راهنمای خرید و استفاده از سیم کارت در ترکیه

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
راهنمای خرید و استفاده از سیم کارت در ترکیه

شما به تازگی وارد ترکیه شده‌اید و می‌خواهید بستگانتان را از وضعیت فعلی خود مطلع کنید. اما ممکن است تلفن‌تان در یک کشور خارجی کار نکند یا ممکن است فورا به اینترنت دسترسی نداشته باشید. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم پولتان را برای هزینه‌های بالای رومینگ یا بسته‌های رومینگ داده‌های خارج از کشور هدر ندهید. آنچه در این لحظه نیاز دارید، یک سیم کارت محلی ترکیه است. بدین ترتیب، می‌توانید در هر زمان، با افرادی که می‌خواهید تماس بگیرید. حقیقت این است که دریافت سیم کارت محلی در ترکیه، بسیار آسان است!

 

چرا در ترکیه به سیم کارت نیاز دارید؟

بیشتر هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های ترکیه، دارای خدمات وای ‌فای بسیار خوبی هستند. بنابراین ممکن است تعجب کنید که چرا در سفر به ترکیه، به سیم ‌کارت موبایل نیاز دارید.

حقیقت این است که اگر همیشه در حال حرکت هستید و اگر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنید و بین شهرها و جاذبه‌ها می‌چرخید، یک سیم کارت محلی بسیار به کارتان می آید. با وجود سیم کارت، به راحتی می توانید موجودی بانک‌تان را چک کنید، عباراتی که می شنوید یا می خوانید و معنی اش را نمی‌دانید ترجمه کنید، سفارش Uber یا Lyft بدهید، هتل رزرو کنید و یا حتی برای کمک‌های کنار جاده‌ای و امداد خودرو به راحتی تماس تلفنی برقرار کنید.

همچنین لزوما شبکه‌های عمومی در هتل‌ها، مراکز خرید و غذاخوری‌ها امن نیستند. اگر نیاز به مدیریت بانکداری شخصی، ارسال ایمیل یا انجام هر کار شخصی مهم را دارید، با وای فای عمومی آسیب پذیر خواهید بود. از طرفی اگر بخواهید از سیم کارت کشور مبدا استفاده نمایید، این امر هزینه بالایی را به شما تحمیل خواهد کرد. بنابراین در کل بهترین روش، استفاده از یک سیم کارت محلی است.

 

راهنمای سفر به ترکیه در ایام کرونا

بهترین سیم کارت ترکیه

بهترین سیم کارت ترکیه برای گردشگران، Turkcell است. بسته خوشامدگویی توریستی ترکسل ۲۰ گیگابایت حجم به اضافه تماس‌ها و پیامک‌های سراسر کشور را با قیمتی در حدود ۷ دلار آمریکا ارائه می‌دهد.

ما Turkcell را توصیه می‌کنیم زیرا بهترین پوشش شبکه‌ای و قوی‌ترین شبکه 4G را داشته و یک برنامه بصری و آسان برای شارژ کردن داده‌ها، و پوشش وسیع فروشگاه‌ها و فروشندگان را برای مخاطبانش به ارمغان می‌آورد. البته ترکسل، ارزان‌ترین اپراتور ترکیه‌ای نیست.

خرید سیم کارت توریستی در ترکیه

فروش سیم کارت به گردشگران ترکیه، توسط دولت کنترل می شود و شما فقط می‌توانید سیم کارت توریستی خریداری کنید.

برای هر پاسپورت، فقط خرید یک سیم کارت مجاز است و هنگام خرید، باید مدارکتان را همراه داشته باشید که در مقابل پاسپورت و ویزا، آن سیم کارت برایتان ثبت شود و در پایان معامله، از شما خواسته می‌شود که یک قرارداد ساده را امضا کنید. این روند حداقل ۳۰-۴۰ دقیقه طول خواهد کشید.

 

راهنمای کامل گرفتن کد HES برای سفر به ترکیه

سیم کارت را در گوشی خود قرار دهید و بررسی کنید که کار می‌کند یا نه. به یاد داشته باشید که پاکت قرارداد و سیم کارت را نگه دارید و درنظر داشته باشید که شماره تلفن جدید شما، روی پاکت نوشته شده و برای استفاده از اپلیکیشن به آن نیاز دارید.

