نکات کلیدی در مورد تحصیل در ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
نکات کلیدی در مورد تحصیل در ارمنستان

یکی از دغدغه‌های اصلی اکثر جوانان ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه‌ها با بهترین موقعیت‌ها است. از جمله مناسب‌ترین گزینه‌هایی که پیش رو داریم دانشگاه‌های کشور ارمنستان است که خیلی‌ها حداقل یکبار با تور ارمنستان به این کشور زیبا سفر کرده‌اند. این کشور به خصوص برای جوانان ایرانی که به دنبال پیشرفت در کشورهای دیگر هستند بسیار مناسب است. زیرا آن‌ها می‌توانند علاوه بر تحصیل در دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی در کشوری خوش آب و هوا و نزدیک به ایران تحصیل کنند. در زیر به بررسی شرایط، هزینه‌های تحصیلی و هر چیز مهم دیگری که باید در این خصوص بدانید پرداخته شده است.

 

شرایط تحصیل در ارمنستان

اولین و مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود محصلی یک کشور خارجی را برای تحصیل انتخاب کند، شرایط زندگی در آن است. خوشبختانه کشور ارمنستان دارای شرایط و مزیت‌های بسیار خوبی برای ادامه تحصیل دارد. یکی از این مزیت‌ها نزدیک بودن آن به ایران است. به طوری که دانشجویان می‌توانند حتی به صورت زمینی به ایران برگردند. علاوه بر آن هزینه‌های معقول در برابر سایر کشورهای خارجی و فرهنگ و امنیت جامعه نیز در تصمیم‌گیری شما بسیار مهم خواهد بود. شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در ارمنستان به صورت زیر هستند:

 

۶ حقیقت جالب برای آشنایی با فرهنگ ارمنستان

شرایط تحصیل در مدارس ارمنستان

دولت ارمنستان اهمیت بسیار زیادی به تحصیلات پایه می‌دهند. بنابراین دانش‌آموزانی که قصد تحصیل در مدارس ارمنستان را دارند علاوه بر تقویت پایه تحصیلی خود باید به تقویت اخلاق و ذهن خود نیز زهمیت دهند. البته در این مسیر علاوه بر کودکان از والدین نیز انتظارات بسیاری وجود دارد. در نتیجه در تمامی مراحل والدین نیز باید به همراه کودکان در ارمنستان حضور داشته باشند.  

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارمنستان

علاقه‌مندان به تحصیلات آکادمیک در ارمنستان می‌توانند به صورت دولتی و یا خصوصی در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل شوند. طبق آمارها سالانه بیش از ده‌ها دانشجوی خارجی وارد دانشگاه‌های ارمنستان می‌شوند. برای این منظور ارائه دیپلم ۱۲ ساله به همراه ریز نمرات و مدرک زبان ایلتس با حداقل نمره ۶ الزامی است.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ارمنستان

تحصیلات تکمیلی فوق لیسانس در کشور ارمنستان همانند ایران شامل یک دوره دو ساله است. دانشجویان می‌توانند به صورت خصوصی و یا بورسیه در دانشگاه دلخواه خود تحصیل کنند. البته قبل از اقدام باید مدرک ترجمه شده دیپلم، لیسانس و ریزنمرات خود را به دانشگاه مربوطه ارائه دهید. همچنین مدرک آیلتس ۶.۵ نیز از واجبات کار هستند.

شرایط تحصیل در مقطع دکتری ارمنستان

تحصیل به عنوان دانشجوی دکتری در ارمنستان در مقایسه با مقاطع دیگر کمی سخت‌تر خواهد بود. چرا که شما نیاز به یک معرفی‌نامه از استاد دوره ارشد خود دارید. علاوه بر آن باید یک رزمه علمی و پروپوزال قوی به استاد خود ارائه دهید. حداقل نمره مدرک آزمون آیلتس برای این دوره تحصیلی ۷ است.

 

۷ نکته کاربردی سفر به ایروان

هزینه‌های تحصیل در ارمنستان

یکی از بحث‌های مهمی که قبل از اقدام به تحصیل در هر کشوری باید به آن توجه کرد هزینه‌های مربوطه است. در کشور ارمنستان جدا از هزینه زندگی و خورد و خوراک هزینه تحصیل با توجه به مقطعی و رشته انتخابی شما متفاوت خواهد بود. اما در حالت کلی این هزینه بین ۲۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار در سال می‌تواند متغیر باشد. البته ناگفته نماند که دانشجویان می‌توانند در این کشور به صورت پاره‌ وقت مشغول به کار شده و مخارج زندگی خود را تامین کنند. از طرفی دیگر اگر موفق به دریافت بورسیه تحصیلی شوید می‌توانید یک زندگی با کیفیتی را برای خود در ارمنستان تشکیل دهید. البته ناگفته نماند که ساعات کاری برای مقاطع مختلف تحصیلی فرق دارند. به صورت حدودی دانشجویان می‌توانند در هر هفته بین ۱۰ تا ۳۰ ساعت کار کنند.

 

مهم‌ترین دلایلی که باید به ارمنستان سفر کنید

 

معرفی چند مورد از بهترین دانشگاه‌های ارمنستان

کشور ارمنستان به عنوان یکی از کشورهای اروپایی دارای دانشگاه‌های معتبر و بین‌المللی بسیاری است. در بین این دانشگاه‌ها چند مورد از آن‌ها از امتیاز و رتبه بالاتری برخوردار هستند. در زیر به چند مورد از بهترین دانشگاه‌های ارمنستان پرداخته‌ایم:

  • دانشگاه ایروان
  • دانشگاه علوم پزشکی
  • دانشگاه مهندسی دولتی
  • دانشگاه آمریکایی ارمنستان
  • دانشگاه آکادمی آموزش اروپایی

شرایط و مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی ارمنستان

قبل از هر چیزی پیش نیاز اصلی برای ورود به کشور ارمنستان و اقامت در آن به منظور تحصیل اخذ ویزای تحصیلی است. به طوری که بدون در دست داشتن این ویزا شما نمی‌توانید وارد ارمنستان شده و شروع به تحصیل کنید. از جمله مدارک اصلی برای دریافت ویزای تحصیلی ارمنستان عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر
  • چند قطعه عکس
  • ترجمه اخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • بیمه خدمات درمانی
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • ارائه مدارک هویتی
  • ارائه مدرک زبان مورد نیاز دانشگاه
  • رزومه تحصیلی
  • اثبات تمکن مالی لازم

۱۸ آبان ۱۳۹۹

نظرات کاربران