چگونه از تفلیس به باتومی برویم

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
چگونه از تفلیس به باتومی برویم

در سفر با تور گرجستان و برای رفت و آمد بین دو شهر بزرگ این کشور یعنی تفلیس و باتومی، چندین گزینه وجود دارد و همه چیز به این بستگی دارد که شما به دنبال چه سفری هستید. آیا ارزانترین راه، راحت‌ترین و سریع‌ترین را ترجیح می‌دهید و یا اینکه می‌خواهید در طی مسیر توقف‌های کوتاه داشته باشید و از دیدن جاذبه‌ها لذت ببرید؟ بیایید ببینیم چه روش‌هایی برای سفر از تفلیس به باتومی وجود دارد.

 

سفر با اتوبوس و مارشروتکا

شما می‌توانید با مارشروتکا (مینی ون) و یا اتوبوس‌های معمولی، بین دو شهر باتومی و تفلیس در رفت و آمد باشید. اگر مسافر تور تفلیس هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای حمل و نقل در تفلیس را نیز مطالعه فرمایید.
مارشروتکاها، به طور مرتب از ایستگاه Didube در تفلیس به باتومی عزیمت می‌کنند و هر سفر 25 ژل هزینه دارد. جالب است بدانید که در این ایستگاه مارشروتکاهایی به مقصد کوتایسی، برجومی یا کازبگی نیز وجود دارند. برای رسیدن به ایستگاه Didube، می‌توانید با پرداخت 50 تتری از مترو استفاده کنید و یا یک تاکسی از مرکز شهر بگیرید و 5-7 ژل بپردازید. پیشنهاد می‌کنیم که تاکسی را حتما از طریق اپلیکیشن  Bolt یا Yandex سفارش دهید تا اطمینان حاصل کنید که قیمت مناسب و حقیقی را از شما دریافت می‌کنند.

از آنجا که سفر از تفلیس به باتومی 6 ساعت به طول می‌انجامد و ماشروتکاها نیز دارای سطوح مختلفی از کیفیت و راحتی هستند، بهتر است که گزینه اتوبوس‌های متروی گرجستان را انتخاب کنید که اگرچه کمی گرانتر هستند، اما مسافرت آسوده‌تری را برایتان رقم می‌زنند. این اتوبوس‌ها تفلیس را از مبدا پایانه اورتاچالا در جنوب شهر به مقصد باتومی ترک می‌کنند. قیمت بلیط این اتوبوس‌ها 30 ژل بوده و از فضای کافی برای نشستن و استراحت و همچنین نوشیدنی‌های گرم و آب آشامیدنی، وای فای و تلویزیون برخوردارند.

توصیه می‌شود حداقل چند روز قبل از برنامه ریزی سفر، خصوصا در فصل اوج و پرگردشگر، اتوبوس تفلیس به باتومی را بصورت آنلاین رزرو کنید.  همچنین می‌توانید از یکی از دفاتر آنها بلیط تهیه کنید. نیازی به چاپ بلیط نیست و تایید آنلاین برای سوار شدن به اتوبوس کافی است.

 

آشنایی با واحد پول گرجستان در سفر

سفر با قطار

گزینه دیگر برای سفر بین تفلیس و باتومی، قطار است. این سفر فقط 5 ساعت طول می‌کشد. در حال حاضر در طول روز فقط دو قطار از مقصد تفلیس به باتومی سفر می‌کنند. ایستگاه مرکزی در نزدیکی ایستگاه متروی میدان تفلیس واقع شده و می‌توانید با تاکسی خود را به آنجا برسانید. قیمت بلیط کلاس دو از 25 ژل شروع می‌شود و بلیط‌ کلاس یک، 61 ژل است. تفاوت این دو کلاس، به راحتی بیشتر صندلی‌ها و ازدحام کمتر کلاس یک مربوط می‌شود.