سیم کارت اعتباری ترکیه ۲۸ روز اعتبار دارد. اگر برای مدت طولانی‌تری به سیم کارت نیاز دارید، حتما قبل از ۲۸ روز آنرا شارژ کنید تا مدت اعتبار آن، به ۳ ماه افزایش یابد. در ضمن بیشترین حجم اینترنتی که می‌توانید در یک زمان خریداری کنید، ۷۰ گیگابایت است. فراموش نکنید برای خرید سیم کارت، از شما پول نقد مطالبه می‌شود و فروشگاه‌ها نمی‌توانند کارت‌های اعتباری غیر ترکی را در این رابطه بپذیرند.

اپراتورهای مخابراتی ترکیه

ترکیه دارای سه ارائه دهنده سیم کارت بزرگ است: ترکسل (Turkcell)، ترک تله کام (Turk Telecom) و وودافون ترکیه (Vodafone Turkey).

آنها در سراسر استانبول، ازمیر، آنتالیا و سایر مقاصد توریستی محبوب ترکیه فروشگاه دارند. شما همچنین می‌توانید این سیم کارت‌ها را در اکثر فرودگاه‌های بین المللی و داخلی مانند فرودگاه SAW و فرودگاه IST در استانبول پیدا کنید. یافتن مغازه برای خرید سیم کارت اعتباری ترکیه در داخل شهر نیز، چندان سخت نیست.

جالب است بدانید برخی از ارائه دهندگان ترکیه، مجاز به تعیین قیمت سیم کارت توریستی در سطح فروشگاهی هستند. بنابراین اگر در یک منطقه توریستی مانند فرودگاه استانبول یا مرز زمینی قیمت سیم کارت بالاتر بود، تعجب نکنید. اما قیمت‌ها در شهرهای دور از دسترس و در برخی موارد، تا ۵۰ درصد ارزان‌تر هستند.

خوب است بدانید ترکیه، در زمینه فناوری موبایل بسیار پیشرفته است. ترکیه کشور بزرگی است و همه میلیون‌ها ترک در این خطه، عاشق اینترنت هستند. بنابراین تجارت سیم کارت ترکیه، در حال رونق است. با این حال از ماه می ۲۰۲۲ ، هنوز 5G در ترکیه وجود دارند.

نکته دیگر این است که همه اپراتورهای ترکیه، از عبارت LTE استفاده می کنند که مخفف "تکامل بلند مدت" است. داده‌های LTE سریع‌تر و با تاخیر کمتری منتقل می‌شوند و این امر این اپراتورها را، به گزینه بهتری نسبت به 4G معمولی بدل می‌کند. انتظار می‌رود ترکیه شاهد عرضه 5G، در اواسط سال ۲۰۲۳ باشد.

 

توصیه‌هایی برای حفظ زیبایی در سفر به ترکیه

ترکسل: بسته استقبال از گردشگران

  • قیمت: از ۳۲۰ لیر (۱۷.۱۵ دلار آمریکا). البته انتظار داشته باشید که این سیم کارت در فرودگاه یا مرز، بیش از ۴۵۰ لیر قیمت داشته باشد.
  • شامل: ۲۰ گیگابایت اینترنت + ۲۰۰ دقیقه مکالمه در ترکیه + پیام رسانی نامحدود از طریق Whatsapp و BiP (سیستم پیام رسانی خودشان).
  • اپلیکیشن: اپلیکیشن Turkcell به زبان انگلیسی، برای هر دو سیستم عامل IoS و Android در دسترس است. این برنامه کاربرپسند بوده و مشاهده داده‌ها، تماس‌ها و استفاده از پیامک در این اپلیکیشن بسیار آسان است.
  • پوشش: ترکسل به طور گسترده‌ای، دارای بهترین پوشش شبکه تلفن همراه در کشور ترکیه بوده و می‌توانید سیگنال LTE 4g قوی را حتی در دورافتاده‌ترین نقاط دریافت کنید.
  • سرعت: با این سیم کارت، به راحتی می‌توانید حتی فایل‌های ویدیویی بزرگ را به سرعت در یوتیوب آپلود کنید، تصاویر با وضوح بالا را به آسانی دانلود کنید و مواردی از این دست، به سادگی و با سرعت قابل انجام هستند.

