تحصیل در بهترین دانشگاه‌های ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
تحصیل در بهترین دانشگاه‌های ارمنستان

کشور ارمنستان ، کشوری کوچک اما زیباست که در همسایگی ایران قرار دارد. این کشور با جمعیتی بالغ بر ۳ میلیون نفر دروازه بین آسیا و اروپا است. جاذبه‌­های توریستی این کشور، همه ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود جلب می­کند. کافیست که یک تور ارمنستان تهیه کنید و از سفر به این سرزمین زیبای بی­مانند لذت ببرید.

علاوه بر جاذبه­‌های توریستی، این کشور در سطوح علمی نیز در حال پیشرفت چشمگیری است و بیش از ۷۰۰۰ دانشجوی خارجی از ۴۰ کشور دنیا در آنجا مشغول به تحصیل هستند. لازم به ذکر است که دولت ارمنستان توجه بیشتری نسبت به رشته­‌های پزشکی و حقوق داشته و بودجه بیشتری نیز به این رشته­‌ها اختصاص داده است. شرایط پذیرش دانشگاه­‌های ارمنستان با یکدیگر تفاوت دارند. اما به طور کلی داشتن پاسپورت معتبر و مدارک فارغ التحصیلی مقاطع تحصیلی قبلی شما، در هر دانشگاه یا مرکز آموزشی که قصد تحصیل داری مورد نیاز است.

 

سیستم آموزشی ارمنستان

اگر تصمیم دارید به کشوری نزدیک و زیبا که نیازی به ویزا نداشته باشد سفر کنید، تور ارمنستان بهترین گزینه برای شماست. هم می­‌توانید از زیبایی­­‌های بکر ارمنستان لذت ببرید و هم در مورد شرایط تحصیل و سیستم آموزشی این کشور تحقیق کنید. اما اطلاعات اولیه­‌ای که لازم است بدانید بدین صورت است که سیستم آموزش عالی ارمنستان از دانشگاه­، موسسات آموزش عالی، آکادمی و هنرستان تشکیل می‌­شود. سال تحصیلی در کشور ارمنستان از ماه سپتامبر تا ماه مه می­‌باشد.

 

 همه چیز درباره کشور ارمنستان 

ارمنستان

 

نکته قابل توجه در مورد سیستم آموزشی ارمنستان این است که از سال ۲۰۰۸ تمام برنامه های آموزشی ارمنستان با ECTS یا " European Credit Transfer System" تطبیق داده شده­‌اند.ECTS  بخش مهمی از «فرایند بولونیا» است که به دانشجویان بین­‌المللی در بهبود شرایط تحصیل در خارج از کشور کمک می کند.

 

دانشگاه­‌های ارمنستان

۲۶ دانشگاه دولتی و ۳۳ دانشگاه خصوصی در ارمنستان، شرایط پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و در رشته­‌های گوناگون را دارند. از میان این دانشگاه­‌ها، ۴ دانشگاه دولتی بین‌المللی هستند و دانشجویان خارجی را هم پذیرش می­‌کنند. رشته‌های محبوب برای تحصیل در ارمنستان عبارتند از: پزشکی، حقوق، فیزیک، ریاضیات، شیمی، میکروبیولوژی، مهندسی و فناوری اطلاعات.

از مزیت­‌های تحصیل در ارمنستان این است که کمتر احساس دلتنگی خواهید داشت. زیرا این کشور در همسایگی ایران قرار دارد و هنگام دلتنگی کافیست برای خانوادتان بلیط تور ارمنستان تهیه کنید و در کنار خانواده لحظات زیبایی در ارمنستان تجربه کنید.

 

education in armenia

 

در ادامه به معرفی تعدادی از دانشگاه­های مهم ارمنستان می­پردازیم.

 

دانشگاه دولتی ایروان

این دانشگاه یکی از مهمترین و بزرگترین دانشگاه­‌های ارمنستان است که در مرکز شهر ایروان قرار دارد. این دانشگاه بیش از ۹۰ سال قدمت داشته و همه ساله هزاران دانشجو برای تحصیل در ارمنستان در رشته­‌های مختلف در این دانشگاه پذیرش می‌­شوند. در حال حاضر این دانشگاه بهترین دانشگاه ارمنستان و ۹۵۴‌امین دانشگاه دنیا است. کلاس‌های دانشگاه ایروان به زبان ارمنی برگزار می‌شوند، اما جهت تسهیل یادگیری دانشجویان خارجی، آموزش به زبان روسی و انگلیسی نیزبرنامه ‌ریزی شده­‌است.

 

 فرهنگ و آداب و رسوم مردم ارمنستان 

education in armenia

 

دانشگاه آمریکایی ارمنستان

دانشگاه آمریکایی ارمنستان با مشارکت دولت ارمنستان، انجمن خیریه ارمنستان و دانشگاه کالیفرنیا در سال ۱۹۹۱  تأسیس شد. زبان آموزش در این دانشگاه انگلیسی است. دانشجویان پذیرفته شده در این دانشگاه امکان تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد در رشته های مختلفی از جمله حقوق مهندسی صنایع و مدیریت سیستم‌ها، مدیریت بازرگانی، کامپیوتر، علوم سیاسی و امور بین‌الملل، اقتصاد و بهداشت عمومی را خواهند داشت.

 

دانشگاه آمریکایی ارمنستان

 

دانشگاه دولتی پزشکی ایروان

دانشگاه پزشکی ایروان در سال ۱۹۳۰ در بافت شهری ایروان تاسیس شد. این دانشگاه دانشجویانی که قصد تحصیل در ارمنستان و در رشته پزشکی دارند را بر اساس سوابق تحصیلی و یک آزمون ورودی انتخاب و پذیرش می­کنند. حدود ۸۰۰۰ دانشجو در دانشگاه پزشکی ایروان و در رشته­‌های پزشکی مشغول به تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف هستند.

 

 مرکز خرید ایروان مکانی برای خرید، فیلم دیدن و تفریح کردن 

دانشگاه دولتی پزشکی ایروان

 

دانشگاه هنر ایروان

این دانشگاه از مراکز آموزشی نسبتا گران‌قیمت ارمنستان است. هزینه تحصیل در مقطع لیسانس در این دانشگاه حدود ۲۳۰۰ دلار می­باشد. البته هزینه تحصیل در دوره لیسانس و فوق لیسانس در این دانشگاه تفاوت چندانی ندارند. اما هزینه مقطع دکترا بالاتر بوده و سالانه هزینه­‌ای برابر ۳۵۰۰ دلار تخمین زده می­شود. البته اگر به شما بورس یا کمک هزینه تحصیلی تعلق بگیرد این هزینه­‌ها بسیار کاهش می­‌یابد.

رشته هایی مانند گرافیک، نقاشی، هنرهای تجسمی، مجسمه سازی، کارگردانی، نمایش نامه نویسی ، طراحی، دکوراسیون و هنرهای کاربردی، مد، تاریخ و تئوری هنر و…. در این دانشگاه تدریس می­شود.

 

 دانشگاه هنر ایروان

 

آکادمی ملی علوم ارمنستان

اگر قصد تحصیل در ارمنستان و در رشته­‌های علوم پایه را دارید این دانشگاه گزینه مناسبی برای تحصیل است. آکادمی ملی علوم ارمنستان رتبه اول دانشگاه­‌های ارمنستان از لحاظ اعتبار سنجی کشور ایران را دارد. این دانشگاه از ۵ دانشکده تشکیل میشود:

  • دانشکده علوم طبیعی و پایه
  • دانشکده ریاضیات و علوم تخصصی
  • دانشکده فیزیک و نجوم
  • دانشکده مطالعات ارمنستان و علوم اجتماعی
  • دانشکده شیمی و خاک شناسی

 

 ۶ سوغاتی ویژه که در سفر به ایروان می‌توانید تهیه کنید 

آکادمی ملی علوم ارمنستان

 

ویزای تحصیل در ارمنستان

قوانین ویزای تحصیل در ارمنستان در مورد هر کشور متفاوت است. اما کشور ارمنستان قوانین سختگیرانه­‌ای در مورد ویزای تحصیلی به دانشجویان ندارد. دانشجویان آمریکایی و دانشجویان اکثر کشورهای اروپایی، برای تحصیل در ارمنستان نیازی به تهیه ویزا ندارند. در مورد دانشجویان ایرانی نیز تاییدیه سفارتخانه ارمنستان در ایران احتیاج است. برای این کار باید مدارک مورد نیاز به سفارت ارمنستان در ایران مراجعه کنید و سپس با تایید و مهر این سفارتخانه به کشور ارمنستان بروید.

در نهایت اگر قصد تحصیل در ارمنستان را دارید راه چندان دشواری پیش رویتان نیست. کافیست در مورد آن کمی مطالعه و تحقیق کنید.

۱۶ آذر ۱۳۹۸

نظرات کاربران