عجیب‌ترین غذاهای بالی

جاذبه‌های گردشگری بالی
عجیب‌ترین غذاهای بالی

شرق و جنوب شرق آسیا، همیشه منزلگاه غذاهایی بوده که برای ما بسیار عجیب هستند و بالی نیز از این قائده مستثنی نیست. بعضی از غذاهای متفاوتی که در این نوشته به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، جزو غذاهای روزمره مردم این جزیره هستند و بعضی دیگر نیز در کنار غذاهای اصلی سرو می‌شند. اما هر چه که هستند، هر کدام از آن‌ها جزو محبوب‌ترین‌ها در تور بالی به شمار آمده و البته گردشگران ماجراجو، آن‌ها را امتحان می‌کنند. آیا شما هم به سراغ این غذاها خواهید رفت؟

 

Lawar

Lawar یک سالاد سنتی در بالی است که عموما همراه با انواع برنج‌های مخلوط سرو می‌شود. ۲ نوع Lawar وجود دارند که بر اساس مواد اولیه با هم متفاوت هستن. Lawar سفید کم‌تر عجیب است و حاولی نارگیل، لوبیا، تکه‌های جک فروت و ادویه جات است. اما در Lawar قرمز تکه‌هایی از گوش خام خون آلود استفاده می‌شود!

Rujak Kuah Pindang

این غذا نیز یکی از سالادهای بسیار محبوب و سنتی در بالی است که به شدت تند بوده و از چیلی زیاد در آن استفاده می‌شود. بسیاری از گردشگران که این غذا را امتحان می‌کنند، برایشان سوال است که چرا باید سالادی شیرین همچون Rujak Kuah Pindang، اینقدر تند باشد. در این سالاد پاپایا، انبه، میوه ستاره‌ای و چند میوه گرم سیری دیگر ریخته شده و از سس و چاشنی‌های محلی در آن استفاده می‌شود. این میوه‌ها بلقوه شیرین هستند اما استفاده از فلفل چیلی زیاد، سالاد را به شدت تند می‌کند!

 

۷ غذای خیابانی محلی در بالی

Urutan

Urutan اگر چه از دیرباز در بالی رواج داشته، اما خیلی از توریست‌ها آن را نسخه بالیایی "سوسیس خونی" می‌دانند. این غذا که به شکل سوسیس‌های بزرگ است، مخلوطی از برنج و گوشی بوده که در پوست خوک پیشیده می‌شود و سپس برای سرو تکه تکه شده و سرخ می‌شود. البته بر خلاف ظاهر نه چندان دلچسبش، بعد از اینکه سرخ شد، بسیار خوشمزه خواهد بود.

Keluak

بعضی‌ها نام این محصول را "میوه‌ی جادوگران" گذاشته‌اند. میوه‌ای که در چند کشور از جنوب شرق آسیا وجود داشته که در پخت بعضی از غذاها از آن استفاده می‌شود. نکته عجیب در مورد Keluak این است که اگر به صورت خام خورده شود – به خاطر وجود هیدروژن سیانید- بسیار سمی خواهد بود. به همین دلیل آن را می‌پزند یا سرخ می‌کنند و سپس آن را می‌خورند.

 

معرفی محبوب‌ترین غذاهای سنتی بالی

Kakul

شاید اسم این غذا با میوه‌ی جادوگران شبیه باشد، اما نتیجه اصلا شبیه نیست! Kakul در واقع حلزون تازه است که به صورت گسترده در بالی پیدا می‌شود و به خاطر وجود پروتئین بالا، مورد استفاده قرار می‌گیرد. حلوزن‌های تیره‌تر به خاطر طعمشان محبوب‌ترند و حلزون‌های زردرنگ، نسخه‌های ارزان‌تر به حساب می‌آیند. برای تهیه این غذا، حلزون‌ها از داخل گل جمع آوری شده، پوستشان شکسته می‌شود، و سپس پخته شده و از آن‌ها در سوپ یا سالاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Lindung

تا به حال به خوردن مارماهی فکر کرده‌اید؟ Lindung در واقع مارمارهی تکه تکه شده‌ای است که گریل شده و همراه با برنج سرو می‌شود. Lindung یکی از محبوب‌ترین منابع پروتئین در بالی به شمار می‌آید، زیرا هم طعم و مزه‌ای عالی دارد و هم از قیمت پایینی برخوردار است. همچنین خود مردم بالی نیز برای تفریح، عاشق گرفتن مارماهی با استفاده از قلاب هستند و در همان طبیعت آن را کباب کرده و می‌خورند.

Ancruk

در بعضی از مناطق روستایی و در میان برگ‌های درختان موز، کرم‌هایی زندگی می‌کنند که اندازه انگشت هستند و محلی‌ها آن‌ها را با نام Ancruk می‌شناسند. این کرم‌های بزرگ و زشت اگر چه ظاهر خوبی ندارند، اما منبعی بسیار عالی از پروتئین بوده و وقتی آن را سرخ می‌کنند، خیلی خوشمزه هم خواهند بود. محلی‌ها Ancruk را شبیه به آدامس معرفی می‌کنند که همراه با ادویه جات مخصوص طعم و مزه‌ای مطلوب پیدا می‌کند.

 

بهترین رستوران‌ها و کافه‌های استخردار بالی

Keripik Usus Ayam

گول ظاهر این چیپس‌های خوشمزه را نخورید، چون بهتر است قبل از این که یک بسته از آن‌ها را سفارش دهید، بدانید که می‌خواهید چه چیزی بخورید! Keripik Usus Ayam در واقع روده‌های مرغ است که تکه تکه می‌شوند و در روغن داغ سرخ می‌شوند. بسته‌های این چیپس عجیب را در هر جایی از بالی می‌توانید پیدا کنید که برندهای مختلف آن را ارائه کرده‌اند. از نظر طعم و مزه‌، Keripik Usus Ayam بسیار ترد همراه بامزه‌ی مرغ و کره و البته آرد سخاری است.در بازار بالی نسخه‌های متفاوت‌تری نسبت به نسخه اصلی نیز پخته می‌شود، اما در نهایت مواد اولیه اصلی همه‌ی آن‌ها یکی است.

۳۰ شهریور ۱۴۰۰

نظرات کاربران