حمل و نقل عمومی در باتومی و هزینه‌های آن

جاذبه‌های گردشگری باتومی
حمل و نقل عمومی در باتومی و هزینه‌های آن

وقتی راه و روش استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی شهری که به آن سفر می‌کنید را بلد باشید، می‌توانید هزینه‌های خود را تا حد زیادی کاهش دهید. در تور باتومی نیز شرایط دقیقا به همین شکل بوده و شما به جای استفاده از تاکسی که هزینه‌ی بیشتری روی دستتان می‌گذارد، می‌توانید از اتوبوس و مینی‌بوس استفاده کنید و به نقاط مختلف شهر بروید. البته در باتومی شرایط کمی با تفلیس متفاوت است و به همین دلیل ما یک راهنمای کامل در این زمینه تدارک دیده‌ایم که امیدواریم به شما کمک کند.

 

نکاتی که در مورد حمل و نقل عمومی در باتومی باید بدانید

باتومی دومین شهر بزرگ گرجستان است که در کرانه‌ی دریای سیاه واقع شده و از جمله مقاصد گردشگری بسیار مهم در این کشور محسوب می‌شود. در سفر با تور گرجستان وقتی وارد شهر باتومی می‌شوید، محلی‌ها برای رفتن به جاهای مختلف، شما را تشویق به سوار شدن تاکسی می‌کنند، اما خب در این روش شما هزینه‌ی بیشتری خواهید کرد، در صورتی که امکان استفاده از اتوبوس‌ها برای شما فراهم بوده که هزینه‌ای به مراتب کم‌تر دارند.

البته اتوبوس‌ها ایستگاه‌های زیادی ندارند و شما باید برایشان دست تکان دهید و راننده برای شما نگه می‌دارد! همچنین جدا از کارت‌هایی که بعدا به شما معرفی می‌کنیم، برای خرید بلیط می‌توانید از طریق خود راننده نیز اقدام کنید، فقط بهتر است پول خورد همراه داشته باشید. دیگر انتخاب محبوب برای حمل و نقل ارزان در باتومی، مارشروتکا یا همان مینی‌بوس‌های محلی هستند. رانندگان این مینی‌بوس‌ها کمی سریع و در بعضی موارد ماجراجویانه رانندگی می‌کنند! اما شما را سریع‌تر به مقصد می‌رسانند.

 

خرید سیم کارت در سفر به گرجستان

یک نکته بسار مهم برای این که سردرگم نشوید

وقتی با اتوبوس یا قطار قصد رفتن از تفلیس به باتومی را دارید، ممکن است در مسیر مقصد خود را ماخینجائوری (Makhinjauri) ببینید، اصلا نگران نشوید چون مسیر درستی را در پیش دارید و این نام دیگر باتومی است.

کارت باتومی

BATUMI CARD یک حالت استاندارد دارد که توریست‌ها نیز می‌توانند آن را تهیه کنند و به شما به وسیله‌ی آن‌ها می‌توانید، هزینه‌ی اتوبوس‌ها را در شهر پرداخت کنید، اما برای مارشروتکا باید نقدی پول خود را پرداخت نمایید. در مجموع خیلی اجباری برای دریافت این کار وجود ندارد، اما با تهیه این کارت‌ها، هزینه‌ی اتوبوس برای شما از ۰.۸ لاری به ۰.۳ لاری تنزل پیدا می‌کند.

انتخاب‌های شما در زمینه حمل و نقل عمومی در باتومی

اتوبوس

 زمان فعالیت: ۷ صبح تا ۱۱ شب

هزینه بلیط: ۰.۸ لاری (با کارت ۰.۳ لاری)

در این شهر ۱۹ خط زرد و طوسی وجود دارد و در کل باید تنها در ایستگاه‌ها بایستند. اما شما در جاهایی که خیلی شلوغ نباشد، اگر دست تکان دهید اتوبوس برای شما می‌ایستد. شما بر اساس نقشه‌ای که در زیر برایتان پست کرده‌ایم، سوار خطوطی شوید که شما را به مقصد مورد نظرتان می‌رسانند. خطوطی که برای توریست‌ها بیشتر مورد استفاده دارند، خط ۹ و ۱۰ است که اولی فرودگاه را به مرکز شهر متصل کرده و دیگری شما را از ایستگاه راه‌آهن به مرکز شهر می‌رساند.

مینی‌بوس

زمان فعالیت: ۷ صبح تا ۱۱ شب

هزینه بلیط: ۰.۴ لاری تا ۰.۵ لاری

بر خلاف اتوبوس، برای پرداخت پول به مینی‌بوس‌ها یا همان مارشروتکا حتما باید از پول نقد استفاده کنید و در هر جایی از مسیر می‌توانید سوار شده یا پیاده شوید. خطوط مختلفی برای این ماشین‌ها در نظر گرفته شده و ایستگاه‌های مختلفی هستند که در آن‌ها می‌توانید سوار شوید. همچنین این را هم در نظر بگیرید که مارشروتکاها نه تنها در داخل شهر حرکت می‌کنند، بلکه به مقاصد خارج شهری هم می‌روند. پس خیلی اوقات می‌توانید برای رفتن به نقاط گردشگرپذیر خارج از شهر نیز از آن‌ها استفاده کرده و خیلی کم‌هزینه از آن‌جاها نیز دیدن نمایید.

 

بازدید از تندیس کارتلیس ددا یا مادر گرجستان

تاکسی

زمان فعالیت: ۲۴ ساعته

هزینه بلیط: از ۲ لاری

تاکسی راحت‌ترین وسیله برای رفت و آمد در سطح شهر است. شرکت‌های مختلفی به این منظور فعالیت می‌کنند اما مردم محلی ترجیح می‌دهند از Taximaxim یا yandex taxi استفاده کنند. شما نه تنها در مسیرهای شهری بلکه برای رفتن به جاهایی مثل کوبلتی یا اورکی یا دیگر شهرهای نزدیک نیز می‌توانید از این تاکسی‌ها استفاده کنید. اما مسیرهای بین شهری گران‌تر هستند و حدودا بین ۱۳ تا نهایتا ۳۵ لاری هزینه دارند.

Batumi Velo

این دوچرخه‌های سبز و طوسی را در بسیاری از جاهای شهر می‌بینید که برای کرایه آن‌ها هر دقیقه باید ۰.۰۸ لاری بپردازید. البته برای کرایه این دوچرخه‌ها و گشت و گذار در شهر حتما باید اپلیکیشن آن را نصب کنید و از کارت‌ها اعتباری برای خرید استفاده نمایید.

 

امکانات ویژه کارت گردشگری باتومی گرجستان

۰۶ مهر ۱۴۰۰

نظرات کاربران