جاهای دیدنی ازمیر

جاذبه‌های گردشگری ازمیر
جاهای دیدنی ازمیر

ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه و یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های منطقه دریای مدیترانه است. این شهر از ۸۰۰۰ سال تاریخ باستانی برخوردار است که در حفاری‌ها، بناهای باستانی‌ و جاهای دیدنی ازمیر به خوبی مشهودند. اینجا نه تنها دارای جاذبه‌های گردشگری فرهنگی بسیاری است، بلکه در عین حال آب و هوای ساحلی دوست داشتنی، فرصت‌های گشت و گذار در فضای باز و غذاهای محلی بی نظیری را به بازدیدکنندگانش هدیه می‌دهد.

 

معرفی مهمترین جاهای دیدنی ازمیر

ازمیر بعنوان یک شهر بندری بین‌المللی، در طی قرون متمادی تحت تاثیر فرهنگ‌های مختلف قرار گرفته و یک دیگ ذوب فرهنگی از قبایل محلی آناتولی، یونی‌ها، رومی‌ها، ایرانی‌ها، یونانی‌ها، ترک‌ها و عثمانی‌ها، یهودیان سفاردی، ارمنی‌ها و لوانتین‌ها به شمار می‌آید.

امروزه تور ازمیر، جایگزین آرام‌تری برای استانبول محسوب می‌شود و گردشگاه‌ها و خیابان‌های مملو از نخل، به مقصدی محبوب برای گذراندن تعطیلات مسافران تور ترکیه بدل شده‌اند.

بازار کمرالتی

Kemeralti، بازاری قدیمی و پرجنب‌وجوش است که به‌ خاطر عتیقه‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های زیبایش شهرت دارد. این بازار که از برترین جاهای دیدنی ازمیر محسوب می‌شود، در منحنی خیابان آنافارتالار قرار داشته و از میدان کناک تا آگورای باستانی امتداد می‌یابد. بازار کمرالتی که در قرن هفدهم شکل گرفت، فروشگاه‌های مختلف، کافه‌ها، کارگاه‌های صنعت‌گران محلی، باغ‌های چای، مساجد و سایر عبادتگاه‌ها را در خود جای داده است.

بازار بزرگ کمرالتی ازمیر به خاطر صدها مغازه و غرفه فروش مواد غذایی، ادویه‌جات، شیرینی‌جات، لباس، کفش، جواهرات، صنایع دستی محلی، لوازم الکترونیکی و سایر اقلام، محبوبیت بالایی در میان مردمان محلی و گردشگران تور ازمیر دارد. بعلاوه، چندین رستوران غذاهای دریایی باکیفیت را نیز در این بازار خواهید یافت. از جذابیت‌های برجسته بازار کمرالتی، می‌توان به کافی‌شاپ های بین Kızlarağası Han و مسجد هیسار اشاره کرد. گفتنی است بازار، همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ به روی علاقمندان باز است.

عکس: viaurbis.com

 

موزه فضای باز آگورا

آگورای ازمیر، یکی از بهترین آگوراهای حفظ شده در جهان بوده و به خاطر ساختارهای فرسوده، گرافیتی‌ها، نقاشی‌ها و کتیبه‌هایش شهرت دارد.

قدمت این بنای تاریخی، به قرن چهارم قبل از میلاد باز می‌گردد که بعنوان بازار مرکزی یونانیان و رومی‌ها کاربردی داشت و امروزه، به دلیل زمین لرزه‌های متمادی ویران شده است. ازاین سایت تاریخی که از برترین جاهای دیدنی ازمیر به شمار می‌آید، ۳ تا از ۴ دروازه اصلی، چندین طاق کلاسیک، ستون‌های کورنتی، آبراه‌ها و حتی زیرزمین باقی مانده‌اند.

همچنین، ویرانه‌هایی از چندین مجسمه از خدایان و الهه‌های یونانی و مجسمه‌های مردمان عادی در اطراف سایت به چشم می‌خورند. جالب است بدانید آگورا، در ابتدا توسط اسکندر مقدونی ساخته شد و بعدها تحت حکومت مارکوس اورلیوس بازسازی شد. در کنار آگورا، بقایای یک قبرستان مسلمانان با چند سنگ قبر وجود دارد. برای بازدید از این مکان می‌توانید همه روزه، از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۷:۳۰ به اینجا بیایید و هزینه ورودی ۱۰ لیر را بپردازید.

 

توریستی‌ترین محلات و مناطق ازمیر

عکس: westend61.de

 

میدان کناک

میدان Konak، یک میدان عمومی شلوغ است که در منطقه کناک ازمیر واقع شده است. اینجا شلوغ‌ترین بخش شهر است، زیرا محل ملاقات مشترک بسیاری از مردمان بوده و از محبوب‌ترین جاهای دیدنی ازمیر به شمار می‌آید. این میدان که توسط گوستاو ایفل طراحی شده،  ساختمان‌های دولتی، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های مختلفی را در خود جای داده و بعلاوه می‌توانید در اینجا به پرندگان غذا بدهید.

