بهترین مقاصد کوهنوردی در ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
بهترین مقاصد کوهنوردی در ارمنستان

احتمالا پیاده‌روی بهترین راه برای ارتباط برقرار کردن با طبیعت باشد. هزاران متر راه رفتن در طبیعت باعث می‌شود تا شما بخشی از آن باشید. به همین دلیل است که اگر یک بار طبیعت‌گردی کنید به یک سبک زندگی برای شما تبدیل می‌شود و هرچه بیشتر کشف کنید، اشتیاق بیشتری در مورد مقصد جدید پیدا می‌کنید. اگرچه ارمنستان اولین کشوری نیست که برای کوهنوردی به ذهن برسد اما واقعا مکان‌های فوق‌العاده و نفسگیری برای صعود دارد. ما در اینجا برترین مقاصد کوهنوردی در ارمنستان در تور ارمنستان را بررسی می‌کنیم.

 

کوه آراگاتس

کوه آراگاتس بلندترین نقطه ارمنستان است. هر کسی که تا به حال در مورد ارمنستان چیزی شنیده باشد، بی‌شک در مورد کوه آراگاتس نیز شنیده است. آراگاتس یک بنای طبیعی باشکوه با چهار قله است که قله شمالی ۴۰۹۰.۱ متر، قله غربی ۳۹۹۵.۳ متر، قله شرقی ۳۹۰۸.۲ متر و قله جنوبی ۳۸۸۷.۸ متر ارتفاع دارند. طبیعت در این کوه به شدت زیبا و ستودنی است و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در اینجا دیدنی‌های دیگری هم وجود دارد مثلا رصدخانه Byurakan در دامنه جنوب شرقی کوه واقع شده، ایستگاه‌های هواشناسی برای مطالعات انفجارهای پرتوی کیهانی در فلات قله فرعی آراگاتس قرار دارند و یک مخزن بزرگ آب در دره Mantash وجود دارد.

 

۴ بنا با معماری جذاب و تاریخی در ایروان

صعود به قله شمالی دشوارتر از قله جنوبی است و به آمادگی بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل قله جنوبی به کوهنوردان مبتدی توصیه می‌شود. مناسب ترین دوره برای صعود به آراگاتس از ژوئن تا آگوست است که مسیرهای کوهستانی خشک و ایمن هستند در حالی که در زمستان فقط کوهنوردان حرفه‌ای با اسکی برای صعود به آراگاتس می‌روند.

کوه اژدهاک

کوه آژدهاک مرتفع‌ترین نقطه رشته کوه گاما است و در خط مرزی مناطق کوتایک و گغارکونیک واقع شده است. این کوه یک آتشفشان غیرفعال با ۳۵۹۷ متر ارتفاع است. در اساطیر ارمنی، آژدهاک یک انسان اژدها (ویشاپ) است، که او را آژیداهاکا می‌نامند. اژی یعنی مار واژدها علیه خدای رعد و برق فریدون می‌جنگد. طبق افسانه‌ها او در آسمان زندگی می‌کند و گاهی غرش‌کنان بله اعماق دریاچه می‌رود. اسطوره‌های باستانی در نقاشی‌های اسرارآمیز غار منعکس شده و دانشمندان از سراسر جهان برای دیدن سنگ نگاره‌های روی سنگ‌ها از کوه بالا می‌روند. اما تاکنون کسی نتوانسته آن‌ها را رمزگشایی کند.

 

جذاب‌ترین هتل‌های کوهستانی در ارمنستان

از خوت قدیمی تا شینوهایر قدیمی و هالیدزور قدیمی

یکی از بهترین مقصدهای پیاده روی در ارمنستان، از Old Khot تا Old Shinuhayr است. خوت یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌ها در استان سیونیک است. این روستا در ساحل سمت چپ رودخانه وروتان، در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا، احاطه شده توسط باغ‌ها و مسیرها غیرقابل دسترسی واقع شده است. این منطقه تا دهه ۱۹۷۰ مسکونی بود و پس از آن مردم محلی از دهکده قدیمی به شمال که در حال حاضر به روستای خوت معروف است نقل مکان کردند.

یکی دیگر از روستاهای متروکه Old Shinuhayr است. شینوهایر یکی از قدیمی ترین روستاهای سیونیک است با این حال هنوز قدمت دقیق آن مشخص نشده است. آخرین ساکن این روستا تا سال ۲۰۱۷ در اینجا زندگی می‌کرد. در قرن ۱۲ زلزله شدیدی صومعه مرکزی روستا را که در قرن‌های ۴ و ۵ ساخته شده بود ویران کرد. صومعه پس از زلزله مرمت شد و حالا در قلمرو شانوهایر قدیمی قرار گرفته است. این مسیر صعود پس از گذر از اینجا در هالیدزور قدیمی به پایان می‌رسد. هالیدزور قدیمی شهرکی طبقاتی است که سقف هر طبقه حیاط خانه فوقانی است. به همین دلیل هالیدزور قدیمی از شهرت زیادی برخوردار است. دیوارهای این خانه‌ها از سنگ‌های سفید رودخانه ساخته شده است.

 

بهترین تفریح‌های صبحگاهی در ایروان

قلعه سمباتابرد

Smbataberd یکی از پر بازدیدترین مقاصد پیاده روی در تابستان است و هیچ چیز مانند تجربه پیاده روی پوشیده از برف در تابستان جادویی نیست. مخصوصا صعود خارج از فصل با افراد بازدیدکننده کمتر تجربه ناب‌تری ارائه می‌دهد. قلعه سمباتابرد یک دژ نفوذناپذیر در قرن پنجم بود که حالا به جایی برای تماشای نفسگیرترین مناظر با نمایی از کوه تکسار تبدیل شده است. مردم می‌گویند اسمباتابرد نام یکی از شوالیه‌های سلسله اوربلیان است که در نزدیکی روستای شهر یگگیس دفن شده است. این قلعه برای اهداف نضامی تاسیس شد و دروازه‌های ساخته شده از بازالت قلعه را به دو قسمت جنوبی و شمالی تقسیم می‌کند. در سال ۲۰۰۷ این قلعه مرمت شد و به شکل اولیه خود در آمد.

اوختاسار

اوختاسار یکی از مناطق مهم تاریخی ارمنستان است که در حدود ۱۷.۵ کیلومتری شمال غربی سیسیان، در نزدیکی دریاچه اوختاسار واقع شده است. شما به راحتی می‌توانید با ماشین به این منزقه برسید. بهترین زمان برای بازدید از اوختاسار نیز از اواسط جولای تا اواخر سپتامبر است. در زمان‌های بسیار قدیم مردم برای زیارت به اینجا می‌آمدند تا برخی از مناسک خود را به جای آورند یا حتی قربانی‌هایشان را تقدیم کنند. در اینجا سنگ نگاره‌های بسیاری وجود دارد که بیشتر آن‌ها شکل بز دارند به همین دلیل نام دیگر سنگ نگاره‌ها ”itsagrer" به معنی "نوشته‌های بز" یا “aytskarer" به معنی "سنگ‌های بزها" است. در واقع در این سنگ نگاره‌ها بز نمادی از خدا است. همچنین در این سنگ نگاره‌ها برخی از حکاکی‌های کیهانی، تقویم‌های ساده و چهار دایره برای ۴ فصل نیز به چشم می‌خورد.

۱۷ اسفند ۱۳۹۹

نظرات کاربران