معروف‌ترین مجسمه‌های گرجستان

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
معروف‌ترین مجسمه‌های گرجستان

گرجستان مهم‌ترین کشور در ناحیه قفقاز است که بین اروپا و آسیا گسترده شده است. این کشور تاریخی از دیرباز شاهد فراز و نشیب‌های فراوانی بوده که بازتاب آن را می‌توان در افسانه‌های بومی، آثار هنری و حتی مجسمه‌هایی بینیم که در سطح شهر قرار دارند. در سراسر تفلیس و دیگر شهرها مجسمه‌هایی وجود دارد، اما برخی مانند مجسمه‌های متحرک علی و نینو شهرتی بین‌المللی دارند. در واقع مجسمه‌ها به صورت بصری پیامی از اتفاقات گذشته و فرهنگ مردم ارائه می‌دهند و در ذهن ببیننده تصویری ایجاد می‌کنند تا درباره آن کنجکاو شوند. ما در این مقاله معروف‌ترین مجسمه‌های این کشور را برای مسافران تور گرجستان معرفی می‌کنیم.

 

تفلیس، پل باراتاشویلی

پل باراتاشویلی مسیر عبور عابر پیاده بر روی رودخانه کورا در تفلیس است که در سال ۱۹۶۶ ساخته شده است. این پل به عنوان جایگزین پل موخرانی که به نام شاهزاده خانم موخرانی ساخته شده بود، ساخته شد. البته طول عمر این پل زیاد نبود، زیرا بعده خراب شد و پل باراتاشویلی جای آن را گرفت. این که کدام پل جایگزین دیگری شده موضوع بحث ما نیست، در واقع موضوع مجسمه‌های برنزی زیبایی هستند که در فواصلی بر روی پل واقع شده و منظره‌ای زیبا و دیده نشده خلق کرده‌اند. این مجسمه‌ها از مردم عادی الگو گرفته و زندگی روزمره‌شان را نشان می‌دهد. یکی از این مجسمه‌ها در حال شیرجه در آب است، دیگری روی نرده نشسته و یکی دیگر راه می‌رود. این یکی از نقاط محبوب شهر برای عکاسی است. اگر از اینستاگرامر‌های سرسخت هستید اینجا می‌توانید تعداد زیادی سلفی بیاندازید.

 

تجربه سفر تنهایی بانوان به گرجستان

تفلیس، مجسمه یادبود سنت جورج

این بنای یادبود که به مجسمه سنت جورج هم شناخته می‌شود در میدان آزادی تفلیس قرار گرفته و مناسبت استقلال گرجستان در وسط میدان قرار گرفته است. این مجسمه طلایی و پر نقش  نگار بر روی ستونی ۳۵ متری واقع شده که باعث می‌شود تا از دور قابل رویت باشد. حتی اگر این مجسمه را نشناسید هم رنگ طلایی روکش برنز آن هر چشمی را به خود خیره می‌کند. ابن مجسمه اسبی به پا خواسته با سواری بر پشت آن است که اشاره به مبارزات آزادی خواهانه و تقابل دیرینه خیر و شر دارد. این مجسمه در سال ۲۰۰۶ در وسط میدان نصب شده است. آنچه که به صورت نمادین به تقابل با سنت جورج رفته اژدهایی با مفهوم تاریکی و شر است.

 

چرا باید به گرجستان سفر کنیم؟

تفلیس، مجسمه مادر گرجستان

تقریبا می‌توان ادعا کرد هیچ گردشگری نیست که به تفلیس سفر کند و چشمش به مجسمه مادر گرجستان که به (Kartvlis Deda) شناخته می‌شود نیافتد. این مجسمه را نمی‌توان مستقل از شهر دانست، مادر گرجستان بخشی تفکیک ناپذیر از شهر است که با هم معنی و مفهوم پیدا می‌کنند. این مجسمه در اصل بنای یادبودی است که در سال ۱۹۵۸ برای جشن ۱۵۰۰ سالگی تفلیس در تپه سولولاکی بنا شد. مجسمه مادر گرجستان یا کارتلیس ددا از زیباترین بناهای تفلیس است که هرجای شهر باشید زاویه‌ای از آن قابل رویت خواهد بود. شاید ظاهر مجسمه برایتان سوال ایجاد کند. در واقع این مجسمه آلمینیومی که ۲۰ متر ارتفاع دارد در یک دست شمشیر و در دست دیگرش کاسه‌ای نگه داشته است. چرا؟  شمشیر یعنی برای دشمنان تقابل و کاسه دوستی و رحمت به همراه است. این مجسمه در رده با ارزش‌ترین نقاط دیدنی و مفهومی گرجستان قرار دارد.

 

معرفی موزه هنرهای زیبای آجارا باتومی

باتومی، مجسمه علی و نینو

در سفر با تور باتومی یکی از نقاطی که چه بخواهید چه نخواهید در مسیر گردش‌تان با آن روبرو خواهید شد مجسمه فلزی علی و نینو است. این مجسمه زوج بر اساس داستانی مشهور و گرجستانی ساخته شده که روایت عشق بین دو نفر دو طرف را در طی جنگ جهانی دوم به تصویر می‌کشد. این مجسمه‌های فلزی نیز با الهام از داستان اصلی و عشق نافرجام این دو ساخته شده و ظرف تنها ده دقیقه کل داستان عاشقانه آن دو را به تصویر می‌کشد. شما می‌توانید این جسمه را در پارک میراکل و در کنار اسکله باتومی پیدا کنید. رمان غم‌انگیز عشق علی و نینو به ۳۲ زبان دنیا ترجمه شده تا این که در سال ۲۰۱۰، یک گرجستانی به نام Kvesitadze Tamara، مجسمه متحرکی با الهام از این داستان در حاشیه دریا ساخت. بودجه اولیه ساخت این مجسمه ۵ هزار دلار بود اما در نهایت تا پایان پروژه هزینه‌ای بیش از این‌ها تراشیده شد. این دو مجسمه ۷ متری به دور یک محور بیضی شکل می‌چرخند و در حدود ۱۰ دقیقه به هم می‌رسند و سپس از هم عبور کرده و دور می‌شوند.

۱۹ مهر ۱۳۹۹

نظرات کاربران