بنادر مهم حاشیه خلیج فارس (بخش دوم)

جاذبه‌های گردشگری داخلی
بنادر مهم حاشیه خلیج فارس (بخش دوم)

شهرها و بنادر جنوبی ایران، از دیدنی‌ترین مناطق ایران محسوب می‌شوند. به طوری که اگر فقط یک بار با تور کیش به این جزیره سفر کرده و یا با ماشین شخصی در جاده‌های حاشیه خلیج فارس رانندگی کنید، دلتان می‌خواهد دوباره بروید. در این متن چند شهر از زیباترین شهرهای ساحلی جنوب ایران از جمله بندر لافت، مقام، سیراف و کنگان را به شما معرفی می‌کنیم.

 

بندر لافت

یکی از روستاهای زیبای جزیره قشم، بندر لافت است. اگر با تور قشم به این جزیره می‌روید، بهتر است تماشای غروب خورشید را در بندر لافت تجربه کنید. این روستا با معماری کویری خود بادگیرهای زیادی در ساختمان‌ها دارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند و یکی از دیدنی‌های آنجا به حساب می‌آید. این بادگیرهای پر حجم کاربرد حیاتی برای ساکنان روستا دارد و با کشاندن نسیم دریا به درون اتاق‌ها آنها را خنک می‌کند. لافت کوچه‌هایی تنگ و باریک دارد و ساختار آنها به طوری است که بن‌بست نیستند و به محله دیگری راه پیدا می‌کنند. همچنین مخروبه‌ای از قلعه نادری و قلعه پرتغالی در اینجا باقی مانده است که علاقه‌مندان به تاریخ و قدمت این روستا می‌توانند از آنها بازدید کنند. یکی دیگر از جاذبه‌های مشهور لافت، وجود تعداد زیادی چاه با عمق ۳ تا ۶ متر است که آب شیرین، شور، گرم یا سرد دارند که در حال حاضر حدود ۳۳ عدد از این چاه‌ها باقی مانده‌اند. این چاه‌ها با نام تلا، در دامنه بام لافت در جنوب شرقی بافت قدیم بندر قرار دارند و در نزدیکی قلعه تاریخی لافت، در میان یک گودال سنگی دیده می شوند. علاوه بر اینها، آب انبارهای بندر لافت نیز یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی روستا محسوب می‌شوند و نقش مهمی را در تامین آب شیرین بازی دارند. در سواحل جنوبی ایران، آنها را به عنوان برکه و به معنای محل ذخیره آب باران می‌شناسند که سقف‌های گنبدی شکل و سفید رنگ دارند و حدود ۳۴ عدد از آنها در این منطقه وجود دارد. دیدنی‌ترین آنها، برکه سنگی لافت است که عمق آن حدود ۱۰ متر است. اسکله قدیمی و سواحل بندر لافت در جزیره قشم هم جای خوبی برای قدم زدن است.

 

سفر دریایی هیجان‌انگیز از بندرعباس به قشم

بندر مقام

بندر مقام به سواحل زیبا و جاده رویایی‌اش در حاشیه خلیج فارس مشهور شده است. ساحل مکسر یکی از فریبنده‌ترین و زیباترین سواحل جنوب ایران است که افراد زیادی برای عکاسی به آنجا می‌روند. ساحلی آرام با صخره‌های شکل یافته که می‌توان بر روی ماسه‌ها یا صخره‌ها به تماشای امواج دریا نشست.

بندر سیراف

بندر سیراف بندر کوچکی است که ساحل و جاذبه‌های گردشگری مختلفی دارد. یکی از جاذبه‌های این شهر، دخمه‌هایی است که بر روی کوه وجود دارند که شبیه به قبرهای خالی هستند. دقیق مشخص نیست که آنها به کاربرد قبر ساخته شده‌اند یا محلی برای نگهداری آب. در این شهر می‌توانید برای ناهار، ماهی میل کنید و کمی در ساحل آن آرام بگیرید و به شهر بعدی سفر کنید.

 

هیجان‌انگیزترین تفریحات آبی در کیش

بندر کنگان

بندر کنگان در استان بوشهر قرار گرفته و در اطراف خود سواحل بسیار زیبایی دارد. در این شهر، می‌توانید در هتل و یا اقامتگاه‌های بومگردی اتاق بگیرید. ساندویچ‌های محلی و یا فلافل بخورید و در بازارهای آن بگردید و کنار دریا بروید. بندر کنگان از یک سمت به بندر سیراف نزدیک است و در صورتی که حدود ۱ ساعت به سمت عسلویه بروید می‌توانید از خلیج نایبند دیدن کنید. اگر عکاس خوبی هستید، جای خوبی برای عکس گرفتن است و اگر ماجراجو هستید، غواصی شما را به وجد می‌آورد. همچنین می‌توانید از قایق‌های تفریحی اجاره کرده و مدتی را از حس کردن هوای مطبوع و مرطوب جنوبی بر روی پوست خود لذت ببرید. در صورتی که با ماشین شخصی به جنوب کشور سفر کرده‌اید، پس از گردش در بندر کنگان، از بندر بوشهر به عنوان مرکز و مهم‌ترین بندر استان بوشهر دیدن کنید.

در هر کدام از این بندرها می‌توانید غذاهای مشترک و محلی جنوبی همچون مجبوس، قلیه ماهی، میگو و انواع ماهی‌های سرخ شده و شکم پر را میل کنید. همچنین از صنایع دستی که زنان محلی تهیه می‌کنند و خرماهایی که از نخلستان‌های مناطق جنوبی چیده می‌شوند، خریداری کنید.

۰۷ آبان ۱۳۹۹

نظرات کاربران