معرفی چهار برج بلند و نمادین باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
معرفی چهار برج بلند و نمادین باکو

تور باکو، امکان بازدید از پایتخت همسایه شمالی ایران، کشور آذربایجان را برای شما فراهم می‌کند. شهری در حاشیه دریاچه خزر که حس و بوی آشنای وطن را می‌دهد. باکو یکی از شهرهای در حال توسعه در دنیاست که در سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته و گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. به کمک کشورهای دیگر، ساخت و ساز با معماری‌های خاص و زیبا در این شهر به سرعت انجام می‌شود. در این متن ۴ برج بلند، مهم و نمادین شهر باکو را به شما معرفی می‌کنیم.


برج تلویزیون باکو Baku TV Tower

در سال ۱۹۹۶ یک برج ارتباطی بتنی با ارتفاع ۳۱۰ متر در باکو ساخته شد که برج تلویزیون نام گرفت. این برج تلویزیونی در پایتخت، بلندترین سازه در آذربایجان است که همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. چرا که از بالای آن می‌توان شهر زیبای باکو را تماشا کرد و در طبقه ۶۲ و در ارتفاع ۱۷۵ متری داخل رستوران گردان برج، از غذاهای خوشمزه آذربایجان یا بین‌المللی سفارش داد. همچنین می‌توانید به بام شهر باکو رفته و دورنمای برج تلویزیون را از آنجا ببینید.

 

برج‌های شعله باکو Baku Flame Towers

ساخت پروژه‌ سه برج بلند و نمادین در شهر باکو در سال ۲۰۰۷ میلادی بر روی تپه‌ای دو هزار ساله آغاز شد. با صرف هزینه‌ای نزدیک به ۳۵۰ میلیون دلار در طی ۶ سال، برج‌های شعله باکو به عنوان یکی از بلندترین برج‌های این شهر در سال ۲۰۱۳ به پایان رسید. امکانات این برج‌ها شامل سینما در فضای باز، انواع مراکز تفریحات آبی مثل استخر، کافه و رستوران و پارکینگ می‌شود.
هر یک از این برج‌ها کاربری خاصی دارند. یکی از آنها مسکونی است. برج دیگر، کاملا تجاری و اداری و پر از فروشگاه‌ است و برج سوم، یک هتل بسیار مجلل به همراه کافه و رستوران است. ارتفاع بلندترین آن‌ها ۱۹۰ متر و کوتاه‌ترین برج ۱۴۰ متر است. با دقت به این سه برج زیبا، شعله‌های آتش را به صورت منحنی‌های چشم‌گیر مهندسی شده در این بناها خواهید یافت که به کمک ۱۲ هزار لامپ LED در ۸ رنگ مختلف، در شب جلوه‌ای خاص و آتشین به این سازه می‌دهند. رنگ نمای بیرونی برج‌های شعله در روز، سبز و آبی دیده می‌شود و در شب مانند آتشی برافروخته، ترکیبی از رنگ‌های قرمز و نارنجی را می‌بینید. مجموعه برج‌های شعله در بخش جنوبی شبه جزیره آبشرون در سواحل دریای خزر واقع شده و دسترسی به این منطقه از طریق تاکسی، اتوبوس و مترو امکان‌پذیر است.

 

معرفی برجسته‌ترین موزه‌های باکو

برج سوکار Socar Tower

برج سوکار از بلندترین بناهای باکو است که دفتر مرکزی شرکت دولتی نفت در جمهوری آذربایجان است. ساخت این برج از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۶ ادامه داشت و در خیابان حیدر علی اف، در کنار اتوبانی واقع شده است. این برج با معماری زیبایش به یکی از جاذبه‌های بصری شهر باکو تبدیل شده است. معماری این بنا برگرفته از مکتب اکسپرسیونیسم است. طراحی برج سوکار را معماری با نام هیریم از کره جنوبی انجام داده و توسط یک شرکت ترکیه‌ای ساخته شده است. همچنین طرح این برج در سال ۲۰۱۷ برنده جایزه ملی در شورای آمریکایی شرکت‌های مهندسی شد. این برج، ۲۰۹ متر ارتفاع و ۴۲ طبقه دارد و در زمینی به مساحت ۱۲ هزار متر مربع ساخته شده و ۱۰۰ هزار متر مربع فضای قابل استفاده را به وجود آورده است. این برج طوری طراحی شده که در مقابل وزش بادی با سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت و زلزله با مقدار ۹ ریشتر مقاوم باشد. علاوه بر دفترهای اداری ساختمان، شامل امکانات دیگری همچون سالن برگزاری کنفرانس‌های کاری، فضاهای لازم برای انجام فعالیت‌های ورزشی، اوت‌لت‌های غذا نیز می‌شود.

 

دانستنی‌های جالب در مورد آذربایجان

 

برجی در آینده شهر باکو

آسمان خراش دیگری با نام برج آذربایجان، نیز در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهر باکو در حال ساخت می‌باشد که تکمیل این پروژه، سال ۲۰۲۴ پیش بینی شده است. این سازه با ارتفاع ۱۰۵۰ متر و ۱۸۹ طبقه در ساحل دریای خزر و در میان جزایر مصنوعی در حال ساخت، بنا خواهد شد. طراحی و ساخت برج آذربایجان تا به امروز بلندترین برج دنیا در نظر گرفته شده است.

 

شبگردی در بلوار ساحلی زیبای باکو

۲۳ فروردین ۱۴۰۰

نظرات کاربران