به کوش آداسی سفر کنیم یا ازمیر؟

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
به کوش آداسی سفر کنیم یا ازمیر؟

تور ترکیه پر از تجارب زیبا و جذابی است که به درستی دشوار است آن‌ها را دسته بندی کرد و در الویت گذاشت. یعنی در تمامی آن‌ها می‌توان هنر، فرهنگ، اصالت و نفوذ تاریخ طولانی و چند پارچه را به وضوح دید. شهرهای توریستی مثل استانبول، آنتالیا، مارماریس، کاپادوکیا و جاهای دیگری مثل ازمیر محل اختلاف سلیقه و رای زنی هستند. اما این که کدام آن‌ها بر دیگری ارجح‌تر است مستقیما به سلیقه شما برمی‌گردد. اما چگونه باید این را بفهمید؟ با دانستن ویژگی‌های هر کدام و مقایسه آن‌ها با هم.

 

گام نخست: آب و هوا

مهم‌ترین و اصلی‌ترین سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که چه زمانی را برای سفر در نظر گرفته‌اید؟ از آنجایی که هر دو شهر ازمیر و کوش آداسی در امتداد دریای اژه قرار گرفته‌اند از لحاظ آب و هوایی کپی هم هستند یعنی زمستان‌ها معتدل و تابستان‌های گرم و مرطوب را به خود می‌بینند. در اینجا باید بین این دو شهر امتیاز برابر بدهیم. بنابراین هر زمانی که دوست داشتید می‌توانید به هر کدام از این دو شهر سفر کنید. فقط در نظر بگیرید که به خاطر تفریحات ساحلی و وجود دریا، هر دوی این شهرها در تابستان‌ها شلوغ‌تر و پرهزینه‌تر هستند. اگر هدف شما از سفر تفریحات ساحلی نیست پس زمستان برای شما مناسب‌تر است.

 

بهترین سفرهای روزانه از ازمیر

گام دوم: موقعیت جغرافیایی

همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم هر دوی این شهرها در امتداد سواحل دریای اژه و در فاصله ۸۰ کیلومتری از یکدیگر قرار گرفته‌اند که به واسطه سفر جاده‌ای یک ساعته می‌توانید از یکی به دیگری بروید. به همین دلیل از لحاظ آب و هوا، طبیعت، تفریحات آبی و خیلی چیزهای دیگر تقریبا همانند هم هستند و در خیلی زمینه‌ها شاید فرق فاحشی نتوان برایشان نام برد. بنابراین از این لحاظ هم امتیاز برابری دریافت می‌کنند.

گام سوم: وسعت و جمعیت

با وجود این که هر دوی این شهرها با فاصله کم از هم واقع شده‌اند و آب و هوای یکسانی دارند اما به لحاظ جمعیت و وسعت با هم فرق دارند. ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه محسوب می‌شود و پر از جاذبه‌های مختلف سرگرم کننده و برنامه‌های مفرح و وسوسه‌انگیز است به همین دلیل همیشه خدا شلوغ است، اما کوش آداسی شهرستانی زیبا است که با کافه‌ها و نقاط تاریخی‌اش مسافران تور ترکیه را به سوی خود می‌کشاند، به همین دلیل جو آرام‌تری دارد. پس انتخاب این که به تور ازمیر بروید یا کوش آداسی به سلیقه و انتظار شما از سفرتان بستگی دارد.

گام چهارم: کجا خرید کنید بهتر است؟

حالا که تفاوت اصلی این دو شهر پیدا شد می‌توانید از قبل حدس بزنید که شهر بزرگی مثل ازمیر پر از مراکز خرید مدرن و لوکسی است که برندهای شناخته شده داخلی و خارجی را در خود جای داده‌اند در حالی کوش آداسی با بازارها و فروشگاه‌های محلی که لوازم و لباس‌های فیک و ارزان برای افرادی که به دنبال صرفه جویی در هزینه‌ها هستند مناسب‌تر است.

 

۷ مکان در ازمیر برای قدم زدن و دویدن

به ازمیر بروید یا کوس آداسی؟

حالا که به اینجا رسیدیم باید پیش خودتان به تمامی این موارد امتیاز بدهید و آنی که با انتظار و بودجه‌تان همخوانی بیشتری دارد را انتخاب کنید. تا اینجا معلوم شد که ازمیر شهری بزرگ با امکانات و جاذبه‌های بیشتر و کوش آداسی شهری کوچک‌تر و آرام است. بنابراین از همین یک جمله می‌توان نتیجه گرفت که برای افرادی که دوست دارند زندگی شبانه پر تحرک و شادتری را تجربه کنند معمولا جذب ازمیر می‌شوند که امکان انتخاب بیشتری برای گردش‌های شبانه در دسترس قرار می‌دهد، اما اگر دوست دارید که در محیطی آرم‌تر باشید و استراحت کنید قطعا کوش آداسی برای شما بهتر است. ضمن این که چون افسوس شهر باستانی و میراث جهانی یونسکو در نزدیکی کوش آداسی قرار گرفته است توریست‌هایی که به دنبال بازدید از این شهرک هستند به کوش آداسی می‌روند. به علاوه محیط آرام تور کوش آداسی جان می‌دهد برای شنا و اسب دوانی و انجام تفریحات آبی. حالا بسته به این که شما چه چیزی می‌خواهید باید انتخاب بین این دو شهر برایتان راحت‌تر باشد.

جاذبه‌های دیدنی ازمیر و کوش آداسی

گرچه کوش آداسی با افسوس معروف و شناخته شده است اما تفریحات آبی گسترده و جاهای تاریخی مثل شهر باستانی پرینه، کاروانسرای محمد پاشا و معبد دیدایما هم برای سرگرم کردن شما در دسترس قرار داده است. حتما برای گردش در طبیعت به پارک ملی دلتای آیدین کوش آداسی بروید.

ازمیر دارای چندین موزه مثل موزه آگورا، موزه باستان‌شناسی ازمیر و جاهای تاریخی و دیدنی مثل قلعه کادیفه کاله و کلیسای سنت پلی کارپ است. برای گشت و گذار در طبیعت اطراف هم کوه سیپیلوس در نظر داشته باشید که محل وقوع بسیاری از داستان‌های افسانه‌های بومی است.

 

بهترین هتل‌های استخردار کوش آداسی

۱۵ مرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران