راهنمای سفر به کالیسی، شهر قدیمی آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
راهنمای سفر به کالیسی، شهر قدیمی آنتالیا

قبل از اینکه آنتالیا به یکی از بهترین شهرهای تفریحی تابستانی ترکیه تبدیل شود، این شهر باستانی و قدیمی آنتالیا بود که در دوره هلنیستی بنا نهاد شد و بعدا بخشی از امپراتوری روم گشت. بدین ترتیب کالیسی یا همان شهر قدیمی، یکی از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی آنتالیا است که به گذشته غنی خود می‌بالد. این محدوده، مکانی عالی برای گذراندن یک یا دو روز تعطیلات است و خاطراتی جالب توجه را از سفر با تور آنتالیا برایتان رقم خواهد زد.

 

چگونه به کالیسی برویم؟

کالیسی در مرکز شهر آنتالیا قرار دارد و دسترسی به آن نسبتا آسان است. فرودگاه بین المللی آنتالیا، ۳۰ دقیقه تا کالیسی فاصله دارد و تاکسی‌ها باید از طریق دروازه، وارد شهر قدیمی شوند. بنابراین برای رسیدن به این محدوده، می‌توانید با تاکسی و یا پیاده به میدان اصلی شهر یعنی Kale Kapısı بروید. در این میدان، برج ساعت و نیز مجسمه پادشاه آتالوس دوم شاه پرگامون، موسس شهر آنتالیا به وضوح خودنمایی می‌کنند و به راحتی قابل تشخیص هستند. از آنجا می‌توانید پیاده در طی Uzun Çarşok Sokak، خود را به شهر قدیمی برسانید. از آنجایی که ماشین‌ها نمی‌توانند در شهر قدیمی رانندگی کنند، بنابراین آرامشی لذت بخش را در فرار از ترافیک و ازدحام آنتالیا تجربه خواهید کرد.

 

۸ ورزش آبی هیجان انگیز در آنتالیا

بازدید از آثار شگفت انگیز باستانی

در مسیر Uzun Çarşok Sokak، به یکی از مساجد قرن هجدهمی عثمانی به نام Tekeli Mehmet Paşa Cami برخواهید خورد که بسیار ارزش دیدن دارد. اگر در امتداد Hesapçı Sokak نیز به سمت بالا بروید، سر از ویرانه‌های باستانی و دروازه Hadrian در می‌آورید که در سال ۱۳۰ میلادی برای بزرگداشت امپراطور روم ساخته شد. این فضا بسیار مناسب ثبت عکس‌های یادگاری است. در فاصله کمی پایین‌تر نیز، به ویرانه‌های مسجد Kesik Minare Cami می‌رسید که در ابتدا بعنوان معبد در قرن دوم میلادی ساخته شد و بعدا به کلیسای بیزانس تبدیل گشت و از قرن ۱۳ به بعد، به یک مسجد تغییر کاربری داد. با قدم زدن به سمت جنوب غربی، بنای Hıdırlık Kulesi را می‌بینید که ظاهرا توسط امپراطوری روم در قرن دوم میلادی ساخته شد و بعدا به یک قلعه و فانوس دریایی بدل گشت.

بندر کالیسی

از Kesik Minare Cami با طی ۴۴ پله سنگی ساخته شده توسط ونیزی‌ها که در قرن پانزدهم آنتالیا را اشغال کردند، به بندرگاه روم باستانی خواهید رسید. امروزه این بندر تاریخی، میزبان قایق‌های تفریحی و تورها و همچنین کافه‌ها و بارهاست. هنگامی که خورشید شروع به غروب می‌کند، مردم محلی برای بازی با بچه های خود به آب می‌زنند.

 

سفر به آنتالیا و تجربه تور خصوصی قایق‌های لوکس

گشت و گذار در میان معماری زیبای ساختمان‌ها

در سفر با تور ترکیه پس از تماشای ویرانه‌های باستانی، به خیابان‌های باریک و سنگفرش اطراف بروید و از خانه‌های سنگی و زیبای دوران عثمانی دیدن کنید. برخی از آنها بازسازی شده‌اند و اکنون به هتل‌های کوچکی تبدیل گشته‌اند. در این بین، موزه‌ای تاریخی با عنوان Suna-İnan Kıraç Kaleiçi به چشم می‌خورد که محوریت آن قوم نگاری است و در باغ زیبایش نیز یک کلیسای ارتدکس به چشم می‌خورد. همچنین می‌توانید از مغازه‌های کوچک سوغاتی فروشی این حوالی خرید کنید و یا در یکی از کافه‌ها به استراحت و خوردن و آشامیدن بپردازید.

