موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان

جاذبه‌های گردشگری آذربایجان
موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان

موزه‌ها همواره به دلیل اینکه تاریخچه و پیشینه مردمان یک کشور را به نمایش می‌گذارند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. اگر تصمیم به سفر با تور باکو را گرفته‌اید و دوست دارید تا با تاریخچه این کشور قدیمی بیشتر آشنا شوید موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان بهترین مکان جهت بازدید برای شما خواهد بود. به طوری که در هر یک قدمی که در این موزه برمی‌دارید می‌توانید با جنبه‌های مختلف تاریخ آذربایجان بیشتر آشنا شوید. در صورتی که احساس می‌کنید بازدید از موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان برای شما جذاب است در این مطلب ما را دنبال کنید.

 

آشنایی با موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان

موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان به صندوقچه‌ای هزارتو معروف است که تاریخ دوران مختلف کشور آذربایجان را در خود جای داده و آن‌ها را به نمایش گذاشته است. این موزه با وسعت بزرگی که دارد موفق شده جنبه‌های مختلف تاریخ این کشور را در خود بگنجاند. بنای این موزه متعلق به یکی از بزرگ مردان آذربایجان به نام حاجی زین العابدین تقی یف می‌باشد که امروزه تبدیل به موزه شده است.

حاجی زین العابدین تقی یف از جمله یکی از سرمایه‌داران بزرگ کشور آذربایجان بود. وی در حیات خود به دلیل کارهای بشر دوستانه و خیریه‌ای که داشت به شهرت زیادی رسیده بود. کاخی که امروزه درهای آن به عنوان موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان به روی علاقه‌مندان باز شده در اصل خانه و محل زندگی این بزرگ‌مرد بود. تاریخ تاسیس این موزه به سال ۱۹۲۰ میلادی برمی‌گردد. به طوری که علاوه بر آثار تاریخی به نمایش گذاشته شده درون آن سبک معماری برگرفته از دوران رنسانس ایتالیایی این بنا نیز از جذابیت‌ بالایی برخوردار است.

 

هفت واقعیت جالب درباره باکو برای مسافران تور آذربایجان

آثار موجود در موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان

کاخ حاجی زین العابدین تقی یف در سال‌های ۱۹۲۰ میلادی به موزه‌ای که تاریخ کشور آذربایجان را به نمایش گذاشته، تبدیل شد. امروزه علاقه‌مندان به این موزه با ورود به آن با بیش از صدها نمایشگاه درون آن روبرو خواهند شد. هر یک از این نمایشگاه‌ها با توجه به موضوعی که دارند به بخش‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. از جمله آن‌ها می‌توان به نمایشگاه قرون وسطای آذربایجان، نمایشگاه تاریخ باستان، نمایشگاه اقوام شناسی آذربایجان، نمایشگاه تاریخ مدرن و ... اشاره کرد.

علاوه بر آن بازدیدکننده‌ها می‌توانند آثار تاریخی بسیار قدیمی را در این نمایشگاه مشاهده کنند. تمامی این آثار شامل الگوهای ارزشمند تاریخی آذربایجان هستند. همچنین در این میان ده‌ها هزار جلد کتاب قدیمی، تاریخی و مجلات ارزشمند به چشم می‌خورند.

در کنار آثار ارزشمند تاریخی وسایل شخصی حاجی تقی یف و نقاشی‌های همسر وی به نمایش گذاشته شده‌اند. بدون شک این موزه بهترین گزینه برای افرادی است که چنین مکان‌هایی را برای بازدید و گردش در سفر ترجیح می‌دهند. قسمت دیگری از موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان به اموال شخصی افراد مشهور و سرشناس کشور آذربایجان تعلق دارد.

اگر از وسیله‌ها و عتیقه‌جاتی که در این موزه به نمایش گذاشته‌ شده‌اند بگذریم نوبت به بازدید از سالن‌های زیبای آن خواهد رسید. این کاخ دارای دو سالن رقص بسیار جذاب می‌باشد که یکی به سبک معماری شرقی و دیگری به سبک معماری غربی طراحی شده است. وصف زیبایی‌های این دو سالن رقص غیر ممکن بوده و دیدن آن را به تمامی مسافران تور باکو پیشنهاد می‌دهیم.

بازدید از موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان

در موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان در تمامی روزهای هفته به غیر از دوشنبه‌ها به روی بازدیدکنندگان باز می‌باشد. ساعات کاری موزه از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۸:۰۰ بوده ولی باجه فروش بلیط تا ساعت ۱۷:۰۰ دایر است. علاقه‌مندان باید بلیط ورودیه به مبلغ ۱۰ مانات تهیه کنند. البته اگر خوش شانس باشید می‌توانید در روز موزه یا دوشنبه آخر ماه به طور رایگان از آن دیدن کنید. چرا که در این روزها هزینه‌ای بابت ورود از شما دریافت نخواهد شد. هزینه فیلم برداری ۱۵ مانات در نظر گرفته شده که پرداخت آن الزامی است.

بنای موزه در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ میلادی بازسازی شد و امروزه یکی از مهم‌ترین موزه‌های کشور آذربایجان محسوب می‌شود. بعد از اینکه از موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان دیدن کردید متوجه ارزش و اهمیت بسیار بالای آن برای مردمان این کشور خواهید شد. به طوری که جز میراث تاریخی و فرهنگی آذربایجان شمرده شده و تمامی بومیان، به ویژه کارکنان این موزه نهایت سعی خود را می‌کنند تا به نحو احسن از آن مراقبت شود.

 

کارهایی که به هیچ وجه نباید در آذربایجان انجام دهید!

۲۳ آبان ۱۳۹۹

نظرات کاربران