بازدید از کاخ ورسای در پاریس

جاذبه‌های گردشگری اروپا
بازدید از کاخ ورسای در پاریس

پاریس شهر آرزوهاست. شهری که افراد زیادی دلشان می‌خواهد حداقل یک بار آنرا از نزدیک ببینند. پاریس جاذبه‌های بسیاری در دل خود جای داده است که گردشگران به هنگام سفر با تور اروپا، معمولا از بیشتر دیدنی‌های این شهر بازدید می‌کنند. یکی از مشهورترین جاذبه‌ها و موزه‌های پاریس، کاخ ورسای است که در حومه شهر قرار دارد. سالانه میلیون‌ها گردشگر از نقاط مختلف دنیا از قسمت‌های مختلف کاخ ورسای از جمله سالن آیینه‌ها، اتاق سلطنتی و سالن ونوس دیدن می‌کنند.

 

کاخ ورسای پاریس Palace of Versailles

معماری کاخ ورسای نمونه‌ باشکوهی از دوره باروک فرانسه است. این کاخ در طول زمان از یک اقامتگاه سلطنتی به یک نماد ملی تبدیل شد. این مجموعه در ۱۶ کیلومتری غرب پاریس در منطقه‌ ایولین Yvelines واقع شده است. ورسای اقامتگاهی برای لویی سیزدهم بود که پس از لویی چهاردهم در سال‌های ۱۶۶۱ تا ۱۷۱۰ به شکل مجموعه‌ای باشکوه و عظیم با باغ‌های زیبای فرانسوی در آمد و بخش‌های دیگری توسط معماران مشهوری همچون ژول هاردون منسار، روبرت دو کوت و لویی لو وو به این کاخ اضافه شد. تالارها، سالن‌ها و باغ‌های زیبایی در کاخ ورسای هر سال پذیرای گردشگران بسیاری از اکثر نقاط دنیا هستند.

 

معرفی سه موزه مشهور پاریس

Palace of Versailles

بخش‌های کاخ ورسای

قبل از هر چیز ورودی اصلی و سلطنتی کاخ ورسای، چشم گردشگران را به خود جلب می‌کند. این ورودی، یک دروازه‌ طلا کاری‌ شده با نرده‌هایی سنگی است. در سال‌های گذشته، دروازه‌ اصلی این کاخ که در انقلاب فرانسه نابود شده بود، باز طراحی و دوباره با جزئیات فراوانی ساخته شد. پشت این دروازه، دربار بزرگ اونور قرار دارد که از شمال و جنوب با ساختمان‌های وزرا ساخته در سال ۱۶۸۰ احاطه شده است. پس از آن که از دربار سلطنتی راهی بخش جنوبی ‌شویم، به عمارت کلاه‌فرنگی دوفور خواهیم رسید و همچنین عمارت گابریل را در شمال دربار سلطنتی می‌بینیم. میدان آرم نیز یک محوطه بزرگ در بخش شرقی کاخ واقع شده است که به عنوان پارکینگ از آن استفاده می‌شود. در مرکز این میدان، یک مجسمه‌ برنزی از لویی چهاردهم دیده می‌شود. در آن‌ سوی دربار سلطنتی، کاخ مرمر قرار گرفته که نام آن از سنگ‌های مرمری سفید و سیاهی گرفته شده که کف ایوان را تزیین کرده‌اند. تعدادی نیم‌تنه‌ مرمری که امپراطوران رومی را به تصویر ‌کشیده‌اند، در سردر این کاخ خودنمایی می‌کنند.

Palace of Versailles

ساختمان مرکزی مجموعه ورسای یکی دیگر از بخش‌های این کاخ است. طبقه‌ همکف این ساختمان به اعضای مهم خاندان سلطنتی تعلق داشته است. اتاق‌های پسر و دختران لویی پانزدهم و ملکه ماری آنتوانت نیز در طبقه‌ همکف قرار دارد. در طبقه اول، سالن چشم گاو به عنوان یک اتاق انتظار وجود دارد که نامش را از پنجره‌ بیضی ‌شکل آنجا گرفته است. این سالن به اتاق خوابی منتهی می‌شود که لویی چهاردهم در آن از دنیا رفت و لویی پانزدهم نیز بین سال‌های ۱۷۲۲ تا ۱۷۳۸ در آن اقامت کرد. مشهورترین اتاق این کاخ تالار آینه می‌باشد. طول این تالار بیش از ۷۰ متر است و ۱۷ آینه‌ بزرگ طاق‌دار و ۱۷ پنجره‌ رو به باغ‌ در این اتاق دیده می‌شود. در سقف‌ این تالار ۳۰ صحنه‌ باشکوه از دوران سلطنت لویی چهاردهم به چشم می‌خورد. شمعدان‌های شیشه‌ای زیبایی نیز به آنجا زینت داده‌اند. علاوه بر این مجموعه‌ای از مجسمه‌ها و نقش برجسته‌های طلاکاری‌شده نیز در دیوارهای مرمری این تالار دیده می‌شوند. در جناح شمالی کاخ ورسای، کلیسایی ساخته شده در سال ۱۶۹۹ توجه شما را به خود جلب می‌کند. همچنین در این بخش از کاخ گالری‌ها و سالن‌های دیگری نیز وجود دارد.

 

زیباترین نقاط اروپا را بشناسید

Palace of Versailles

اگر از علاقه‌مندان موسیقی باشید، جذاب‌ترین بخش این کاخ برای شما، سالن اپرای سلطنتی خواهد بود. این بخش به فرمان لویی چهاردهم توسط آنژه ژاک گابریل ساخته شد که محل جشن‌ها و بزم‌های سلطنتی بوده است. در جناح جنوبی که به جناح شاهزادگان شهرت دارد، در گذشته محلی برای اقامت شاهزادگان بوده است که پس از انقلاب دچار تغییرات گسترده‌ای شد.
یکی از مهم‌ترین بخش‌های این کاخ، باغ‌های ورسای است که به دست آندره لو نوتر، یکی از مشهورترین معماران و طراحان باغ در تاریخ فرانسه، ساخته شده‌اند. این باغ‌ها که در پشت کاخ قرار دارند، از هر جهت مشرف به ایوانی است که با حوضچه‌های تزئینی، مجسمه‌ها و تندیس‌های برنزی تزئین شده‌اند.

 

بهترین مقاصد گردشگری اروپا در تابستان

Palace of Versailles

ساعت کاری و بازدید از کاخ ورسای

توجه داشته باشید که بازدید از همه بخش‌های این مجموعه حدود ۸ ساعت زمان لازم دارد. پس تلاش کنید از صبح زود برای دیدن این کاخ اقدام کنید و برای خود ناهار ببرید تا بتوانید ساعات زیادی را در باغ‌ها و کاخ‌های داخلی بگردید. این کاخ در روزهای دوشنبه تعطیل است.
از ماه‌های آوریل تا اکتبر، کاخ ورسای از ساعت ۹ صبح تا ۶ و نیم عصر و پارک و باغ‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۸ و نیم شب برای بازدید عموم باز است. همچنین در فصول کم بازدید، از ماه‌های نوامبر تا مارس، ورسای از ساعت ۹ صبح تا ۵ و نیم عصر امکان بازدید دارد.

۱۸ مرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران