سوغات ترکیه چیست؟

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
سوغات ترکیه چیست؟

از گذشته‌های دور، ترکیه یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های داد و ستد در منطقه و جهان به حساب می‌آید. تاجرین و هنرمندان بسیاری از نقاط مختلف دنیا به ترکیه می‌آمدند و از همین رو، نشانه‌های آن‌ها را می‌توان در فرهنگ و هنر مردم این کشور مشاهده کرد. وقتی به سراغ سوغات ترکیه می‌روید نیز، این نشانه‌ها را مشاهده خواهید کرد. از فرش و گلیم گرفته تا ادویه جات، هر کدام از این سوغات، در گذشته‌های دور از نقطه‌ای دیگر از جهان به ترکیه آمده‌اند. همراه ما باشید، تا ۱۰ مورد از محبوب‌ترین و بهترین سوغاتی‌های ترکیه را به شما معرفی کنیم.

 

فرش‌های ترکی

یکی از معروف‌ترین محصولات تولیدشده در کشور ترکیه که بسیاری از توریست‌های خارجی به آن علاقه دارند، فرش‌های زیبای ترکی است. فرش‌های تولید شده در این کشور را می‌توانید در جای‌جای این کشور پیدا کنید. برای خرید این سوغاتی حتما به مغازه فرش‌فروشی معتبر مراجعه کنید تا بتوانید فرش مرغوب و اصیل ترکی را خریداری کنید. به فرش‌های ترکی قالی‌های آناتولی نیز گفته می‌شود. کیفیت بسیار عالی فرش‌های ترکی باعث شده تا این محصول، از جمله مهم‌ترین سوغات ترکیه به حساب بیاید. همچنین طرح‌ها و نقش‌ونگارهای زیبایی این فرش‌ها، تفاوتی نسبی نسبت به طرح‌های رایج در کشورمان دارند.

سوغات ترکیه

عکس: tripsavvy.com

 

ظروف سفالی

یکی از جذاب‌ترین سوغاتی‌هایی که می‌توانید در سفر به ترکیه خریداری نمایید، ظروف سفالی است. در شهرهایی همچون کاپادوکیا این ظروف به صورت سنتی و به زیباترین شکل تولید می‌شوند اما در تور استانبول یا بازدید از دیگر شهرهای ترکیه نیز، در بازاراها این محصول را پیدا خواهید کرد. ظروف سفالی از مهم‌ترین صانیع دستی این کشور و از یکی از جذاب‌ترین موارد در لیست سوغاتی ترکیه است. البته بعد از خریداری کردن باید آن را به خوبی بسته بندی کنید تا در طول مسیر بازگشت آسیبی نبیند.

 

هتل‌های اطراف بازار بزرگ استانبول

سوغات ترکیه

عکس: flashpack.com

 

قهوه ترک

برای آن‌ها که اهل قهوه هستند، رفتن به تور ترکیه و خرید نکردن از مغازه‌های بزرگ فروش قهوه، یک فرصت از دست رفته است! خوردن قهوه از عادات رایج و حتی جز مراسم سنتی مردمان این کشور به حساب آمده و در پذیرایی از مهمان‌ها نیز همیشه لحاظ می‌شود. اگر به خوردن قهوه علاقه زیادی دارید، کشور ترکیه مقصدی عالی برای شما به حساب می‌آید. بعد از چند روز ماندن در این کشور و نوشیدن قهوه‌های خوشمزه‌ی آن قطعا نمی‌توانید دست‌خالی به ایران باز گردید و حتما باید مقداری از قهوه ترک را خریداری کرده و با خود به خانه ببرید. حتما چند بسته قهوه ترک خریداری کنید و برای دوستان و آشنایان خود به عنوان سوغات ترکیه به خانه ببرید. در کنار پودر و دانه قهوه ترک، می‌توانید فنجان و قوری سنتی که برای درست کردن این قهوه استفاده می‌شود را نیز تهیه نمایید.

سوغات ترکیه

عکس: lonelyplanet.com

 

چای

اگر چه به عنوان سوغاتی ترکیه، قهوه گزینه بهتری است اما بسیاری ترکیه را به چای نیز می‌شناسند. این نوشیدنی که از زمان فروپاشی عثمانی‌ها به خاطر قیمت پایین‌تر طرفداران زیادی پیدا کرد، حالا به یکی از نوشیدنی‌های پر استفاده بدل شده است. شما می‌توانید با گشت‌وگذار در کافه‌های این شهر سینی‌های ویژه چای سفارش دهید و از نوشیدن چای خوش‌طعم ترکیه لذت ببرید. همچنین شما می‌توانید چای، فنجان‌های کمر باریک مخصوص نوشیدن چای ترکیه‌ای، قاشق‌های مخصوص این چای و حتی انواع چای گیاهی و میوه‌ای نیز تهیه نمایید. نشستن در قهوه خانه‌های سنتی ترکیه کنار دریا در تور کوش آداسی یا سفر به دیگر شهرهای ساحلی و صرف چای داغ نیز، از لذت‌های سفر به این کشور محسوب می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر مسافر استانبول هستید، سری به چایخانه‌های استانبول نیز بزنید.

سوغات ترکیه

عکس : limakhotels.com

 

باسلوق‌

باسلوق‌ شیرینی محبوب و ارزان قیمت این کشور است که به عنوان سوغاتی ترکیه در میان گردشگران خارجی محبوبیت بسیاری دارد. این باسلوق‌ها بدون شک یکی از بهترین هدایای این منطقه به شمار می‌رود که در بسته‌های مختلف با رنگ بندی متنوع به فروش می‌رسند.

 

خرید و تفریح در بازار بزرگ استانبول

سوغات ترکیه    

عکس: bbc.co.uk

 

ظروف سرامیکی

یکی از نکاتی که در مساجد زیبای استانبول از جمله مسجد آبی، شما را حیرت زده خواهد کرد، کاشی‌کاری‌های صورت گرفته در این مساجد است. . کاشی‌کاری و کارهای سرامیک از دیرباز در ترکیه رسم بوده و هنرمندان این کشور در ساخت آن‌ها تبهر دارند. همین امر نیز باعث شده تا حالا، ظروف سرامیکی جزو مهم‌ترین سوغات ترکیه به حساب بیایند. خوشبختانه بر خلاف ظروف سفالی، فروشندگان ظروف سرامیکی، محصولات خود را در هنگام فروش به خوبی بسته بندی می‌کنند، به صورتی که برای حمل و نقل آن‌ها هیچ مشکلی نخواهید داشت.

سوغات ترکیه

عکس: enjoyistanbul.com

 

سازهای سنتی

برای اهل موسیقی، سازهای سنتی ترکیه گزینه‌ای عالی برای خرید در این کشور به حساب می‌آیند. کشوری که سازهای مخصوص به خود و شکل موسیقی منحصر به فردی را دارد. این سازها که تنوع بسیاری نیز دارند از سوغات ترکیه به شمار می‌روند که گردشگران بسیاری حتی اگر نواختن آن‌ها را ندانند، باز هم اقدام به خریدشان می‌کنند. تنبک، فلوت، باغلاما و … از سازهای سنتی و محبوب این کشور محسوب می‌شوند. همچنین خرید صفحات موسیقی، آلبوم‌های جدید و قدیمی و بسیاری چیزهای دیگر در زمینه موسیقی هستند که همه می‌تواننید گزینه‌ی خوبی برای سوغاتی ترکیه به حساب بیایند.

 

بازار مصری‌ها در استانبول

سوغات ترکیه

عکس : 1883magazine.com

 

عتیقه‌

بازارهای خیابانی استانبول، آنتالیا یا بعضی دیگر از شهرهای بزرگ این کشور، همیشه میزبان چندین فروشگاه عتیقه فروشی است که اجناس جالب توجهی را به فروش می‌رسانند. این فروشگاه‌های خاص و منحصر به فرد، به شدت وسوسه برانگیز هستند و گاهی درونشان، چیزهایی پیدا می‌کنید که هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردید . خرید کردن از چنین فروشگاه‌هایی در نهایت یک وسیله منحصر به فرد را برایتان به ارمغان می‌آورد که هر بار که بهش نگاه کنید، به یاد تور ترکیه خواهید افتاد.

