۱۱ نکته ضروری برای سفر به روسیه را بدانید

جاذبه‌های گردشگری روسیه
۱۱ نکته ضروری برای سفر به روسیه را بدانید

روسیه یک کشور شگفت‌انگیز با جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد و طبیعتی بکر و خیره‌کننده است که همگان را غرق در زیبایی خود می‌کند. در کنار این طبیعت جذاب، روسیه شهرها و جاذبه‌های گردشگری لاکچری فراوانی دارد که همه‌ این عوامل روسیه را به یکی از پرطرفدارترین قطب‌های توریستی تبدیل کرده است. اما نکته مهم اطلاعاتی است که قبل از سفر به هر کشوری باید بدانیم تا هنگام سفر با مشکلی روبرو نشویم. اگر قصد سفر با تور روسیه را در سر دارید، با ما همراه باشید تا چند تا از این بایدها و نبایدها را باهم مرور کنیم.

 

۱) برنامه‌ریزی قبل از سفر

مهمترین اقدامات هنگام مسافرت برنامه‌ریزی است. مخصوصا اگر مسافر تور مسکو و تور سن پترزبورگ هستید، اگر برای گردش در آن‌ها برنامه‌ریزی درستی نداشته باشید ممکن است بی‌هدف دور خود بگردین و زمان خود را هدر دهید. اما با داشتن برنامه‌ای منسجم می‌توانید برنامه زمانی اماکن دیدنی این شهرها و ساعات کارشان را بررسی کنید و با خیالی آسوده به همه‌ی تفریحات خود برسید.

 

۲) به همراه داشتن کتاب اصطلاحات

روسیه کشوری مدرن و توریستی است که اغلب افراد آن در شهرهای بزرگی مانند مسکو و سن پترزبورگ از دوران کودکی به زبان انگلیسی مسلط هستند. اما در هنگام سفر به هر کشوری لازم است کتابچه‌ای از اصطلاحات رایج در سفر را به زبان کشور مقصد تهیه کنید تا در صورت لزوم از آن استفاده کنید و نیازهای خود را برطرف کنید. البته امروزه اپلیکیشن‌های بسیار مفید و کاربردی‌ در این زمینه طراحی شده‌اند که به کمک آن‌ها می‌توانید ارتباطات موثرتری با افراد بومی داشته باشید. پینشهاد می‌کنیم سری به مقاله ۱۰ اپلیکیشن کاربردی که پیش از سفر به روسیه بزنید.

 

۳) به همراه داشتن لباس مناسب

همه‌ی ما روسیه را به برف و سرمای استخوان‌سوز آن می‌شناسیم. اما باید این نکته را درنظر گرفت که بسیاری از شهرهای روسیه مانند سایر نقاط جهان آب و هوایش وابسته به فصول است. به این معنا که تابستان آب و هوایی گرم و زمستان آن نیز بسیار سنگین است. پس هنگام چیدن وسایل سفر ابتدا آب و هوای شهر مقصد را بررسی کنید و مطابق با آن لباس‌های خود را انتخاب کنید.

 

۹ منطقه از زیباترین مکان‌های روسیه

 

۴) حمل و نقل در روسیه

برای کاهش هزینه‌های اضافی و سهولت رفت و آمد بهتر است با سیستم حمل و نقل کشور روسیه آشنا باشید و از قبل تمامی اطلاعات مورد نیاز مانند نحوه‌ی تهیه بلیط، نام ایستگاه‌ها و ... را به خوبی یاد بگیرید تا در شهرهای بزرگ آن گم نشوید. البته نقشه‌های زیادی به زبان انگلیسی می‌توانید بیابید. اما نکته این است که در هنگام اعلام ایستگاه‌ها در بیشتر مواقع نام روسی آن‌ها را ذکر می‌کنند که در صورت نداشتن اطلاعات کافی ممکن است ساعت‌های زیادی را برای پیدا کردن مسیر از دست بدهید.

 

۵) غذای روسی

از دیگر جذابیت‌های کشور روسیه غذاهای آن است که به شما توصیه می‌کنیم بجای خوردن فست فود حتما آن‌ها را امتحان کنید. زیرا طعم غذاهای لذیذ روسی را هرگز از یاد نخواهید برد. هر چند در بسیاری از رستوران‌های این کشور گارسون‌ها مسلط به زبان انگلیسی هستند و می‌توانند شما را در انتخاب بهترین غذا یاری کنند اما به شما توصیه می‌کنیم قبل از سفر با برخی غذاهای محلی روسیه و تلفظ آن‌ها آشنا شوید تا اشتباهی غذایی برخلاف سلیقه‌ خود سفارش ندهید.

