، تور آبشارهای آسپندوس، پرگه و ماناوگات به شما این امکان را می‌دهد تا سه مورد از محبوب‌ترین جاذبه‌ها را در یک روز بازدید کنید. این شامل گشت و گذار در خرابه‌های رومی آسپندوس و پرگه، ورودی آسپندوس و آبشارها (که در نزدیکی سیده هستند)، ناهار، و گذاشتن شما در هتل‌تان می‌شود.

ترمسوس

آسپندوس ممکن است شهرت گردشگری زیادی به دست آورده باشد، اما ترمسوس در ۳۴ کیلومتری شمال غربی آنتالیا به خاطر جوی که دارد مورد بازدید قرار می‌گیرد. بقایای به خوبی حفظ شده از این شهر باستانی در امتداد تپه‌ای ناهموار با مناظر خیره کننده از حومه پراکنده شده است. اگر می‌خواهید این سایت را به طور کامل کاوش کنید، کفش‌های محکم بپوشید و آب فراوان با خود داشته باشید.

 

مرکز اسکی هیپ ناتیک آنتالیا

پرژ

در پرژ استادیوم وسیع و پر از آوار، معابد نیمه ویران، و بازار ستون‌دار عظیم، با فضایی از شکوه گذشته آغشته شده است. این زمانی پایتخت پامفیلیای باستانی بود که در ابتدا تحت حکومت یونان و سپس روم شکوفا شد. خرابه‌های اینجا، در حدود ۱۷ کیلومتری شرق آنتالیا، به خوبی بقیه در ساحل فیروزه ترکیه حفظ نشده‌اند، اما این بدان معناست که جمعیت کمتری را به خود جذب می‌کنند و بازدیدکنندگان را قادر می‌سازد تا خیابان‌های طویل ستون‌دار و معابد نیمه فرو ریخته را در آرامش کاوش کنند. حمام‌های رومی، دروازه هلنیستی و آکروپولیس همگی جالب توجه هستند.

 

المپوس و چیمائرا

روستاهای نزدیک به دوقلو المپوس و سیرالی در حدود ۸۴ کیلومتری جنوب غربی آنتالیا، بر روی قطعه‌ای از خط ساحلی دوست داشتنی در نزدیکی ویرانه‌های شهر باستانی Lycian Olympos قرار دارند. علاوه بر ویرانه‌ها، جاذبه‌ی مشهور اینجا چیمائرا (chimaera) شعله‌های ابدی طبیعی است که از بین صخره‌های سنگی روشن بوده و خودنمایی می‌کند. المپوس در بین کوله گردهای جوان محبوب بوده و به پرجنب‌وجوش بودن در شب شهرت دارد، در حالی که سیرالی آرام‌تر بوده و عموما به  استراحت در ساحل خلاصه می‌شود. هر دو این‌ها برای هر کسی که به دنبال تعطیلات ساحلی دور از استراحتگاه‌های توریستی ترکیه است، مناسب است.

ساحل کنیالتی

در شرق مرکز شهر آنتالیا، ساحل کنیالتی یکی از دو مکان برتر شن و ماسه آنتالیا است که پشتوانه‌ای زیبا از کوه‌هایی دارد که تا خط ساحلی فراتر از آن پایین می‌روند. در طول تابستان، این نوار در بین بازدیدکنندگان داخلی و خارجی بسیار محبوب بوده و روزهای آرام ساحلی با امکانات فراوان در دسترس قرار می‌دهد. صندلی‌های آفتاب‌گیر با چتر را می‌توان اجاره کرد، توالت و امکانات حمام خوبی وجود دارد، و تفرجگاه درخت نخل پشت ساحل مملو از اغذیه‌فروشی‌ها، کافه‌ها، و رستوران‌هایی است که برای مواقعی که گرسنه و تشنه می‌شوید.

ساحل لارا

در جنوب مرکز آنتالیا، ساحل لارا به دلیل شن‌های سفید نرم و امکانات مناسب برای خانواده‌ها، با پشتوانه کافه‌ها و رستوران‌ها و با فعالیت‌های فراوان، از اجاره جت اسکی گرفته تا تخته‌های پارویی برای کسانی که می‌خواهند از آن لذت ببرند، محبوب است. از آب، صندلی‌ها و چترهای آفتاب‌گیر را می‌توان برای کسانی که می‌خواهند کاری سخت‌تر از آفتاب گرفتن انجام دهند، به راحتی اجاره کرد. این منطقه جایی است که تعداد زیادی از استراحتگاه‌های ساحلی آنتالیا در آن واقع شده است، بنابراین توجه داشته باشید که در ماه های اوج تابستان، این ساحل ممکن است شلوغ شود.

پارک ملی کوپرولو کانیون

اگر به دنبال کارهایی برای انجام دادن در اطراف آنتالیا هستید، پارک ملی کوپرولو کانیون که به راحتی از سیده قابل دسترسی است، با آب سبز مایل به آبی از میان صخره‌های بلند و پرتگاهی می‌گذرد، یکی از جاذبه‌های خیره کننده آنتالیا محسوب می‌شود. برای علاقه‌مندان به رفتینگ و آدرنالین اینجا محبوب‌ترین آب های سفید ترکیه است.

 

۷ رستوران‌ فضای بازی برای کودکان در آنتالیا

۳۰ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران