بهترین کتابخانه‌های استانبول: بخش اول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
بهترین کتابخانه‌های استانبول: بخش اول

مطالعه در کتابخانه، وقت گذرانی، تحقیق، خرید کتاب ...

در حال حاضر بسیاری از مردم تصور می‌کنند که دوران استفاده از کتابخانه‌ها و علاقه به کتاب به پایان رسیده و یا فکر می‌کنند که دنیای دیجیتال و کتاب‌های دیجیتالی می‌توانند جای کتاب‌های کاغذی و کتابخانه را بگیرند.اما محیط کتابخانه، جستجو در لابلای قفسه‌های مملو از کتاب، بو کردن و لمس کتاب احساس متفاوتی ایجاد می‌کند و هیچ لذتی را نمی‌توان جایگزین آن نمود. البته به شرطی که از علاقمندان به مطالعه و کتاب باشید! در اینصورت حتی در مسافرت نیز دلتان برای بودن در چنین فضاهایی پر می‌کشد. اگر از مسافران تور استانبول هستید، ما می‌توانیم به شما کمک کنیم تا در چنین شرایطی یکی از بهترین کتابخانه‌های استانبول را پیدا کنید و از این مسافرت لذت و بهره‌وری بیشتری نصیبتان شود. و اگر می‌خواهید کتابهایی باارزش را بعنوان یادگاری از این سفر با خود به خانه ببرید، مقاله ۶ کتاب‌ فروشی برتر استانبول، اطلاعات مفیدی در این رابطه در اختیارتان قرار می‌دهد.

 

The Women’s Library and Information Centre Foundation

بیایید با کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی زنان (WLICF) شروع کنیم. بدون شک یکی از بهترین کتابخانه‌های استانبول، این مکان است که در سال ۱۹۹۰ با همت ۵ زن تاسیس شد و از زمان افتتاح هر روز غنی شده است. این کتابخانه که در منطقه فاتیح واقع شده مجموعه‌ها، نوارهای صوتی، پایان نامه‌ها، مقالات، اسناد و بیش از ۱۱۰۰۰ کتاب را در خود جای داده است.

جالب است بدانید اینجا اولین و تنها کتابخانه و بایگانی زن محور در ترکیه است. اسناد این کتابخانه به مسائلی مانند حقوق برابر برای کار برابر، برابری در حقوق شهروندی، پایان دادن به انواع خشونت علیه زنان و نمایندگی برابر در پارلمان و نظایر اینها مرتبط هستند.

 

اینستاگرامی‌ترین عکس‌ها در موزه سلفی استانبول

آدرس:  Balat, Kadir Has Junction, No: 8, 34083, Fatih / Istanbul

 

Atatürk Library

ساختمان این کتابخانه در سال ۱۹۲۴ بنا نهاده شد، اما از سال ۱۹۸۱ به عنوان کتابخانه آتاتورک به ارائه خدمات مشغول است. هزاران اثر کمیاب و منحصر به فرد در این کتابخانه وجود دارند. بسیاری از محققان داخلی و خارجی، این مکان را به عنوان کتابخانه برتر در استانبول برای مطالعه و تحقیق ترجیح می‌دهند. معماری این بنا برنده جایزه شده و چشم‌اندازهایی زیبا به بسفر و باز بودن ۲۴ ساعته آن را به یکی از کتابخانه‌های پرطرفدار بدل کرده است.

آدرس: Gumussuyu, Miralay Sefikbey Street, No: 6, 34437 Beyoglu / Istanbul

 

Center of Islamic Studies Library

مرکز مطالعات اسلامی (ISAM)، یک کتابخانه جامع از آثار اسلامی، تاریخ و علوم اجتماعی، مقالات عثمانی، سالنامه‌ها و پرونده‌های ثبت علما (محققان مسلمان) در اسکودار است. در این مکان که دارای ساختار بسیار دلپذیری است، امکان دسترسی به منابع بدون نیاز به عضویت وجود دارد. جالب است بدانید این مکان تمام ایام هفته به روی بازدیدکنندگان گشوده است. تنها عیب این کتابخانه این است که فقط دانشجویان دکتری، دانشگاهیان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی مجاز به ورود به آن هستند.

 

اقامت در بهترین هتل‌های گالاتای استانبول

آدرس: Altunizade, İcadiye Bağlarbaşı Street, No: 40, 34672, Üsküdar / İstanbul

 

German Archaeological Institute Library

گسترده‌ترین کتابخانه باستان شناسی ترکیه یعنی کتابخانه موسسه باستان شناسی آلمان، در گوموش سویو واقع شده است. این مکان که ۲۵۰ مجله علمی و ۵۶۰۰۰ کتاب را در خود جای داده، نقطه توقف برای کسانی است که می‌خواهند در مورد استانبول، تاریخ بیزانس و عثمانی تحقیق کنند. همچنین می‌توان به منابعی در رابطه با تاریخ هنر و تاریخ معماری دسترسی داشت و بعلاوه از نقشه‌ها و آرشیو عکسها برخوردار شد.

