راهنمای سفر به ترکیه در ایام کرونا

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
راهنمای سفر به ترکیه در ایام کرونا

سفر به ترکیه همیشه انتخاب اول در میان ایرانیان برای تعطیلی به خارج از کشور بوده است. به خاطر شیوع بیماری کرونا، نزدیک به یک سال سفر به ترکیه ممکن نبود و حالا نیز ضوابط و شرایطی در این کشور وجود دارد که تور ترکیه را دستخوش تغییراتی کرده است. حالا شما باید برای سفر به این سرزمین زیبا، پیش نیاز‌هایی را تهیه کرده و البته نکاتی را بدانید که سعی کرده‌ایم در نوشته‌ی امروز، همه‌ی آن‌ها را پوشش دهیم.

 

پیش‌نیازهای سفر به ترکیه در ایام کرونا

شما برای سفر به ترکیه، نیاز به ویزا ندارید و تنها با پاسپورت می‌توانید به این کشور سفر کنید، اما در حال حاضر شما برای این که بتوانید به تور استانبول یا آنتالیا یا دیگر شهرهای این کشور بروید، باید حتما آزمایش کرونا PCR را از سر بگذرانید. البته این این آزمایش باید از طریق موسسات مورد تایید شرکت هواپیمایی مورد نظر انجام شود و همچنین تاریخ آن نباید از سه روز گذشته باشد. به همین دلیل برای بعضی‌ها که در شهرهای غیر از تهران حضور دارند و پروازشان از تهران است، مشکلاتی به وجود می‌آید، چون حداقل ۴ تا ۶ ساعت زمان لازم است تا نتیجه آزمایش شما اعلام شود.

بعد از دریافت آزمایش، شما باید برگه مهر و امضا شده را برای دریافت کارت پرواز به کانتر نشان دهید.

 

برنامه‌های کاربردی و ضروری در سفر به ترکیه

کد HES

اما شما برای سفر به یک چیز دیگر نیز نیاز دارید و آن کد HES است.‌ این کد را باید از طریق این صفحه دریافت کنید که حتی می‌توان زبان آن را به فارسی تغییر داد. اطلاعات پایه پاسپورت، شماره پرواز و آدرس محل سکونت مهم‌ترین اطلاعاتی هستند که باید در این فرم وارد شود. حتما اطلاعات را به درستی وارد کنید و در نهایت بارکدی که به شما داده می‌شود را در موبایل خود داشته باشید، چون برای ورود به خیلی از مراکز خرید یا جاذبه‌های گردشگری کشور ترکیه، نیاز به این کد خواهید داشت.

برای سفرهای بین شهری در ترکیه چه باید کرد

متاسفانه در روزهای اخیر قانونی در ترکیه وضع شده که سفرهای بین شهری در این کشور را بسیار سخت کرده است. شما اگر بخواهید در خود ترکیه، با هواپیما یا اتوبوس به شهر دیگری بروید، یا باید به صورت کامل واکسینه شده باشید، یا این که تست PCR بگیرید. به همین دلیل در حال حاضر اگر تورهای ترکیه را تهیه می‌کنید، باید به همان شهری که در آن هستید اکتفا نمایید، چون رفتن به  شهرهای دیگر بسیار سخت شده است و هزینه‌ی تست PCR در ترکیه برای هر سمت از سفر، حدود ۲۵۰ لیر خواهد بود.

آیا مراکز تفریحی در ترکیه باز هستند؟

بسیاری از مراکز تفریحی، پارک‌های آبی و بازی و خیلی جاهای دیگر، در این روزها فعال هستند و کم‌تر جایی را می‌بینید که هنوز به خاطر کرونا بسته است. این مهم به خاطر واکسیناسیون گسترده در ترکیه باعث شده و خیلی چیزها به حالت قبل از کرونا برگشته است. اما هنوز برای ورود به بعضی جاها باید ماسک داشته باشید و البته کد HES را در همه‌ی ورودی‌ها باید نشان دهید.

 

راهنمای رسیدن به شهر ساحلی کوش آداسی

توریست‌ها می‌توانند در ترکیه واکسن بزنند؟

به صورت کلی نه! تنها در بعضی از شهرهای توریستی، اگر کسی را داشته باشید که آن‌جا اقامت دائم را کسب کرده باشد، می‌تواند برای شما درخواست داده تا کیملیک موقت بگیرید و از طریق آن واکسن بیو تک یا سینوفارم را تزریق کنید. اما این پروسه سخت و زمان بر بوده و شما حتما باید دوز دوم را نیز در ترکیه تزریق کنید. گفته شده در ماه‌های آینده، ترکیه قصد تزریق واکسن به توریست‌ها را نیز دارد، اما هنوز در این باره خبر قطعی منتشر نشده است.

برای برگشت به ایران هم نیاز به آزمایش کرونا وجود دارد؟

بله و هزینه‌ی این آزمایش را نیز باید به لیر پرداخت نمایید. شما فارغ از این که مسافر کدام شرکت هواپیمایی داخلی یا خارجی باشید، باید از طریق یکی از موسسات ترک آزمایش PCR بدهید که در حال حاضر هزینه‌ی این تست ۲۵۰ لیر بوده و اگر به محل اقامت شما بیایند و از شما آزمایش بگیرند باید ۲۵۰ تا ۳۵۰ پرداخت کنید.

 

ترفندهایی برای سفر ارزان به آنتالیا

کدام مقاصد ترکیه برای سفر در ایام کرونا مناسب هستند؟

در حال حاضر تمامی مقاصد گردشگری ترکیه به روی گردشگران باز است، پس اگر قصد رفتن به تور استانبول را دارید و می‌خواهید در جاذبه‌های این شهر گردش کنید یا قصد سفر به آنتالیا را دارید و می‌خواهید در سواحل آن‌جا آبتنی کنید، خیالتان راحت باشد، همه جا باز است و شما در سفر هیچ محدودیتی نخواهید داشت.

۲۱ شهریور ۱۴۰۰

نظرات کاربران