شبی خاطره‌انگیز در سالن اپرای ایروان

جاذبه‌های گردشگری ایروان
شبی خاطره‌انگیز در سالن اپرای ایروان

ایروان شهر تاریخی و فرهنگی ارمنستان یکی از نقاط شگفت‌انگیز جهان است که می‌شود ارزان به آن مسافرت کرد و روزهایی را حسابی خوش گذراند. شهری با مردمانی گرم و مهربان و با رستوران‌هایی که غذاهای حلال هم سرو می‌کنند. شهری که امکانات اقامتی مناسبی دارد و همین باعث شده است سالانه سفرهای خانوادگی زیادی در آن انجام شود. در سفرتان با تور ارمنستان به این شهر جدای از تفریحات مرسوم و کارهای گردشگرانه، اگر به دنبال یک بازدید فرهنگی و متفاوت هستید همراه ما باشید تا سالن اپرای این شهر را برای داشتن یک شب خاطره‌انگیز در این شهر خدمتتان معرفی کنیم.


سالن اپرای ایروان یکی از بناهای شگفت‌انگیز ارمنستان

در سال ۱۹۳۰ میلادی به مناسبت دهمین سالگرد جمهوری ارمنستان، دستور ساخت یک سالن اپرا در شهر ایروان صادر شد تا ۳ سال بعد یعنی در ۱۹۳۳ این سالن افتتاح شود و از همان زمان تا به امروز به یکی از مهمترین سالن‌های اپرای ارمنستان تبدیل شود. سالنی که معماری آن توسط الکساندر تامانیان انجام شده است و پس از فوت او پسرش فاز دوم این پروژه را به سرانجام رسانده است. سالنی که دو تالار با یک سقف مشترک دارد و از این جهت نیز منحصر به فرد به حساب می‌آید. تالارهایی به نام‌های آرام خاچاطوریان و تالار اپرا و باله ملی. تالار آرام خاچاطوریان که توسط جورج تامانیان پسر الکساندر تامانیان در سال ۱۹۵۳ میلادی ساخته شده است ظرفیت ۱۴ هزار نفر و تالار اپرای این سالن ظرفیت ۱۲۶۰ نفر را دارد. هر دو این تالار‌ها اکوستیک هستند و بهترین امکانات لازم برای برگزاری انواع کنسرت‌ها، باله‌ها و تئاترها را دارند. اگر می‌خواهید بیشتر با این سالن و برنامه‌هایش آشنا شوید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

معرفی برترین موزه‌های ایروان برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ ارمنستان


تاریخچه جذاب ساختن سالن اپرای ایروان

سالن اپرای ایروان جزو ۱۰ سالن برتر اپرای جهان است و شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید الکساندر تامانیان به خاطر طراحی این سالن یک جایزه بین‌المللی از معماران در شهر پاریس فرانسه دریافت کرده است. این سالن با مساعد حزب کمونیست در شهر ایروان تاسیس شده است و پس از افتتاح بسیاری از اپراهای فلکلور در آن به اجرا درآمده‌اند. اولین اجرای باله در این سالن در سال ۱۹۳۵ انجام شده است که دریاچه سوان نام داشته است. دور و اطراف این سالن پر از مجسمه‌های یادبود از افراد بزرگ و هنرمند ارمنستان است. برای پاسداشت مقام بزرگ آهنگسازانی به نام‌های خاچاتوریان و اسپندیریان در جلوی سالن تئاتر و سمت راست آن مجسمه‌های این افراد کار گذاشته شده‌اند و همچنین برای گرامیداشت شاعر بزرگ ارمنی هوهانس تومانیان در جلوی سالن تئاتر و سمت چپ آن نیز مجسمه این فرد قرار داده شده است. اما از این سالن اگر اندکی فاصله بگیرید می‌توانید مجسمه آهنگساز برجسته‌ی دیگری به نام آرنو باباجانیان را نیز مشاهده کنید.

 


سالن خاچاطوریان و ارکستر ملی ارمنستان

این سالن و ارکسترش چندین نکته‌ی جالب توجه دارد. اول آنکه هنرمند مشهوری مانند دیمیتری شوستاکوویچ در آن می‌نواخته است و حالا اگر شما به این سالن پا بگذارید می‌توانید از در و دیوار این سالن صدای ساز شوستاکوویچ را بشنوید. دوم آنکه خود خاچاطوریان که این سالن امروز به نام اوست در آن نواخته و رهبر بوده است. اما از همه‌ی این نکته‌ها جالب‌تر آن است که لوریس چکنواریان هنرمند مشهور ایرانی که تباری ارمنی دارد سال‌ها رهبر ارکستر ملی ارمنستان و این سالن بوده است. او از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۰ رهبری ارکستر را به عهده داشته است و اولین هنرمند خارجی در اتحاد جماهیر شوروی بوده است که یک شغل تمام ‌وقت داشته است. در حال حاضر رهبر ارکستر ملی ارمنستان به عهده ادورد توچاجان است.

 

گشت و گذار شبانه در ایروان؛ شهر پرشور و حال ارمنستان


رفتن به سالن اپرای ارمنستان در سفر به این شهر

بازدید از سالن اپرای ایروان به نوعی بازدید از یک بنای باشکوه و همینطور یک موزه به حساب می‌آید. موزه‌ای که صداهای ارکسترهای بزرگ و همینطور اپراهای درجه یک را در خود ذخیره کرده است. بنابراین در سفرتان به ایروان به دیدن این سالن بروید. اما جدای از این امر در سفر به ایروان اگر می‌خواهید یک تفریح متفاوت انجام بدهید یک شب لباس‌های زیبای‌تان را به تن کنید و برای تماشای نمایش و یا کنسرت به این سالن تشریف ببرید. بلیت نمایش، باله و یا کنسرت در این سالن اندکی گران است و اگر با بودجه محدود به این شهر رفته باشید شاید نتوانید این تفریح را انجام بدهید اما اگر در سفر خود محدودیت بودجه ندارید به شما توصیه می‌کنیم برنامه‌های این سالن را بررسی کنید و یک شب به دیدن یکی از آنها بروید.

 

۲۰ آذر ۱۳۹۸

نظرات کاربران