با انواع سوغاتی‌های ترکیه آشنا شوید

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
با انواع سوغاتی‌های ترکیه آشنا شوید

خرید سوغاتی، همیشه بخشی مهیج از سفر را به خود اختصاص می‌دهد و زمانی که با تور استانبول یا سایر شهرها به ترکیه سفر می‌کنید، معمولا گزینه‌های جالب توجهی از جمله انواع خوراکی‌ها و یادگاری‌ها برای هدیه دادن به عزیزانتان در هنگام بازگشت از سفر وجود دارند. بنابراین انتخاب‌های شما برای خرید سوغاتی نامحدود است! در ادامه، بیایید به گشت و گذار در میان بازارهای این کشور بپردازیم و با انواع سوغاتی‌های ترکیه آشنا شویم.

 

شیرینی‌های ترکی

یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های کشور ترکیه، انواع شیرینی‌جات است که در جعبه‌ها بسته بندی شده و معمولا با قیمتی مناسب به فروش می‌رسند. لوکوم‌هایی که در طعم‌های مختلف گلاب، آجیلی، دارچین، لیمو و غیره ارائه می‌شوند، در بازارها و شیرینی فروشی‌های این کشور خودنمایی می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم در خرید این شیرینی جات، به دنبال محصولاتی از برند Safranbolu باشید یا اگر در استانبول به سر می‌برید، به فروشگاه خانوادگی Hacir Bekir Efendi سر بزنید.

یکی دیگر از شیرینی‌جاتی که بعنوان سوغاتی به بسته بندی دقیق احتیاج دارد، باقلوا است که ترکیبی شیرین از آجیل، شربت چسبناک و خمیر فیلو بوده و خوردن آن بسیار لذت بخش و حتی برای بعضی افراد عادت است. این شیرینی، به طور سنتی در ترکیه به عنوان یک دسر یا میان وعده سرو می‌شود و بهترین دستور و مواد اولیه باکیفیت برای تهیه آن، از گازیانتپ در منطقه جنوب شرقی این کشور نشات می‌گیرد. اگر از استانبول دیدن کردید، به دنبال نانواهای Karaköy Güllüoğlu باشید که فقط از مواد و آجیل‌های گازیانتپ استفاده می‌کنند و به دستورالعمل خانوادگی قدیمی‌شان برای تهیه باقلوا پایبند هستند.

 

برترین مراکز خرید آنکارا را بشناسید

فرش‌های اصیل و سنتی

هرکسی با بودجه کافی، ممکن است به فکر خرید فرش سنتی ترکیه بیفتد. آثار هنری دست ساز که بافتن آنها ماه‌ها یا در برخی موارد حتی سالها به طول می‌انجامد، با مبلغ هنگفتی فروخته می‌شوند. خود فروشنده آن را برای شما بسته بندی و حمل می‌کند، اما باید مراقب باشید. متاسفانه هجوم نسخه‌های فیک، ارزان و کپی از چین، چند سال پیش بازار این کشور را فرا گرفت و شهرت آن را خدشه‌دار کرد. زیرا به سختی می‌توان به تفاوت بین آن‌ها و فرش‌های سنتی ترکیه پی برد. بنابراین اگر نمی‌توانید فرش اصل  را تشخیص دهید، بهتر است در خرید عجله نکنید و حتما از یک متخصص حرفه‌ای در این رابطه کمک بگیرید.

ظروف سفالی کاپادوکیا

کاپادوکیا در منطقه آناتولی مرکزی، شهرت زیادی در ارائه ظروف سفالی عالی و باکیفیت دارد. به ویژه ظروفی که در منطقه کوچک آوانوس در ساحل Kızılırmak ارائه می‌شوند، محبوبیت بالایی در این رابطه دارند. جالب است بدانید قرن‌هاست که مردم محلی، گل را از رودخانه گرفته و وسایل سفالی خانگی می‌سازند. این ظروف در ابتدا فقط توسط زنان خانه‌دار استفاده می‌شد، اما وقتی کاپادوکیا به منطقه‌ای توریستی بدل گشت، فروش اشیاء سفالی بسیار رونق گرفت. گفتنی است شما می‌توانید در آوانوس، خودتان پشت چرخ سفالگری بنشینید و آثاری را خلق کنید.

 

فروشگاه‌های خرید سوغاتی در تقسیم

چای و قهوه

هر چند که ترک‌ها معمولا چای سیب را بعنوان سوغاتی تبلیغ می‌کنند، اما واقعیت این است که خودشان همیشه چای غلیط سیاه را در لیوان‌های کوچک لاله‌ای شکل می‌نوشند. پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید چای ترکی را بعنوان هدیه به وطن ببرید، محصولات اصل را از منطقه شمال شرقی ریزه که پایتخت چای ترکیه است خریداری کنید. همچنین باید گفت قهوه ترک و فنجان مسی کوچک و سنتی که برای نوشیدن آن استفاده می‌شود ، جایگزین مناسبی برای علاقمندان به کافئین هستند. به قول مردمان این کشور، قهوه ترک باید " سیاه مثل جهنم‌، قوی مثل مرگ و شیرین مثل عشق باشد". برای آشنایی بیشتر با این محصول در ترکیه، پیشنهاد می‌کنیم مقاله ۶ چیزی که باید در مورد قهوه ترکی بدانید را نیز مطالعه کنید.