وودافون ترکیه: سیم کارت اعتباری توریستی

  • قیمت: از ۳۵۰ لیر (۱۸.۸۵ دلار آمریکا). انتظار پرداخت بیش از ۵۰۰ لیر را در فرودگاه یا مرز داشته باشید.
  • شامل: ۲۰ گیگابایت اینترنت + ۷۵۰ دقیقه مکالمه در ترکیه + ۲۵۰ پیامک محلی + واتساپ نامحدود.
  • اپلیکیشن: این اپلیکیشن که Yanimda نام دارد، به زبان انگلیسی برای هر دو سیستم عامل IoS و Android در دسترس است. البته این برنامه، به اندازه اپلیکیشن Turkcell کاربرپسند نیست و پیمایش با آن کمی سخت است.  
  • پوشش: پوشش Vodafone به اندازه Turkcell نیست و در برخی نقاط ، پوشش کامل LTE را نخواهید داشت.
  • سرعت: با این سیم کارت، می‌توانید فایل‌های ویدیویی بزرگ را در یوتیوب آپلود کنیم، تصاویر با وضوح بالا را دانلود نمایید، اما با سرعتی کمتر از ترکسل!

 

بهترین فعالیت‌ها در سفر به ترکیه

ترک تلکام: سیم کارت اعتباری توریستی

  • قیمت: این اپراتور، تنها اپراتور با قیمت ثابت برای سیم کارت توریستی است و قیمت سیم کارت، بر اساس دسته بندی زیر مشخص می‌شود:
  • Welcome ۲۵: ۲۵ گیگابایت داده + ۷۵۰ دقیقه در ترکیه + ۷۵۰ پیامک محلی، قیمت: ۴.۶۰ دلار آمریکا
  • Welcome ۵۰: ۵۰ گیگابایت داده + ۱۰۰۰ دقیقه در ترکیه + ۱۰۰۰ پیامک محلی، قیمت: ۸.۸۵ دلار آمریکا
  • Welcome ۷۵: ۷۵ گیگابایت داده + ۷۵۰ دقیقه در ترکیه + ۷۵۰ پیامک محلی، قیمت: ۸.۸۵ دلار آمریکا
  • اپلیکیشن: این اپ که Türk Telekom Online İşlemler نام دارد، گزینه‌ای برای تغییر زبان ندارد. اگرچه ترک تله کام ارزان‌ترین داده را ارائه می‌دهد، اما نمی‌توانید با استفاده از برنامه ساخته شده با سیم‌کارت، آنرا برای مدت اقامت 90 روزه‌تان شارژ کنید.
  • پوشش: پوشش Turk Telekom در مقایسه با رقبایش، بسیار ضعیف است. این اپراتور، ۵۰۰۰ نقطه اتصال وای فای را در سراسر کشور ارائه می‌دهند، اما آنرا فقط در صورتی توصیه می‌کنیم که قصد بازدید از مناطق و جاذبه‌های گردشگری محبوب را دارید. در واقع این گزینه، برای مناطق کمتر توریستی اصلا انتخاب جذابی نیست.
  • سرعت: با این سیم کارت، می‌توانید فایل‌های ویدیویی بزرگی را در یوتیوب آپلود کنید، اما این روند کند خواهد بود. تصاویر با وضوح بالا را نیز، با موفقیت دانلود خواهید کرد.

اما اگر نخواهید سیم‌ کارت‌ها را تعوض کنید و شماره‌تان را گم نکنید، چه؟ در این صورت می‌توانید:

  • یک دستگاه وای فای قابل حمل تهیه کنید
  • یا سیم کارت الکترونیکی را خریداری نمایید
  • و یا از یک برنامه آنلاین برای خرید استفاده نماید.

