سفر به ۴ جزیره مرجانی ایران

جاذبه‌های گردشگری داخلی
سفر به ۴ جزیره مرجانی ایران

در ایران، چندین جزیره مرجانی وجود دارند که از مهمترین مقاصد گردشگری این کشور به شمار می‌آیند و مناظری بی بدیل را از هنرمندی اکوسیستم غنی ایران به نمایش می‌گذارند. هرچند که باید گفت گذشت زمان، اقلیم و همچنین برخی فعالیت‌های انسان و بهره برداری خارج از قاعده از ظرفیت سواحل مرجانی، باعث تخریب بخشی از صخره‌های مرجانی شده،اما این محدوده‌ها، همچنان زیبایی خیره کننده‌ای را به مخاطبان هدیه می‌دهند.

در بسیاری از مناطق ایران، می‌توانید شاهد حضور مرجان‌ها و آبسنگ‌های مرجانی باشید از جمله تنب بزرگ، تنب کوچک، خارک، قشم، کیش، خارکو، لاوان، فارور، هندورابی، شیدور، سیری، خلیج نایبند، خلیج چابهار، ابوموسی، هنگام، فارسی، طاهری و هرمز. اما به راستی اهمیت این آبسنگ‌های مرجانی چیست و چه کمکی به زیست موجودات دریایی می‌کند؟

 

درباره جزیره مرجانی

جزیره مرجانی، جزیره گرمسیری است که از مواد آلی به دست آمده از اسکلت مرجان‌ها و حیوانات و گیاهان تنیده در مرجان‌ها ساخته شده است. جزایر مرجانی، از زمین‌های کم ارتفاعی تشکیل شده‌اند که شاید تنها چند متر بالاتر از سطح دریا قرار دارند و معمولا با درختان نخل و نارگیل و سواحل شنی احاطه شده‌اند. این جزایر ممکن است ده‌ها کیلومتر امتداد داشته باشند و تقریبا هر محدوده، سنگ‌های آهکی گرمسیری را شامل می‌شود که ساختار آنها، بخشی جدایی ناپذیر از یک صخره مرجانی زنده یا نسبتا جدید است.

اهمیت مناطق و صخره‌های مرجانی به این قضیه مربوط می‌شود که این محدوده‌ها، بهترین مکان‌ها را برای تخم گذاری و تغذیه موجودات دریایی ایجاد کرده و باعث تنوع زیستی بالای حیات زیر آب می‌شوند. در ادامه، به مهمترین جزایر مرجانی ایران سر می‌زنیم و پتانسیل‌های گردشگری آنها را ازنظر می‌گذرانیم.

 

سفر به جزیره قشم در فصول مختلف سال

کیش

جزیره مرجانی کیش که اغلب از آن بعنوان مروارید خلیج فارس یاد می‌شود، یکی از جزایر زیبای ایران و نقطه عطفی در صنعت توریسم این کشور است. این جزیره در شمال شرقی خلیج فارس، در حدود ۱۷ کیلومتری از سواحل جنوبی خلیج واقع شده و مساحتی بالغ بر مساحت ۹۰ کیلومتر مربع را داراست.  

کیش به دلیل شرایط جغرافیایی و منطقه‌ای، دارای آب و هوای بسیار گرم است. میانگین دمای سالانه این جزیره باشکوه، حدود ۲۴ درجه سانتیگراد است. در واقع تابستان‌های این جزیره، بسیار طولانی و داغ بوده و رطوبت آن گاهی تا ۹۵ درصد نیز می‌رسد. اما در زمستان به جز بارش‌های رگباری محدود، به ندرت با رطوبت مواجه خواهید شد. گفتنی است بهترین زمان برای سفر و اقامت در کیش، بین ماه‌های دی تا اردیبهشت است که می‌توان از سرمای سایر نقاط کشور فرار کرد و به هوای خنک تور کیش پناه برد.

نکته جالب در مورد آب و هوای کیش این است که اکسیژن موجود در جزیره بسیار خالص بوده و حتی بیماران ریوی نیز، نیازی به استفاده از کپسول اکسیژن ندارند و این ویژگی، تنها در پنج نقطه در سراسر جهان وجود دارد. بیشتر پوشش گیاهی و درختان این منطقه، در برابر گرما و کم آبی مقاوم هستند و درختان خرما، بیش از سایرین در این جزیره به چشم می‌خورند. علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و طبیعت زیبا، اینجا به هتل‌ها و مراکز تفریحی متعددی مجهز شده است. در این رابطه مقاله شناخت جاذبه‌های گردشگری و تاریخی قبل از سفر به کیش، اطلاعات ارزشمندی در اختیارتان قرار خواهد داد.

گفتنی است جمعیت دائمی این جزیره، حدود ۵۰۰۰ نفر است. اکثر ساکنان بومی هستند و در محله‌های خود، در شهر قدیمی زندگی می‌کنند. بیشتر مردم بومی به ماهیگیری، قایقرانی و پرورش حیوانات مشغولند و در گذشته نزدیک، صید مروارید نیز در میان آنها رونق داشته است. و اما راه‌های دسترسی به این جزیره باشکوه:

 

آشنایی با قوانین جالب رانندگی در جزیره کیش

راحت‌ترین راه برای رسیدن به کیش، سفرهوایی است. تقریبا تمام فرودگاه‌های کشور، روزانه پروازهای متعددی به مقصد کیش دارند، خصوصا در فصول اوج گردشگری. از تهران نیز، می‌‌توانید در کمتر از ۲ ساعت به کیش برسید. گفتنی است که هزینه سفر هوایی در فصول داغ گردشگری، گران‌تر از سایر زمان‌هاست.

اما اگر قصد دارید از راه زمینی به این جزیره سفر کنید، وضع کمی فرق دارد. ابتدا باید با قطار، اتوبوس یا ماشین شخصی به بندرعباس یا بندر گناوه یا بندر خارک بروید. و از این بنادر، با قایق‌های مسافربری خود را به جزیره برسانید.

اگر هم می‌خواهید با ماشین شخصی به جزیره سفر کنید، پس از رسیدن به بندر عباس، از بندر چارک می‌توانید خود را به این جزیره زیبا برسانید. البته در این رابطه، باید برخی از قوانین را بدانید. اول اینکه باید تمامی مدارک شناسایی معتبر را به همراه داشته باشید. در ضمن شما فقط می‌توانید ۷ روز در کیش بمانید. در اینجا موتور سواری ممنوع است و بعلاوه، هیچ راننده‌ای بوق نمی‌زند.

قشم

جزیره قشم که بعنوان بزرگ‌ترین جزیره ایران و خلیج فارس شهرت دارد، یکی از جزایر استان هرمزگان بوده و در سال‌های اخیر، به یکی از مقاصد گردشگری برتر در ایران بدل شده است. این جزیره از شمال به بندرعباس، از شمال شرقی به هرمز، از شرق به لارک، از جنوب به جزیره هنگام و از جنوب غربی به جزایر تنب می‌رسد.

جالب است بدانید که در زمان ساسانیان جزیره قشم، با نام "ابرکاوان" شناخته می‌شد. این جزیره، در آغاز دوران اسلامی بسیار پررونق بود. سراسر این منطقه را مزارع، درختان خرما و میوه‌های دیگر پوشانده بودند. ابرکاوان، بعنوان یک مرکز فعال دریایی نیز شهرت داشته و در نهایت در پایان دوره امویان، این جزیره بعنوان پناهگاهی برای شورشیان و دشمنان دولت مرکزی کاربرد داشت.

 

معرفی تنگه چاکاویر قشم

قشم، آب و هوای گرم و مرطوبی دارد. میانگین دمای جزیره، حدود ۲۴ درجه سانتیگراد تخمین زده شده است که البته حداکثر و حداقل دما تاکنون، به ترتیب ۴۶ و ۱۸ درجه سانتیگراد ثبت شده‌اند. گرم‌ترین روزها از ۱۹ تیر شروع می‌شود و تا ۱۹ شهریور ادامه می‌یابد و سردترین زمان سال در قشم، اوایل دی ماه تا اوایل اسفندماه است.

تور قشم پر از جاذبه‌های طبیعی و خارق‌العاده است که در هیچ کجای ایران نمی‌توان نظایر آنها را یافت. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، در کنار فرهنگ مردم بومی جزیره باعث شده‌اند که هر ساله گردشگران بسیاری به این منطقه سفر کنند. مقاله گردش جذاب ۴۸ ساعته در قشم، می‌تواند اطلاعات جالبی در اختیارتان قرار دهد.

و اما به لحاظ دسترسی‌ها باید بگوییم سفر به قشم از طریق دریا و هوا امکان‌پذیر است. قشم، دارای فرودگاه بین المللی است. لازم به ذکر است که این فرودگاه، قطب شرکت هواپیمایی قشم به شمار می‌آید. در ضمن با توجه به شرایط آب و هوایی جزیره، بهترین زمان برای سفر به این منطقه، فصل پاییز و زمستان است. قشم در فصل زمستان، تجربه آب و هوایی معتدل با میانگین ۲۴ درجه سانتیگراد را به ارمغان می‌آورد.

اما سفر به این جزیره مرجانی، به صورت زمینی هم میسر است. کافی است با ماشین و یا قطار، خود را به بندرعباس برسانید. سپس بقیه مسیر را با قایق‌های مسافربری طی کنید که هر ۱ ساعت، از اسکله شهید حقانی به اسکله شهید ذاکری جزیره قشم حرکت می‌کنند. به یاد داشته باشید در صورت سفر با ماشین شخصی، بعد از رسیدن به بندرعباس، باید به بندر پل رفته و توسط لندی کرافت، همراه ماشین‌تان به قشم بروید. در ضمن به یاد داشته باشید که لندی کرافت‌ها، صرفا در آب و هوای مساعد فعالیت دارند.

هنگام

جزیره هنگام، یکی از زیباترین و منحصر به فردترین مناظر نزدیک قشم را ارائه می‌دهد و بیشتر به خاطر سواحل آرام و زیبایش شهرت دارد. این جزیره با مساحت ۳۳ کیلومتر مربع و ساختاری شبیه مخروط ناقص، در ۲ کیلومتری جنوب شرقی قشم واقع شده است.

اولین لذت در سفر به جزیره هنگام، با قایق سواری در خلیج فارس آغاز می‌شود. سواحل از هر طرف، جزیره را با زیبایی‌های خود احاطه کرده‌اند تا به مخاطبان فرصت دهند دقایقی بنشینند و رقص امواج خلیج را تماشا کرده و در زیبایی‌های آن غرق شوند. بازدید از سواحل درخشان جزیره هنگام را در طول شب نادیده نگیرید که اثری هنرمندانه از گونه‌ای آبزی به نام فیتوپلانکتون دریایی را به نمایش می‌گذارند و به دریا، درخششی بی نظیر می‌بخشند.

همچنین این جزیره، میزبان دلفین‌های زیبا و بازیگوشی است که در فصول خاص سال به ساحل می‌آیند و نمایش‌های دیدنی را برای عموم اجرا می‌کنند. گردشگران برای دیدن این منظره، باید با مردم محلی سوار قایق شوند و در آب‌های خلیج فارس سفر کنند و دقایقی در این محدوده منتظر بمانند تا دلفین‌ها به سطح آب بیایند.

 

راهنمای کامل سفر به کیش برای اولین بار

جالب است بدانید در جزیره هنگام، می‌توانید از لاک پشت پوزه عقابی که از گونه‌های کمیاب ایرانی است نیز دیدن کنید. بعلاوه در بازار هنگام، اقلام جالب بسیاری برای خرید پیدا خواهید کرد. از گردنبندهای زیبا و سایر زیورآلات گرفته تا  هر گونه لوازم جانبی که از صدف و گوش ماهی ساخته شده‌اند. همچنین ادویه‌ها و روغن‌های محلی نیز در اینجا به فروش می‌رسند.

و اما تنها راه رسیدن به این جزیره جذاب و دوست داشتنی، از طریق جزیره قشم است. هیچ گزینه دیگری وجود ندارد! بنابراین همانطور که پیشتر اشاره شد، باید از طریق زمینی یا هوایی خود را به قشم برسانید. سپس از اسکله کندالو و یا اسکله شیب دراز، با قایق و در عرض چند دقیقه به جزیره هنگام بروید.

لارک

لارک جزیره کوچکی در سواحل خلیج فارس، در تنگه هرمز و در جنوب جزیره هرمز است که تقریبا در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی بندرعباس و ۱۸ کیلومتری انتهای جنوب شرقی جزیره قشم واقع شده است.

این منطقه می‌تواند قلب و روح بازدیدکنندگان را به تصرف خود درآورد، اما قضیه فقط زیبایی‌های طبیعی نیست. لارک جزیره‌ای که از سال ۱۹۸۷، به یکی از قطب‌های اصلی صادرات نفت ایران بدل شده است. بعلاوه پرتغالی‌ها در طول اشغال این منطقه در قرن شانزدهم، قلعه‌هایی در اینجا و همچنین در جزایر قشم و هرمز بنا کردند که امروز به یکی از جاذبه‌های این منطقه بدل شده‌اند. اینجا، کوله باری از خاطرات تاریخی و سیاسی را به دوش می‌کشند. در ضمن به دلیل موقعیت استراتژیک مهم این جزیره، در این منطقه مانورهای نظامی متعددی برگزار می‌شوند و در زمان اجرای این مانورها، رفت و آمد به جزیره ممنوع است.

 

تفریح در پارک برفی پنگوئن کیش

این بهشت دست نخورده، ساکنان اندکی را در خود جای داده که اغلب آنها ماهیگیر هستند و در کل اینجا، فضایی بسیار دنج و آرامش بخش را به مخاطبانش هدیه می‌دهد. بعلاوه باید گفت بهترین زمان سفر به لارک، نیمه دوم سال است. زیرا هوای گرم جزیره، سرمای زمستان را ملایم کرده و ساحل گردی و تفریحات آبی لذت بخشی را ارائه می‌دهد. جالب است بدانید آب‌های اطراف جزیره لارک، یکی از متنوع‌ترین مناطق صخره‌های مرجانی در خلیج فارس را شامل می‌شوند و تاکنون، ۳۷ گونه مرجان اسکلراکتینی در اطراف جزیره لارک شناسایی شده‌اند.

و در نهایت برای رسیدن به این جزیره باشکوه و منحصر به فرد، باید به طریقی که قبلا گفته شد خود را به جزیره قشم برسانید. بعد از آن از طریق اتوبوس‌های دریایی به جزیره لارک بروید. راه پیشنهادی دیگر این است که پس از رسیدن به قشم، از طریق قایق‌های موتوری که در اسکه دوحه هستند، خود را به لارک برسانید. اما اگر در کل نمی‌خواهید از طریق قشم اقدام کنید، کافی است به بندرعباس رفته و از آنجا قایق دربستی کرایه کنید و به لارک بروید.

۲۹ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران