بازدید از روستای ییلاقی جاغرق در مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
بازدید از روستای ییلاقی جاغرق در مشهد

با اینکه هدف اصلی مسافران تور مشهد زیارت حرم مطهر امام هشتم (ع) است اما نمی‌توان در این سفر از رفتن به جاذبه‌های گردشگری شهر و لذت بردن از طبیعت زیبای آن غافل شد. یکی از بهترین مکان‌ها برای عاشقان طبیعت در سفر به شهر مشهد مقدس، بازدید از روستای ییلاقی جاغرق می‌باشد. با رفتن به این مکان می‌توان محو تماشای زیبایی‌های طبیعی شده و روزی را در آرامش و به دور از زندگی پرهیاهوی شهری سپری کرد. اگر شما نیز به این قبیل از مکان‌ها برای بازدید در طول سفر خود علاقه دارید برای آشنایی بیشتر با روستای ییلاقی جاغرق تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

 

آشنایی با روستای ییلاقی جاغرق در مشهد

روستای ییلاقی جاغرق در فاصله ۲۱ کیلوکتری از سمت شمال غربی شهر مشهد قرار دارد. همچنین فاصله این روستای سرسبز و بی‌نظیر از سمت جنوب غربی طرقبه در حدود ۷ کیلومتر می‌باشد. بنابراین مسافران تور مشهد می‌توانند در کمتر از یک ساعت با رانندگی به این منطقه زیبا و خوش منظره دست یابند. روستای جاغرق در هر فصل از سال دارای چشم‌اندازی زیبا از طبیعت بوده و دارای آب و هوایی معتدل و دلنشین است. همچنین گردشگران می‌توانند با رفتن به سمت این منطقه ییلاقی مشهد از باغ‌های میوه و دره‌های سرسبز و پرآب آن لذت ببرند. در سال‌های اخیر به دلیل استقبال زیادی که گردشگران از این منطقه کرده‌اند اقامتگاه‌ها و رستوران‌های متعددی در آن تاسیس گشته است. در نتیجه علاقه‌مندان می‌توانند لحظاتی به یادماندنی در کمال آسایش و امکانات رفاهی در این مکان برای خود رقم بزنند.

نکته بسیار قابل توجه در خصوص روستای جاغرق مربوط به نام آن است. کلمه جاغرق از دو کلمه جا و غرق تشکیل شده است. علت این نامگذاری به دلیل وجود آب‌های فراوان در این منطقه بود. به این معنا که این جا همواره غرق در آب بوده است. به همین دلیل گذشتگان آن را جاغرق می‌نامیدند. بومیان منطقه آن را به صورت جاغرگ یا جغرگ نیز می‌نامند.

 

آرامگاه شجریان در مشهد مقدس

 

شرایط آب و هوایی روستای ییلاقی جاغرق در مشهد

یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی که توریست‌های مشهد دوست دارند قبل از بازدید در مورد روستای ییلاقی جاغرق بدانند، شرایط آب و هوایی آن است. آن چه این روستا را برای گردشگران دلنشین‌تر می‌کند چهار فصل بودن آن است. در نتیجه در هر فصل از سال که به این روستا بروید می‌توانید آن فصل را با تمام وجود احساس کنید. به این معنا که تابستان‌های جاغرق گرم، زمستان‌های آن سرد، فصل بهار معتدل و پاییز آب و هوایی کاملا پاییزی خواهد داشت. البته برای کسانی که عاشق طبیعتی سرسبز هستند، فصل بهار و تابستان را برای رفتن به این روستای ییلاقی مشهد پیشنهاد می‌کنیم. چرا که در این فصل‌ها طبیعت روستا در زیباترین حالت خود بوده و علاقه‌مندان می‌توانند از آب، درختان و طبیعت بکر آن نهایت استفاده را ببرند.

 

جاذبه‌های گردشگری روستای ییلاقی جاغرق در مشهد

زیبایی‌ها و جذابیت‌های بازدید از روستای جاغرق تنها محدود به طبیعت و چشم‌انداز زیبای آن نمی‌شود. چرا که گردشگران می‌توانند با رفتن به این مکان از چندین جاذبه گردشگری تاریخی نیز دیدن کنند. از جمله معروف‌ترین این موارد عبارتند از:

  • رباط‌های شاه عباسی
  • عمارتی باشکوه که زمانی محل استقرار سفیر انگلستان در مشهد بود.
  • درخت چنار هفتصد ساله
  • بازدید از غاری کوچک و مسقف در قله قنبر کوه که به روایتی محل دفن یکی از غلامان امام علی (ع) نیز می‌باشد.
  • گورستان روستا که نام آن در فهرست آثار ملی ثبت شده

 

بازدید از روستای زشک مشهد

 

امکانات روستای ییلاقی جاغرق در مشهد

همان طور که گفته شد امروزه روستای جاغرق توانسته به یکی از مکان‌های توریستی برای تفریح و گردش مسافران تور مشهد تبدیل شود. به همین دلیل امکانات متعدد بسیاری برای رفاه بیشتر گردشگران در آن تعبیه شده است. از جمله این امکانات می‌توان به وجود سرویس بهداشتی مسجد روستا، آنتن دهی بالای خط تلفن همراه، مغازه‌های سنتی و جذابی که بومیان روستا آن‌ها را اداره می‌کنند، رستوران‌های محلی و ... اشاره کرد. همچنین برای کسانی که با اتومبیل شخصی خود سفر کرده‌اند جای پارک مناسب وجود دارد. بنابراین شما می‌توانید روزی به یادماندنی و به دور از استرس در بازدید از این روستا برای خود رقم بزنید.

 

طریقه دستیابی به روستای ییلاقی جاغرق در مشهد

روستای جاغرق با جمعیتی در حدود ۲۵۰۰ نفر در فاصله ۲۱ کیلومتری از شهر مشهد قرار گرفته است. بنابراین تمامی کسانی که مایل به بازدید از این روستای ییلاقی هستند می‌توانند در سفر خود به مشهد تاکسی را کرایه کرده و با هرینه کم در کمتر از نیم ساعت به آن دسترسی پیدا کنند. مسیر دسترسی به این روستا کاملا ماشین رو بوده و افراد بدون کمترین اذیت می‌توانند وارد آن شده و از طبیعت و زیبایی‌های آن نهایت لذت را ببرند. برای دستیابی آسان به جاغرق توصیه می‌کنیم از سمت بولوار وکیل آباد به طرف دو راهی طرقبه/شاندیز بروید. سپس بقیه راه را در جاده طرقبه بپیمایید. در صورتی که قصد دارید از اتوبوس برای دسترسی به این روستا استفاده کنید باید خود را به انتهای پایانه وکیل آباد رسانده و در آخرین ایستگاه که دقیقا در روبروی مسجد روستا واقع شده از اتوبوس پیاده شوید. سفر با اتوبوس گزینه‌ای آسان و البته اقتصادی برای شما عزیزان خواهد بود.

 

بازدید از روستای تاریخی پاژ در مشهد

۲۰ مهر ۱۴۰۰

نظرات کاربران