پارک زیبای Karaalioğlu   

عصر هنگام فرصت خوبی است که به پارک زیبای Karaalioğlu در جنوب غربی کالیسی بروید و از پیاده روی در فضای رنگارنگ و دیدن غروب بی‌همتای خورشید لذت ببرید. این پارک درست در جنوب کالیسی واقع شده و دفتر شهردار، تئاتر شهر و برج Hıdırlık  مشرف به بندر رومی را در خود جای داده است. نمای صخره‌ای و پهنه آبی وسیع خلیج آنتالیا، از جاذبه‌های اصلی این پارک به شمار می‌آیند.

 

طبق ذائقه‌تان در آنتالیا غذا نوش جان کنید

چشم انداز آسانسور شیشه‌ای

آسانسور شیشه‌ای؛ یک مکان نمادین در کالیسی است. این آسانسور، بخش قدیمی و جدید آنتالیا را به یکدیگر متصل می‌کند. هنگامی که به بالای آسانسور رسیدید، منظره‌ای پانوراما و بی‌بدیل از بندر را خواهید دید و از هیجان و لذتی وافر سرشار خواهید شد.

بازی با گربه‌ها در Cat Garden

در نزدیکی نمای آسانسور شیشه‌ای پانورامیک، می‌توانید در باغ گربه با گربه‌هایی که نجات یافته‌اند بازی کنید یا از آنها مراقبت نمایید. این جا یک پارک فوق‌العاده کوچک در کنار خیابان اصلی است و اگر از عاشقان این موجودات دوست داشتنی و ملوس هستید، می توانید مدتی را در اینجا توقف و تفریح کنید.

 

آب و هوای آنتالیا در فصل‌های مختلف

خرید

تمام خیابان‌های کوچک کالیسی پر از مغازه‌های کوچک است که می‌توانید به راحتی با بودجه‌ای اندک از آنها خرید کنید. یک جفت کفش خوب، گردنبند، لباس‌هایی زیبا، پوشاک ورزشی و غیره را در اینجا خواهید یافت. فرش‌های ترکیه نیز طرفداران بسیاری در کشور و سراسر جهان دارند. بنابراین در پایان سفر خود در این بخش از آنتالیا، توصیه می‌کنیم برای خانه خود فرشی خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله در سفر به آنتالیا چه چیزهایی خریداری کنیم را نیز مطالعه کنید.

خورد و خوراک

در طول مسیر گشت و گذار در کالیسی، می‌توانید رستوران‌ها و کافه‌های متعددی را بیابید. پیشنهاد ما برای نوشیدن قهوه یا چای ترکی، کافه Cay Teas است. اگر به دنبال کاهش هزینه‌های سفرتان هستید نیز می‌توانید برای صرف نهار، به کافه رستوران Can Can بروید و از خوردن کباب‌های لذیذ و مقرون به صرفه‌اش شگفت زده شوید. برای خوردن پاستا و پیتزا نیز جایی بهتر از فست فود Gazetta نخواهید یافت، هرچند که قیمت‌ها کمی گران هستند. در ضمن یکی از معروف ترین کافه‌ها در این حوالی، Terrace Café است که چشم اندازی بی‌بدیل به برج Hıdrılık و دریا و کوه‌های اطراف دارد.

 

خرید ۷ سوغاتی ویژه در سفر به آنتالیا

در انتهای راهنمای سفر به کالیسی، باید خاطر نشان کنیم که این محدوده بسیاری از هتل‌های کوچک بوتیک جذاب، مهمان خانه‌ها و هاستل‌های مقرون به صرفه و راحت و یا مجلل را به گردشگران کنجکاو و خسته هدیه می‌دهد و سفری به یادماندنی را در ذهن آنها حک می‌کند.

۱۰ مهر ۱۳۹۹

نظرات کاربران