تفریح در روستای زیبای لاهیج، باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
تفریح در روستای زیبای لاهیج، باکو

یکی از دلایلی که هر ساله به شمار گردشگران تور باکو اضافه می‌شود جاذبه‌های گردشگری تاریخی آن است. به طوری که توریست‌ها می‌توانند در کنار یک سفر به یادماندنی از مکان‌های قدیمی و دیدنی باشکوه و جذابی بازدید کنند. تمامی این مکان‌های قدیمی بازتابی از تاریخچه و فرهنگ قدیمی بومیان آذربایجان است. روستای لاهیج در باکو از جمله یکی از این مکان‌ها است که به صورت تلفیقی از طبیعت و جاذبه تاریخی در نزدیکی‌های شهر باکو قرار گرفته است. در این مقاله به معرفی بیشتر این روستای زیبا خواهیم پرداخت.

 

معرفی روستای لاهیج باکو  (Lahic Village)

روستای لاهیج باکو یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری آذربایجان است که موفق شده توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند. در این روستا می‌توان در کنار آشنایی با فرهنگ مردم آن از طبیعت زیبا و دلنشین باکو نیز لذت برد. زیبایی‌ها و جذابیت‌های این روستای قدیمی به قدری زیاد است که هر کسی با هر سلیقه‌ای شیفه آن خواهد شد. یکی از جالب‌ترین نکاتی که در ارتباط با روستای لاهیج وجود دارد و برای ایرانیان جالب است، تسلط بومیان آن به زبان فارسی است. این روستا تنها منطقه‌ای در آذربایجان است که مردم آن می‌توانند به زبان فارسی در آن صحبت کنند. اگر تور باکو را برای سفر خود انتخاب کردید پیشنهاد می‌کنیم از بازدید این روستای زیبا و تاریخی غفلت نکنید.

در روستای لاهیج باکو موزه دیدنی وجود دارد که بازدید از آن شدیدا توصیه می‌شود. در این موزه می‌توان تصاویری از قهرمانان تاریخ آذربایجان را مشاهده کرد. به همین دلیل به آن لقب غار علی بابا را داده‌اند. همچنین بازدیدکننده‌ها شاهد وسیله‌های قدیمی عظیم و باشکوه مسی خواهند بود. از جمله این موارد می‌توان گلدان ۲۰ کیلویی ساخته شده از جنس مس را نام برد.

 

بهترین بازارهای خیابانی باکو 

ویژگی‌های روستای لاهیج باکو

روستای لاهیج که این روزها به یکی از جاذبه‌های گردشگری برای گردشگران باکو تبدیل شده است در دامنه‌های اطراف کوه قفقاز قرار گرفته است. به همین دلیل دارای منظره‌های جذاب طبیعی و آب و هوای بسیار دلنشین است. قدم به قدم این روستا برای افرادی که سال‌ها است زندگی شهرنشینی را تجربه کرده‌اند بسیار دوست داشتنی خواهد بود. کوچه‌های سنگ‌فرش شده و خانه‌های روستایی با ناودان‌های رنگارنگ حس و حالی جذاب به این روستا بخشیده است. ساکنان این روستا بسیار مهمان‌نواز بوده و سهم زیادی در ایجاد لحظات خوش برای شما مسافران در این گردش خواهند داشت. این روستای فارسی زبان آذربایجان حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ نفر بومی دارد.

جذابیت‌های روستای لاهیج فقط محدود به این موارد نبوده و گردشگران می‌توانند در حین گردش سوغاتی‌های جذاب باکو و یادگاری‌های دوست داشنتی را برای خود یا آشنایان خود تهیه کند. چرا که صنایع دستی و سوغاتی‌های بسیاری در این روستا به چشم می‌خورد. از جمله این سوغاتی‌های می‌توان به ظورف مسی، قالیچه‌های دستباف روستایی‌ها، چاقوهای زیبا و ... اشاره کرد. همچنین از دیگر جنبه‌های قابل توجه لاهیج سیستم پساب آن است. قدمت این سیستم به حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سال می‌رسد. ساخته شدن چنین سیستم پیچیده‌ای در آن زمان‌ها بسیار حائز اهمیت است. 

تاریخچه روستای لاهیج باکو

روستای لاهیج باکو که این روزها به یک مکان دلنشین برای افرادی که از شلوغی شهر فرار می‌کنند تبدیل شده است در گذشته مرکز استخراج مس بوده است. مس‌هایی که از معادن این روستا استخراج میشد برای ساخت وسیله‌های جنگی و نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفت. از این رو همیشه مورد توجه دولت بود. امروزه نیز گردشگران می‌توانند برخی صنایع دستی و ظروف مسی را که از اجداد ساکنان روستا به ارث برده شده است را در مغازه‌های آن مشاهده کنند. البته در سال‌های اخیر میزان مس موجود در این روستا کاهش یافته استخراج آن با کاهش بسیار شدیدی روبرو شده است. به همین دلیل تنها چند کارگاه کوچک مسگری در آن دیده می‌شود. دوران اوج استخراج مس و تاسیس کارگاه‌های مشگری در آن مربوط به قرن بیستم است.

 

۱۰ کاری که حتما باید در اولین سفر خود به باکو امتحان کنید

طریقه دستیابی به روستای لاهیج باکو

روستای زیبای لاهیج حدود ۲۰۰ کیلومتر خارج از شهر باکو و در نزدیکی‌های دامنه کوه قفقاز واقع شده است. به همین دلیل مسافران تور باکو می‌توانند به راحتی از این روستا دیدن کنند و لحظات خوشی را برای خود و خانواده ثبت کنند. برای این منظور بهترین راه کرایه یک اتومبیل و تعقیب مسیر از روی نقشه است. اما اگر به دنبال روشی به صرفه و اقصادی هستید اتوبوس‌هایی که به سمت این روستا می روند را پیدا کرده و توسط آن‌ها از این مکان خوش منظره و خوش آب و هوا دیدن کنید.

۱۲ مرداد ۱۳۹۹

نظرات کاربران