در ادامه، نگاهی اجمالی به این روش ها خواهیم داشت:

 

استفاده از eSIM در ترکیه

بهترین راه برای برقراری ارتباط در هنگام سفر به خارج از کشور، سیم کارت الکترونیکی است. eSIM، یک سیم کارت مجازی است که معمولا فقط داده را ارائه می‌دهد. دیگر نیازی به بازدید از فروشگاه، تعویض سیم کارت و اجتناب از هزینه‌های رومینگ غیرمنتظره نیست. یک سیم کارت الکترونیکی برای سفر با تور ترکیه، بهترین راه حل است! در این صورت می‌توانید: آن را آنلاین سفارش دهید، کد دریافت کنید، تنظیمات را تغییر داده و به شبکه تلفن همراه ترکیه متصل شوید. بطور کلی از مهمترین مزایای eSIM، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

بهترین مقاصد زمستانه برای سفر به ترکیه

  • این سیم‌ کارت الکترونیکی همراه با سیم ‌کارت معمولی‌تان، در گوشی شما به خوبی کار می‌کند. می‌توانید در هر زمان، بین استفاده از یکی یا دیگری، هر کدام را خواستید انتخاب کنید.
  • شما  eSIM خود را به صورت آنلاین خریداری می‌کنید و بنابراین خرید، فرآیندی راحت خواهد بود.
  • ارائه ‌دهندگان eSIM با شبکه‌های زیادی کار می‌کنند. به این معنی که در هر کجا که باشید، به بهترین شبکه متصل خواهید شد.
  • یک eSIM می‌تواند چندین مکان را پوشش دهد و شما را صرفا به یک کشور، متصل نکند. بنابراین می‌توانید به تماس با کل اروپا، آسیا یا آمریکای شمالی فکر کنید!
  • بدون هزینه رومینگ داده است.
  • می‌توانید eSIM خود را در خانه‌تان قبل از سفر سازماندهی کنید و در بدو ورود به کشور مقصد، آنرا فعال نمایید.
  • عبارت "سیم ‌کارت‌های فقط داده" به این معنی است که برای دقیقه‌ها و پیام‌هایی که نیاز ندارید و استفاده نخواهید کرد، پولی پرداخت نمی‌کنید.

تنها نقطه ضعف eSIM این است که باید برای راحتی، هزینه پرداخت کنید و هزینه هر گیگابایت، در مقایسه با قیمت‌های محلی بالاست. ۱ گیگابایت داده در ترکیه با ارائه دهنده محبوب eSIM، Airalo، ۴.۵ دلار آمریکا هزینه دارد که این عدد در مقایسه با ۲.۸۰ دلار آمریکا، برای ۱ گیگابایت داده شارژی Turkcell کمی بالاست.

لازم است بدانید سیم‌ کارت‌های الکترونیکی، لزوما با تمام دستگاه‌های تلفن همراه کار نمی‌کنند. بنابراین قبل از هر چیز،  بررسی کنید که آیا گوشی‌تان با eSIM سازگار است یا خیر.

مهمترین ارائه دهندگان eSim در ترکیه

  • Airalo

قیمت: ۴.۵۰ تا ۱۸ دلار آمریکا

شامل: از ۱ گیگابایت تا ۱۰ گیگابایت داده، که همه آنها به جز کوچک‌ترین بسته، ۳۰ روز اعتبار دارند. می‌توانید از این سیم کارت برای هات اسپات نیز استفاده کنید.

  • BreatheSIM

قیمت: ۱.۵۰ دلار تا ۷۵ دلار آمریکا

شامل: از ۱ گیگابایت تا ۲۰ گیگابایت داده، که همه آنها به جز کوچک‌ترین دو بسته، برای ۳۰ روز اعتبار دارند. می‌توانید از این سیم کارت برای اتصال به هات اسپات نیز استفاده کنید. بسته‌های BreatheSIM به جای کشورها، مناطق را پوشش می‌دهند. بنابراین در eSIM ترکیه، کل اروپا تحت پوشش است.

  • Holofly

قیمت: ۱۹ تا ۹۹ دلار آمریکا

شامل: از ۵ تا ۹۰ روز داده نامحدود. با استفاده از این طرح‌ها نمی‌توانید به هات اسپات متصل شوید.

