برگزاری عید نوروز در باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
برگزاری عید نوروز در باکو

کشور آذربایجان یکی از کشورهای شاد دنیا محسوب می‌شود. چرا که مردمان آن سعی می‌کنند تا تمامی جشن‌ها و تفریحات مرسوم در کشور خود و حتی کشورهای همسایه را با شکوه بالایی برگزار کنند. یکی از این جشن‌ها مراسمات مربوط به عید نوروز است. مخصوصا در شهر باکو که پایتخت این کشور به حساب می‌آید جشن‌ها و مراسم‌های مربوط به عید نوروز با شکوه و خیلی بیشتری اجرا می‌شوند. به همین دلیل توریست‌های ایران می‌توانند در این روزها با تور باکو سفر کرده و سال نو به یاد ماندنی و خاطره‌انگیزی را برای خود و خانواده رقم بزنند. اگر فکر می‌کنید سفر به باکو در تعطیلات عید نوروز می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد ما را در خواندن مطالب این مقاله همراهی کنید تا با جزئیات این مراسم در این کشور همسایه بیشتر آشنا شوید.

 

تاریخچه عید نوروز در آذربایجان

کشور آذربایجان تنها کشور غیر فارسی زبانی است که عید نوروز را با شکوه و اهمیت بالایی برگزار می‌کند. تاریخ برگزاری مراسم مربوط به این جشن به سال‌های خیلی دوری برمی‌گردد و در طول تاریخ فراز و نشیب‌های بسیار زیادی را تجربه کرده است. چرا که با حاکمیت دولت شوروی در این محدوده‌ها برگزاری مراسم‌هایی مربوط به عید نوروز ممنوع اعلام گردیده بود. بالاخره در سال‌های ۱۹۹۱ که با استقلال جمهوری آذربایجان همراه بود جشن نوروز به عنوان یک جشن ملی شناخته شد. امروزه نیز این آیین قدیمی که ریشه در در آداب، رسوم، سنت و تاریخ گذشتگان دارد به طور کاملا دقیق و اهمیت بالایی در خاک کشور آذربایجان توسط مردمان آن جشن گرفته می‌شود.

 

اقامتی جذاب در هتل‌های عاشقانه باکو

 

عید نوروز در باکو

شهر باکو به عنوان پایتخت کشور آذربایجان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل اغلب جشن‌ها و فستیوال‌ها در این شهر باشکوه بیشتری برگزار می‌گردد. یکی از این مراسم‌ها که در آذربایجان با استقبال اغلب افراد همراه است عید نوروز می‌باشد. به همین دلیل سالانه توریست‌های بسیار زیاد ایرانی برای گذراندن تعطیلات عید نوروز در محیطی شاد و متفاوت تور باکو را برای سفر خود ترجیح می‌دهند. در روزهای نزدیک به عید نوروز کل شهر باکو چراغانی و گلکاری می‌شود. همچنین شهر با جنب و جوش بالایی همراه خواهد بود. مسافران می‌توانند شاهد ساز و آواز در سرتاسر شهر و خیابان‌های آن باشند. به طوری که موسیقی‌های سنتی آذری در میدان‌ها و خیابان‌های مهم شهر نواخته شده و دخترها و پسرهای جوانی را خواهید دید که به رقص و شادی می‌پردازند.

مراسم‌های عید نوروز در باکو

مراسم عید نوروز در باکو شباهت بسیار زیادی به رسم و آیین ما ایرانیان دارد. به این صورت که آن‌ها نیز در این روز سفره هفت سین چیده و در لحظه تحویل سال دور آن سفره می‌نشینند. با این تفاوت که هفت سین آن‌ها به زبان ترکی انتخاب می‌شود. البته از سکه، سوماق، سمنو، سبزه و مواردی از این قبیل نیز به نشانه خیر و برکت و شیرینی در زندگی خود استفاده می‌کنند. آذری‌ها نیز در این روز لباس‌های شاد و نو پوشیده و به دعا و شادی با رقص و آواز می‌پردازند. علاوه بر آن رسم عیدی گرفتن از از بزرگ‌ترها نیز در باکو شباهت زیادی به رسم ما ایرانی‌ها در عید نوروز دارد. آن‌ها نیز خانه‌های خود را تمیز کرده و همانند ما به خانه‌ تکانی می‌پردازند. البته برخی از مراسم‌ها مثل روز طبیعت (۱۳ بدر) در بین مردم آذربایجان چندان رایج نیست.

 

موزه‌ی فرش باکو تجلی فرهنگ و هنر آذربایجان

تفریحاتی که ایرانیان می‌توانند در عید نوروز باکو تجربه کنند

ایرانیانی که تور باکو را در عید نوروز ترجیح می‌دهند، دوست دارند تا از تفریحات مختص این روزها نیز بهره ببرند. از جمله محبوب‌ترین این تفریحات عبارتند از:

  • شرکت در برنامه‌های شاد شبانه

در طول شب‌های ایام عید نوروز برنامه‌ها و جشن‌های شادی به همراه موسیقی و رقص در باکو برگزار می‌شوند. شرکت در این جشن‌ها بسیار سرگرم‌کننده بوده و توریست‌ها می‌توانند برای گذراندن لحظاتی شاد و به یادماندنی در این جشن‌های شاد شبانه شرکت کنند.

 

معرفی ۱۰ مرکز خرید معتبر باکو

  • فستیوال نوروزی در بلوار ملی شهر باکو

هر ساله بومیان باکو در بلوار ملی شهر آیین‌های نوروزی را طبق سنت‌ها و آیین‌های مرسوم به جای می‌آورند. توریست‌ها نیز می‌توانند با رفتن به این بلوار شاهد شور و هیجان جشن باشند. نوروز یکی از فستیوال‌های باکو در تمام سال به شمار می‌رود.

  • برگزاری بازارچه نوروزی در باکو

عید نوروز بهترین زمان برای خرید سوغاتی‌های باکو و اشیا یادگاری مثل صنایع دست مردمان باکو است. در طول این جشم مردم باکو بازارچه‌ای را به شکل غرفه‌های متعدد ایجاد کرده و در آن به نمایش و فروش غذاهای محلی و یا ساخت صنایع دستی خود می‌پردازند.

  • شرکت در کنسرت‌های موسیقی سنتی در باکو

در عید نوروز کنسرت‌های متنوعی در شهر باکو برگزار می‌شوند. علاقه‌مندان به موسیقی‌های سنتی آذربایجان می‌توانند در این کنسرت‌ها شرکت کرده و لحظات خوشی را برای خود رقم بزنند.

  • تماشای مراسم آتش بازی

در حاشیه دریای خزر مراسم آتش بازی بسیار باشکوهی همزمان با تحویل سال شمسی برگزار می‌شود. برای این آتش‌بازی‌ها هزینه بالایی اختصاص داده شده و تماشای آن‌ها می‌توانند هر بیننده‌ای را محسور خود کند.

 

معرفی زیباترین بناهای باکو با معماری‌های خاص

۰۴ اسفند ۱۳۹۹

نظرات کاربران