 

۶) رعایت نکاتی برای حفظ امنیت

هرچند که بسیاری می‌گویند هنگام سفر به روسیه همیشه باید پاسپورت خود را همراه داشته باشید تا در صورت لزوم به پلیس تحویل دهید. اما برخی توصیه می‌کنند اصل مدارک خود را به دلیل حفظ امنیت در گاوصندوق هتل قرار دهید. زیرا هر چند که روسیه کشوری امن محسوب می‌شود اما باز هم ممکن است گردشگران مورد دستبرد قرار بگیرند. همان‌طور که می‌دانید احتیاط شرط عقل است.

 

بهترین شهرهای روسیه برای سفر در پاییز

 

۷) به همراه داشتن روبل

در روسیه استفاده از کارت‌های اعتباری در حال گسترش است. اما با این وجود در بسیاری از مناطق هنوز جا نیفتاده  و بسیاری از فروشندگان تنها با پول نقد کار می‌کنند. به همین علت سعی کنید همواره مقداری روبل را با خود حمل کنید. زیرا ممکن است در تبدیل دلار به روبل به مشکل بر بخورید. از طرفی دیگر نیز برخی فروشندگان روسی در معاملات خود بسیار سختگیر بوده و فقط از مشتریان روبل را قبول می‌کنند. 

 

۸) قیمت‌ ها را بدانید

روسیه کشور توریستی بسیار گرانی است و تمامی هزینه‌ها برای خارجی‌ها بیشتر از مردمان بومی این کشور است. پس به خوبی راجب قیمت‌ها پرس و جو کنید تا بودجه‌ سفر شما کم نیاید. همچنین اگر قیمت‌ رایج اجناس و یا خدمات را ندانید احتمال این که بومیان آن منطقه سعی در فریب دادن شما داشته باشند کم نیست. پس بهترین کار این است قبل از سفر، بسیاری از قیمت‌ها را پرس و جو کرده و یا در اینترنت جستجو کنید.

 

۹)  از شیر، آب ننوشید

نوشیدن آب شیر برای ما ایرانیان بسیار رایج است و عمدا آب شرب ما از شیر آب تامین می‌شود. اما روس‌ها از شیرآب نمی‌نوشند؛ زیرا بعضی مواقع برای مدت کوتاهی پس از باز کردن آب شیر، آب آن قهوه‌ای رنگ بوده و دارای املاح است. پس برای اطمینان هم که شده بهتر است از بطری‌های آب معدنی استفاده کنید تا در سفر گرفتار بیماری نشوید.

 

۱۲ حقیقت جذاب درباره مسکو

 

۱٠) احترام گذاشتن به سنت‌های محلی

روسیه با وجود پیشرفت‌های چشمگیر خود در همه جوانب هنوز هم کشوری سنتی محسوب می‌شود که مردم آن به رعایت بسیاری از آداب و رسوب به شدت پایبند بوده و ارزش قائل‌اند، مثلا هنگام حضور در کلیسایی مانند ارتدوکس خانم‌ها حتما باید با روسری سر و گردن خود را بپوشانند. یا از پوشیدن دامن‌های کوتاه و بدن‌نما خودداری کنند. همچنین آقایان نیز نباید در این مکان شلوارک بپوشند. به علاوه هنگام مهمانی بهتر است برای نشان دادن محبت خود کادوی کوچکی برای میزبان به همراه ببرند. در هنگام حضور در تئاتر و یا رستوران لباس رسمی به تن می‌کنند و بعضی از رستوران‌ها از پذیرش افراد با لباس کژوال معذور هستند. بنابرین بهتر است قبل از سفر به روسیه این آداب و رسوم را به خوبی بشناسید تا همرنگ جماعت شوید.

 

۱۱) آشنایی با خلق و خوی روسی‌ها

از دیگر باورهای غلط راجب روس‌ها تلخ بودن آن‌ها است. روس‌ها بسیار خجالتی و ساکت هستند و شاید نحوه رفتار ما ایرانی‌ها آن‌ها را شوکه و متعجب کند. اما خوب است بدانید آن‌ها مردمانی بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند که همه‌ تلاش خود را می‌کنند که به خارجی‌ها خوش بگذرد. شما باید خوش شانس باشید که یک دوست روس پیدا کنید زیرا یکی از نزدیکترین و بهترین دوست‌های شما خواهند شد.

 

پل هزاره، یک شاهکار معماری در قلب شهر کازان روسیه

۰۳ مرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران