یک روز خوشمزه در بازار گوم ایروان

جاذبه‌های گردشگری ایروان
یک روز خوشمزه در بازار گوم ایروان

تور ارمنستان از مزایای بسیار زیادی برای گردشگران برخوردار است. همین موضوع سبب شده تا سالانه گردشگران بسیاری برای سفر این مقصد گردشگری را ترجیح دهند. حال اگر به خرید کردن و گشت و گزار در بازارها علاقه‌ داشته باشید می‌توانید از بازارهای متنوع و دیدنی این شهر ایروان پایتخت این شهر نیز دیدن کنید. بازار گوم از جمله دیدنی‌ترین بازارهای شهر ایروان بوده که فرصت بازدید از آن برای گردشگران این سفر فراهم گردیده است. اگر قصد سفر به ایروان را دارید در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با این بازار جذاب و دیدنی آشنا کنیم.

 

آشنایی با بازار گوم ایروان (Gum Market)

بازار گوم یکی از دیدنی‌ترین و معروف‌ترین بازارهای ارمنستان است که در شهر ایروان، پایتخت این کشور قدیمی قرار گرفته است. علت معروف شدن این بازار در بین گردشگران و همچنین بومیان قدمت بسیار بالای بنای این بازار است. آنچه در نگاه اول توجه بینندگان را به خود جلب می‌کند نماهای هلالی و نقش و نگارهای طلایی به کار رفته در آن است. این سبک معماری باقی‌مانده از شوروی قدیم است. پس حتی اگر به خرید کردن نیز علاقه‌ای ندارید بازدید از این بازار قدیمی را به عنوان یک مکان تاریخی و دیدنی در الویت‌های گردشگری خود در تور ایروان قرار دهید.

 

تاریخچه بازار گوم ایروان

بنای بازار گوم ایروان به دلیل قدمت زیادی که دارد همیشه مورد توجه افراد بوده است. مخصوصا بازار پاک شوما به عنوان قدیمی‌ترین بخش آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. چرا که در زمان‌های قدیم و به خصوص در دوران جنگ بازار پاک شوما تنها بازار مخفی ایروان بود. به طوری که بومیان منطقه جهت تامین نیازهای روزمره خود از این بازار خریدهای خود را انجام می‌دادند. بعدها با به پایان رسیدن جنگ بازار گوم ایروان به یکی از محبوب‌ترین بازارهای ایروان و حتی ارمنستان تبدیل گردید. امروزه توریست‌های بسیاری بازدید از این بازار را در لیست برنامه‌های گردشگری خود قرار می‌دهند.  

گفته می‌شود در سال‌های اخیر ساختمان این بازار به یکی از افراد حکومتی ارمنستان فروخته شد. در نتیجه این کار تمامی مستاجران از بازار بیرون شده و اغلب بخش‌های آن به غارت رسید. البته امروزه این بازار دوباره رونق پیدا کرده و می‌توان کالاها و اجناس متنوع و مناسبی را از آن خریداری کرد.

 

تشیر استریت شاپینگ بازار محبوب ایروان

قسمت‌های مختلف بازار گوم ایروان

قطعا آنچه سبب شده تا بازار گوم ایروان به یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای گردشگران و بومیان تبدیل شود جذابیت بخش‌های مختلف آن است. این بازار مخصوصا برای کسانی که به شکم خود اهمیت می‌دهند بسیار خوش‌آیند خواهد بود. از جمله مهم‌ترین قسمت‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غرفه‌های فروش نان لواش

نان لواش از جمله نان‌های سنتی ارمنستان است که گردشگران می‌توانند با رفتن به این بازار نان لواش‌های خوشمزه و سنتی ارمنستان را خریداری کنند. همچنین این امکان وجود دارد تا با مراحل و طرز پخت آن بیشتر آشنا شوید.

  • غرفه‌های فروش سبزیجات و ترشیجات

بخشی از بازار گوم ایروان به فروش سبزیجات و ترشیجات خوشمزه اختصاص داده شده است. اگر به لواشک‌های خوشمزه علاقه دارید می‌توانید در این بخش تنوع بالایی از ترشیجات لذیذ را پیدا کرده و حتی سوغاتی‌های خوشمزه‌ای را برای دوستان و آشنایان خود خریداری کنید.

  • غرفه‌های فروش شیرینی و شکلات

ارمنستان داری شیرینی‌های خوشمزه بسیار زیادی است. اگر اهل شیرینی‌جات هستید بازار گوم ایروان مکانی است که حتما باید به آن سر بکشید. شیرینی‌های این بازار به شکل‌های زیبا و جذابی تزیین شده و برای توریست‌ها به فروش می‌رسند.

 

طریقه دستیابی به بازار گوم ایروان

بازار گوم در پایتخت ارمنستان و بخش جنوب مرکز شهر قرار دارد. برای دسترسی به آن باید به خیابان خورناتسی (Khorenatsi) بروید. برای این منظور می‌توان از مترو برای دسترسی آسان و البته ارزان استفاده کرد. ایستگاه مترو به این مقصد Zoravar Andranik نام دارد. البته بعد از رسیدن به این ایستگاه باید مسیری در حدود ۳۰۰ متر را پیاده‌روی کنید. افرادی که قصد بازدید از این بازار را دارند می‌توانند از ساعت ۱۱ صبح تا ۵ عصر در آن حضور داشته باشند. ناگفته نماند که در روزهای آخر هفته تعداد افراد زیادی به بازار گوم برای خرید کردن می‌روند و همین باعث شلوغی زیادی بازار می‌گردد. پس اگر قصد دارید تا با خیال راحت به گردش و بازدید از این بازار بپردازید ترجیحا روزهای وسط هفته را انتخاب کنید.

 

بازدید از بازار ورنیساج در ارمنستان

۳۱ فروردین ۱۴۰۰

نظرات کاربران