پیاده‌روی در حوالی تنگه birtvisi گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
پیاده‌روی در حوالی تنگه birtvisi گرجستان

تنگه Birtvisi، در جنگلی به همین نام در منطقه Tetri-Tskaro و در محدوده Kvemo Kartli واقع شده و حدود ۶۰ کیلومتر معادل یک ساعت رانندگی با تفلیس فاصله دارد. این تنگه برای عاشقان پیاده‌روی یکی از مسیرهای پیاده‌روی محبوب در طبیعت گرجستان به شمار می‌آید زیرا در طول مسیر دره‌ها، سنگ‌ها و البته طبیعت شگفت‌انگیز گسترده‌ای را در پیش روی مخاطبان به نمایش می‌گذارد. در سفر با تور گرجستان، از گشت و گذار و پیاده‌روی در حوالی تنگه birtvisi غافل نشوید.

 

قلعه Birtvisi

یکی از جاذبه‌های گردشگری در این تنگه، قلعه‌ای قرون وسطایی به نام Sheupovari و به مساحت یک کیلومتر مربع است که از صخره‌های طبیعی ساخته شده و توسط دیوارها و برج‌های محکم احاطه شده است. گفته می‌شود که مالک اولیه این بنا، امیری عربی بود که در سال ۱۰۳۸ آن را به اشراف گرجی واگذار شد. بعدها این قلعه، تحت تهاجم افرادی نظیر امیر تیمور قرار گرفت و تا حدودی تخریب شد.

 

معرفی تور پیاده‌روی در باتومی

پارک ملی Algeti

 قلعه Birtvisi، در مجاورت پارک ملی Algeti قرار دارد که یکی از زیباترین پارک‌های ملی گرجستان است. شما در این پارک می‌توانید تلفیقی دیدنی از کوه‌ها و قله‌های ناهموار و رودخانه‌ها و تنگه‌های عمیق داشته باشید. رودخانه‌ای نیز در این پارک جریان دارد که کار آبرسانی را به بیش از ۱۶۰۰ گونه گیاهی به‌عهده دارد. این پارک همچنین، مسیری مطلوب برای پیاده‌روی دارد و حتی می‌توانید به اسب سواری بپردازید. در این محدوده از دیدن قلعه Dashbashi، تنگه‌های Samshvilde و قلعه Kldekari نیز لذت خواهید برد. چنانچه پس از پیاده‌روی خسته شدید و احتیاج به استراحت داشتید، می‌توانید در یکی از دو هتل موجود در این حوالی اقامت کنید و یا هر جا مایل بودید چادر بزنید.

روش‌ها و مسیرهای پیاده‌روی

مسیر ۱: طی کردن این مسیر، حدود یک روز پیاده‌روی طول خواهد کشید. این مسیر از جنوب تفلیس شروع می‌شود و با رسیدن به تنگه Birtvisi، به دو دهکده به نام‌های Tbisi و Partskhisi برای گشت و گذار و اقامت دسترسی خواهید داشت. شما با قدم زدن از میان جنگل‌ها و صخره‌های باشکوه به مدت یک ساعت پیاده‌روی، به ویرانه های قلعه باستانی Dedatsikhe می‌رسید و با طی مسافت کوتاهی، به بالای تپه‌ای که قلعه را احاطه کرده خواهید رسید.

 

خاص‌ترین اقامتگاه‌ در دل طبیعت گرجستان

مسیر ۲: صبح زود از تفلیس حرکت کنید و پس از رسیدن به پارک Algeti، همچنان مسیر را ادامه دهید تا به قلعه رسید Dedatsikhe برسید. می‌توانید شب را همین جا اقامت کنید و صبح روز بعد، سفر خود را سوی به قلعه دیگری در همین منطقه به نام Sheupovari ادامه دهید. سپس از این قلعه پایین بیایید و به تفلیس بازگردید.