 

۱۰ نکته ساده برای سفری ارزان به بدروم

  • ETravelSIM

قیمت: ۱۰ تا ۸۰ دلار آمریکا

شامل: از ۳ گیگابایت تا ۲۰ گیگابایت داده با اعتبار ۲۸ روز، و سه سیم کارت نامحدود با اعتبار ۷، ۱۵ یا ۲۸ روز. می‌توانید از این سیم‌کارت الکترونیکی برای اتصال به هات اسپات نیز استفاده کنید، اما طرح‌های داده نامحدود دارای خط مشی استفاده منصفانه ۲ گیگابایت داده در روز هستند و پس از آن، استفاده از داده ممنوع است.

  • Nomad

قیمت: ۲۰ تا ۵۴ دلار آمریکا

شامل: از ۱ گیگابایت تا ۵ گیگابایت داده برای ۷ روز برای کوچک‌ترین بسته داده و ۳۰ روز برای بسته‌های بزرگ‌تر معتبر است. می‌توانید از این سیم‌کارت برای اتصال به هات اسپات نیز استفاده کنید. و گزینه‌های شارژ، از طریق اپلیکیشن Nomad در دسترس هستند.

دستگاه وای فای قابل حمل برای ترکیه

آیا طرفدار تعویض سیم کارت و تغییر شماره تلفن نیستید؟ پس باید به دنبال خرید یک دستگاه WiFi قابل حمل باشید. اما این گزینه چگونه کار می‌کند؟

دستگاه وای فای قابل حمل (portable wifi) یا هات اسپات قابل حمل (portable hotspot)، اجازه می‌دهد شماره‌تان را نگه دارید و هر کجا که هستید، به دستگاه وای فای متصل شوید یا هات اسپات را به دستگاه متصل کنید. چنین دستگاه وای فای جیبی، مانند یک روتر در خانه عمل می‌کند. به این معنی که بیش از یک دستگاه را می‌توان به طور همزمان، به اینترنت متصل کرد.

دستگاه وای فای به جای اتصال به ارائه ‌دهنده خدمات اینترنت، از فناوری سیم‌ کارت ابری استفاده می‌کند. به این معنی که نیازی به خرید سیم‌ کارت ندارید، زیرا از قبل موجود است.

در این رابطه دستگاه‌های GlocalMe، معمولا با چند گیگابایت داده از قبل بارگذاری می‌شوند و سپس می‌توانید از طریق اپلیکیشن یا به صورت آنلاین، حجم بیشتری را خریداری کنید. GlocalMe بسته‌های مختلفی از کارت‌های یک روزه به قیمت ۴ دلار آمریکا، تا بسته ۳۰ روزه ۸ گیگابایتی با قیمت ۴۵ دلار آمریکا را ارائه می‌کند.

 

راهنمای مراکز اسکی ترکیه در سال ۲۰۲۲

سفارش آنلاین سیم کارت ترکیه

و در آخر اگر دوست دارید قبل از سفر تکلیف سیم کارتتان را در ترکیه مشخص کنید و به محض ورود، آن سیم کارت را در گوشی قرار داده و استفاده نمایید، بهترین کار، سفارش آنلاین یک سیم کارت ترکیه است که به آدرس خانه یا محل کارتان ارسال می‌شود.

البته از چنین سیم کارتی، نمی‌توانید برای تماس یا پیامک استفاده نمایید. فقط می‌توانید با این سیم کارت، به اینترنت متصل شوید و کار کنید. به یاد داشته باشید که برای استفاده از چنین سیم کارت جایگزینی، باید قفل گوشی شما باز باشد. و اما محبوب‌ترین گزینه‌های خرید آنلاین در این رابطه عبارتند از:

  • SIMOptions

قیمت: ۳۹.۹۰ دلار آمریکا

شامل: ۶ گیگابایت داده، بدون تماس یا پیامک. ۱۵ روز اعتبار دارد. اتصال اینترنت و hotpot فعال است. امکان شارژ این سیم کارت وجود ندارد.

  • Orange Holiday World

قیمت: ۴۹.۹۰ دلار آمریکا

شامل: ۱۰ گیگابایت داده، بدون تماس یا پیامک ۱۴ روز اعتبار دارد. اتصال اینترنت و hotpot فعال است. گزینه‌های مختلف شارژ در دسترس هستند.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۲۳ بهمن ۱۴۰۱

نظرات کاربران