بهترین کتابخانه‌های استانبول: بخش دوم

جاذبه‌های گردشگری استانبول
بهترین کتابخانه‌های استانبول: بخش دوم

در سفر با تور استانبول چه صرفا به دنبال یک مکان آرام برای کار کردن باشید یا اهداف علمی جدی داشته باشید، می‌توانید به راحتی از فضاهای مطالعه این شهر به نحو احسن برخوردار شوید. استانبول دارای چندین کتابخانه تحقیقاتی است که کتابها و آثارش از نظر رده سنی و همچنین زبان‌ها متفاوت هستند. بنابراین حق انتخاب گسترده‌ای خواهید داشت و می‌توانید بسته به نیازتان یکی از این مکانها را انتخاب کنید. اگر از عاشقان کتاب هستید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه بخش اول این مطلب، ما را همراهی کنید تا به گشت و گذار در میان بهترین کتابخانه‌های استانبول بپردازیم.

 

 Millet 

این ساختمان در سال ۱۷۰۰ توسط سید فیض الله افندی ساخته شده و دارای مجموعه قابل توجهی از نسخ خطی از جمله ۳۷۰۴ نسخه به زبان عربی، ۵۱۹ نسخه به فارسی و ۲۴۸۵ نسخه به زبان ترکی است.

 

نزدیک‌ترین مراکز خرید میدان تکسیم، استانبول

آدرس: İskenderpaşa Mahallesi, Macar Kardeşler Cad. No:85, 34080 Fatih/İstanbul

 

SALT Galata

اینجا یکی از مهمترین موسسات هنری استانبول است و سابقا بانک عثمانی در این مکان به فعالیت مشغول بوده است. این ساختمان به دلیل سبک معماری نئوکلاسیک و شرقی منحصر به فردش، بعنوان یکی از شاهکارهای معماری شهر استانبول شهرت دارد. بخش تحقیقات در طبقه اول ساختمان واقع شده و یک کتابخانه عمومی با مجموعه وسیعی از کتابها از جمله انگلیسی، ترکی و فرانسوی به شمار می‌آید.

بطور کلی در این کتابخانه تقریبا ۱۰۰.۰۰۰ نشریه چاپی با ۴۰.۰۰۰ عنوان مختلف موجودند. علاوه بر منابع فیزیکی، این مکان همچنین دارای یک آرشیو دیجیتالی بسیار غنی است. منابع تحقیقاتی این کتابخانه عمدتا راجع به استانبول، تاریخ هنر مدرن ترکیه و دگرگونی جامعه پس از تاسیس جمهوری ترکیه هستند.

علاوه بر اینها می توانید از خورد و خوراک در کافه تراس این ساختمان لذت ببرید و یا سری به کتابفروشی بزنید و یا از نمایشگاه‌هایی که در زیرزمین ساختمان برگزار می‌شوند دیدن کنید. یک رستوران مدرن نیز با عنوان Neolocal در نظر گرفته شده است که به ارائه غذاهای باکیفیت سنتی و معاصر آناتولی تهیه شده از مواد اولیه محلی تمرکز دارد.

 

اقامت در بهترین هتل‌های گالاتای استانبول

آدرس: Arap Cami Mahallesi, Bankalar Cd. No:11, 34420 Beyoğlu/İstanbul

 

Orhan Kemal Public Library

کتابخانه عمومی اورهان کمال، در ساختمان Şimkeşhane واقع شده که به سفارش کمیسیون سلطان محمد عثمانی در اواخر قرن پانزدهم ساخته شد. اینجا اولین بار بعنوان ضرابخانه مورد استفاده قرار گرفت و در سالهای بعد در چندین آتش سوزی و زلزله دچار آسیب شد و سپس کاربری‌های مختلف از جمله مدرسه، نمازخانه و در نهایت کتابخانه یافت.

آدرس: Mimar Kemalettin Mahallesi, Ordu Cd. No:19, 34130 Fatih/İstanbul

 

Süleymaniye Public Library

کتابخانه عمومی سلیمانیه در دهه ۱۵۵۰ بعنوان بخشی از مجموعه مسجد سلیمانیه در منطقه فاتح استانبول افتتاح شد. این ساختمان توسط معمار معروف عثمانی معمار سینان طراحی و ساخته شده است. بعدها در اوایل قرن بیستم به سفارش سلطان سلیمان، کتابخانه از مجموعه مسجد سلیمانیه استانبول جدا شد و به یک کتابخانه عمومی تحقیقاتی بدل گشت.