مسیر ۳: پس از خروج از تفلیس و رسیدن به پارک Algeti، به مکانی به نام Orbeti دسترسی خواهید داشت که مسیری عالی اما کمی دشوار را برای پیاده‌روی در اختیارتان می‌گذارد. با صعود از ارتفاعات، خود را به قلعه رسید Dedatsikhe برسانید و در تنگه Birtvisi به گشت و گذار بپردازید و یک ماجراجویی واقعی را امتحان کنید.

 

طبیعت‌گردی در دریاچه لاکپشت تفلیس

مسیر 4: می‌توانید از تفلیس، یک تاکسی یا ماشینی کرایه کنید که شما را به دهکده Partskhisi برساند. از آنجا، پیاده‌روی به سمت تنگه را آغاز کنید. البته مینی بوس‌های عمومی نیز وجود دارند که از ایستگاه Samgodi حرکت می‌کنند و کرایه آنها ۴ ژل است. مینی بوس‌ها فقط چند بار در طی روز، به این منطقه می‌روند.

همانطور که به سمت تنگه پیش می‌روید مسیرهایی کوهستانی را پشت سر خواهید گذاشت و چشم اندازها به قدری شگفت‌انگیزند که ناچارید مرتب توقف کنید و از دیدنشان لذت ببرید. صخره‌های غول پیکر از هر طرف پراکنده شده‌اند و نیز نهرهایی با شکوه در طی مسیر به استقبالتان خواهند آمد. حتی غارهای کوچکی در حین پیاده‌روی به چشمتان خواهند خورد. پیاده‌روی در برخی قسمت‌ها آسان نیست و طناب‌های کوهنوردی در این رابطه بسیار مفید خواهند بود. این قسمت‌ها بسیار هیجان‌انگیزند و آدرنالین را تا حد زیادی افزایش می‌دهند.

 

سایر فعالیت‌های ورزشی در تنگه Birtvisil

اینجا علاوه بر پیاده‌روی، محدوده‌ای عالی برای انواع فعالیت‌‌ها و ورزشهای فضای باز از جمله کوهنوردی، کمپینگ، قایق رانی، پاراگلایدر، رفتینگ و کایاکینگ به شمار می‌آید. عمده این فعالیت‌ها، در حوالی پارک ملی Algeti صورت می‌گیرند.

 

طبیعت‌گردی در میان مناظر بکر گرجستان

بهترین زمان برای پیاده‌روی

ماه‌های گرم، بهترین زمان‌ها برای پیاده روی در این محدوده هستند. در این ماه‌ها، لازم است که حرکتتان را صبح زود شروع کنید و مراقب پشه‌ها باشید. پاییز نیز زمانی عالی برای بودن در تنگه و پیاده روی است، زیرا هوا معتدل است و گرمای خورشید سوزان نیست. رنگ درختان پاییزی و برگ‌های افتاده مانند کارت پستال خودنمایی می‌کنند و بازتاب نور خورشید روی طبیعت بی‌نظیر اطراف، فرصت‌هایی عالی برای ثبت عکس‌ها و فیلم های یادگاری در اختیارتان می‌گذارد. در زمان بارندگی این منطقه کمی لغزنده می‌شود، اما بوی خاک خیس و گیاهان تمیز و تازه بسیار مهیج است.

امیدواریم که از گشت و گذار و پیاده‌روی در حوالی تنگه birtvisi گرجستان لذت برده باشید. در این محدوده چشمه‌های مخفی، قلعه‌ها و آبشارهای پنهان دارد که همگی در میان توده سنگ‌های آهکی محصور شده‌اند. دیدنی‌ها بسیارند و می‌توان هفته ها به کاوش و گشت و گذار در اینجا پرداخت. گفتنی است که مردم محلی دوست دارند به این حوالی بیایند و پیک نیک ‌ای شادی را تجربه کنند. فراموش نکنید که اگر مایل نیستید که این سفر پیاده‌روی را به تنهایی به سرانجام برسانید، تورهای متعددی وجود دارند که می‌توانید به آنها بپیوندید و راهنمایانی عالی دارند که اطلاعات بی‌نظیری راجع به این منطقه و جاذبه‌های آن در اختیارتان می‌گذارند.

۱۷ تیر ۱۳۹۹

نظرات کاربران