راهنمای طبیعت گردی در دریاچه اودزیرو گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
راهنمای طبیعت گردی در دریاچه اودزیرو گرجستان

اودزیرو یکی از دریاچه‌های زیبای گرجستان است که برای طبیعت‌گردها همچون بهشتی کوچک و دنج است. از آنجایی که گرجستان کشوری کوهستانی و مرتفع است دریاچه نیز در مسیری جذاب و پر پیچ و خم قرار دارد. این دریاچه در ارتفاع ۲۸۰۰ متری کوه‌های بلند واقع شده منظره‌ای واقعا زیبا ارائه می‌دهد که ارزش آن همه راه‌پیمایی و سختی را دارد. آب و هوای منطقه بسیار تمیز و خنک بوده و کوه‌های قفقازی با وضوح بالا مقابل چشمان‌تان خودنمایی خواهند کرد. اگر مسافر تور گرجستان هستید، ما در ادامه شما را برای حرکت در مسیر این دریاچه راهنمایی خواهیم کرد.

 

راهنمای رسیدن به دریاچه اودزیرو

قبل از هر چیزی باید بدانید که مسیر رسیدن به دریاچه اودزیرو از روستای سنتی شوی (Shovi) آغاز می‌شود. مسیر از حلقه‌ای از راه‌ها تشکیل شده که باید تا روستای گللا ادامه داده شود. این مسیر بین دو روستا حدودا ۲ روز طول می‌کشد. قبل از هر چیزی اشاره کنیم این مسیر و راهپیمایی در آن قرار نیست خیلی ساده باشد زیرا مسیر کوهستانی و رو به بالا است و حالت صعود داردبه همین دلیل برای افرادی که آمادگی بدنی ندارد و مبتدی هستند چالش برانگیز و دشوار خواهد بود.

 

طبیعت‌گردی در دریاچه لاکپشت تفلیس

  • بهترین زمان سفر

این مسیر کوهستانی بیشتر در نیمه اول سال مورد استقبال قرار می‌گیرد زیرا در ایام سرد سال بیشتر برفی و یخی است. بنابراین بهترین زمان سفر به آن از اواخر ژوئن شروع می‌شود و تا اواخر سپتامبر و اکتبر ادامه می‌یابد. فقط در صورتی که از کوهنوردان حرفه‌ای و آزموده هستید به گردشی زمستانی در این مسیر بروید. با این همه فرقی نمی‌کند چه زمانی از سال به دریاچه بروید زیرا منتظره افق آن در هر حالتی زیبا و ستودنی است.

  • از چه مسیری بروید؟

یکی از محبوب‌ترین ایستگاه‌ها برای شروع این مسیر شوی است که به خاطر نمای فوق‌العاده‌ای کوه‌های قفقاز به شهرت رسیده به غیر از این به نظر می‌رسد شروع مسیر از گلولا آسان‌تر باشد و تقسیم زمان‌بندی بین دو روز نیز راحت‌تر انجام شود.

 

مرکز اقامتی دریاچه لوپوتا در کاختی گرجستان

چگونه به شوی بروید؟

برای این سوال پاسخ منسجم و قطعی وجود ندارد و حتی شاید زمانی که قصد سفر دارید امکانات بهتری قرار داده شده باشد. با این همه اتوبوس شوی به طور روزانه ساعت ۸ صبح ایستگاه Didube را در تفلیس ترک می‌کند. اگر هم در کوتایسی هستید و می‌خواهید به این روستا بروید در روز دو مینی‌بوس از این شهر حرکت می‌کند که از کنار پل شهر راه می‌افتند. اولین اتوبوس ساعت ۸:۳۰ حرکت می‌کند و دومین اتوبوس هم که ساعت ۲ ظهر حرکت می‌کند و از مسیر مستقیم تکیبولی می‌رود خیلی زودتر به مقصد می‌رسد.

از گوللا هم نمی‌توانیم به خوبی آدرس مشخصی به شما بدهیم.می‌توانید از محلی‌ها مسیر را بپرسید و قدم به قدم جلو بروید و یا می‌توانید از اُنی تاکسی بگیرید.

  • نکاتی که باید به خاطر بسپارید

1- اُنی دمای شبانه‌ای حدود ۸ درجه دارد هرچه به سمت دریاچه بروید این سرما و خنکی هوا بیشتر هم خواهد شد. بنابراین با خودتان لباس مناسب همراه ببرید.

2- در طول این سفر و در منطقه شما دسترسی به هیچ آنتن و سیگنالی نخواهید.

3- توصیه می‌کنیم با خودتان راهنمایی محلی ببرید که هم با منطقه آشنا باشد و هم این که شما خاطری آسوده داشته باشید.

 

گردش در گرجستان و سواحل دریای سیاه

  • روز اول: شوی – دریاچه اودزیرو

از جایی که اولین نشانه گذاری‌ها را می‌بینید حدود ۵۰۰ متر که جلوتر بروید ابتدای مسیر را قبل از رسیدن به شوی پیدا خواهید کرد. محلی‌ها می‌گویند زمان رسیدن به دریاچه با پای پیاده فقط ۶ ساعت طول می‌کشد ولی روی این حرف حساب نکنید زیرا قرار نیست دوی مارتون بدهید بدون اینکه از زیبایی طبیعت لذت ببرید. در اینجا دو مسیر وجود دارد که از جاده اصلی و جاده چشمه می‌رود. جاده اصلی را رد کنید و داخل جاده چشمه شوید. بعد از پیاده روی کوتاهی به سمت چپ‌تان که محوطه‌ای چمنزار است بروید. صعود شما کمی جلوتر بعد از رسیدن به جنگل آغاز می‌شود. ۲۵۰ متر که بروید به اولین سکوی تماشا خواهید رسید، بمانید و از تماشا لذت ببرید. پیاده‌روی را تا دره چاکوری ادامه دهید. در سمت راست دره بر روی لبه بلند آن رو به جلو حرکت کنید. برای حدود یک ساعت مسیر ثابت خواهد بود. علامت‌گذاری‌ها را دنبال کنید و از مسیر رودخانه منحرف نشوید. بعد از این مدتی می‌توانید گذرگاه گسک را ببینید که در سمت راست کوه Katitsvera واقع شده است. عبور از سطح شیب‌دار دره دشوار است پس از قسمت جنوبی دره و به صورت زیکزاگی پایین بروید تا به دریاچه برسید.

  • روز دوم: دریاچه اودزیره – گلولا

این مسیر کم‌تر از ۴ ساعت طول می‌کشد و نسبتا از مسیر اول آسان‌تر هم هست. از دریاچه باید ۱۰۰ متری برگردید و از کنار صخره کوچکی که می‌بینید به سمت شمال بروید. مسیر را ادامه دهید و از سمت شمال غربی مسیرتان را پیش ببرید. مناظر مرتفع بازگشت به شدت دیدنی و ستودنی هستند و شما را به درک بالاتر روحانی هدایت می‌کنند. مسیرتان با عبور از مزارع آلپی بسیار دیدنی ادامه پیدا خواهد کرد جلوتر که رفتید پرتگاهی با ۶ قله کوچک توجه شما را به خود جلب خواهد کرد از آن عبور کنید و به سمت پایین حرکت کنید. بعد از این که به آبراهه Chibisru رسیدید مسیرتان به سمت جنگل ادامه دهید. پس از رسیدن به جنگل همه چیز مشخص و واضح است، از جنگل عبور کرده و بعد چمنزار را به سمت دهکده گلولا پایین بروید.

 

گشتی جذاب در دریاچه لیسی تفلیس

۱۷ آبان ۱۳۹۹

نظرات کاربران