برخی از سازه‌های قابل توجه در میدان کناک عبارتند از: تالار شهرداری شهرداری ازمیر، برج ساعت ازمیر، مسجد یالی و ایستگاه مرکزی اتوبوس. بعلاوه اسکله کناک که در انتهای شرقی میدان قرار دارد و مشرف به دریای اژه است، یک جاذبه محبوب برای سوار شدن به کشتی و تماشای مناظر شگفت انگیز ساحل و ازمیر محسوب می‌شود. در انتهای جنوبی میدان نیز، مرکز فرهنگی دانشگاه اژه قرار دارد که شامل یک آکادمی موسیقی، خانه اپرا و موزه هنر مدرن است. منطقه بازار تاریخی ازمیر، کمرالتی، چندین مسجد و کنیسه را در حوالی میدان کناک خواهید یافت. در نهایت باید گفت در این میدان، می‌توانید غذاهای ترکی و سوغاتی و لباس‌های دست ساز را خریداری کنید.

عکس: tuiexperiences.com

 

برج ساعت ازمیر

این جاذبه که از دیگر جاهای دیدنی ازمیر محسوب می‌شود، یک برج ساعت کلاسیک است که در میدان کناک در کنار دریا و بازار واقع شده است. اینجا، نقطه عطف کانونی شهر بوده و دارای معماری عثمانی است و لوکیشنی عالی را برای عکاسی رقم می‌زند. گفتنی است این برج ساعت زیبا، هدیه امپراتور آلمان ویلهلم دوم به عبدالحمید دوم پادشاه عثمانی است و نمادی برای شهر به شمار می‌آید. معمار فرانسوی شامی ریموند شارل پره، این برج را طراحی کرده و ساخت آن در اول سپتامبر ۱۹۰۰ آغاز شد و به طور رسمی اول در سپتامبر ۱۹۰۱ افتتاح گشت.

این برج، دارای ساختاری هشت ضلعی است و با سنگ مرمر و سنگ ساخته شده و از ارتفاع ۲۵ متر در ۴ طبقه برخوردار است. در این برج، ۴ ساعت با قطر ۷۵ سانتی متر به چشم می‌خورند. علاوه بر این، یک زنگ در طبقه چهارم وجود دارد.

 

بهترین سرگرمی و تفریحات آبی در ازمیر

عکس: planetofhotels.com

 

آسانسور ازمیر

Asansör، یک ساختمان قدیمی مهم و از جاهای دیدنی ازمیر است که در محله کاراتاش واقع شده و چشم اندازی بی بدیل از مناظر وسیع شهر و خط ساحلی را ارائه می‌دهد. در واقع ۲ آسانسور در داخل ساختمان وجود دارند و یک کافه، رستوران و سکوی تماشا را در بالای ساختمان خواهید یافت. همچنین چندین کافه و رستوران، در زیر و اطراف آسانسور وجود دارند.

این نقطه عطف شهر، در سال ۱۹۰۷ توسط یک بانکدار ثروتمند با کاربری خدمات عمومی ساخته شد تا برای سهولت حمل و نقل کالا و عبور و مرور مردمان در تپه‌های شیب‌دار مورد استفاده قرار گیرد. اینجا یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای عکاسی‌های پانورامیک را رقم می‌زند. علاقمندان می‌توانند همه روزه، از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر به صورت رایگان از این فضای مفرح دیدن کنند.

عکس: hiddenbay.com.tr

 

تله‌ کابین ازمیر

تله‌ کابین ازمیر یا تله‌ فریک در خیابان ساکاریا، در منطقه بالچوا واقع شده است. اینجا یکی از برترین جاهای دیدنی ازمیر بوده و نمای پانورامای ۳۶۰ درجه خیره کننده‌ای از شهر و دریای اژه را ارائه می‌دهد. نقطه شروع تله کابین، در مقابل دانشگاه اقتصاد ازمیر بالچووا واقع شده و ۲۰ کابین رنگارنگ در اینجا به استقبال علاقمندان می‌آیند.

این تلکابین، حدود ۱۲۰۰ مسافر را در مدت یک ساعت جابجا می‌کند و به تراس تماشای مرتفع و باشکوه می‌رساند. چندین کافه، رستوران و نیمکت را در تراس تماشا خواهید یافت تا بنشینید، استراحت کنید، عکاسی کرده و از تماشای مناظر اطراف لذت ببرید. برای دوستداران غذاهای گوشتی نیز Meat House، خدمات باربیکیو استثنایی را ارائه می‌دهد.

توصیه می‌ کنیم برای مشاهده بهتر شهر، یک دوربین همراه داشته باشید. تلکابین همه روزه به جز دوشنبه‌ها، از ساعت ۱۱ صبح تا ۲۱ با هزینه ورودی ۱۳ لیر پذیرای علاقمندان بوده و ورودی برای کودکان زیر ۵ سال رایگان است.

