گردش در گرجستان و سواحل دریای سیاه

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
گردش در گرجستان و سواحل دریای سیاه

در رشته کوه قفقاز در منطقه اوراسیا بین دریای سیاه و دریای خزر، گرجستان با آذربایجان، ترکیه، ارمنستان و روسیه مرز مشترک دارد. این کشور که از یک طرف به کوه‌های قفقاز و از طرفی دیگر در حاشیه دریای سیاه واقع شده است دارای ۴ منطقه ساحلی آجارا، گوریا، سامگرلو و آبخازیا که توسط روسیه ادامه می‌شود، است. با گرم شدن زمین رفتن به سمت بهار و تابستان سفر به بخش‌های ساحلی گرجستان رو به افزایش می‌رود. در بهار و تابستان ۹۹ و سفر با تور گرجستان از سواحل دریای سیاه غافل نشوید.

 

باتومی، مروارید دریای سیاه

باتومی در منطقه خودمختار آجارا، نزدیک مرز ترکیه واقع شده است. این شهر ساحلی با آب و هوای نیمه گرمسیری به یک مقصد ایده‌آل برای تعطیلات مردم گرجستان و همچنین مسافران کشورهای همسایه تبدیل شده است. آب و هوای گرم آن در نیمه اول سال باعث شده تا فعالیت‌های روباز با استقبال زیادی روبرو شده و به پایتخت مهم جشن و پایکوبی در کشور تبدیل شود. شما می‌توانید یک روز آفتابی را در امتداد ساحل قدم بزنید و از تماشای آبی دریا لذت ببرید و بعد شب را به یکی از کافه‌های جشن و پایکوبی بروید و در کنار همراهان‌تان خوش بگذرانید. این شهر زیبای معماری حال و هوای دبی، استانبول، امپراتوری بیزانس و اروپای مرکزی را یک جا در خود جای داده و سبک و سیاقی منحصر به فرد و مخصوص به خود به وجود آورده است.

 

  ۶ جاذبه‌ی گردشگری باتومی که باید ببینید 

 باتومی

 

ریویرای گرجستانی (The Georgian Riviera)

چون برای مدتی‌ سواحل گرجستان تحت تسلط روسیه بود به همین دلیل به مرور زمان سواحل دریای سیاه لقب ریویرای روسی را به خود گرفت. کارگران اتحاد جماهیر شوروی حق ۲۳ روز استراحت را داشتند و به اقامتگاه‌های تحت حمایت دولت در جنوب، بیشتر در گرجستان اعزام می‌شدند. بسیاری از اقامتگاه‌های تفریحی در دوره شوروی ساخته شده‌اند. در کبولتی الکساندر دوم کاخی ساخت تا تابستان‌ها بتواند افراد مورد نظر خود را همراه خانواده‌هایشان به آن بفرستد. در منطقه کمتر توسعه یافته گوریا، افراد به خاطر ماسه‌های مغناطیسی سفر می‌کنند که گفته می‌شود متابولیسم و سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد. در شهر گریگولتی، بازدیدکنندگان از حمام‌های ماسه‌ای گرم برای اثرات درمانی استفاده می‌کنند.

 

  مرکز اقامتی دریاچه لوپوتا در کاختی گرجستان 

 ریویرای گرجستانی

 

پوشش گیاهی و جانوری

باغ گیاه‌شناسی باتومی یکی از زیباترین و متنوع ترین جاهای منطقه است. این باغ ۱۱۱ هکتار را در بر می‌گیرد و شامل گونه‌هایی از مناطق مختلف از جمله آسیای شرقی، نیوزیلند، آمریکای شمالی، مدیترانه، استرالیا، هیمالیا و البته قفقاز می‌شود. این باغ که یکی از متنوع‌ترین مجموعه‌های زیستی جهان را در خود جای داده در خارج از مرکز شهر واقع شده و در کنار هر چیز دیگری، منظره‌ای زیبا از دریا را نشان می‌دهد. پارک ملی کلختی که بین گوریا و سامگرلو قرار دارد و از طریق بندر پوتی قابل دسترسی است، به دلیل تالاب‌هایی که در خود جای داده، محل زندگی ۲۱ گونه از پرندگان مهاجر بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. در کل ۱۹۴ گونه پرنده در این باغ وجود دارد و همین امر باعث برجسته شدن این قسمت برای پرندگان و متخصصان شده است.

 

 باغ گیاه‌شناسی باتومی

 

بازدید از آبشار

با این که تنگه مارتویلی را نمی‌توان مستقیما از سواحل دریای سیاه دانست اما این کانیون که در منطقه سامگرلو واقع شده یک سفر روزانه مناسب برای افرادی است که به کوتایسی سفر کرده و یا آن را ترک می‌کنند. این تنگه سابقا محل شنا خصوصی سلطنتی بوده است. سعی کنید صبح زود به منطقه وارد شوید و از تفریح و پرسه‌زنی در آب‌های لاجوردی لذت ببرید. به لطف بودجه ۵۰۰ هزار دلاری دولت و ایجاد مسیرهای عبوری حالا گردش در این تنگه خیلی راحت‌تر و ایمن‌تر از قبل شده است. به دلیل جاذبه‌ها و موقعیت طبیعی مارتویلی، این تنگه به مقصدی محبوب برای کوهنوردان و ساحل دوستان تبدیل شده است.

 

   راهنمای کوله گردی در زیبایی‌های گرجستان 

 

 

هنر عمومی

عاشقان هنرهای مدرن و معاصر دلیل دیگری برای اقامت در باتومی دارند که در آن می‌توان یکی از دیدنی‌ترین مجسمه‌های جهان را یافت. این مجسمه‌های متحرکت فلزی از داستان علی و نینو دو عاشقی که به خاطر وقوع جنگ جهانی دوم از هم جدا شدند الهام گرفته شده است. در واقع علی مسلمانی از آذربایجان و نینو پرنسس مسیحی بود. حالا مجسمه این دو دلداره هر غروب به حرکت در می‌آیند، به هم می‌رسند و سپس از هم عبور کرده و دور می‌شوند. پیاده‌روی در کنار تفرجگاه ساحلی فرصتی دیگر برای کشف هنرهای عمومی و معماری مدرن به شما ارائه خواهد داد. مثلا برج الفبای گرجستان به بزرگداشت زبان گرجی ساخته شده که شبیه به رشته‌های DNA بوده و با هر ۳۳ حرفی که الفبای گرجستان را تشکیل می‌دهند تزئین شده است.

 

  مجسمه عاشقانه علی و نینو در باتومی گرجستان 

۰۵ اسفند ۱۳۹۸

نظرات کاربران