آشنایی با سه شهر بزرگ و مهم ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
آشنایی با سه شهر بزرگ و مهم ارمنستان

ارمنستان کشوری کوچک اما کهن در همسایگی مرز شمال غربی ایران است که اگرچه بر روی نقشه بسیار کوچک دیده می‌شود اما از لحاظ تاریخ و فرهنگ و سنت به شدت غنی و گیرا است. برای افرادی که به دنبال سفری فرهنگی با امکان تجربه آشنایی با مردم محلی هستند ارمنستان یکی از بهترین و نزدیک‌ترین انتخاب‌های ممکن است. ایروان به عنوان پایتخت ارمنستان محبوب‌ترین انتخاب بین مقاصد این کشور است. با این همه نمی‌توان آن را تنها گزینه دانست، شهرهای ارمنستان یکی از دیگری دیدنی‌تر و غنی‌تر هستند و در عین تشابه، ویژگی‌های خودشان را دارند.

 

شهرهای ارمنستان

تور ارمنستان از انتخاب‌های عالی و نزدیک به ایرانیان بوده که سابقه سفر به آن به سال‌ها پیش بازمی‌گردد. مخصوصا از طریق مرز زمینی مردمان حاشیه شمالی کشور بسیار به ارمنستان می‌رفتند. اما با رشد گردشگری ارمنستان توانسته در طی دو دهه گذشته بیش از پیش توریست‌ها را به خودش جذب کند. داشتن عناصری قوی همچون بازمانده‌های تاریخی، شهرهای سنتی، کلیساهای قرون وسطایی، سازه‌های دوره شوروی و ... ارمنستان را به مقصدی محبوب در منطقه کرده است. ایروان پایتخت ارمنستان از شهرهای مهم ارمنستان و انتخاب اول توریست‌هاست در حالی که دیگر شهرها کم‌تر شناخته شده مانده‌اند.

 

ایروان Yerevan

از شهرهای ارمنستان، ایروان پایتخت آن و بزرگ‌ترین شهر این کشور و البته بهترین نقطه برای شروع سفر شماست. این شهر از لحاظ جغرافیایی در دامنه کوه آررات و در کنار رود هرازدان واقع شده است. مساحت ایروان حدود ۲۲۳ کیلومتر مربع است و جمعیت آن حدود یک میلیون نفر می‌باشد. این شهر قدیمی یکی از مراکز مهم صنعتی، فرهنگی و علمی منطقه قفقاز می‌باشد. شهر امنی است و از لحاظ آب و هوا جزو کشورهای سر محسوب می‌شود. به همین دلیل بهترین زمان سفر به این شهر بهار و تابستان است که هوا کمی دلپذیرتر می‌شود. از آنجایی که ارمنستان خیلی کشور گرانی نیست، برای اقامت چند روزه خود می‌توانید هتل‌آپارتمان‌‌ها و بهترین هتل‌های لوکس ایروان را برای خود رزرو کنید. ایروان از اولین شهرهای امنستان برای هر توریستی است.

 

 گشت و گذار شبانه در ایروان؛ شهر پرشور و حال ارمنستان

ایروان


ایروان به عنوان یکی از شهرهای مهم ارمنستان و میدان جمهوری ارمنستان از بهترین جاهای این شهر است که هر گردشگری به آن می‌رود. روزی را که برای گشت و گذار در شهر را انتخاب کرده‌اید، از نمای یادبود شکست شوروی در جنگ جهانی دوم و یادبود قتل‌عام ارامنه دیدن کنید. گردش در بازار ورنیساژ را برای آخر هفته بگذارید، به خیابان Hrazdan بروید. گاهی در یکی از کافه‌های شهر بنشینید و خستگی در کنید. مسجدی به نام مسجد کبود نیز در شهر وجود دارد که می‌توانید در آن مناجات و یا از آن دیدن کنید. دنیای زیرزمینی لوون Levon نیز یکی از جاذبه‌های دیدنی ایروان است. کاسکاد یا هزار پله ایروان نیز در بخش شمالی میدان اپرا قرار گرفته است که گردشگران زیادی برای اینکه شهر را از ارتفاع بالاتر ببینند از آن بالا می‌روند.

