از جاده ابریشم تا کارخانه ابریشم در چین

جاذبه‌های گردشگری چین
از جاده ابریشم تا کارخانه ابریشم در چین

چین یکی از پهناورترین کشورهای جهان، از گذشته تاکنون نقش بسزایی در تجارت جهانی داشته است. سالانه افراد زیادی با تور چین به شهرهای مختلف آن سفر می‌کنند و برای خود، خانواده و دوستانشان انواع اجناس چینی را خریداری کرده و به سوغات می‌برند که یکی از مهم‌ترین آنها ابریشم است. در این متن خلاصه‌ای از تاریخچه جاده ابریشم و کارخانه و صنعت ابریشم چین را بازگو می‌کنیم.

 

تاریخچه‌ای از جاده ابریشم Silk Road

جادهٔ ابریشم شبکه راه‌های پیوسته و گسترده‌ای است که با هدف بازرگانی در آسیا ساخته شد که شرق و جنوب آسیا را به شمال آفریقا و بخشی از اروپا را به هم مرتبط می‌کرد. این راه از شهر توان هوانگ در چین آغاز و از داخل ترکستان شرقی امروزی و درون آسیای مرکزی گذر کرده و به سمرقند و بخارا می‌رسید. جاده ابریشم را می‌توان از مهم‌ترین جاده‌های دنیا تا قرن پانزدهم دانست. به این دلیل که بزرگترین نقل و انتقال‌های بازرگانی دنیا در این جاده انجام می‌شد و علاوه بر آن باورهای گوناگون همچون اسلام، هندوئیسم، بودیسم و مسیحیت نیز توسط افرادی که از سرزمین‌های مختلف می‌گذشتند، رواج پیدا می‌کرد. انتقال بیماری‌هایی همچون طاعون نیز در طی این مسیر بین مردمان کشورهای مختلف شیوع پیدا کرد که باعث کاهش جمعیت در برخی کشورها شد. مهم تر از همه اینکه این راه به دلیل حمل ابریشم از کشور چین تا ایران و مدیترانه، به این نام شهرت گرفت.

 

گشتی در موزه پایتخت پکن

کارخانه سوژو، قدیمی‌ترین کارخانه ابریشم چین

صنعت ابریشم چین از سال‌های بسیار دور تا به امروز در تمام جهان دارای اهمیت بوده است. این کشور همچنان بزرگترین صادر کننده ابریشم محسوب می‌شود. یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های چین که در بین گردشگران محبوب است و سالانه افراد مختلفی برای بازدید از آن به این کشور سفر می‌کنند، کارخانه ابریشم سوژو، یکی از مهم‌ترین مراکز در صنعت ابریشم چین به شمار می‌رود. این کارخانه در سال ۱۹۲۶ در شهر سوژو Suzhou یکی از شهرهای زیبای چین، در استان جیانگ‌سو Jiangsu در شرق کشور تاسیس شد. امروزه استان جیانگ‌سو به عنوان پایتخت ابریشم چین شناخته می‌شود. در کارخانه سوژو از تلفیق روش‌های نوین همراه با شیوه‌های سنتی از جمله برداشت و بافت ابریشم، محصولات بسیار خوبی به بازار عرضه شد. در این کارخانه کارگران همچون گذشته پیله‌ها را با دست از هم جدا می‌کنند و ابریشم همچون گذشته با ظرافت تولید می‌شود.
در گذشته، از ابریشم به دلیل زیبایی و درخشندگی در پارچه‌های خانواده‌های سلطنتی و قشر مرفه جامعه استفاده می‌شد. پس از پیشرفت علم و امکان پرورش و ایجاد مزرعه‌های ابریشم، تولید محصولات ابریشمی در سراسر کشور گسترش پیدا کرد و به مناطق دیگر صادر شد.

کارخانه سوژو هم اکنون یکی از قطب‌های اصلی صنعت ملی ابریشم در چین است و امروزه گردشگران می‌توانند به عنوان موزه از بخش‌هایی از این کارخانه دیدن کنند. با بازدید از موزه می‌توان اطلاعات بسیار خوبی از تاریخچه و زمان کشف ابریشم و کاربردهای آن کسب کنید. پیشنهاد می‌کنیم در این رابطه سری به مقاله معرفی موزه‌های مشهور و متفاوت چین بزنید. تالار شماره یک موزه چگونگی تولید ابریشم از ابتدا تا به امروز را برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته است. در این تالار حکاکی‌های ارزشمندی را بر روی دیوار خواهید دید که تصاویری از نحوه تجارت و گسترش این صنعت با کشورهای مناطق مختلف را نشان می‌دهد. در تالار شماره دو، آثار با ارزش ابریشمی و تصاویری از مراحل آغازین تولید در اواخر دوره نوسنگی تا دوره امپراطوری مینگ و دوره امپراطوری چینگ را خواهید دید.

 

موزه شانگهای یکی از موزه‌های معروف چین

همچنین در داخل این موزه برای علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان، کارگاه آموزشی تولید ابریشم برگزار می‌شود. دستگاه‌های بافندگی بسیار قدیمی در آنجا وجود دارد تا افراد را با سنت بافندگی ابریشم که قدمت آن به قرن‌ها پیش باز می‌گردد آشنا کند. همچنین می‌توانید فرایند تولید ابریشم را به طور کامل در کارخانه مشاهده کنید. این فرایند به نسبت طولانی به این صورت است که کرم‌های ابریشم پس از خروج از تخم، در مکان مناسب در دمای مورد نیاز و رطوبت کافی نگهداری می‌شوند. کرم ابریشم یک تار ابریشمی نازک ترشح می‌کند و در طی سه شبانه روز پیله تولید می‌کند. رشته‌های ابریشمی گرفته شده از پیله‌ها به کمک ماشین، دور دوک می‌چرخند. سپس از نخ‌های به دست آمده از این پیله‌ها، پارچه‌های ابریشمی تولید می‌شود. برای بازدیدکنندگان کارخانه سوژو، راهنمایانی در نظر گرفته شده است تا فرایند تولید ابریشم را به خوبی توضیح دهند.

 

معرفی ۱۲ موزه‌ی معروف شانگهای

 

۰۳ آذر ۱۳۹۹

نظرات کاربران