آدرس: Gumussuyu Mah., Inonu Cad. No: 10, 34437 Beyoğlu / İstanbul

 

Beyazıt State

این کتابخانه دولتی، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین کتابخانه‌های استانبول است که در سال ۱۸۸۴ بعنوان بخشی از مجموعه مسجد سلیمانیه در میدان بیازیت افتتاح شد. این کتابخانه بیش از ۸۰۰.۰۰۰ کتاب ، ۵۵.۰۰۰ جلد روزنامه و بیش از ۱.۰۰۰.۰۰۰ پایان نامه کارشناسی ارشد را در خود جای داده است. در کنار اسناد مکتوب، کتابخانه همچنین دارای بخشی برای افراد نابینا و کم بینا با ۵۰۰۰ کتاب صوتی است. کتابخانه دولتی بیاضیت دارای یک حیاط داخلی بسیار وسیع است که می‌توانید در آن به گشت و گذار بپردازید و هوایی تازه کنید.

 

گشت و گذار در بازارهای محلی استانبول

آدرس: Beyazit, Cadircilar Caddesi, No: 4, 34126, Fatih / Istanbul

 

Istanbul Modern

این کتابخانه از فعالیت‌های موزه و دسترسی کارکنان موزه، بازدیدکنندگان و محققان به انواع اطلاعات در زمینه هنر حمایت می‌کند. در اینجا منابع بسیاری در مورد هنر مدرن و معاصر وجود دارند. این کتابخانه در حال حاضر تا ۱۱.۵۰۰ کتاب و اشتراک ۲۴ دوره ای به زبان‌های ترکی و خارجی دارد.

حوزه‌هایی که کتابخانه بر آنها تمرکز دارد عبارتند از: سینما‌، ویدئو، رسانه‌های جدید، هنرهای نمایشی، عکاسی، معماری، هنرهای تجسمی، مجموعه‌های هنری شرکت‌های خصوصی، نمایشگاه‌های هنر تجسمی محلی و بین‌المللی، هنرمندان ترکیه و خارج از کشور، موزه‌ها و مدیریت هنر، تاریخ و تئوری هنر مدرن و معاصر.

آدرس: Asmalimescit Mahallesi, Mesrutiyet Caddesi, No: 99, 34430, Beyoglu / Istanbul

 

Idris Güllüce

این کتابخانه که در مجاورت مرکز فرهنگی İdris Güllüce واقع شده، دارای بیش از ۳۱۰۰۰ منبع و ۱۵ نشریه است. این مکان از سال ۲۰۰۶ در حال فعالیت است و اعضای آنرا عمدتا دانش آموزان تشکیل می‌دهند. گفتنی است این کتابخانه، تمام ایام هفته به روی علاقمندان در تور ترکیه باز است.

 

مرکز خرید بویاکا در استانبول

آدرس: Aydınlı Yolu Caddesi, Sanayi Sitesi Opposite, No: 20, 3494, İçmeler, Tuzla / İstanbul

 

Kadikoy Municipality History Literature Art Library

کتابخانه تاریخ، ادبیات و هنر کادیکوی (TESAK) در ساختمان سابق شهرداری کادیکوی واقع شده است. گفتنی است ساختمان کتابخانه، به عنوان نمونه بارز میراث فرهنگی استانبول مدرن شهرت دارد. این ساختمان، در سال ۱۹۹۵ بازسازی شد. در سالهای بعد، از آن بعنوان فرمانداری منطقه کادیکوی و سپس به عنوان ساختمان اداری برای شهرداری کادیکوی استفاده شد. در صدمین سال تاسیس یعنی در سال ۲۰۱۴ ، این ساختمان به عنوان کتابخانه بازگشایی شد.

این مکان گاهی میزبان رویدادهای مختلف است و در عین حال چشم‌انداز بی نظیری به طبیعت اطراف دارد. می‌توانید یک صندلی کنار پنجره پیدا کنید و از تماشای کشتی‌های کادیکوی که در حال رفت و آمد هستند لذت ببرید.

آدرس: Caferağa, Rıhtım Caddesi, No: 2, D: 3, 34710, Kadıköy / İstanbul

۰۵ آبان ۱۴۰۰

نظرات کاربران