 

ایروان


رستوران‌های بسیاری نیز در شهر وجود دارد که می‌توانید بنا به ذاعقه خود، چند تا از آنها را امتحان کنید. به طور مثال اگر جزو افرادی هستید که در هر کشوری به دنبال رستوران ایرانی می‌گردند، می‌توانید رستوران ایرانی شیروان را امتحان کنید که به نسبت غذاهایی با قیمت و کیفیت مناسبی هم دارد.


آدرس: ۳۲ Tumanyan St، Yerevan ، Armenia

 

گیومری

گیومری دومین شهر بزرگ ارمنستان است که ارزش گشت و گذار و پرسه زدن را دارد. این شهر در مرکز استان شیراک بخش شمال غربی ارمنستان با فاصله حدودی ۱۲۶ کیلومتری از ایروان واقع شده است و سفر با ماشین از ایروان به گیومری حدود ۱ ساعت و نیم تا ۲ ساعت از نظر زمانی طول می‌کشد.

 

 زیباترین شهرهای ارمنستان 

Gyumri


گیومری از شهرهای ارمنستان و مقصدی است که حتما باید مورد بازدید قرار گیرد. از دیدنی‌های این شهر می‌توان به قلعه سیاه و مجسمه مادر اشاره کرد. اگر جزو افرادی هستید که وقتی به یک شهر پا می‌گذارند، همه دیدنی‌های شهر و اطراف آن را می‌چرخند، بهتر است از موزه اجتماعی Dzitoghtsyan، موزه معماری ملی، موزه خواهران اسلامزیانAslamazyan و موزه سرگی مرکروف Sergey Merkurov ، محله تاریخی کومایری Kumayri که قدیمی‌ترین منطقه شهر است نیز دیدن کنید. همچنین اگر علاقه‌مند به بازدید از اماکن مذهبی هستید، ارمنستان کلیساهای زیادی برای دیدن دارد که تعدادی از آنها نیز در گیومری است.

 

وانادزور

وانادزور سومین شهر مهم ارمنستان است که زیبایی بی‌نظیری دارد و در شمال این کشور، به عنوان مرکز استان لوری و در فاصله‌ حدودی ۱۲۸ کیلومتری از ایروان واقع شده است. به دلیل آب و هوای خنک آن در تابستان، به خانه‌ها و کلبه‌های تابستانی‌اش شهرت دارد. وانادزور از شهرهای مهم ارمنستان جایی است که حال و هوای ییلاقی‌اش حسابی روحیه‌تان را عوض می‌کند.

 

 خوشمزه‌ترین غذاهای حلال ایروان را در این رستوران‌ها میل کنید

Vanadzor


از جاذبه‌های گردشگری شهر وانادزور می‌توان به موزه هنرهای زیبا و باغ گیاه‌شناسی اشاره کرد. منابع آب‌ معدنی این شهر گردشگران بسیاری را به‌ سوی خود جذب می‌کند. همچنین کلیسای قدیمی مادر مقدس، تپه‌های ماشتوتس و موزه استیان زارویان از اماکن دیدنی این شهر به شمار می‌روند. اگر اهل هنر و عاشق دیدن یک تئاتر ارمنی هستید نیز می‌توانید به تئاترهای Vanadzor Puppet Theatre و Bohem Chamber Theatre رفته و یکی از نمایش‌های جاری آن را تماشا کنید. بنابراین اگر بین شهرهای ارمنستان جایی جز ایروان را مد نظر داشتید سری به اینجا بزنید.

 

۱۱ آذر ۱۳۹۸ (به‌روز رسانی شده در: 27 مرداد 1402)

نظرات کاربران