ادویه‌های شگفت انگیز

ادویه‌جات در غذاهای ترکی، جایگاه ویژه‌ای دارند. آنها طعم غنی‌تری به غذاها می‌بخشند و با توجه به علاقه ترکها به ادویه‌، دیدن آنها در بسته‌های سوغاتی به ویژه در بازار ادویه و بازار بزرگ استانبول، تعجب آور نیست. ترک‌ها از پودر بیبر (پودر فلفل قرمز)، به ویژه در سوپ‌های خود استفاده می‌کنند و همچنین سماق را روی سالاد می‌پاشند. اما به یاد داشته باشید، زعفران‌هایی که در این کشور به فروش می‌رسند معمولا از ایران تهیه می‌شوند.

قلیان‌های رنگارنگ

قلیان‌های رنگارنگ و زیبا، در اندازه‌های مختلف به فروش می‌رسند و اکثر مردم آنها را بعنوان گزینه‌ای برای دکوراسیون خریداری می‌کنند. هرچند اگر به قلیان علاقمندید، میتوانید بدون خرید آن بعنوان سوغاتی، سری به کافه‌های شهر بزنید و لذت دودکردن قلیان‌های طعم دار میوه‌ای با قیمتی ارزان را در این کشور تجربه کنید.

 

تجربه خرید در بازار آراستا استانبول

طلا و جواهرات

طلاهای باکیفیت و با عیار بالا، از گزینه‌های پرطرفداری هستند که می‌توانید بعنوان سوغاتی مدنظر داشته باشید. مغازه‌های جواهرفروشی، حتی می‌توانند طرح موردنظرتان را بسازند و یا قطعات موجود را تغییر دهند. توصیه می‌کنیم هنگام خرید طلا حتما چانه بزنید، زیرا طلافروشان معمولا تخفیفات قابل توجهی برای کالاهایشان درنظر می‌گیرند.

اجناس چرمی باکیفیت

کالاهای چرمی ترکیه، از کیفیت فوق‌العاده بالایی برخوردار هستند. بسیاری از مغازه‌ها در مناطق توریستی، به این تجارت پرسود و پرطرفدار مشغولند و انواع کاپشن، دامن، شلوار، کیف و کیف چرمی را در سبک‌ها و طراحی‌های مختلف و جالب ارائه می‌دهند. از آنجا که این کالاها معمولا با قیمت بالا عرضه می‌شوند، می‌توانید از مهارت‌های چانه زنی تان استفاده کنید و تخفیف‌های قابل توجهی بگیرید.

فانوس‌ها و لامپ‌های موزاییکی

این فانوس‌ها، به وفور در بازار بزرگ استانبول یافته می‌شوند و از سقف بسیاری از مغازه‌ها آویزان هستند. این گزینه‌ها بسیار زیبا هستند، اما موقع خرید حتما از فروشنده بخواهید که آنها را به خوبی بسته بندی کند تا در چمدان نشکنند. گزینه دیگر، چراغ‌های کدو هستند که از کدو تنبل خشک شده تهیه شده و با زیورآلات درخشان و رنگارنگ تزئین می‌شوند.

ظروف سرامیکی زیبا

و در نهایت کاسه‌ها ، بشقاب‌ها و گلدان‌های سرامیکی را بعنوان سوغاتی پیشنهاد می‌کنیم که در قفسه‌های مغازه‌های ترکیه در اندازه‌ها، اشکال و رنگ‌های مختلف به نمایش درآمده‌اند. این اجناس دست ساز که ساخت آن‌ها از قرن هشتم در این کشور آغاز شد، عمدتا در بین سجوک ها محبوبیت پیدا کردند، به نحوی که آنها حتی اقدام به تهیه کاشی‌های سرامیکی برای ساختن مساجد نمودند.

 

لوکس‌ترین مراکز خرید استانبول

در اواخر قرن شانزدهم، مردمان منطقه ایزنیک در ساخت سرامیک تخصص پیدا کردند و این روزها نیز کالاهای دست ساز این منطقه، بهترین مارک برای خرید در ترکیه به شمار می‌آیند. اگر سرامیک برای شما جالب نیست، می‌توانید ظروف مسی خریداری کنید که بهترین نوع آنها درمنطقه جنوب شرقی ترکیه یافت می‌شوند، هرچند که در بازار بزرگ استانبول نیز می‌توانید نمونه‌هایی باکیفیت از این اجناس را بیابید.

۰۴ آبان ۱۴۰۰

نظرات کاربران