 

آشنایی با شرایط آب و هوایی ازمیر

عکس: twitter.com

 

افسوس

در ادامه سفر به برترین جاهای دیدنی ازمیر، سری می‌زنیم به شهر باستانی Ephesus که در منطقه دریای اژه در کنار ساحل لونیا واقع شده است. اینجا مملو از مکان‌های تاریخی و ویرانه‌های معابد و بناهای تاریخی عصر نوسنگی بوده و خانه یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان، یعنی معبد آرتمیس است. افسوس که بعنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده، انجیل یوحنا را نیز در خود جای داده و یکی از هفت کلیسای آسیا را که در کتاب مکاشفه به آن اشاره شده، در خود جای داده است.

عکس: msccruises.ie

 

مسجد هیسار

مسجد Hisar Camii، یک مسجد باستانی و بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مکان برای اجتماعات اسلامی در شهر و از برترین جاهای دیدنی ازمیر است. این بنا، بیشتر به خاطر طراحی داخلی زیبا و سبک معماری عثمانی شهرت دارد. در اینجا گالری‌های جداگانه‌ای برای مردان و زنان وجود دارند و هر دو گالری، نقوش زیبایی از درختان تاک و گل رز را ارائه می‌دهند. اگرچه مسجد در میان بازار واقع شده است، اما فضایی آرام دارد و با بهترین کافه‌ها در این حوالی احاطه شده است. بازدید از این مکان، همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ امکان‌پذیر است.

 

کارهایی که باید در ازمیر انجام داد

عکس: aktuelarkeoloji.com.tr

 

کولتور پارک

Kültürpark، یک پارک عمومی در منطقه کناک ازمیر است. این فضای سبز که در شمار محبوب‌ترین جاهای دیدنی ازمیر محسوب می‌شود، بیش از ۲۰۰ درخت و گونه‌های گیاهی بومی را در برگرفته و دارای ۸ گیت ورودی است.

این مکان دارای یک پارک تفریحی، یک موزه تاریخ و هنر و یک برج چتر نجات است که یکی از ۳ برج چتر نجات در جهان به شمار می‌آید. همچنین ۱۴ سالن نمایشگاهی، ۴ اتاق کنفرانس، یک تئاتر در فضای باز و مرکز هنری Ismet Inönü را شامل می‌شود که بازدیدکنندگان می‌توانند در این مرکز از شرکت در رویدادهای فرهنگی مختلف مانند نمایش فیلم و کنسرت لذت ببرند. در نهایت، امکانات برای شرکت در فعالیت‌های ورزشی مانند باشگاه تنیس، سالن بدنسازی و پیست دویدن فراهمند.

گفتنی است این  پارک ۲۴ ساعته، در سال ۱۹۳۶ افتتاح شد و تاکنون به طور منظم میزبان رویدادهای مهمی از جمله نمایشگاه بین المللی ازمیر و نمایشگاه کتاب ازمیر بوده است.

عکس: kulturenvanteri.com

 

قلعه کادیفه کاله

قلعه باستانی Kadifekale، مشرف به خلیج زیبای شهر است و یکی دیگر از برترین جاهای دیدنی ازمیر به  شمار می‌آید. این بنا که در ارتفاع ۱۸۶ متری از سطح دریا، در کوه پاگو قرار دارد، چشم اندازهایی بی بدیل از مناظرآب‌های آرام و شهر شلوغ را پیش روی مخاطبانش می‌گسترد. بعلاوه در این حوالی، زنان محلی را خواهید دید که نان می‌پزند و منسوجات جالب توجهی را برای فروش می‌بافند. گفتنی است کادیفه کاله در حدود قرن سوم قبل از میلاد، توسط جانشین اسکندر مقدونی ساخته شد.

 

راهنمای تعطیلاتی شگفت انگیز در ازمیر

عکس: lonelyplanet.com

 

پارک حیات وحش ازمیر

اینجا یکی از بزرگ‌ترین باغ وحش‌های این شهر است که در توزلا واقع شده و جزو پرطرفدارترین جاهای دیدنی ازمیر محسوب می‌شود. این فضا، زیستگاه تقریبا ۱۲۰ گونه جانوری متمایز نظیر شترمرغ، آهو، گورخر، میمون، شیر، ببر، میرکت، تمساح، اسب آبی و غیره است. جالب است بدانید حیوانات این مکان مانند سایر باغ وحش‌ها در قفس زندگی نمی‌کنند. آنها می‌توانند در زیستگاه طبیعی خود پرسه بزنند و از آزادی نسبی‌شان لذت ببرند.

گفتنی است اینجا، مکانی ایده آل برای گذراندن تعطیلات آخر هفته و پیک نیک است. علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ با پرداخت هزینه ورودی ۱۰ لیر برای بزرگسالان و 5 لیر برای دانش آموزان، از این فضای مفرح دیدن کنند. در ضمن، ورودی برای کودکان زیر ۶ سال رایگان است.

عکس: imxtour.com

 

در نهایت از دیگر جاهای دیدنی ازمیر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موزه کلید
  • پارک ساحلی کوردون
  • دریاچه کارا
  • موزه آتاتورک

 

منبع

 

۲۰ مرداد ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 02 دی 1402)

نظرات کاربران