حقایق که باید قبل از سفر به کازان بدانید

جاذبه‌های گردشگری کازان (تاتارستان)
حقایق که باید قبل از سفر به کازان بدانید

کازان غرق در فرهنگ و تاریخ است. این شهر در اصل قلب اصلی سرزمین تاتارستان در طول تاریخ بوده و هم اکنون یکی از مدرن‌ترین شهرهای روسیه محسوب می‌شود. این شهر زیبا دارای پویایی، شلوغی زندگی روزمره و همگرایی بسیار جذابی از دوره‌های مختلف تاریخی است که در طول زمان شکل گرفته. کازان طی سال‌ها و به لطف شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش مورد توجه گردشگران قرار گرفته به طوری که مشتاقان از سراسر دنیا با تور تاتارستان به آن سفر می‌کنند. اما چه چیزهایی در مورد این شهر رازآلود وجود دارد که نمی‌دانید؟

 

کازان از مسکو قدیمی‌تر است

در حقیقت، کازان نه تنها در روسیه بلکه در اروپای شرقی نیز یکی از قدیمی‌ترین شهرها است. این شهر حدود ۱۵۰ سال قدیمی‌تر از مسکو بوده و به طور رسمی در سال ۱۰۰۵ تاسیس شده و در قرن ۱۳ام نیز بخشی از بزرگ‌ترین امپراطوری‌ مغول-تاتارستان در دنیا (دوره اسلامی) بوده است. تا این که ایوان مخوف این شهر را به تصرف خود درآورد و در قرن ۱۶ام آن را به صورت رسمی به عنوان بخشی از روسیه تبدیل کرد. اینگونه بود که این شهر دوره‌های مختلف تاریخی را به خود دیده و از مرحله‌ای به مرحله بعد رفته اما همیشه دوام آورده است.

 

گشت و گذار در محله‌های کازان

کازان

کازان سومین شهر روسیه است

به عنوان پایتخت تاتارستان، کازان مرکز فرهنگی مردم تاتار در دوره باستان بوده و حتی زمانی با نام "آتن ولگا" لقب گرفته بود. وضعیت فرهنگی در این شهر همچنان در طی سال‌ها با آن بوده و به حاضر هم منتقل شده تا جایی که حالا این شهر دارای بیش از ۳۰ دانشگاه و ۴۰ گالری و موزه است. کازان به عنوان یک شهر دانشگاهی مملو از جوانان پرشور است به همین دلیل زندگی شبانه بسیار خوبی با وجود کافه‌ها و کلوپ‌های آخرشبی به خود می‌بیند.

کازان

بیشتر مردم کازان به هر دو زبان روسی و تاتار صحبت می‌کنند

در واقع می‌توان گفت همه تاتارستان دو زبانه هستند. دو زبان رسمی جمهوری تاتارستان روسی و تاتاری است و از لحاظ وضعیت هم با هم برابر هستند. بنابراین هر دو ربان روسی و تاتاری در سطح شهر و بین مردم دیده می‌شوند. در ابتدا زبان تاتاری براساس متن عربی نوشته می‌شد تا این که در قرن ۲۰ام الفبای لاتین رایج شد. در زمان اتحاد جماهیر شوروی، استالین تاتارستان را مجبور به پذیرش سیریلیک کرد تا این که در سال ۱۹۹۱، تاتارستان حق بازگشت به استفاده از الفبای لاتین را به دست آورد.

 

دیدن این جاذبه‌های کازان را از دست ندهید

کازان

کازان میزبان یکی از بزرگ‌ترین مساجد اروپا است

ساخت مسجد قول شریف در قرن ۱۶ام آغاز شد و به عنوان بزرگ‌ترین مسجد اروپا شهرت گرفت. با این همه در حمله سال ۱۵۵۲ ایوان مخوف به شهر، قول شریف ویران شد و تا سال ۱۹۹۶ همان‌طور باقی ماند. بازسازی این مسجد در سال ۲۰۰۵ به پایان رسید و حالا می‌توان از آن در اوج شکوه و جلال خود بازدید کرد.

کازان

سیستم متروی کازان ۱۰ ایستگاه دارد

سیستم متروی کازان دارای تنها یک خط است که ۱۰ ایستگاه دارد. به عبارتی طی مسیر از یک طرف به طرف دیگر تنها ۱۵ دقیقه زمان می‌برد و این ویژگی آن را به یکی از کوتاه‌ترین متروهای دنیا کرده است. متروی کازان در سال ۲۰۰۵ احداث شد و اعلان آن به زبان‌های تاتاری، روسی و انگلیسی انجام می‌شود. همچون ایستگاه متروی مسکو در اینجا نیز سالن‌های مترو به شدت زیبا و دیدنی هستند.

 

بهترین رستوران‌های کازان برای خوردن غذاهای حلال

کازان

کرملین در کازان، ثبت در میراث جهانی یونسکو است

کرملین تنها قلعه تاتارستان است که تا روسیه فعلی دست نخورده مانده و به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است. با بخش‌هایی از این بنا که مربوط به قرن ۱۰ میلادی است، کرملین منظره‌ای نادر و غیرقابل چشم‌پوشی در شهر ایجاد کرده است.

کازان

طولانی‌ترین رودخانه اروپا در داخل شهر عبور می‌کند

با ۳۷۰۰ کیلومتر طول ولگا طولانی‌ترین رودخانه اروپا است. این رودخانه از تپه‌های Valday شمال غربی روسیه آغاز شده و در نهایت به دریاچه خزر می‌ریزد. کازان در محل تلاقی رودخانه‌های ولگا و کازانکا قرار گرفته که باعث شده تا مناظری دیدنی و جذاب در مناطق خاصی از شهر ایجاد شود. در داخل کرملین، در میان مهم‌ترین دیدنی‌های شهر، نقطه‌ای وجود دارد که زیباترین چهره ولگا را به نمایش گذاشته و نقطه عطفی در گشت و گذارها محسوب می‌شود.

 

شب‌های کازان را در این ۶ کافه‌ی پرشور به صبح برسانید

کازان

دسر سنتی تاتارستان چاک چاک است

کازان نقطه‌ای عالی برای امتحان کردن غذاهای تاتاری است. اما اگر قرار باشد تنها یک چیز در اینجا امتحان کنید قطعا باید چاک چاک نمکی‌ترین دسر تاتارستان باشد. این یک نان سرخ شده عسلی است که عموما در جشن‌ها و عروسی‌ها از آن استفاده می‌شود. در جشن هزاره این شهر در سال ۲۰۱۵ بیست نفر تصمیم گرفتند بزرگترین چاک-چاک را درست کرده و به نام خودشان ثبت کنند. این چاک چاک عظیم به وزن هزار کیلوگرم بود.

کازان

۰۲ خرداد ۱۳۹۹

نظرات کاربران