سوغات ترکیه

عکس : dailysabah.com

 

چشم‌زخم

چشم زخم یا همان سنگ‌های آبی رنگی که در همه جای ترکیه به فروش می‌رسند، بین مردم خود این کشور بسیار رواج دارد. البته مردم ترکیه به شدت به چیزهای ماورایی معتقد بوده و به همین دلیل چشم زخم که خودشان به آن چشم شیطان می‌گویند، فروش بالایی در میانشان دارد و البته خارجی‌ها نیز برای سوغات، از آن‌ها زیاد تهیه می‌کنند. این اعتقادات در میان مردم ترکیه از زمان یونان و رم باستان می‌آید که معتقدند هرکه این سنگ را داشته باشد از شر شیطان و بدی‌ها دور می‌شود. این نماد اکنون از محبوب‌ترین سوغاتی ترکیه به شمار می‌رود.

سوغات ترکیه

عکس: dailysabah.com

 

صابون‌ های ارگانیک

آن‌هایی که در سفر به ترکیه، به سراغ حمام‌های ترکی و سنتی محبوب این کشور می‌روند، در آن‌جا  صابون‌های معطر ترکی را خواهید دید که دارای رنگ‌های متنوع و عطر و رایحه گیاهان و گل‌هایی همچون اسطوخودوس، زیتون، عسل و نعنا هستند. همچنین صابون سیاه که در بین ترک‌ها به عنوان لایه‌برداری قوی برای پوست معروف است از انواع صابون‌های ارگانیک ترکی است که می‌توانید از بازارهای سنتی و یا حتی مغازه‌هایی در سطح شهرهای مختلف تهیه نمایید.

 

خرید و تفریح در نزدیکی برج گالاتا استانبول

سوغات ترکیه

عکس : pashaintl.com

 

محصولات چرم

محصولات چرمی نیز از جمله محصولات مهم ترکیه است که تولید آن در کشور بسیار زیاد بوده و از همین رو فروشگاه‌های متنوعی نیز در آن‌جا به فروش این محصولات پرداخته آن‌ها را به نوعی، به سوغات ترکیه بدل کرده‌اند. محصولات چرم ترکیه شامل کیف، کفش، کمربند، کیف پول، دستبندهای چرمی و بسیاری موارد دیگر هستند و به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب، نه تنها به عنوان سوغات بلکه برای خرید شخصی نیز گزینه‌ای عالی هستند.

سوغات ترکیه

عکس : trend.az

 

چراغ های زینتی

وقتی به استانبول می‌روید، در بازارهای ترکیه، مسلما چندین فروشگاه از این چراغ‌های سنتی خواهید دید و پیش از سفر نیز اگر جستجویی در اینترنت کنید، حتما با عکس‌های این فروشگاه‌ها مواجه خواهید شد. نه تنها خرید این چراغ‌ها انتخابی عالی به عنوان سوغات ترکیه خواهد بلکه عکاسی در این فروشگاه‌ها نیز این روزها به یک فعالیت همه گیر بدل شده است. به همین دلیل هم خیلی از صاحبان فروشگاه‌های چراغ‌های زینتی، برای عکاسی در فروشگاهشان از شما طلب پول می‌کنند!

سوغات ترکیه

عکس : theturkeytraveler.com

 

ظروف مسی

با توجه به تنوع بالای ظروف مسی، کاربرد و خواص بسیار آن‌ها، خرید آن‌ها نیز به شدت پیشنهاد می‌شود، مخصوصا در ترکیه که مردمش از گذشته‌های دور به ساخت ظروف مسی عالی شهرت داشته‌اند. ظروف مسی ترکیه که در طرح و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند از جمله سوغات ترکیه هستند که از همه شهرهای این کشور می‌توانید آن‌ها را تهیه نمایید.

 

بهترین چیزهایی میتوانید در استانبول بخرید

سوغات ترکیه

عکس: azureskyfollows.com

 

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ (به‌روز رسانی شده در: 26 شهریور 1402)

نظرات کاربران