کیش و قشم یا چابهار، کدام سفر بعدی ما باشد؟

جاذبه‌های گردشگری داخلی
کیش و قشم یا چابهار، کدام سفر بعدی ما باشد؟

ما در همین کشور خودمان نیز آنقدر مقصد گردشگری متنوع داریم که انتخاب میان آن‌ها را کار دشواری می‌کند. مخصوصا اگر به دنبال یک مقصد ساحلی باشیم. در حال حاضر پرطرفدارترین مقاصد ساحلی جنوب ایران، دو جزیره‌ی قشم و کیش و همچنین چابهارِ زیباست. هر کدام از این مقاصد ویژگی‌هایی دارند که باید با دانستن آن‌ها، تصمیم بگیرید تعطیلات خود را در کدام یک می‌خواهید بگذرانید. ما در این نوشته نگاهی می‌اندازیم به ویژگی‌ها و تفاوت‌های جزایر کیش و قشم و تور چابهار تا تصمیم گیری برایتان را ساده‌تر کنیم.

 

نگاهی کلی به این سه مقصد گردشگری

با این که در نگاه اول، این مقاصد به هم شبیه هستند، اما تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد. اما قبل از هر چیز بیایید نگاهی به این که هر کدام در کجای کشومان قرار گرفته‌اند، بندازیم. قشم که بزرگ‌ترین جزیره‌ی ایرانی در خلیج فارس محسوب ی‌شود، در تنگه هرمز واقع شده و مساحت آن ۱۴۹۱ کیلومتر مربع است. این جزیره بر خلاف کیش، یک مکان مسطح نبوده و ارتفاعات آن خود درهای جاذبه‌های گردشگری متفاوتی را به روی شما باز می‌کند.

 

بهترین هتل‌های ۳ ستاره قشم کدامند؟

کیش اما در شهرستان بندرلنگه واقع شده و حدود ۹۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. در این میان اما چابهار یک شهر ساحلی به حساب آمده و مثل دو جزیره‌ای که از آن‌ها یاد کردیم، به خلیج فارس راه ندارد بلکه در کرانه‌ی دریای عمان و اقیانوس هند واقع شده است. همین موقعیت جغرافیایی باعث می‌شود که جاذبه‌های گردشگری کاملا متفاوتی در این سه مقصد شکل بگیرد.

خیلی‌ها به کیش سفر می‌کنند تا تفریحات آبی را در خلیج فارس تجربه کرده، خرید کنند و خوش بگذرانند، اما در تور قشم شما در کنار بودن در سواحل می‌توانید به سراغ جاذبه‌های طبیعی بکر و منحصر به فرد نیز بروید. از طرفی وقتی حرف ساحل به میان می‌آید، شاید چابهار آن امکانات فوق‌العاده‌ی کیش را نداشته باشد، اما از نظر زیبایی در تمام کشورمان تک است و سواحل آن را نمی‌توان با هیچ جای دیگری مقایسه کرد.

 

۱۰ تفریح آبی هیجان انگیز در قشم

جاذبه‌های گردشگری

کیش: بخش اصلی جاذبه‌های کیش، مربوط به سواحل زیبای این جزیره و امکانات تفریحی، پارک‌های آبی و ... می‌شود. اما خب جاهایی همچون کشتی یونانی، شهر زیرزمینی کاریز، شهر باستانی حریره، خانه مردم شناسی و ... نیز هستند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

قشم: شاید سواحل قشم به پای دو مقصد دیگر نرسد، اما این جزیره‌ی زیبا دنیایی از جاذبه‌های گردشگری دارد که می‌توانید به دیدنشان بروید. دره ستارگان، تنگه چاهکوه و جنگل حرا از جمله جاهایی هستند که نمونه‌هایشان در دنیا کم دیده شده و همچنین از قشم می‌توانید به جاهایی همچون جزیره ناز نیز بروید. در کنار این‌ها امکان بازدید از غار نمکی، چند بنای تاریخی و خیلی چیزهای دیگر را نیز اضافه کنید تا به جذابیت این جزیره‌ی ایرانی برای سفر پی ببرید.

چابهار: چیزی که به خاطرش باید به چابهار سفر کنید، سواحل استثنایی و مناظر بی‌بدیل است. با این حال جاذبه‌های بیشتری از سواحل در چابهار وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به تالاب لیپار با آن رنگ خاصش، کوه‌های مینیاتوری، غارهای بان مسیتی و گل‌افشان‌ها اشاره کرد.

بهترین مقصد برای خرید

اگر خرید کردن برایتان اهمیت زیادی دارد، چابهار چیز زیادی جز صنایع دستی و پارچه‌های بلوچی برایتان ندارد و خب از دیرباز کیش و قشم مقاصدی برای خرید محسوب می‌شده‌اند. تور کیش بدون شک بهترین مراکز خرید را دارد و برندهای برتر و اجناس متنوعی در این مراکز خرید به فروش می‌رسد. بازارهای قشم اما برای خرید پوشاک و اجناسی با قیم مناسب بهتر هستند.

 

بازدید از ۴ نخلستان زیبای کیش

غذاهای محلی

هر سه این مقاصد مملو از غذاهای محلی و خوراک‌های دریایی هستند. خیلی غذاهای محلی که در کیش و قشم می‌بینید شبیه به هم هستند، اما غذاهای محلی چابهار متفاوت بوده و در کنار غذاهای دریایی، غذاهای گوشتی معرکه‌ای هم دارند که حتما باید در سفر به این منطقه، آن‌ها را امتحان کنید. در مجموع، مهم نیست که کدام مقصد را برای سفر خود انتخاب می‌کنید، در هر سه این مقاصد غذاهای محلی خیلی خوشمزه‌ای انتظار شما را می‌کشند.

هتل‌ها و اقامتگاه‌ها

در این مورد نیز کیش همیشه در جایگاه بهتری قرار می‌گیرد. هتل‌های ۵ ستاره و ۴ ستاره متعددی در کیش هستند. اوضاع حتی در قشم نیز خوب است و شما می‌توانید در این محل هتل‌های مختلفی ببینید و انتخاب‌های زیادی دارید، در صورتی که کلا چابهار یک هتل ۵ ستاره و دارد و از این نظر در وضعیت خیلی خوبی نیست.

حالا بر می‌گردیم به سوال اولمان: کدام یک از این مقاصد را باید برای تور داخلی خود انتخاب کنید؟ جواب آن بسته به سلایق شما درباره سفر دارد. دوست دارید سواحلی کم‌نظیر در دنیا را ببینید؟ به خرید کردن بیش از هر چیز دیگری علاقه دارید؟ می‌خواهید جاذبه‌های خاص و متفاوت را در سفرتان مشاهده کنید؟ این‌ها سوالاتی هستند که شما را به مقصد ایده‌آلتان خواهند رساند.

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

نظرات کاربران