بنادر مهم حاشیه خلیج فارس (بخش اول)

جاذبه‌های گردشگری داخلی
بنادر مهم حاشیه خلیج فارس (بخش اول)

یکی از دیدنی‌ترین مناطق ایران، استان‌های جنوبی و بنادر حاشیه خلیج فارس است. بنادر و شهرهای زیادی در جنوب ایران وجود دارد که زیبایی‌ آنها وصف نشدنی و با قدمتی دیرینه هستند. به طور مثال اگر بخواهید با تور قشم به صورت زمینی سفر کنید، لازم است در ابتدا به بندرعباس رفته و از آنجا با کشتی به جزیره قشم بروید. از بندرهای مهم دیگر خلیج فارس می‌توان به بندر لافت، بندر خمیر، بندر لنگه، بندر چارک، بندر مقام، بندر سیراف، بندر کنگان، بندر گناوه، بندر ماهشهر و بندر دیلم اشاره کرد. برخی از آنها را در اینجا معرفی می‌کنیم.

 

بندر عباس

یکی از مهم‌ترین شهرها و بندرهای مهم ایران، بندرعباس، مرکز استان هرمزگان است. بسیاری از افراد برای کار تجاری به این شهر در رفت و آمد هستند و تعدادی دیگر به عنوان گردشگر به این شهر می‌روند و پس از آن به مقاصد دیگری از جمله، جزیره قشم، جزیره هرمز و یا به سمت بندر مقام روانه می‌شوند. بندرعباس دارای دو بندر با نام‌های باهنر و شهید رجایی است. این شهر هم از طریق کشتی و هم از طریق فرودگاه، مسافران را هم به شهرهای داخلی و هم به خارج از مرزهای ایران جا به جا می‌کند.
بندر شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس و شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده است. به دلیل تجاری بودن این بندر و دارا بودن روابط دریایی و مبادله کالا با بنادر معروف بین‌المللی، یکی از مهم‌ترین بنادر ایران محسوب می‌شود و بیش از نیمی از تجارت ایران را بر عهده دارد. این بندر در جنوب کشور، آب و هوای گرم و مرطوب دارد. پس سفرتان در فصل بهار و تابستان ممکن است کمی سخت باشد و در پاییز و زمستان به دلیل آب و هوای مطبوع‌تر، کمی بهتر باشد. دمای این شهر در زمان‌های مختلف سال ما بین ۴ تا ۴۴ درجه سانتی‌گراد است. برای تفریحات آبی بهتر است به جزیره قشم بروید تا لذت بیشتری از سفر خود ببرید.
طبع غذایی جنوب کشور، پر ادویه و کمی تند است و حتما باید از غذاهای محلی آنها امتحان کنید. انواع ماهی‌ها و میگو جزو غذاهای اصلی مردم جنوب ایران محسوب می‌شود. بدون خوردن ماهی‌های آغشته به ادویه‌جات محلی و خوشمزه آنجا را ترک نکنید. همچنین صنایع دستی زیبای بندر مانند: حصیر بافی، پارچه‌های سوزن دوزی شده و محصولاتی مانند: خرما و ادویه آماده خرید به عنوان سوغاتی‌ برای عزیزانتان و یادگاری سفرتان هستند.

 

سفر دریایی هیجان‌انگیز از بندرعباس به قشم

بندر عسلویه

بندر عسلویه در ۱۲ کیلومتری شرقی روستای نخل تقی و در ۷ کیلومتری روستای بیدخون و درکرانه خلیج فارس واقع شده است. این بندر جز بنادر پر رنق ایران به شمار می‌رود و افراد زیادی هر ساله برای کار به این شهر در رفت و آمد هستند. بیشتر مردم محلی این بندر، اهل سنت و لهجه آنها تقریبا مایل به عربی است. علاوه بر اهمیت زیاد این بندر برای شرکت‌های نفت و گاز، بهتر است بدانید، عسلویه یکی از زیباترین دره‌ها و جاذبه‌های گردشگری را در خود پنهان کرده است. سواحل زیبای اطراف آن، افراد ماجراجو را به خود جذب می‌کند تا با تفریحات آبی و شنا در آب‌های خلیج فارس، روزهای پر هیجانی را برای خود بیافرینند.

 

بهترین رستوران‌های غذای دریایی در قشم

 

بندر ماهشهر

بندر ماهشهر یکی از بنادر تاریخی ایران به شمار می‌رود که پیشینه آن به دوره ساسانی برمی‌گردد. در بخش تاریخی و بافت قدیمی شهر می‌توانید از آب‌ انبار و آثار تاریخی دیگری بازدید کنید. همچنین خور موسی مهمترین همسایه طبیعی این بندر است که محصول پیشروی آب دریا درون خشکی است.

بندر لنگه

بندر لنگه یکی از بنادر مهم استان هرمزگان به غیر از موقعیت اقتصادی که دارد، دارای جاذبه‌های تاریخی و گردشگری زیبایی از جمله عمارت فکری در بندرلنگه، مسجد ملک بن عباس، مسجد شیخی، قلعه مغویه، آبشار بدو، منطقه بیابانی سایه خوش، چشمه آب گرم بادون، چشمه آب گرم آسک و برکه دریا دولت است که باعث می‌شود گردشگران زیادی در طول سال از این شهر دیدن کنند. آب و هوای این منطقه نیز مانند دیگر شهرهای جنوبی ایران گرم و مرطوب است و بهترین زمان برای سفر در اوایل بهار ، اواخر پاییز و زمستان است. همچنین محل مناسبی برای خرید است. افرادی که علاقه‌مند هستند که کالاهای مختلفی با تعداد زیاد و قیمت ارزان‌تر خرید کنند، بندر لنگه می‌تواند مقصد خوبی برای آنها باشد.

 

تجربه‌ی ۵ تفریح محلی در سفر به قشم

 

۲۴ مهر ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 28 خرداد 1400)

نظرات کاربران