 

کاخ بیلربیی در استانبول برای گردشگران

کتابخانه سلیمانیه بزرگ‌ترین کتابخانه خطی ترکیه است و یکی از گسترده‌ترین مجموعه دست نوشته‌های اسلامی جهان را در خود نگهداری می‌کند. این مکان ۸۰.۰۰۰ جلد نسخه خطی و ۵۰.۰۰۰ جلد سند چاپ شده به زبان عربی را داراست. پس از دیجیتالی شدن نسخه‌های خطی بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱، اکنون می توانید از رایانه‌های موجود در اتاق مطالعه به کل مجموعه کتابخانه دسترسی پیدا کنید.

آدرس: Süleymaniye Mahallesi, Kanuni Medresesi Sk. No:24, 34116 Fatih/İstanbul

 

Ahmet Hamdi Tanpınar Literature Museum Library

این موزه ادبیات که به نام یکی از مهمترین نویسندگان ترکیه در قرن بیستم نامگذاری شده است، در داخل پارک گولهانه در کنار کاخ توپکاپی در استانبول واقع شده است. کتابخانه این موزه در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد و در حال حاضر، تقریبا ۹۰۰۰ کتاب از حدود ۱۰۰۰ نویسنده مختلف را در خود جای داده است. کتابهای استانبولی، بین المللی و کتاب‌هایی از برندگان جایزه نوبل را می‌توانید در این مکان بیابید.

 

۷ رستوران‌ در استانبول با غذاهای مختلف ترکیه

آدرس: Alemdar Mah., Alemdar Cad. Alay Köşkü, 34122 Fatih/İstanbul

 

Istanbul Research Institute Library

موسسه تحقیقاتی استانبول (IRI)، یک مرکز هنری و فرهنگی مهم است که بخشی از بنیاد سونا و اینان کیراچ به شمار می‌آید. این موسسه در یک ساختمان تاریخی متعلق به دهه ۱۸۰۰ واقع شده و هدفش فراهم آوردن محیطی پویا برای ملاقات و همکاری محققان و دانشگاهیان است. گفتنی است این کتابخانه، چند دقیقه پیاده روی از خیابان استقلال فاصله دارد و دسترسی به آن بسیار آسان است.

آدرس: Meşrutiyet Cd. No:47, 34443 Beyoğlu/İstanbul

 

Boğaziçi University Library

این کتابخانه در ابتدا در سال ۱۸۶۳ در یک ساختمان قدیمی در ببک افتتاح شد و ۲۰۰ نسخه کتاب را در خود نگهداری می‌کرد که توسط دانشگاه هاروارد اهدا شده بودند. در نهایت کتابخانه در سال ۱۹۸۳ به محل فعلی‌اش در پردیس شمالی در روملی حصار منتقل گشت و به تدریج به تعداد کتابهایش اضافه شد. اینجا همچنین محل نگهداری مجموعه‌ای کمیاب از کتاب‌هایی است که قدمت آنها به قرن ۱۶ باز می‌گردد.

 

خاطره‌انگیزترین مناطق استانبول، بخش اول

آدرس: Rumeli Hisarı, Hisar Üstü Nispetiye Cd. Boğaziçi Üni. Kuzey Kampüsü No:5, 34342 Sarıyer/İstanbul

 

Halki Theological School

این کتابخانه بخشی از مدرسه الهیات Halki است و در بالای تپه Hope در جزیره هیبلی آدا واقع شده که  دومین جزیره بزرگ از مجمع الجزایر پرنس استانبول به شمار می‌آید. این کتابخانه با تاریخ ریشه‌دار و میراث مذهبی خود که به دوره بیزانس بر می‌گردد میزبان بیش از ۱۰۰.۰۰۰ کتاب، نسخه خطی و مجلات است و برخی از قدیمی‌ترین اسناد چاپ شده را در خود جای داده است. می‌توانید مطالب منحصر به فردی در زمینه علوم مقدس و تحقیقات الهیاتی مدرن و همچنین نسخه‌های ادبیات کلیسایی را در اینجا بیابید که به زبان‌های مختلف ازجمله یونان باستان، لاتین، ترکی و عربی هستند.

آدرس: Heybeliada Mahallesi, Adalar No:45, 34973 Adalar/İstanbul

 

American Research Institute

و در پایان سری می زنیم به موسسه تحقیقات آمریکایی (ARIT) واقع در بی‌اغلو با حدود ۱۴.۰۰۰ جلد کتاب و مجله، بستر مهمی برای محققان انگلیسی زبان است. اسناد مختلف مربوط به دوره‌های بیزانس، عثمانی و ترک‌های مدرن در اینجا قابل دسترسی بوده و همچنین می‌توان به صورت آنلاین از طریق سرور کتابخانه دیجیتال، به این مجموعه دسترسی داشت.

 

بهترین مناطق گردشگری کنار دریا در استانبول

آدرس: İstiklal Caddesi, No. 181 Beyoğlu, 34433 İstanbul, Turkey 

۱۲ آبان ۱۴۰۰

نظرات کاربران