 بعلاوه در سفر با قطار می‌توانید از وای فای و تهویه مطبوع نیز برخوردار شوید و امکان خرید میان وعده و نوشیدنی نیز در طی سفر برای مسافران قطار مهیاست. شما می‌توانید بلیت قطار را به صورت آنلاین خریداری کنید و یا چند روز قبل از سفر به ایستگاه بروید و از آنجا بلیط بخرید. با رسیدن به باتومی، متوجه خواهید شد که ایستگاه قطار چند کیلومتر از مرکز این شهر فاصله دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که با اپلیکیشن Bolt  یا Yandex و با پرداخت 7-5 ژل تاکسی بگیرید و خودتان را به مقصد موردنظر در باتومی برسانید.

 

راهنمای خرید در سفر به شهر تفلیس

سفر با تاکسی

اگر با خانواده و دوستان سفر می‌کنید و می‌خواهید سفری انعطاف پذیر داشته باشید و در طی مسیر توقف کنید و به تفریح و گشت و گذار بپردازید، تاکسی‌های تفلیس به باتومی گزینه‌هایی عالی هستند. البته کرایه آنها معمولا 300- 350 ژل است، اما می‌توان چانه زد و تخفیف گرفت، زیرا تخفیف گرفتن در گرجستان همیشه امکانپذیر است. برای توقف‌های بین مسیر نیز متسختا، گوری و کوتایسی را پیشنهاد می‌کنیم.

سفر با خودروی شخصی

یک راه عالی برای مسافرت در گرجستان، کرایه اتومبیل است و با توجه به اینکه جاده‌های تفلیس به باتومی در شرایط خوبی قرار دارند، رانندگی گزینه مناسبی است. فاصله بین این دو شهر در حدود 380 کیلومتر است و رانندگی در مسیر آن، کمتر از 6 ساعت به طول خواهد انجامید. مسافرت با ماشین شخصی نه تنها انعطاف پذیری سفر شما را افزایش می‌دهد و می‌توانید برای تفریح در مسیر متوقف شوید، بلکه حتی می‌توانید یک یا دو شب را در شهرهای زیبای گرجستان و مناطق دیدنی جاده در مهمانخانه و هتل بگذرانید. 
برای کرایه اتومبیل در گرجستان، توصیه می‌کنیم از سایت‌های آنلاین کمک بگیرید. همچنین در نزدیکی میدان آزادی و شهر قدیمی، افرادی را مشاهده خواهید کرد که برای اجاره اتومبیل‌های شخصی تبلیغ می‌کنند. کرایه این اتومبیل‌ها ارزان‌تر است، اما معمولا قدیمی‌تر از اتومبیل‌های پیشنهادی در سایت فوق هستند. بعلاوه پیشنهاد می‌کنیم که از بیمه‌هایی نظیر iCarHireInsurance برای ماشین استفاده کنید تا در صورت بروز خسارت یا ادعایی از طرف صاحب ماشین، نیاز به پرداخت هزینه اضافی و سنگین نداشته باشید.

 

تفلیس یا باتومی کدام برای سفر بهتر است؟

سفر هوایی

اگرچه به دلیل عدم برخورداری از مناظر بی‌بدیل و گشت و گذار در مسیر، ما توصیه نمی‌کنیم که برای سفر بین دو شهر تفلیس و باتومی از هواپیما کمک بگیرید، اما اگر برای طی کردن مسیر عجله دارید لازم است بدانید که این سفر هوایی صبح زود انجام می‌شود، حدود 40 دقیقه زمان می‌برد و معمولا 3 بار در طی یک هفته صورت می‌گیرد.

به طور کلی باید گفت که گرجستان به لحاظ شبکه حمل و نقل، وضعیت بسیار مطلوبی دارد و اطلاعات کافی را می‌توانید در مقاله راهنمای استفاده از حمل و نقل عمومی در گرجستان  بیابید. در نهایت توصیه می‌کنیم که هنگام مسافرت به گرجستان، حتما بیمه نامه مسافرتی به همراه داشته باشید تا در برابر هرگونه اتفاق ناگوار تحت پوشش بیمه قرار بگیرید. سفری شاد و بی‌خطر را برایتان آرزو می‌کنیم.

۱۸ شهریور ۱۳۹۹

نظرات کاربران